Nu Verder

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kweetniet

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
28 okt 2002
Berichten
858
Waarderingsscore
0
Punten
16
Leeftijd
50
oke nu verder !!!!!

Uuuuuh ben alleen ik zo dom geweest on dit te installeren ?
of is iedereen hier zo handig met linux ?

Nah zal wel

Probleem 2:
draai een windows programma in linux

heb op de site van wine een rpm. file gedownload.
toen gerunt met yast

terminal geopend.
eerst su Password
toen cd windows/c/
effe een installfile van een windowsprg gepakt
Ja dat werkt.. leuk dat linux dacht ik nog..
de software wilde zich in de gebruikelijk directory installeeren
in windows/C/Program Files/**** dir van de software

dus ik terminal geopend
weer su Password
cd .. twee keer
totdat ik in Linux:\ dir stondt
cd windows/C/Program Files/**** dir van de software
dat wilde niet
cd windows/C/
dat wel
cd Program Files
nope nada niks
no directory by that name ???

hoe kom je nu Program Files
geprobeert met ~ met _- enz div scheidingstekens niks
met deze computer en bladeren kom je er wel
maar in terminal dus niet???

ook win4lin.rpm geinstaleert via yast
werkt ook niet

pff het lukt zelf niet een de startpagina van internet (firefox) in testellen

help please

Maar 1 pluspuntje DE SCANNER WERKT :biggrin:
 
Waarom heb je de rpm gedownload voor wine? Die staat gewoon op je cd's.

En wat voor windows programma is dat dan, dat je er niet zonder mee kan. Het is toch veel intressanter om te kijken wat de linux tegenhanger is?


G
 
BiG_G zei:
Waarom heb je de rpm gedownload voor wine? Die staat gewoon op je cd's.

Waar dan ????? via YAST Optie Zoeken dan bij filenaam een asterix.???
Daar staat een hoop tussen .Van alles .....D.i.v games enz maar ik vond geen WINE
BiG_G zei:
En wat voor windows programma is dat dan, dat je er niet zonder mee kan. Het is toch veel intressanter om te kijken wat de linux tegenhanger is?

Lijkt me ZEER onwaarschijnlijk bijna 99% zeker dat hiervoor GEEN linux versie voor is te vinden.
Het Programma heet SWISHMAX om Leuke flash geanimeerde webpagina te maken voor mensen die geen flash kunnen
:biggrin: LoL Maar het werkt wel. en ik kan er niet zonder mee.

Maar nu nog antwoord op mijn vraag
Hoe kom ik in Program Files ???????
 
Ik moet even graven hoor, het is heeeeel lang geleden dat ik iets met wine heb gedaan.
Enne: in yast: wine intikken zonder * oid en alle behalve de laatste zoekopties aanvinken en dan op zoeken drukken.

Wine.
Ik meende dat programfiles in de .wine dir zat.
Terminal openen
cd .wine
ls (waarschijnlijk zie je dan een paar dir's)
en dan geloof ik cd fakewindows
en zou daar ergens programfiles in moeten staan.

Maar dit is echt heeeeeel lang geleden... Mijn computer was toen nog een P2 350....



G
 
Is hier ook iemandt die WEL verstandt van linux heeft LoL :biggrin:

Grapje :biggrin:

ik heb zelf ook gezocht. maar ik snap ut niet.

Wel al de bootloader verandert zodat windows eerst start.
Ook de startpagina gewijzigt

Maar waar vindt ik gratis programma,s voor B.V dtp webdesign fotobewerken
 
De punt voor de bestandsnaam zorgt ervoor dat normale gebruikers de bestanden niet altijd zien (in windows verborgenbestanden?).
Log aan als root, en doe ls in je home dir.
(dir werkt ook, maar leerjezelf aan om unix commando's te gebruiken, ze zijn veel sterker).
Je ziet dat als je ls doet als gebruiker, en daarna ls in dezelfde dir als root, dat root veel meer te zien krijgt.
Onthoud dat linux caps gevoelig is. Dus als de wine dir met .Wine begint, doe dan cd .Wine.

Ik weet zogoed als zeker dat programfiles in fakewindows staat in de verborgen wine dir.

Enne... verstand? Dat heb ik al jaren niet.


G
 
BiG_G zei:
De punt voor de bestandsnaam zorgt ervoor dat normale gebruikers de bestanden niet altijd zien (in windows verborgenbestanden?).
ik weet zogoed als zeker dat programfiles in fakewindows staat in de verborgen wine dir.
G

ik heb twee dir's in .wine
dosdevices en drive_c met daarin bij allebij Program Files en windows
hoe kom ik nu in de Program Files?????

hoe maak je b.v een directory met zo'n soort naam ????
er moet toch een scheidingsteken tussen ???????????

iemandt een idee ???
 
mkdir Program\ Files of mkdir 'Program Files'

En met ls -a zie je ook de hidden dirs.

En zo kan je ook met cd naar zo'n dir gaan. Of je tikt een stukje van de dir in en laat het afmaken door op tab te drukken.
 
Kerstkonijn zei:
mkdir Program\ Files of mkdir 'Program Files'
En zo kan je ook met cd naar zo'n dir gaan. Of je tikt een stukje van de dir in en laat het afmaken door op tab te drukken.

Yes ja hoor..... dit werkt wel..Bedankt voor de tip
alleen jammer dat wine 99% van mijn programma's niet runt :S
 
Ik kan me niet voorstellen.

Maar ik snap niet waarom je je niet gaat verdiepen in programma's van linux die hetzelfde doen als de programma's die je onder windows heb draaien.

En als je voor bepaalde programma's geen alternatieven (nog) hebt, je hebt linux als dualboot ingesteld melde je eerder. Dus dat probleem is er ook niet.



G
 
Kweetniet zei:
Maar waar vindt ik gratis programma,s voor B.V dtp webdesign fotobewerken

Ik kan je deze vragen niet allemaal beantwoorden, maar zelfs ik kan me niet voorstellen dat die niet al aanwezig zijn.
Voor fotobewerken bijvoorbeeld werken hele volksstammen met the Gimp.
En als je een office pakket bedoelt met DTP (das niet per se het zelfde ik weet het) dan heb je zonder twijfel een open office versie ter beschikking.
Als je google (correct) gebruikt, dan kun je op deze vragen zonder meer een antwoord krijgen.
Moet je wel zo nu en dan es een andere taal dan nederlands lezen.
 
Ik ben geheel vergeten om daar een goed antwoord op te geven.

Ik ben het met MAS helemaal eens.
Voor fotobewerken wordt Gimp idd gebruikt als het ultieme programma. Ook onder windows komt dit programma overigens voor.

Voor webdesign is Quanta een prachtig pakket. Echter, verwacht niet dat het net zo 1voudig is als frontpage. Er zitten weldegelijk standaard opties in, maar je moet wel enig begrip hebben van wat waar hoort.
Maar ook daar heb oa ik al een paar leuke links voor gegeven.
w3school ;)

Elk programma wat ik noem in deze staat op de suse cd's.

Leuke link die het zoekwerk iets zal vermakkelijken: sourceforge.net


G
 
Maar als je persee windowsprogramma's wilt draaien, waarom zou je dan Linux willen 'proberen'? Wat een flapdrollendraadje is dit... Zoals velen ondertussen al aangegeven hebben: voor vele programma's bestaat een Linux en een Windows variant. En er zijn heelwat programma's die wel voor Linux te krijgen zijn, maar niet voor Windows. En andersom ook.

Maar Windows kan geen Linuxprogs draaien. Wees blij dat Linux andersom die optie voor Windowsprogramma's deels wel heeft. (Ik gebruik het zelf overigens alleen voor het belasingaangifteprogramma.)

Vraagje: Is er een Linuxprog waarmee ik flash images kan maken?
 
Maar als je persee windowsprogramma's wilt draaien, waarom zou je dan Linux willen 'proberen'? Wat een flapdrollendraadje is dit...
Oh? Vooral met die laatste uitspraak kunnen mensen die iets wel eens willen proberen zich snel bedenken. Niet bepaald een promotie iets.

Het is niet meer dan normaal dat men iets wil proberen.
Als een programma bij mij prima onder windows draait wil ik dat ook blijven gebruiken. Wil ik echter over naar linux, ben ik wel bereid om eens zo'n linux variant te proberen als die bestaat.
Dat is een heel normaal iets. Want bevalt ie, dan kan ik mijn mening als gebruiker wijzigen en van die windowsversie afstappen en linuxversie gaan gebruiken.
Bevalt of voldoet hij niet, dan kan ik beter blijven bij wat ik heb.

Wil je mensen overhalen Linux te gebruiken, is het logisch dat ze dingen willen proberen.
Zeker mensen die veelal hoofdzakelijk het "klik en play" gebeuren alleen kennen, zullen niet opeens alles opzij gooien en dan maar overstappen op linux.
Zelfs een gevorderde als ik op windows gebied, en daarnaast zie ik mezelf ook nog als gevorderde beginnern op linux gebied past het nog niet helemaal.
Zo heb ik laatst (gaf ik al eens aan) geprobeerd via mijn "windows" linux (ja die KDE gui) eens icq te installeren. Dat is een volledige crime en dat lukte dus niet. Dat bewijst al dat het niet zo eenvoudig is als windows, hetgeen wel telkens door met name ook jou beweerd word.

Daarom denk ik dat je toch iets beter moet nadenken over waarom mensen iets willen proberen, en niet zomaar overstappen, daar is linux simpelweg nog ongeschikt voor.
 
Black Tiger zei:
Zeker mensen die veelal hoofdzakelijk het "klik en play" gebeuren alleen kennen, zullen niet opeens alles opzij gooien en dan maar overstappen op linux.

pfff dat bedoel ik.
waarom is dat zo ingewikkeld gemaakt allemaal ?
eerst b.v inloggen als SU dan password
dan weer net als in het 100 jaar ouwe dos allemaal commando typen

nah ik hou op met schelden over BILL geen mij maar XP
 
Hohohohohohoho...

Er zijn een paar regels die ik in mijn startpost van de linux cursus heb aangegeven!
Ga nu niet lopen ouwehoeren (niemand van jullie allemaal!) over windows programma's en het wel en niet of waarom linux en windows!

Als je NIET bereid bent om al je kennis volledig te laten varen mbt windows, ben ik niet bereid om je te helpen (wie dan ook).

Mbt wine: Wine IS een linux programma wat een enorm scala aan windows programma's kan laten draaien. Echter het is een ingewikkeld process om het GOED te laten draaien.
Van bijna alle programma's die BT laatst melde zouden allemaal onder linux (wine of VM) moeten draaien.

Ik heb al meerdere malen gesteld dat wie linux wilt leren gebruiken gemotiveerd moet zijn om zich te verdiepen in commando's. Linux KAN klik en play zijn, maar wil je meerdere non-standaard dingen, dan is het zogoed als een MUST om commando's te kunnen en te snappen.
Naast het feit dat ALS je een beetje verder komt in linux, dat je gehele kennis over computers (hard en software) WAY omhoog schiet.
Waardoor je heel snel de beperkingen van een OS zoals windows tegen komt.

De promotie die ik (en KK trouwens ook) altijd al heb gedaan: Linux heeft veel meer voordelen dan men denkt. En die zal in de toekomst alleen maar uitgebreider worden gezien de plannen van MS.

Nogmaals voor iedereen: LEES wat ik schrijf! Ga geen aaname doen die NIET waar is.

Linux kan wat windows kan, en in veel gevallen beter! Het is al meermalen bewezen.

Van talloze programma's heb ik geen kaas gegeten, waaronder webdesign en bv flash.
Ik weet dus ook geen programma's die dit kunnen. Toch zijn er hele volksstammen (om in de woorden van MAS3 te blijven) die linux gebruiken en daar zullen zeker vele tussen zitten die flash ed. maken en gebruiken.

Belangrijke link's:
GooGle
Nederlandse Linux site
en bijbehorend forum

Uiteraard zijn er nog miljoenen pagina's te vinden die informatie, zei het niet in een andere taal, over een bepaald programma.

Ik ben absoluut niet gestart met de Linux cursus om een dergelijk gekibbel te ondersteunen, en vind dit dus niet passend in de gehele context die we immers al jaren hebben gehad (zolang al? JA, lees maar terug).

We hebben nu een Linux forum, en windows geneuzel hoort in dat andere forum. Ik hoop dan ook dat iedereen ziech aan vragen en antwoorden kan houden die zich in deze tot een positief iets kunnen voort kunnen borduren.

Opmerkingen als dat Linux nog niet geschikt is zijn in mijn ogen dus absoluut not done.
Ik denk dat Kweetniet heel duidelijk al heeft laten zien (iig aan mij!) dat overstappen kan. Er zullen nog talloze dingen zijn waarover hij (en vele anderen) zal vallen. NIETS van dit is onbekend, immers, ik had dat al eerder beschreven!

BiG_G


Serieus pissed off over de integriteit van de 1na-laatste post!
 
Het was niet mijn bedoeling hier opnieuw een discussie te starten over dingen waar we het niet eens over zijn en wellicht ook niet eens over zullen worden.

Ik wilde gewoon 3 punten even heel duidelijk maken.
1.) Linux is niet zo simpel als men zegt en zeker niet zo gemakkelijk als windows (staat ook in jouw inleiding).
2.) Het is zonder meer onzinnig om te eisen alle windowskennis te laten varen. Er wordt ook door de linux community aangegeven dat diverse windows dingen met Wine zouden kunnen draaien, dan lijkt mij ook dat het vrij logisch is dat men bij support en lessen hierop in gaat.
3.) En dit derde punt is het hoofdpunt wat ik duidelijk wilde maken. En dat is het feit (slaat niet op Big_G maar op KK) dat je nieuwe gebruikers afschrikt en eerder tegen linux laat besluiten dan voor linux, als je iets wilt proberen in linux en je krijgt dan te lezen dat zo'n thread omtrent proberen een flapdrollenthread is. Daarmee schrik je mensen af en bereik je net het tegendeel van wat je wilt bereiken.

Als voorbeeld van hoe ongemakkelijk het kan zijn en waarom bijv. iemand kan besluiten bij zijn windows ding te blijven maar linuxprogramma te proberen gaf ik het voorbeeld van icq.

That's all.

Dus het gaat me niet om een discussie omtrent wel of niet linux of waarom wel of niet beter of wat dan ook. Gaat me er alleen om dat je als support gevende geen linuxbeginners die willen proberen moet gaan wegjagen met dat soort opmerkingen die KK maakte.
 
goeie morgen allemaal. ik ben nieuw hier maar wil best meteen gaan reageren. wat dat kerstkonijn zegt klopt wel dat het wel heel gek is om linux te gaan beoordelen door windows programmas te gaan testen.

wat big-g zegt klopt niet dat je alle windows kennis weg moet doen om linux te proberen. zou wel heel gek zijn. kennis uitbreiden met linux kennis kan ook hoor. linux kan veel meer daarom is het ook moeilijker.

als je linux wil proberen ga dan ook door een linuxbril kijken. zet de windowsbril dan af. niet weggooien want dat is lastig als je met windows iets gaat doen.

als je dan toch door een windowsbril kijkt moet het opvallen dat er standaard een goede firewall op draait en er geen virus problemen zijn. je kan kiezen tussen heel makkelijk installeren van vanalles of wat meer moeite doen en veel veiliger. het is heel fijn nooit virusscanners en troojancheckers te hoeven gebruiken en updaten en er ook nooit last van te hebben.
 
Ik wilde geen verdere reactie meer geven. Het leek mij dat ik duidelijk genoeg was in mijn laatste reactie en de cursus, helaas gebied het mij te zeggen dat er kennelijk NOG niet gelezen is /wordt.

Als men niet wenst te lezen, dan is elke reactie nutteloos.

Onderstaand is de exacte quote van wat er in de cursus staat:
BiG_G zei:
Waarschijnlijk zal je dit topic nu vanaf een pc met windows of een apple computer bekijken. Al je kennis zal waarschijnlijk kennis zijn die je hebt aangeleerd door het gebruik van windows. Je bent aan de logica van MS gewend geraakt, en heb het je zelfs aangeleerd. Ik zou bijna willen zeggen; vergeet ALLES wat je ooit over software geleerd hebt. Dit lijkt in de verste verte niet op Windows. Ook wil ik je waarschuwen: Dit wordt zwaar K*T
Weet je nog? Je eerste pc keer achter je pc? Weet je nog? De eerste BSOD die je tegenkwam? Weet je nog? dat je PC voor het eerst compleet vastsloeg? Dat je in zweet uitbrak.... HIJ IS STUK!!!!
Ik wel... ;) Al die kennis die je toen vergaard hebt... dat moet je nu weer gaan doen. Alleen op een volledig andere manier.
Ben je daar wel klaar voor?

Het 'vergeten', is niet een voor altijd. Ik spreek (volgens mij duidelijk) over het over boord zetten van windows kennis alszijnde TIJDELIJK.
Ik waarschuw ook ervoor dat het zwaar is. Het is niet makkelijk! Ik heb NOOIT beweerd dat dit wel zo zou zijn.

Dus duidelijk mag zijn dat ik ALLE 3 de punten van BT als onzinnig ervaar. Immers dit was al bekend!
Ik heb veel tijd in de cursus gestoken, en dan met zulke beweringen te komen... Sorry hoor, kan me niet herinneren dat iemand dit bij de netwerkcursus heeft gedaan.

Dus iedereen:

LEZEN! alvoor dat je met dingen komt die nergens opslaan.


Ik vind het erg jammer dat Kweetniet de deur nu al heeft dichtgegooid voor linux.
Ik had waarschijnlijk meer verwacht.
 
BiG_G zei:
Ga nu niet lopen ouwehoeren (niemand van jullie allemaal!) over windows programma's en het wel en niet of waarom linux en windows!
Als je NIET bereid bent om al je kennis volledig te laten varen mbt windows,

Ik vind het erg jammer dat Kweetniet de deur nu al heeft dichtgegooid voor linux.
Ik had waarschijnlijk meer verwacht.

OOOOh ik ga gewoon door hoor....
Dat ik de deur dicht gooi tbv linux dat maak jij er zelf van.,

Ik zocht een een Vervangende OS voor windows,
Waar je de onmisbare windowsprogrammas die je nu gebruikt op kan draaien.

Je schreef dat je de kennis volledig moest laten varen mbt windows
daarmee bedoel de de Logica achter het installeren en Niet de programma's.

Met mijn vorige post wilde ik duidelijk maken wat BT omschreef.
Het zijnde dat linux niet klik en play is (wat ik wel verwachte) en
Dat windows toch ook zijn fijne kanten heeft!!!
De help vraag over linux veranderde toen in een wel / niet linux poll.
Wat inderdaad niet de bedoeling van de cursus,
Maar van de cursus zelf had ik wel wat meer verwacht.
Sorry hoor niet onaardig bedoeld . Ik weet dat dat veel tijd in gaat zitten.

Maar tot nu toe staat er alleen een installatie Helpfile,
Die wel ZEER nuttig is, maar een cursus is het niet.
Met mijn Probleemen met linux help je me ZEER goed Hoor.
Afzeiken van de cursus Doet niemand hier.
Ook zelf verwachte ik ook wat meer gebruikers van de cursus
Ik ben de enige hier die wat vraagt.en jij op KK en BT na dan zijn de enige die hier wat toevoegen.

Om terug te komen op de 3 punten van BT
Vindt ik het derde punt zeker niet onzinnig ,
Het derde punt dat je nieuwe gebruikers afschrikt en eerder tegen linux laat besluiten dan voor linux. vindt ik in grote lijnen wel kloppen.
punt 1 en 2 zijn ook niet onzinnig maar wel al door jouw aangegeven.

Tot nu toe vindt ik linux meer een soort Handig programma dan een OS
Zoals Freddy H schreef : Het is heel fijn nooit virusscanners en trojancheckers te hoeven gebruiken .

Leuk voor erbij, maar niet vervangend.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan