Oozoon en mappen

Parabolica

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
9 feb 2003
Berichten
3.703
Waarderingsscore
190
Punten
63
Locatie
In the midlle of nowhere
Ik heb na het installeren van de Oozoon experimental image het volgende :

Na elke harde reset ben ik steeds een bekende map kwijt die in de VAR directory staat. Map is geupload met DCC en volgezet met de nodige bestanden. De map heeft de waarde 755 gekregen. Iemand enig idee waarom deze map gewist wordt na een reset en hoe deze wel behouden kan blijven?

Overigens een prima image met heel veel mogelijkheden.

Grt Parabolica.
 
Nee, geen idee waarom files of mappen zomaar verdwijnen.

Heb je al eens de rechten uitgezet, althans beperkt?
Met filezilla gaat dat heel makkelijk.
Rechter muisklik erop en file attibutes.

Grtz.
 
Yip Kilroy, heb ik gedaan met die rechten. Ik begrijp het ook niet maar misschien staat Oozon niet toe dat je mappen aanmaakt. Het is mijn eerste image van hun dus ik zit nog in de leerfase :)
Een andere verklaring heb ik er niet voor. Het is wel een map die door CCcam gebruikt wordt en als die gewist wordt is dat best wel lastig.

Grt Parabolica.
 
Ik probeer mijn CF Card die geformateerd is in mijn 7020 te mounten met telnet op de DM8000.

mount /dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/part1 /var/mnt/cf

Dit krijg ik terug :

mount: /dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/part1 /var/mnt/cf; echo >>> DONE <<<
mount: mouting / /dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/part1 /var/mnt/cf failed such file or directory >>> DONE <<<

Na een reboot is in het menu bij HardDisk de CF Card ook niet te zien?

Nu heb ik al problemen met die VAR map en volgens mij blokkeert OOzoon deze map.
Maar ik vraag me af of de VAR directory ook de juiste mount locatie is.
Volgens mij moet de mount in de /mnt->media map gebeuren want daar zit ook een CF map. Klopt dit want volgens mij doe ik iets verkeerd.

Grt. Parabolica.
 
DM8000 en dus Enigma2.

Dan moet je helemaal geen map aanmaken om te mounten.
Mounten doe je via fstab en/of automounts.xml. Dat heeft overigens niets met OoZooN te maken maar is standaard bij DMM.

In fstab mount je interne zaken zoals HDD, CF, USB. Als je het goed doet dan delete je de standaard mounts in /etc/fstab en ga je mouten via LABEL of via UUID. Maar dat is wellicht iets voor later. Nogmaals dit is voor interne zaken.

Wil je externe zaken mouten dan doe je dat via /etc/enigma2/automounts.xml en als je niet weet hoe je moet maken/wijzigen dan kun je het via het menu mounten: menu-instellingen-systeem-netwerk-LAN verbinding - verbindingsbeheer-verbindingsbeheer.

Waar zit je CF kaart in? We nemen aan dat die op de betreffende ontvanger is gemount via /media/cf.
Dan moet je dus in je dm8000 via verbindingsbeheer een nieuwe mount aanmaken (we nemen als voorbeeld maar een CIFS mount)

actief: activeren
Lokaal gedeelde map: CF-Extern
Type verbinding: CIFS Share
Server IP: ip van je andere ontvanger invullen
Server share: /media/cf
Gebruik als harde schijf: Nee
Verbindingsopties: rw
Gebruikersnaam: root
wachtwoord: dreambox

Server Share map is dus de map op je andere ontvanger, waar de cf kaart in zit
Gebruikersnaam en wachtwoord zijn de standaard login data van een ontvanger en dus de login en wachtwoord op je andere ontvanger. Verder moet je wel controleren dat op je andere ontvanger /media/cf extern toegankelijk is

Voor ons is het een beetje onduidelijk want we wisten niet dat in een 7020 een CF kaart kan hebben.

Zit je cf kaart in de dm8000 dan hoef je helemaal niets te doen want die wordt zeker door OoZooN automatisch herkent en gemount. Via het auto-file-system (autofs) heeft DMM er voor gezorgd dat interne HDD, USB en CF automatisch worden herkend en gemount. Dat gaat via /dev/sda1, /dev/sdb1 of /dev/sdc1. E.e.a. afhankelijk of je een HDD en/of USB hebt. Je ziet die dus terug via FTP onder /autofs. Daar heb je verder niks mee te maken want in je /etc/fstab wordt de CF keurig gekoppeld aan /media/cf. Ergo als je naar /media/cf gaat moet je daar je cf kaart zien (onafhankelijk of het nu /dev/sdb1 is of /dev/sdc1).

Wel moet je uiteraard je cf kaart goed hebben geformatteerd. Zoals zo vaak geschreven en bekend kun je dat het beste doen door je CF kaart aan je (windows) pc te hangen en de "HP USB Disk Storage Format Tool" te gebruiken.
 
Ik heb het vermoeden dat de CF Card inderdaad niet juist is geformateerd omdat dat dit in een DM7020 is gebeurd, hij wordt namelijk niet gezien door de DM8000 als ik deze CF Card in de DM8000 steek. Automatisch installeren gebeurd dan ook niet met de DM8000 en Oozoon.

Er zit niks anders op dan hem inderdaad aan een windows computer te koppelen maar ik moet daar dan eerst een USB geheugenkaartlezer voor aanschaffen. Deze zijn niet zo duur dus....

Bedankt voor de uitgebreide informatie want met deze uitleg kan ik volop gaan mouten want er valt nog heel wat te mounten. :) Ik wist niet exact waar de mounts worden bewaard en nu wel dus.

Sommige mounts werken al via verbindingsbeheer met de DM8000 zoals de PC's.
Na de CF Card komt de DM7020 aan de beurt volgens jullie uitleg.

En jawel Eendenteam, de DM7020 kan een CF Card aan.

Grt Parabolica.
 
je kan hem ook proberen te formatteren in OoZooN. Eerst /media/cf unmounten (als die gemount is). Probeer de volgende commando's in telnet (met cf kaart in de ontvanger en een reboot:
Code:
umount /media/cf
mkfs.ext3 -c /dev/scsi/host0/bus0/target0/lun1/part1

Overigens alles wat je doet/bewaart via Verbindingsbeheer wordt opgeslagen in /etc/enigma2/automounts.xml
 
Grappig, de CF Card is wel benaderbaar op de DM8000 zonder ook maar iets gedaan te hebben. Ik kan er bestanden opzetten via FTP en welke zichtbaar zijn als ik bijvoorbeeld met mediaplayer browse op de DM8000.

Maar hij is dus niet auto geinstalleerd waardoor Barry Allen niet op de CF maar op de HD wordt geinstalleerd.

Ik ga nu bovenstaande Telnet commando's uitvoeren volgens jouw advies en alle andere stappen doorlopen om de CF Card juist te installeren.

Grt. Parabolica
 
Na de CF Card via verbindingsbeheer gemount te hebben ziet ook BarryAllen ook het pad naar de CF Card, dus het werkt :)

Bedankt voor de info.

Grt Parabolica.
 
Ok en stel /etc/enigma2/automounts.xml veilig (backup)
 
Nu moeten jullie niet in de lach schieten maar de CF Card was helemaal niet geinstalleerd zoals ik eerder schreef :)

Ik kwam daar pas een dag of wat later achter omdat de flash vol liep nadat o.a. Barry Allen begon te klagen en de box zo traag werd. Tuurlijk men leert elke dag maar als je een map ziet met /media/cf, en daar kan je wat inzetten dan denk je ook dat je op het kaartje werkt. Pas bij enkele commando's in Telnet blijkt het kaartje helemaal niet benaderbaar te zijn.

De CF Card werd dus helemaal niet gezien en liet zich ook niet formateren met de eerdere commando line zoals door het Eendenteam gegeven. DCC E2 zag hem ook niet en kon er dus ook niks mee. Ook wat lijnen toevoegen in fstab was niet de oplossing om het kaartje zichtbaar te maken en te installeren.

Koop je een DM8000 omdat je een CF Card over hebt en wil je deze ook laten werken, kan die DM8000 er helemaal niet mee overweg, of heb ik er misschien moeite mee?
Ondanks veel lezen en uitproberen geven wij het maar (tijdelijk) op.

Vandaag steek ik er maar een USB-sticky in als alternatief, en zo waar deze wordt gezien. Maar tot mijn grote verbazing en vreugde is de CF Card ook ineens geinstalleerd?
DCC E2 ziet het kaartje (en ik nu ook) en hup de picons erop.

Blijkbaar heeft dat sticky (een sticky doet ook niet anders), de prikkel gegeven om de USB drivers te activeren waardoor alles opeens werkt. Waauw, de DM kon wel eens overwerkt raken met al die dingen die wij er vandaag in gaan steken en wat we nog gaan installeren :)
 
Dan zal je CF kaart er niet goed in hebben gezeten wellicht. Overigens is een CF kaart toch anders dan een USB Stick: een CF kaart moet je zien als een harddisk, die kun/mag je - als de dm8000 aan staat - dus niet zo maar er uit en in stoppen terwijl dat met een USB stick wel kan.

Wat het nu geweest is, is moeilijk te zeggen zonder verdere gegevens. Het mounten van harddisk, usb en cf gebeurt bij de goede images (dmm, oozoon,e.d.) geheel vanzelf; automatisch dus. Waar ze gemount worden kan wel eens verschillen. Echter de harddisk wordt meestal gemount via /dev/sda1 maar de usb en cf worden soms verschillend gemount; e.e.a. afhankelijk welke het eerst/snelst wordt gezien. De eerste/snelste wordt dan via /dev/sdb1 gemount en de andere dan via /dev/sdc1.

Je kunt ze na het mouten zien inde map: /autofs.
Dit alles is natuurlijk afhankelijk wat er in /etc/fstab staan, maar we gaan uit dat je de standaard fstab gebruikt, dus die na het flashen er op is gekomen.

Het kan dus zijn dat de map /media/cf aan iets anders was toegekend dan aan je cf kaart.
 
@Eendenteam, de CF kaart is er op het moment van het installeren van de USB Stick er niet uitgehaald, hij heeft er dus goed ingezeten. Daarom was ik ook zo verrast dat de CF Card opeens verscheen in o.a. de map autofs en DCC.

Ik heb eerder twee CF kaartjes van 512 MB geprobeerd maar beide zonder resultaat. Misschien heeft iets een goede installatie van de CF Card geblokkeerd.
Kan best zijn dat de image niet perfect is geinstalleerd door bijv een fout met een eerdere update, maar iemand vertelde mij dat hij hetzelfde probleem had met een DM en Oozoon enigma2 en zijn CF.

Ik weet ook niet wat het is geweest maar ik heb wel dit gevonden :

http://www.dream-multimedia-tv.de/board/index.php?page=Thread&threadID=13406&d8f1588e

Maar ik kan nu een multiboot installeren en eens zien wat die doet met de CF.
Vroeg of laat ga ik de box opnieuw flashen, nu zitten we nog in een leer stadium. :)

Grt Parabolica.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan