Opstart probleem dell laptop latitude 3310

the matrix

Addicted Member
Special Friend
Donateur
Waarderingsscore
891
Punten
113
Leeftijd
75
Laptop heeft problemen met starten . Opsomming wat er gebeurd!
A) power on , er gebeurd niks
B) power on er verschijnt DELL maar start niet op
C) power on en laptop start door.

Dit na herhaaldelijke pogingen.

Wat gedaan na C
Wachtwoord ingevuld , maar @ werd vervangen door "
Ingelogd met FN-ALT-064 ipv shift-2
Inloggen gelukt.
Daarna shift/ctrl ingedrukt en als ik mazzel heb en systeem wil restarten dan werkt @ weer wel

Maar start deze niet door dan weer terug naar "
Testen na een gelukte start

1) accu is goed
2) memory test is goed
3) harde schijf is goed geen bad sectoren

4) Bios opnieuw geupdate
5) hardware getest door dell recovery tool = goed
6) gestart met en zonder power adapter. Zelfde A, B en C probleem.
7) virus checker , niks gevonden.
En dan soms knalt systeem eruit met melding
Er is een probleem en er wordt een oorzaak gezocht , maar voordat dat gebeurd is systeem zwart.

Nu heb ik geen ideeen meer.

Laptop is van kleinzoon die hem nodig heeft voor school waarop microsoft Teams gebruikt wordt voor schoolgegevens
Geen spelletjes oid .

Wie heeft nog waardevolle tips.

Laptop is voorgeschreven door school .

Bios reset doen, landinstellingen en toetsenbordinstellingen op VS-internationaal instellen.
Controleer of de biosdatum klopt. Indien dit niet het geval, datum goed zetten.
Staat de datum na een poosje weer verkeerd, dan de backupbatterij vervangen.

Ik denk aan corrupt werkgeheugen of een corrupte harde schijf.
De zogenoemde testen zeggen niets, omdat slechte sectoren en clusters geïsoleerd worden en niet meer gebruikt worden.
Is het een SSD schijf? In dat geval zou ik simpelweg het werkgeheugen vervangen, ook al geven tests aan dat het geheugen goed is, al was het maar om dit verder uit te sluiten.

Overigens denk ik aan een bios probleem, dus eerst deze resetten naar de fabrieksinstelling.
Een biosupdate kan ook wonderen verrichten.

Bios heb ik succesfull geupdate
Batterij is 3 volt is ook oke

Het is een ssd schijf

Land instellingen staan op us int
Bios datum is oke

Zit nog met probleem A en B kom dan niet in bios
Met C is het gokken of ik in de bios kom

Ga nu windows opnieuw installeren

Laatst bewerkt:
En dan soms knalt systeem eruit met melding
Telefoon er eens naast leggen en als die melding komt snel een screenshot maken met telefoon. Of als het kan even pauze knop indrukken.
In Windows kun je trouwens ook instellen dat hij bij een probleem niet automatisch opnieuw moet opstarten.
  • Klik op Start en klik met de rechtermuisknop op Deze computer.
  • Klik op Eigenschappen.
  • Open het tabblad Geavanceerd en klik op Instellingen onder Opstart- en herstelinstellingen.
  • Schakel het selectievakje De computer automatisch opnieuw opstarten bij Systeemfouten uit.
  • Klik op OK en klik nogmaals op OK.
Als het goed is blijft ie dan met het foutscherm staan en kun je de melding opschrijven. Moet ie natuurlijk wel weer eerst voor komen.

NB! De meeste DELL laptops hebben een aparte functie, namelijk dat als de adapter niet aangesloten is, dat je dan de power knop een aantal seconden ingedrukt moet houden.
Dat is een beveiliging dat de laptop niet meteen start als hij in de tas zit en de knop per ongeluk geactiveerd wordt.

Dus ik denk niet dat A, B en C een probleem is in dit geval maar standaard Dell laptop gedrag.

Wachtwoord ingevuld , maar @ werd vervangen door "
Dat komt doordat het toetsenbord is ingesteld op Nederlands-Nederlands.
Ga in Windows en zet de toetsenbord instellingen op Nederlands-VS Internationaal.
Kijk even bij de landinstellingen en toetsenbord instellingen, staat daar nog ergens Nederlands-Nederlands, dan zet het VS-internationaal toetsenbord als standaard, verwijder die Nederlands-Nederlands ongein, start opnieuw op en dan is ook dat probleem verleden tijd.

Feitelijk heb je hierna dus nog maar 1 probleem, en dat is dat het systeem er soms onverwacht uit knalt, kan evt. temperatuur zijn. Maak de laptop even open voorzichtig en zorg dat met name de cpu koeler goed schoon is. Zorg ook dat alle openingen van de laptop goed schoon zijn.

En dan die instelling wat ik schreef, zodat je de foutmelding kunt opschrijven als ie er weer uit knalt.

Ik heb windows 10 opnoeuw geïnstalleerd en bij het opstarten kwam weer " ipv @
Maar na de eerstvolgende opstart wordt dat @. (In de settingen kan ik niet kiezen voor een combi hetvis alleen nederlands of engels(us) die laatste genereerd de " )

Maar goed als systeem nu goed blijft opstarten dan blijft dat de @ .
Heb ook geen last meer van foutmeldingen

Laptop diverse keren aan en uitgezet en probleem A en B komen niet meer voor. Start nu netjes op

Zal komende 2 dagen herhaaldelijk met en zonder power adapter de laptop aan en uitzetten en indien nodig melding maken..

Wat de suggestie van BT betreft , ik had idd er een filmpje van gemaakt en kon zo de melding kortstondig zien maar de ipad kan ik ook in beeld voor beeld zetten
De melding was;
Er is een probleem met uw apparaat en moet opnieuw opgestart worden
Er worden foutgegevens verzameld hierna wordt de computer opnieuw opgestart voortgang 0% --> plof uit.

Laatst bewerkt:
nederlands of engels(us) die laatste genereerd de "
Neen, de Nederlandse genereert de " want op een typemachine zit er ook de " boven de 2. Engels heeft daar een @ zitten dus je draait de zaken om.

Er is een probleem met uw apparaat en moet opnieuw opgestart worden
Was dat alles? Normaliter zie je wel eens cijfers of iets anders nog.
Als dit alles is dan duidt dit op een schijfprobleem, Windows probleem of temperatuur probleem. In geval van een Windows probleem zou het euvel opgelost moeten zijn na de nieuwe installatie.

Even aanvulling op die taal.
In Windows 10, ga naar instellingen -> Tijd en Taal en kies dan links in de balk Taal.

Windows Weergavetaal zal daar op Nederlands staan.

Daaronder zie je "voorkeurstalen" als het goed is staat daar alleen Nederlands (Nederland).
Klik daar eens op, dan kun je op "opties" klikken.
Dan pas krijg je de toetsenborden te zien en daar hoort er maar 1 te staan.

afbeelding.png

Als er hier nog andere toetsenborden staan (bijv. Nederlands), dan verwijderen.

Nou ja er staat wel toetsen bord nederlands (nederlands)
Klik ik daarop dan is het Nederlands (verenigde staten internationaal)

Jouw beschrijving werkt hier heel anders. Is waarschijnlijk voor windows11.
Maar schijnbaar draait het nu toch goed

Laatst bewerkt:
Ik kan alleen engels(verenigde staten) kiezen
Dat is raar. Staan de landinstelling dan wel op Nederlands?

Jouw beschrijving werkt hier heel anders.
Neen exact hetzelfde want dat schreef ik namelijk ook:
Daaronder zie je "voorkeurstalen" als het goed is staat daar alleen Nederlands (Nederland).
;)

En ik draai geen W11.
Ik vraag me nu alleen nog af waar jij Engels (Verenigde Staten) tegen komt.

Ik zal screenshots maken

1) toch weer uitvallers en dan inlog "ipv @
2) daarna al ik weer inlog @

CNTRL-SHIFT (aan de linkerkant van het keyboard) was vroeger de sneltoetsen om te schakelen tussen keymaps, misschien is dat nog nog zo....

Ik heb inlogcode gewijzigd zonder @ zodat ik niet steeds dat gezeik krijg indien het weer mis gaat.

Tevens kom ik erachter dat deze laptop voorzien is van windows10 pro education.
Gekoppeld met school , printerd etc via "microsoft teams"

Dat zal de reden zijn waarom er veel verschillen zijn met standaard win 10

Als ik de laptop ga voorzien met win 10 pro, moet de licentie code aangeschaft worden en ingevuld worden , windows herstarten en wordt omgezet naar windows 10 pro

Laatst bewerkt:
Als er die twee keuzes zijn, lijkt het toch alsof er nog altijd meer toetsenborden aanwezig zijn. Vreemd.
Ik vind het sowieso raar dat Windows al minstens sinds W95 nog een Nederlandse versie toetsenbord heeft. Misschien toen nog wel maar zeker al vanaf XP werd er geen Nederlands toetsenbord (met " boven de 2) meer verkocht of gebruikt. Dus vanaf XP had een dergelijk toetsenbord al lang verwijderd kunnen worden uit Windows. Maarja, ze veranderen dingen die net niet nodig zijn en laten rommel staan wat al lang weg had gekund, typisch Microsoft.

Anyway, dat euvel moet ook voorbij zijn nadat er een normale Windows 10 op staat als het goed is.
Tenzij er in de bios iets staat ingesteld nog wat dit zou kunnen veroorzaken. Bij Dell weet je maar nooit.

Ik zal screenshots maken
Ja prima. Dat ziet in home en pro allemaal hetzelfde uit, kan me niet voorstellen dat het in home edu anders uit ziet.

Je kunt veranderen wat je wilt, maar telkens wanneer de laptop uitvalt komen de oude instellingen weer terug.
Wat @Black Tiger zei is ook een goede, een warmte probleem.

Toch denk ik aan een stukje defecte hardware, als in een geheugenbankje.
Wanneer er twee bankjes in zitten, zou ik één van deze verwijderen en nog eens opstarten.
Laptopje zal wat trager gaan, maar blijft het werken dan weet je het euvel.
Start de laptop niet goed op of helemaal niet meer, verwissel dan de geheugen bankjes.

Geen icon te vinden met tijd en taal maatr tijd en datum
Gezocht op taalinstellingen kom ik hier

Knipsel1.jpg

Klik ik op toetsenbord
Dan

Knipsel2.jpg

Nergens zie ik een mogelijkheid om apart voor een toetsenbord te kiezen.
Er zit wel een toetsenbord in configuratie maar daar zitten de notatie settingen.

Kies ik regio dan kan ik alleen kiezen voor verenigde staten en wil ik een screeshot maken , bam er is een probleem........Uit

Herstarten lukt nog niet zwart blijft zwart

Deel 2 komt nadat ie weer start

Ah heb even op mijn dell gekeken en daar zie ik achter nederland wel de 3 puntjes (opties) en zie ik die querty toetsenbord vs int

Bij deze dell ontbreekt dat

knip.jpg

Einde toetsenbord keuze.

Wat nu. Zit ik in systeem en krijg ik plotseling Er is een probleem , dan
A systeem blijft bij starten op zwart start gewoon niet
B na enige tijd en proberen start systeem op met Dell maar loopt niet door
C na enkele pogingen start windows door en heb inlogcode zonder @ gewijzigd en start , kan veel handelingen doen maar komt dan toch met er is een probleem en start weer met procedure A

Is dit een memory probleem of SSD kaartje probleem.
Zojuist HD TUNE de ssd getest en klapt tijdens testen uit.

Maar komt op in modeB uit zetten en herstarten in mode C

Zoek een windows10 pro licentie heeft iemand die (legaal)
Want de herinstallatie ziet de educatieve code en installeert een hoop zooi voor schoolondersteuning

Laatst bewerkt:
Het kan dan CPU of RAM zijn. Je kunt eens proberen wat @Dr.Z schreef. Een geheugenbankje er uit en proberen, als ie crasht, dan dat geheugen bankje wisselen met dat wat er uit gehaald is en weer proberen.
Voel ook even hoe het is met de warmte. Als ie op tafel staat, zet er dan aan de achterkant bijv. een aansteker of iets anders onder zodat ie wat omhoog staat en lucht er beter bij kan.

Hij heeft immers al een probleem nog voordat ie langs de bios is. Dat duidt veelal toch op een hardware probleem.
Versleten koelpasta is bijv. ook nog een mogelijkheid.

Zoek een windows10 pro licentie heeft iemand die (legaal)
Die kun je bij gamers-outlet kopen, kost 3,49 daar momenteel. Die is wel betrouwbaar.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan