Onschuldige aircrashes

Tja die modelbaan was best wel mooi ja.
Met horregaas en gips had ik de bergen gemaakt en op hardboard een achtergrond geschilderd en dat zag ook goed uit en dat kon want voor tekenenen/schilderen had ik ook altijd hoge cijfers mede door een goed gevoel voor perspectief.
Maar ja, dingen komen en gaan niewaar.

In Duitsland is nog de grootste modelbaan ter wereld en die heet Miniatur Wunderland in Hamburg.
Ik heb er reportages over gezien en het is echt fenomenaal wat die gasten daar gebouwd hebben.
Hij wordt druk bezocht door groepen en schoolklassen maar ze zijn dagelijks bezig met onderhoud van het rijdend materieel want dat lijdt natuurlijk nogal.
Alles wordt er gesimuleerd inclusief dag en nacht.
Dit is de officiele site:

http://www.miniatur-wunderland.com/

Wat die modellen betreft wordt dat nogal eens gezien als iets voor de jeugd.
Maar dat is eigenlijk flauwekul want die modellen zijn echt erg goed en kloppen ook goed en het beschilderen gebeurt met speciale verf want het is plastic waarvan ze gemaakt zijn.
Ik heb eens op de site van Tamiya gekeken maar ze bieden nog erg veel aan in verschillende schalen en de grotere modellen zijn echte juweeltjes.
Natuurlijk zijn er diverse onderwerpen waaronder boten en schepen, militair spul als tanks en anderen, vliegtuigen etc.
Maar ook RC spul hebben ze altijd gehad dus keuze zat.

Grtz.

 
Inderdaad Miniatur Winderland, dat is het neusje van de zalm daar in Hamburg. Ook de luchthaven, waarvan trouwens een hele documentaire online staat hoe dit gebouwd is, is een plaatje. Niet om het werk wat ze in Rotterdam hebben verricht te niet te doen, maar dat staat nog maar net in zijn kinderschoenen.

http://www.miniworldrotterdam.com/

Tamiya was ??n van de eerste die radiografische auto's op de markt bracht, kostbaar maar leuk om mee te rijden. Onder andere door de opkomst van Tamiya kon het Duitse Revell maar net overleven maar ook revell bestaat nog zag ik met een scala aan modellen.

 
Hier ook een onschuldige crash


http://www.nu.nl/buitenland/4111100/straaljager-stort-neer-bij-vliegshow-in-engeland.html


Beginnersfoutje?
 
the matrix zei:
Hier ook een onschuldige crash

Beginnersfoutje?

7 doden is best wel heftig zeg. Het leek wel alsof de looping te traag was en daarom het toestel een halve draai maakte en te weinig snelheid had om weer op te trekken. Maar wie ben ik om dat te beoordelen.
 
Heb hier ook nog een hele hoop H0 spul staan. Helaas "arme lui's trein" oftewel van het merk Lima, brengt niets meer op.
Maar ook een paar starterkits van Spoor N, eentje van Minitrix en eentje van Fleischmann. Helemaal verliefd op geworden. Of dat nog iets wordt, geen idee, kost ook al bakken geld tegenwoordig, je bent snel 3 tientjes kwijt voor een simpel klein wagonnetje, niet meer normaal. En dan hebben we het al over tweedehands!
Misschien ooit nog eens als de dochters het huis uit zijn en er een hobbykamer vrij is.:)
 
Ach BT, nooit wegdoen dat spul en het is echt niet minderwaardig hoor!
Je weet nooit of iemand een keer als zijn spul wegdoet tegen een met jouw overeen te komen prijs.
Ook dat N spul is interessant man.
Het enige wat je nodig hebt is inderdaad plaats!

Dat M?rklin spul was inderdaad wel de Mercedes onder de treinen, en tamelijk onverwoestbaar, maar ze leverden ook steeds onderdelen en alles wat erbij kwam zoals seinen bovenleidingen wisselbesturing etc, etc.
Ze hadden een zeer groot assortiment aan treinen en wagons en rijtuigen en er waren zelfs veel Nederlandse treinen bij van de NS natuurlijk.
Het was wel een wisselstroom systeem waarbij de spanning werd geregeld via een sleepcontact in de trafo over de wikkeling, dus heel elegant.
De rails waren eerst groot van bedrukt metaal als grindbedding en middencontact maar daarvoor hebben ze later een elegantere uitvoering voor bedacht.
Wat ze tegenwoordig precies doen weet ik eigenlijk niet maar volgens een reportage laatst waren ze nog steeds bezig.

Die H0 staat voor Half nul omdat het de helft was 0 of nul en die schaal te groot was voor de meeste mensen.
Maar dat weet jij natuurlijk ook wel.

Grtz.





 
M?rklin maar ook nog recent Fleischmann zijn al bijna failliet gegaan. Veel van de fabricage is al van Duitsland naar de lage loonlanden gegaan om het betaalbaar te houden. Dus wat je nu nog hebt BD, niet wegdoen.
 
Op o.a. deze veilingsite kan je soms leuke dingen tegenkomen soms voor een redelijke prijs:  http://veiling.catawiki.nl/modeltreinen-veiling-NZ/dinsdag
Maar 10x ?30,00 = gewoon ?300,00. Wat dan overblijft is beurzen aflopen want dan kan je ook zien wat je koopt.

 
M?rklin is al een paar keer zowat failliet gegaan, zo lang ze er bovenop komen is er niets aan de hand.

Wat ze tegenwoordig precies doen weet ik eigenlijk niet maar volgens een reportage laatst waren ze nog steeds bezig.
Ja die rails met die verhoging en die grind "look" vond ik eigenlijk wel wat. Later hebben ze een verhoging gemaakt die wat lager was in een bruine kleur. Nu hebben ze er zelfs "normale" rails bij als ik me niet vergis.

Wat ik tegenwoordig trouwens erg mooi vind, zowel van M?rklin alsook van Fleischmann, maar ook het wat goedkopere Roco, is dat ze dat digitale hebben. Zo kun je op 1 trafo meerdere treinen besturen en ook nog in diverse richtingen over dezelfde rails. Dat was vroeger niet mogelijk.

@Parabolica: Bedankt voor die link, zal er af en toe eens op kijken, het blijft leuk die treintjes.:)
 
@Parabolica: Bedankt voor die link, zal er af en toe eens op kijken, het blijft leuk die treintjes.:)

Zo her en der zijn er mooie forums te vinden die mij ook enorm prikkelen omdat die treintjes leuk blijven.
Wat ook leuk is om zelf een trein te besturen en dat kan dan weer met TS2015: https://www.youtube.com/watch?v=f-sIGw3-KR8
 
Heb je nooit met de Microsoft Flight Simulator gespeeld parabolica?

Die bestaat al lang en was een van de twee inkomsten bronnen van Microsoft.
Hij is er al erg lang en was ook erg goed vonden kenners hoewel de plaatjes dus met de pc's steeds beter werden.
Een tijdlang was het Flight Simulator 2000 maar ik geloof dat het nu Flight Simulator X is geworden.

In de Amerikaanse tijdschriften stonden ook Flight Simulators van andere fabrikanten besproken maar vaak waren het militaire met de laatste typen jets hoewel er ook nog steeds propeller vliegtuigen tussen zaten.
Maar ook waren er mogelijkheden om online te werken ook tegen anderen.
Weer een ander aspect waren testen van hardware oftewel joystick of stuur of pedalen dus er was veel keuze en soms was het oneindig uit te breiden.
Dat is heel wat anders dan muis en keyboard, hoewel dat ook nog wel zal kunnen.

Grtz.

 
Nou en of Kilroy, ik heb volop gevlogen met FSX en natuurlijk ook online met andere vliegers. Maar om nu online te gaan vliegen met ATC, wat veel virtual airlines doen, zag eerlijk gezegd ook weer niet zitten.

De Dutch Scenery kan je trouwens hier downloaden: http://www.nl-2000.com/nuke/index.php
Wat die hobbyisten maken is ongelooflijk en nog eens gratis ook. Bewonderenswaardig dus voor al die vrije tijd die zij er insteken. 

Ook voor het zweefvliegen in FSX zijn er extra plug-ins waardoor je gebruik kan maken van de thermiek en hellingwind in de bergen. Ik heb met FSX mijn langste zweefvlucht gemaakt van Aosta (Itali?) naar Hilversum dit is zo'n 1000 Km. Maar dat record moet je met een korreltje zout nemen maar je bent wel zo'n 9 uur aan het vliegen. Of een vluchtplan maken van Amsterdam naar Sao Paulo en ga er maar voor zitten, alles in realtime.

Als je nu echt realistische modellen wilt vliegen is dit een aanrader: https://a2asimulations.com/store/index.php?main_page=product_info&cPath=1&products_id=6&zenid=a84f7189a5bae8b4c2345a89266e2d55

Ik denk dat het ??n van de beste (flight)Simulators is die er is uitgebracht omdat je zowel payware  als freeware kan gebruiken en met wat zoeken vind je nog wel extra's.

In de winterperiode gaan wij FSX weer installeren.




 
Wat ook leuk is om zelf een trein te besturen en dat kan dan weer met TS2015
Klopt, ik was al in het bezit van TS2009 dus al eens vaker gedaan, kun je ook zelf banen mee bouwen. Is trouwens ook met sims als Trainz mogelijk. Ze zijn niet allemaal even leuk, maar Trainz en TS20xx behoren wel tot m'n favorieten.
En uiteraard moet ik ooit nog eens naar Miniatur Wunderland in Hamburg.:)
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=RBArNAyODLc
 
En uiteraard moet ik ooit nog eens naar Miniatur Wunderland in Hamburg.:)
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=RBArNAyODLc

Mooi filmpje BT wat weer voor de nodige kriebels zorgt om zelf weer eens een treinbaan te gaan bouwen. Maar als ik ??n poot buiten de deur zet is de wereld eigenlijk al een miniatuur wonderland ;)
 
Mooi jongens!

Tijdens wat zoeken vond ik nog een leuke site.
Het gaat om wat de Engelsen plans noemen en plannen voor modelbouw van verschillende categorieen en het zijn er werkelijk duizenden!

Onder browse bovenaan en dan By Category krijg je de categorieen en FF is Free Flight dus zonder  besturing, CL is Control Line of bestuurlijn, en RC is radio besturing en dit allemaal in categorieen.
In een categorie krijg je pagina na pagina de namen alfabetisch en het zijn er veel.
Heb je er eentje gekozen klik je verder tot op de downloadknop en save als vervolgens.
Het plan is in pdf formaat en dat is echt groot en gedetailleerd en kun je erg uitvergroten.
Werkelijk opmerkelijk!

http://outerzone.co.uk/

Grtz.
 
Kilroy zei:
Mooi jongens!

Tijdens wat zoeken vond ik nog een leuke site.
Het gaat om wat de Engelsen plans noemen en plannen voor modelbouw van verschillende categorieen en het zijn er werkelijk duizenden!

Dit is inderdaad een hele leuke website Kilroy, vol met nostalgie en hele mooie bouwplannen. Kies je favoriete model en bouwen maar.
Ook al zijn de prestaties van de huidige modellen, o.a. door de huidige materialen beter, er is niks mooier dan een model te bouwen en te beginnen met een paar planken balsa en deze te bekleden met spanpapier.

Op deze Nederlandse website wordt dit stap voor stap uitgelegd: http://www.zininmodelvliegen.nl/comper/comper6.html

Een ander voordeel is dat je niet in eens ?80,00 of meer hoeft neer te leggen maar verspreid de bouwmaterialen kan aanschaffen en als je kiest voor vrije vluchtmodellen zijn de kosten natuurlijk het laagst.
 
Hartstikke mooi, ik heb gelijk beide sites aan m'n bookmarks toegevoegd! Dank aan beiden!
 
Het is opmerkelijk te zien hoe vaak het bij de RC modellen mis gaat met de landing.
Maar het is ook erg moeilijk om de snelheid te schatten en dat hij onder de stallspeed direct wegzakt.

Bij gewone vliegtuigen heeft men bij landen wat hulpmiddelen zoals de flaps die opeens bij lage snelheid een hoop meer lift geven en kijk maar bij verkeersvliegtuigen wat daar bij start en landing allemaal naar buiten komt achter aan de vleugel.

En dan hebben we de slats en dat zijn druppelvormige gebogen strippen die aan de voorkant van de vleugel naar buiten komen en zorgen dat de luchtstroom over de vleugel egaal blijft bij een hoge invalhoek van de vleugel en zo weer opeens een boel meer lift geven en ook bij verkeersvliegtuigen gebruikt worden.
In WO-2 had de messerschmitt Bf 109 automatische slats aan de voorvleugel die naar buiten kwamen bij de landing als de druk van de lucht laag genoeg werd en zo meer lift gaf (maar voor de rest was het een kreng).
Heel opmerkelijk was de Fieseler Storch een klein utility toestel dat over de grote vleugel over de hele lengte vaste slats had.
Het nadeel was dat hij niet snel kon vliegen (109 mph maar), maar voordeel een heel korte start en landing lengte en hij kon heel erg langzaam vliegen en met een beetje tegenwind stond hij bijna stil in de lucht hetgeen ik ook op airshows heb kunnen zien en de stallspeed is 31 mph.
Tijdens WO-2 was boven Parijs een P-51 Mustang piloot op een Storch aan het jagen maar kreeg hem niet te pakken.
De Storch kon veel korter draaien en veel langzamer vliegen en liet zich lager dan de huizen zakken en draaide straten in terwijl de mustang alweer voorbij was tot grote ergernis van de Amerikaanse piloten.

Grtz.

 
Leuk dat jij die voorbeelden aanhaalt zoals met de Storch die zeer langzaam, en lager dan de huizen kon vliegen, waardoor de P-51 de Storch niet kon neerschieten.

Flaps worden volop gebruikt bij modelvliegen en slats wat minder. Maar zoals jij al schrijft "Maar het is ook erg moeilijk om de snelheid te schatten en dat hij onder de stallspeed direct wegzakt."

Juist daar ontbreekt het aan voldoende kennis bij veel modelpiloten en dan met name de aerodynamica en de vliegeigenschappen die veranderen als men met (full) flaps vliegt.
Er zijn twee reacties als een vliegtuig onder de stall speed komt. E?n is dat de neus naar beneden zakt totdat de vleugel weer voldoende lift opneemt, en de andere is dat het vliegtuig over de vleugeltip wegvalt en als het ware in een spin terecht komt. Beide zijn vlak bij de grond fataal voor een goede landing maar de spin geeft wel de grootste schade.

In dat filmpje kan je goed zien dat op de voorkant van de vleugel tot aan het dikste punt van de vleugel de luchtstroom niet loslaat waardoor het vliegtuig niet in een spin beland. Wat gas bijgeven kan dan voorkomen dat de neus sterk naar beneden zakt. Maar vliegt het vliegtuig onder een andere invalshoek , vaak als men het model vlak voor de landing al afvangt en daarbij nog in een flauwe bocht zit, dan laat de luchtstroom over de gehele vleugel los en valt het vliegtuig over ??n vleugel weg en vrijwel altijd over de vleugel die het laagst gericht is. Alleen bij een over correctie met de ailerons, vaak samen met het richtingsroer, kan het vliegtuig alsnog (vaak onverwachts) over de andere vleugel wegvallen. 

Ervaren piloten kennen deze eigenschappen en corrigeren dit voordat het te laat is.
 
Tja, voorzover ik weet wordt de stallspeed voor elk toestel bepaald op een veilige hoogte bv 10000 voet.
Men neemt dan steeds meer gas terug en om hoogte te houden moet men de neus steeds iets optrekken en gaat daarmee door totdat het toestel valt hetgeen je ziet aan de verticale snelheid en voelt omdat er 0 G optreedt en ook met flaps naar buiten omdat de stallspeed dan lager is.
Dit alles komt natuurlijk in de manual van het toestel te staan evenals de hele flight enveloppe.
Er staat bv in hoeveel graden flaps je moet hebben bij een headwind en wat je met een crosswind moet doen bij start en landing.
Het is dus een nogal complex geheel.

Als de luchtstroom over de bovenkant van de vleugel wegvalt door bv turbulentie dan wordt volgens mij de hele luchtstroom over de bovenkant onderbroken en valt de lift weg.
Immers lift ontstaat omdat de luchtstroom boven de vleugel sneller is dan de luchtstroom onder de vleugel.
Het netto resultaat daarvan is de lift of het draagvermogen van de vleugel.
Onderbreek je de helft dan is het evenwicht weg en dus de lift die er het resultaat van is.
Daarom dat men met o.a. slats de luchtstroom zo lang mogelijk probeert te behouden.

Over wat de lift veroorzaakt zijn er enkele theorieen waarover ook vaker gediscussieerd wordt.
De bekendste en meest aangenomen is het verschil in luchtsnelheid boven en onder een vleugel.
Wat dat betreft zei een grapjas in een ingezonde brief:
"Wat een vliegtuig in de lucht houdt is geld!"

Grtz.



 
Kilroy zei:
Wat dat betreft zei een grapjas in een ingezonde brief:
"Wat een vliegtuig in de lucht houdt is geld!"

Dus een piloot die te weinig verdient stort neer? Dan ga ik dus nooit met Ryanair of Easy Jet vliegen. :)

Voorheen had ik een achterbuurman die werkzaam was als piloot bij de KLM. Na een promotie vloog hij naar Seattle om daar bijvoorbeeld een Boeing 747 op te halen die was besteld door de KLM. Boven de oceaan op zo'n 25.000 ft moest hij dan allerlei test doen om te checken of de 747 voldeed aan de vliegeisen. Pas als hij zijn goedkeuring gaf werd de aankoop afgerond. Maar voordat hij zover was dat hij deze functie kon uitoefenen heeft hij eerst kilo's boeken met technische informatie moeten doornemen om die kwalificatie als 'test' piloot te behalen.

Maar als hij zat te studeren op zijn studiekamer was het net of hij een overtrek zat na te bootsen. Om zich beter te kunnen concentreren maakte hij in zijn stoel een beweging met zijn lichaam alsof hij een schommelstoel zat, naar voren naar achteren en dat urenlang achter elkaar. Wat hem dat uiteindelijk opleverde was aanzien en een hoop geld. :)

Het kan ook zijn dat hij lang op ??n hoofdstuk zat vastgepind wat over het voorbereiden van een stall ging en er maar niet uit kon komen (theoretisch dan). :)


   
 

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan