Nokia 9600 aan SCSI probleem

P

PauK

Ik heb vorige week een speelbakje aangeschaft, die ik nu aan een Adaptec 2940UW probeer te hangen. Vandaag de kabel daarvoor opgehaald en net aan het spelen geweest. Zodra ik echter de kabel tussen de 9600 en mijn SCSI controller aansluit, begint de 9600 vreemd te doen.

Zodra ik de stroom erop zet, hangt de nokia. Hij geeft geen standby-display, maar blijft helemaal zwart op het paneel aan de voorzijde. Daarnaast hoor je een ' tsjilpend' geluid (ik kan het niet beter omschrijven, en nee, er zitten geen vogeltjes in), alsof de machine continu probeert te rebooten maar daarin blijft hangen. Zodra ik de SCSI kabel aan een van de kanten loskoppel is het probleem over. Bij een aangekoppelde PC komt de SCSI kaart overigens ook niet door zijn initialisatie heen?

Heeft iemand van jullie zoiets al eens aan de hand gehad? Het lijkt me geen echt SCSI-probleem, want de MM is nog niet eens opgestart dus er kan nog niet veel onderhandeld zijn.

 
zet je scsi kaart in een ander pci slot , er kan sprake van zijn dat je met je kaart perongeluk gebruikt maakt van shared adress irq ..

dan kan je dit verwachten .

het zou nml kunnen dat ie bij je geluidskaart op zit of vga kaart dan kan je problemen krijgen.

klik maar eens op ,deze computer > eigenschappen ,dan zie je exact welk irq adress er gebruikt wordt en of je met nog een andere toepassing op het zelfde irq adress staat.

wellicht zal dat je probleem oplossen.

gebruik je anders dan windows 98 ,of anderszins, download dan de juiste drivers bij adaptec voor het juiste besturingssysteem.

 
Nee, dat kan het allemaal niet zijn - het is niet mijn PC die hangt, het is de Nokia! Dat zit hem dus niet in de drivers op de PC oid.

Net nog aan het testen geweest - als de Nokia op standby staat en ik steek de SCSI kabel erin, geen probleem. Ik druk op aan - hij hangt. Ik kan hem niet meer uitzetten. Ik trek de stekker eruit - hij start meteen door.

 
Kijk ook ff of de box id goed staat, misschien heb je een dubbele id

 
Heeft toch te maken, denk ik, met je scsi-instellingen van dvb2000.

Ik denk met name het scsi id. Verander die es zonder de pc er aan te hangen, en start dan nog es. Probeer ook es de optie detect=off

 
Het ID is het ook niet - dat stond al goed (heb wel eens eerder wat met SCSI gedaan), ik heb het nogmaals gechecked. Trouwens, zelfs als ik de PC uit heb staan doet dit fenomeen zich voor - en ook als ik alle interne SCSI devices afkoppel. Ik ga nog eens wat proberen....

Nou breekt mijn klomp! Ik heb net mijn SCSI kaart uit de machine gehaald, en zelfs dan weigert de Nokia op te starten! En die kaart doet het echt al jaren prima, is niets mee aan de hand!

 
Ik heb net een oude 1522 kaart opgesnord van de zolder. Als ik die aansluit blijft de Nokia in ieder geval doordraaien. Het moet hem dus in de kabel of in de controller zitten. Iemand in de buurt van Gouda met een UW-controller waar ik mijn kabel eens kan testen?

Ik ga eens op zoek naar een pin=layout voor een 50-68 SCSI kabel.

 
paul..

ik zou het toch even proberen met het omwisselen .

dat je pc niet vastloopt is niet uitzonderlijk.

ik heb het eerder gehad ,dat bv een geluids kaart mee ging lopen over het irq van de adaptec nou dan slaat je mediamaster door en niet je PC .

je controllers haal je van cd dus die pakt ie echt wel .zeker van de windows CD.

by the way...

een kabel aan een mediamaster pluggen met draaiende pc heeft geen enkele zin om dan te kijken of er iets niet klopt.kan zelfs je app kosten.hij moet eerst door je PC zijn geboot.

dat kan slechts goed gecontroleerd worden door eerst de PC uit te schakelen ,dan de mediamaster inschakelen en dan weer de PC te starten..

 
Laatst bewerkt:
@XGABOX: In de situatie die jij beschrijft kan ik me dat zelfs nog wel voorstellen - dan zou een foute IRQ vervuiling op de SCSI bus kunnen veroorzaken, waardoor de MM hangt.

Maar zoals ik al schreef, hij geeft zelfs problemen als ik de adapter uit bij PC haal en naast de MM leg - kabel eraan, MM opstarten -> boot niet eens op. Dan kan het hem toch echt niet meer in een IRQ zitten....

Ik heb net de hele kabel doorgemeten, en daar lijkt niets vreemds mee aan de hand.

 
Ben net nog wat aan het experimenteren geweest - het moet aan de kabel liggen. Een andere SCSI controller gaf hetzelfde probleem.

Het werkt zo te zien allemaal wel wanneer ik twee extra converters tussen de kabel en de ontvanger zet! Ik had nog een oude HPD-50 -> 25 en een 25->HPD-50 converter liggen, die aan elkaar en aan de kabel, en opeens heb ik geen problemen meer... zitten er toch pinnen bij die niet goed doorverbonden zijn. Ik ga hem morgen nog eens doormeten.

 
Wat er ook aan de hand kan zijn is een ongewenste gesloten stroomlus, die onstaat doordat men twee apparaten of twee schakelingen op een verkeerde manier met de massa verbindt.

Twee apparaten hangen beiden aan de massa of aarde, maar op verschillende plaatsen. Er ontstaat dan een gesloten stroomkring en de stroom die door de massa vloeit zal over de inwendige weerstand die bestaat tussen de twee massa punten een ongewenste spanningsval genereren.

Deze spanning staat echter in serie met de signaalspanning. Het gevolg is dat er zeer ongewenste verschijnselen kunnen optreden, waarvan de oorzaak vaak zeer moeilijk te traceren is.

De enige oplossing om dit soort problemen te voorkomen is om aardig toe te passen Hierbij liggen beide apparaten op hetzelfde punt aan de massa of aarde. De lusstroom kan nu geen spanning genereren over de weerstand van de massa, zodat er ook geen ongewenste signalen in de kring geïntroduceerd worden.

 
Dit verschijnsel ken ik inderdaad - heb eens een netwerk gezien waarbij twee panden met een coax-kabel aan elkaar waren verbonden. Hierbij stond op de aarde van de coax inderdaad spanning - was zelfs voelbaar als een schok. Netwerkkaarten hielden het hier maximaal drie maanden uit, dan waren ze kaduk.

Maar ja, een Nokia heeft niet eens een geaarde stekker...

 
Met de twee doorgekoppelde converters ertussen werkt de SCSI kabel in ieder geval wel. Ik heb de kabel met de twee converters ook nog eens doorgemeten - er is in mijn kabel een ' reversed' aan een ' terminated' doorverbonden, waarvan ik vermoed dat-ie niet goed is. Op zich werkt het zo dus wel. Ik vraag me alleen af of deze constructie ook negatieve invloed op de snelheid heeft. Kan iemand eens een speedstest draaien met Vgrabber en posten hoe snel dit is? Ik kom op 3922 KB/s, en dat zou theoretisch toch een stuk hoger moeten liggen. De vraag is natuurlijk of het voldoende is voor Video grabbing e.d.

 
Mijn probleem is opgelost. Op No-Access vond ik informatie van mensen met hetzelfde probleem. Het blijkt hem inderdaad in de kabel te zitten. Omdat je twee controllers aan dezelfde kabel hebt zitten, proberen ze allebei spanning op de TERMPWR-pin te zetten. Als je pin 38 ombuigt, doet de kabel het direct.

Het schijnt wel vaker bij UW-kabels voor te komen, heb ik inmiddels ook begrepen. Mijn probleem is dus opgelost.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan