Opnieuw uitstel van executie voor XP

S

stephopper

Di 23 dec 2008, 12:02

Opnieuw uitstel van executie voor XP



AMSTERDAM - Computergebruikers kunnen bij de aankoop van een nieuwe computer langer kiezen voor Microsoft?s Windows XP besturingssysteem dan eerder aangegeven. De computergigant heeft de einddatum voor het verkijgen van softwarelicenties voor XP voor computerfabrikanten verlengd van 31 januari 2009 naar 30 mei 2009.

Het is niet de eerste keer dat Microsoft de levensduur van Windows XP verlengd. In eerste instantie was het de bedoeling dat Windows XP uit de schappen zou verdwijnen op 30 januari 2008 om plaats te maken voor opvolger Windows Vista dat in 2007 verscheen. Microsoft verlengde de levensduur van XP tot 2010 op voorwaarde dat het geinstalleerd was op netbooks en budget laptops.

Hoewel Microsoft blijft volhouden dat Vista goed verkoopt, zijn consumenten er nooit echt enthousiast over geweest. Het uitstel van executie voor XP lijkt Microsoft dan ook te geven om consumenten tevreden te houden.

De nieuwe regeling rond licenties voor XP geldt voor computerfabrikanten en resellers die een deadline hadden van 31 januari 2009 deadline voor het bestellen van licenties voor XP. Velen vreesden groot te moeten inkopen en hoopten erop de licenties in de maanden erop te kunnen verkopen. Microsoft heeft nu de voorwaarden gewijzigd waardoor de resellers hun bestelling wel voor 31 januari 2009 moeten indienen, maar de licenties tot 30 mei kunnen afnemen. De stap lijkt opnieuw een bewijs dat het publiek niet gecharmeerd is van Vista, eind 2009 wordt de vroege versie van de opvolger van Vista, Windows 7, verwacht.

Bron:Telegraaf.


Grtz/Sth.
 
Hallo
Ik heb hier nog een full versie XP pro liggen, zou deze nog na die data geactiveert worden ??

John van Os
 
Ja Aktiveren is geen probleem want ook na een herinstallatie moet een product kunnen worden geactiveerd.

De XP's die nu worden verkocht bij nieuwe systemen zijn inclusief SP3.
De zogenaamde boxed complete versies met boek zijn niet langer meer leverbaar alleen de SystemBuilder versies en die zijn weer een stukje duurder geworden.
 
Er zijn echter nog maar weinig winkels die hier nog aan voldoen. Als ik hier in de buurt bij "ik ben toch niet gek" of bij P'digit of Mijnkom een pc zou willen open is er niet eens de optie voor XP voor zover mij bekend.

Maar het zegt in elk geval wel genoeg over Vista. Want MS kan dan veel zeggen over Vista, ze zullen hun eigen product nooit afkraken.
Doch bij mijn weten is het nog nooit gebeurt dat een verkoop van een Microsoft OS verlengt is geworden en anders zeer zeker niet tot 2x toe.
 
Ja BT terwijl als ik met Vista zou moeten werken zal de weerpagina zeer veel problemen geven, zulke software is van XP naar Vista geupgrate dus niet speciaal er voor geschreven en ook al de hardware is voor XP, als je de hardware aansluit heb je al problemen in Vista, er is ook al de derde driverupdate uitgekomen omdat het zo moeizaam draait.
Daarom heb ik XP full in voorraad om een nieuwe computer te bouwen.

John van Os
 
Altijd handig inderdaad John. Ik wacht nog even dan haal ik ook nog een XP pro retail van een pc beurs, dan heb ik hem goedkoop, gewoon als reserve.
Of die nieuwe windows moet beter worden, maar ik heb echt het idee dat Vista de ME versie van de NT kernels is.:biggrin:
Want ME was ook zo'n tussenversie die weinig nieuws bracht, alleen wat toeters en bellen maar voor de rest op een heleboel pc's echt bagger draaide.
 
Wat was OS2 WARP toch een mooi bestuurings progamma zo heerlijk stabiel en gebruiks vriendelijk

DEBEUKER
 
In principe is de kernel van Vista prima.
Het grootste probleem werd net al aangehaald oudere hardware en software draait niet met Vista.
Dit probleem zal niet worden opgelost met windows 7 het wordt nog veel erger.
Dit zelfde probleem hadden we ook met de overgang van windows 98 naar Windows xp toen was er ook veel software maar vooral hardware die niet meer werkte.
Hoe komen nu dan de klachten het is heel simpel de groep mensen met een computer was toen niet zo groot als nu.
 
Hmmz... Os2 2.11, de voorganger van Warp was ook sneller dan Warp.:biggrin:
Maar het was een heerlijk systeem inderdaad. Echt jammer dat ze daar niet gewoon meer geld in gestoken hebben en verder de concurrentie aan zijn gegaan met win95/98. Een gemiste kans. Warp was echt een goede opstap daarvoor, het was nog in de begin periode en er waren ook al pc's die er standaard mee geleverd werden.
Maar oke IBM had of geen geld of een andere reden en zijn er eigenlijk vrij snel na het uitkomen van Warp mee gestopt.:(

@Wizzard:
Het grootste probleem is niet dat oudere hardware niet draait met Vista maar vooral oudere software. Daarnaast zit er zoveel troep in verweven dat het complete systeem veel te traag wordt en dus teveel resources nodig zijn (lees: veel meer geheugen en cpu capaciteit om het fatsoenlijk te laten draaien).
Als laatste is het een bemoeizuchtig systeem waarbij het veiligheidsaspect overdreven is en daarom ook behoorlijk irritant werkt.

Het is verder gewoon een NT kernel die uitgebouwd is, die NT kernel is op zich inderdaad een prima kernel maar het gaat om het OS wat je er omheen weeft en da's bagger.

We hadden inderdaad ook het probleem met de overgang van 98 naar Windows dat er veel hardware niet meer werkte, maar daar kwam al snel een oplossing voor in de zin van drivers. Je hoeft niet perse nieuwe hardware te kopen.
Denk er maar eens over na, zelfs een matrix printer werkt nog onder XP! En dat zegt al heel veel. Daarom namen die klachten ook erg snel af.

De meeste software, die eigenlijk niet voor XP bedoeld was, draaide er toch onder, zelfs gewoon dos software in een dos prompt.

En dat terwijl dat eigenlijk niet zou mogen, want feitelijk zijn we nu appels met peren aan het vergelijken.
Windows 98 draaide middels een dos shell. XP draait volledig op de NT kernel.
Dat is compleet anders.
Het was dus erg knap dat ze het zo klaar gekregen hebben, dat er backwards compatibiliteit was, iets wat er nu niet is.

De niet meer werkende spullen van 98 werkten niet lang daarna toch weer. En dat wat echt niet meer werkte dat was dan ook echt aan vervanging toe.

Daarin ligt een levensgroot verschil.
Nu is er Vista wat in feite niet meer is dan een verbeterde XP.
Bij lange na niet zo'n groot verschil als tussen windows 98 en XP die op totaal verschillende kernels draaiden (dos en nt kernel).

En dan is het wel bijzonder vreemd te ervaren dat er eerst wel backwards compatibility was, terwijl dat nu tussen 2 feitelijk dezelfde operating systems NIET meer is.
Dat is belachelijk. Het is dus heel begrijpelijk dat er nu veel meer tegenstand is, veel meer apparaten echt niet meer werken en ook vervangen moeten worden (die pas met xp aangeschaft zijn) om over software maar niet te spreken.
De klachten zijn gewoon meer dan terecht en MS heeft er een puinhoop van gemaakt.

Minstens zo belachelijk is wat de hardware fabrikanten doen, namelijk seriele poorten niet meer aanbrengen.
De sukkels. Alsof die dingen alleen gebruikt werden voor externe modems... tsssk...

Ter vergelijking.....
In linux bestaat die ongein niet en kan oude hardware gewoon gebruikt worden.
 
Yep ok voor sommige software en hardware zijn later drivers gemaakt.
Maar geef toe we leven bijna in 2009 en wil jij nog met wp5.1 werken? gekker nog die werkt gewoon onder vista ;)
Er was nog veel oude hardware tekoop op de markt uit het win98 tijdperk nu bijna 11 jaar geleden en nog daarvoor.
je kan toch niet verwachten om even een printer te noemen een star lc 10 of een hp500 na al die jaren nog compatibel zijn met de nieuwe hardware van nu.
Of dat een oud boekhoud pakket van king uit 1994 opeens kan gaan printen in een netwerk of met een usb printer en dat die ook nog gaat werken met Vista.
En dan zijn er ook nog mensen die Corel wp8 ofzo draaien tja niet onder vista ja jammer maar we leven bijna in 2009.
En dan hebben we het maar niet over de spelletjes van 10jaar geleden!
Maar dit is wat de mensen verwachten dat alles draait nou nee dus.

Ook onder linux wil niet alles draaien van een paar jaar geleden als je daar een nieuwe versie van gebruikt ik werk veel met radio automatisering onder linux en soms moet ik daar ook voor terug grijpen naar bijvoorbeeld suse7 om de zaak stabiel te krijgen.
 
NIET mee eens.

Die oude hardware dient gewoon te werken met de nieuwe systemen.
Natuurlijk niet per se (maar aan de andere kant waarom ook niet) met mogelijkheden die er later bijgekomen zijn (zoals netwerk printen), maar wel op de originele wijze.
Vergeet niet dat een HP500 inkjet dus g??n "windows" printer is.
En de star LC10(-24) gewoon een naaldprinter is die met een parallelle poort werkt en de Epson instructieset ondersteunt.
(ctrl-p is g??n windows idee).
Als software fabrikant maak je het je klanten onmogelijk om geen grote bedragen te investeren als er eens iets vervangen moet worden.
Als dat jouw strategie is als software fabrikant, is dat prima hoor, maar dan moet je wel per direct stoppen met het leveren aan particulieren voor thuisgebruik.
Dan wil ik nog wel es zien hoe lang je het gaat uithouden als groot bedrijf.
Want M$ heeft zo'n grote greep op de markt omdat er zoveel thuisgebruikers zijn die deze software nou eenmaal gewend zijn.
Daarom word dezelfde software nu in de bedrijven gebruikt.
15 jaar geleden was het helemaal niet vanzelfsprekend dat er M$ servers en clients in de bedrijven stonden.
En das dus voor de grote doorbraak ofwel hype van windhoos 9x.
 
Bovendien gaat het hier niet over een vergelijk tussen windhoos 9x en vista, maar over XP en windhoos XP.
Dan heb je het over een tijdsspanne van maximaal 7 jaar en niet over 13 jaar.
Sterker nog, je vergelijkt eigenlijk tussen de situatie van zeg een half jaar v??r vista verscheen met de situatie van nu.
Das wel even een heel ander verhaal dan een link leggen naar het revolutionaire WP5.1 uit eind jaren 80.
 
hp500 na al die jaren nog compatibel zijn met de nieuwe hardware van nu.
Ik gaf zelf al aan dat bepaalde hardware van v??r win98 niet perse ondersteunt hoefde te worden. Doch het probleem zit hem inderdaad in de vergelijking tussen XP en Vista (Mas3 vergiste zich en schreef XP en windhoos XP) alhoewel dat feitelijk hetzelfde is want zoveel is er in die kernel niet gewijzigd.

De HP500 zou zeer zeker nog compatible moeten zijn dat ben ik met Mas3 eens. Pak dan even een HP 880C erbij. Die werd 3 jaar geleden nog nieuw verkocht. Deze heeft een combinatie van LPT poort en USB poort, je kunt dus zelf kiezen welke je gebruikt.
Dat wil dus ook zeggen dat deze printer in staat is programma's die vanuit dos werken te laten afdrukken.
Dat wil ook zeggen dat hij vrijwel dezelfde print instructieset gebruikt als de HP500 want die drukt ook naar de LPT poort af. Daar hoef je als OS verder NIETS aan te wijzigen.

Een matrixprinter zou je eigenlijk naar de oudheid verwijzen, maar ik ken nog overheden die met die dingen werken. Het heeft zelfs erg lang geduurd eer het APK programma zo was aangepast dat je apk rapporten op een andere printer uit kon printen, ik noem maar iets.;)
Daar hebben ze dan wel te lang mee gewacht dat klopt, maar Vista blokkeert gewoon dingen die standaard ondersteuning behoeven. En op deze manier verplicht je mensen tot nieuwe hard- en software, hetgeen niet nodig is.

Nee ik hoef niet met wp 5.1 te werken, maar ik wens wel nog met Office 97 te werken, werkt dat ook zo fijn op Vista? Want er is geen ondersteuning meer voor en die oude Office ondersteunt wel nog oude hardware en da's notaben een produkt van MS zelf.

Radio ondersteuning is natuurlijk wel iets aparts, dus dat je daarvoor wellicht moet teruggrijpen naar een oudere linux versie oke, kan ik me voorstellen, dat heb ik ook met unlockersoftware voor telefoons, die ik nu niet meer gebruik.
Sommige software voor de Nokia 9500 werkt ook beter onder win98.

Maar dat is allemaal software toegespitst op 1 speciaal iets. Games zou je gewoon moeten kunnen runnen in eenzelfde kernel.
En Vista is geen ander OS zoals bij de wisseling van 98 naar XP, maar eerder een versie upgrade want het werkt op dezelfde kernel.
En bij de wisseling van 98 naar xp waren er utieindelijk minder problemen dan nu.

Het is dan ook niet voor niets dat die nieuwe windows toch weer sneller en uitgekleder gaat worden.
Dat is ook de reden waarom ik verwees naar de miskleun die ME heette. Als je er naar kijkt is dat met ME puur dezelfde vergissing geweest als nu met Vista.
Teveel toeters en bellen en te weinig compatibiliteit. Ik begrijp derhalve niet dat Microsuf niet geleerd heeft van die miskleun en hetzelfde grapje nu een jaar of 8 later met Vista toch nog eens geprobeerd heeft.
Hopelijk leren ze dat nu ook definitief af. En hopelijk zet de linux community meer door zodat er wat concurrentie komt tegen die Microsuf leeghoofden.
 
Ik ben een tijdje terug nootgedwongen overgestapt van xp 64 bit naar vista 64 bit omdat xp veel problemen gaf met de 64 bit versie. Was ook nooit voorstander van vista met name ivm de bemoeizucht van het programma. Ben toen via de siti helpmij.nl uitgekomen op de volgende pagina Http://www.websonic.nl/pctips/pctips_windowsvista.php en moet zeggen heb hier veel hulp van gehad en heb nu ook verder geen problemen meer met Vista

Greetz DragonClaw
 
De 64 bit van XP heeft nooit goede ondersteuning gehad, dat klopt. Vista64 misschien meer. Naast helpmij zijn er nog wel meer sites waar handige tips op staan, maar je komt er dan op uit dat je Vista dus voor een deel moet gaan verbouwen.

Dat is lang niet voor iedereen weggelegd en eigenlijk moet het ook gewoon werken zonder allerlei truuks en tips te gaan uitvoeren.
En dat is waar de discussie eigenlijk over gaat en hoe je een OS moet onderzoeken op zijn werking en functionaliteit.
 
Klopt inderdaad dat je eerst wat aanpassingen moet doen om het goed werkend te krijgen maar zoals gezegd had ik niet echt een keus en dan is dit de beste oplossing en moet zeggen dan werkt het voor mijn gevoel goed.

Heb hier ook eigenlijk meer op gereageerd om aan te hgeven dat als je weinig keus hebt door welke reden dan ook dat dit een verlichting van problemen kan zijn omtrend gebruiks gemak.

Greetz DragonClaw
 
Klopt, is ook helemaal niet erg om dat aan te geven. De mensen die niet anders kunnen of geen multiboot wensen te bouwen met XP, kunnen hier in elk geval hun voordeel mee doen.

Andere zou ik persoonlijk adviseren, voor zover mogelijk, Vista over te slaan en te wachten op de release van Windows 7. Scheelt ook weer in kosten als je het kunt rekken zodat je 1 versie kunt overslaan.:)
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan