Informatie Omvormers van zonnepanelen lekken massaal data en meer !!

Btw nummer10 en Tech bedankt voor de tip wat betreft die V-LAN.
Was daar zelf niet opgekomen.

B.

zijn de netwerkbeheerders zoals b.v. Liander, Enexis, Stedin.
Ja ik heb die door elkaar gehaald. Uiteraard bedoelde ik in mijn tekst netbeheerders. Doet verder niets af aan mijn argumentatie.
Daarnaast kunnen stroomleveranciers de nieuwe meters wel uitlezen, ik vraag me af in hoeverre bepaalde signalen via de meter naar de omvormer kunnen. Als dat kan dan is niets onmogelijk en zouden ook stroomleveranciers truken kunnen uithalen. Alhoewel de netbeheerders dat vermoedelijk niet toe zouden laten.

De zogenoemde powerlineadapters, die een netwerkverbinding verzorgen over de elektriciteit in huis, komt niet verder dan een meter of tien á twintig. Er is teveel storing wat de kwaliteit verslechtert.
In veel gevallen komen de powerline adapters niet verder dan de groep waar zij op zijn aangesloten en is het vaak zeer lastig om een overstap naar een andere groep te verkrijgen.

Bijvoorbeeld, een poweline adapter wat is aangesloten op de wasmachinegroep, zal waarschijnlijk de groep voor de schuur of de zolder niet kunnen bereiken, of met een vreselijke lage snelheid.
Daarbij is het ook nog belangrijk dat er geen andere powerlineadapters worden gebruikt welke op een ander netwerk draaien.
Er zit teveel rommel op het net om een langeafstandsverbinding te maken.

Dus netbeheerders kunnen nooit op die manier een omvormer besturen of uitlezen.
...en netwerkbeheerders zeker niet. :biggrin:

het vaak zeer lastig om een overstap naar een andere groep te verkrijgen.
Dat valt best mee. Een andere groep is geen probleem. Jij bedoeld een andere fase. Dat is wel moeilijker ja.
Powerline adapters zijn in elk geval over het algemeen beter/sneller dan wifi repeaters, daar heb ik genoeg (negatieve) ervaringen mee.
Maar goed, ik had het ook niet over wat wij thuis over internet of netwerk over het stroomnet gebruiken maar wat netbeheerders gebruiken. Dat is niet te vergelijken.
Zij kunnen immers ook via het stroomnet de meters uitlezen, zowel electriciteit alsook gas. Er zitten ingebouwde modempjes in en schijnbaar is dat dus stukken beter dan onze home pluggen.
Dus zeg nooit nooit.

maar wat netbeheerders gebruiken. Dat is niet te vergelijken.
Zij kunnen immers ook via het stroomnet de meters uitlezen, zowel electriciteit alsook gas. Er zitten ingebouwde modempjes in en schijnbaar is dat dus stukken beter dan onze home pluggen.
Dat gaat via 2G/3G telefoonnetwerk. Er zit een simkaartje in.

Dat gaat via 2G/3G telefoonnetwerk. Er zit een simkaartje in.
Ben me even wat in gaan lezen omdat jij 2G/3G zegt maar 2G is al grotendeels uitgeschakeld en wordt dit jaar samen met 3G helemaal uitgefaseerd.
Mijn onderzoekje leverde op dat ze daarom al 4G simkaarten in die meters hebben zitten.

Maar goed, toch weer wat bijgeleerd, ik dacht dat die modems over het elektriciteitsnetwerk zouden werken, maar dat is dus niet het geval.

• Leuk
Waarderingen: Dr.Z
Mijn onderzoekje leverde op dat ze daarom al 4G simkaarten in die meters hebben zitten.
Dan heb ik ook weer wat geleerd. Ik dacht dat 3G nog steeds in de lucht werd gehouden voor dit soort "speciale" diensten.

2G en 3G zijn bijna volledig uitgefaseerd, KPN heeft dit nog best wel lang gefaciliteerd.
Veel (inbraak)kiezereenheden maakten gebruik van GPRS als backup en moesten worden vervangen omdat ze geen 4G/5G ondersteunden vandaar dat ik gemerkt heb dat die boel werd uitgezet.
Het is overigens niet de SIM kaart die bepaald of je in een nieuw netwerk terecht komt, een SIM is niets anders dan een Subcriber Identity Module, die is (op security en geheugen capaciteit van de simkaart zelf na) wat werking betreft identiek aan de nieuwere kaarten.

In moderne meters zit tegenwoordig een e-sim.

@boets , om nog even terug te komen op het manipuleren van de netfrequentie en wat ik eigenlijk niet wilde opschrijven eerder.

Het is absoluut mogelijk om de netfrequentie in een klein beperkt gebied te manipuleren.
De netfrequentie is 50hz en dat is absoluut te manipuleren.
Ik ga in het openbare forum niet vertellen hoe je dat kunt doen, maar ik kan je verzekeren dat er in een compleet huizenblok geen enkele digitale klok, welke zichzelf ijkt via de netspanning zoals magnetrons en dergelijke, nog gelijk gaat lopen wanneer een hacker dit weet te ontregelen....en erger.

Vooral hybride omvormers zijn daar toe in staat en een handige elektrotechnische hobbyist kan het zeker.
De spanning is echter lastiger te manipuleren, maar een hacker die in staat is om hybride omvormers te hacken, zou in de avonduren het stroomnet kunnen platleggen, of tot gevaarlijk hoge spanningen kunnen laten oplopen.

Dit is dan weer het gevaar van thuisaccu's die niet goed zijn beveiligd.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan