Opstartvertraging XP

Dirk Digicomm

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
11 feb 2001
Berichten
806
Waarderingsscore
4
Punten
18
Leeftijd
81
Locatie
Niedersachsen (D)
Al een behoorlijke tijd heeft mijn PC het probleem dat hij een bedenktijd inlast bij het opstarten van een programma. In het begin was dit zeker niet zo.

Wanneer ik een programma aanroep vanuit een ander programma, startmenu of een icoontje aanklik op het bureaublad, duurt het 5-8 seconden voordat de schijf reageert en het programma daadwerkelijk opstart.

Wanneer ik een voorgeprogrameerde knop op het toetsenbord druk, vindt de uitvoering binnen een fractie van een seconde plaats.

Ra, ra hoe kan dit.

De PC is een AMD 1900.

512 Mb geheugen.

XP pro.

Ik heb nooit gemerkt dat het na het installeren van iets is ontstaan.

De computer wordt niet gebruikt voor spelletjes of andere vreemde zaken.

 
Waarom er verschil zou zitten tussen gebruik middels een voorgeprogrammeerde knop en het gewoon gebruik van het programma is me onbekend, misschien dat de voorgeprogrammeerde knop een soort cache gebruikt?

Het lijkt hier op een geheugen probleem of een virusscanner.

Heb je de temp folders leeg? Al eens defragmentatie gedaan de laatste tijd? Werke virusscanner heb je draaien?

Heb je ook iets werken als Microsoft Antispyware beta en zoja heb je daarvan toevallig ook de "Security Agents Status" op "enabled" oftewel "real time protection" staan?

 
Een keer in veilige mode proberen.??/

 
Men kan altijd in veilige modus proberen maar ik weet niet welk doel je ermee wilt bereiken op dit moment, want als ie dan wel sneller start weet je nog eigenlijk niets, daar is meer info voor nodig.

 
In veilige modus starten de prg's wel direct op.

Ik gebruik de virusscanner van Panda.

Deze stond bij aflevering op de PC. Toen starte alles direct op. Het probleem is pas na ruim een jaar opgetreden.

Ik ga eens proberen via taakbeheer processen te stoppen om te zien of het aan een applicatie ligt welke op de achtergrond draait.

Ik weet alleen niet zo gouw welke. Er staat niet iets vreemds op.

 
Als ik taskmanager heb draaien staan alle processen op 0%.

Ook de CPU staat de meeste tijd op 0%

Toch start een applicatie met vertraging op.

 
Misschien iets verandert na een update van Panda. Welke Panda is het?

Het is logisch dat dingen in veilige modus sneller starten want dan zijn bijna geen drivers geladen en een groot deel van de registry ook niet.

Het is dus al boffen dat Panda dan nog draait. Om deze reden zei ik ook al dat het weinig zal helpen. Je weet nu dat het sneller draait in veilige modus maar je bent nog geen steek verder, want je weet nu dat het een driver, spyware of de virusscanner is, en zover waren we van tevoren eigenlijk ook al dus je leert er in dit geval weinig van helaas.

Ik heb 2 Panda's hier gehad. Op zich een uitstekende virusscanner. Ik had de Panda Titanium en de Panda Platinum.

Op een gegeven moment (ook een tijdje na de installatie van Panda) gingen hier ook programma's langzamer. Na wat onderzoek bleek de Platinum een optie te hebben die de Titanium niet had. En dat was een optie die ervoor zorgde dat de loop van andere programma's niet gestoord werd, cpu tijd verdeeld werd dus.

Dat heeft het probleem eigenlijk wel verholpen. Wil niet zeggen dat jij dit probleem hebt, maar je kunt allicht eens kijken.

Schakel anders eens de realtime protectie uit en zie wat er dan met de snelheid gebeurt.

Dan het taak/procesoverzicht. Als de niet-actieve systeemdingens rond 98 a 99% van het cpu gebruik ligt, dan lijkt er niet anders te lopen inderdaad.

Maar het kan zijn dat iets meegestart word bij het starten van programma's, het kan ook erop duiden dat toch de virusscanner het probleem is.

Kijk echter ook eens in het vakje "geheugen" bij de processen, welke programma's het meeste geheugengebruik hebben, dat kan ook een indicatie zijn.

Ik heb hier bijv. spyware gehad, die stond op 0% cpu tijd, gebruikte wel wat geheugen. Mooi zou zijn als je 2x test, 1x op cpu klikken op die manier dat meest gebruikte cpu bovenaan staat (zou niet actieve systeem moeten zijn) en dan programma starten. Proggies die dan veel gebruiken zie je ook even bovenaan verschijnen.

De tweede test is idem maar dan met geheugen.

Verder kun je bij start->programma's->opstarten eens kijken wat er nog meer mee opgestart word of anders in de registry bij de run en run services keys bij HKCU en HKLM.

Toch zou ik het allereerst de Panda eens uitschakelen en dan proberen.

Je schrijft ook dat je die Panda bij de computer gekregen hebt. Dan blijft ie toch ook niet geldig of wel? Is misschien de registratie inmiddels verlopen?

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb stuk voor stuk alles uitgeschakeld wat kon. Ook Panda. Zonder resultaat.

Uiteindelijk heb ik de lanverbinding uitgeschakeld.

De programma' s starten direct op.

Schakel ik de lanverbinding weer in, dan heb ik de vertraging van 8 sec weer.

Ik kan hier niets bijzonders in vinden. Wanneer ik een programma opstart, zie ik geen reactie in de leds van mijn switch. Er lijkt dus geen communicatie plaats te vinden.

Ik heb het een paar keer geprobeerd. Lan uit, snelle start. Lan aan, vertraging.

Ik gebruik een router en switches.

Ik weet nu dat het door het netwerk komt maar heb hier nog geen oplossing voor.

 
Maar ben er nu zekerder van :)

Ik ken dit probleem.

Waarschijnlijk heb je op je pc wel eens bestanden geopend die op een andere locatie staan of stonden.

Dus bijvoorbeeld op je desktop pc een bestand dat op je laptop staat rechtstreeks geopend met word.

Wanneer je nu word opstart, dan lijkt word op zoek te gaan naar dat bestand dat op je laptop staat, misschien wel omdat ie dat bestand en de lijst met recentelijk geopende bestanden ziet.

Het klinkt raar en ik kan het verder ook niet onderbouwen.

Ik had dat probleem al gelijk vanaf het moment dat ik met XP ging werken, want de bestanden stonden aanvankelijk dus nog op mijn "oude" systeem.

De oplossing voor mij zat hem in het uitschakelen van de QoS in het netwerk eigenschappen schermpje.

QoS betekent Quality of Service.

Het is een manier om (netwerk)bandbreedte te reserveren voor programma's die dat nodig hebben, zoals bijvoorbeeld de mediaplayer.

Voor mij was het sowieso al klaar dat ik geen gebruik wil maken van de QoS omdat het me dus bandbreedte kost (typisch 10 %) als ik grotere bestanden wil overzetten.

Als je een draadloze verbinding of tragere verbinding met de buitenwereld hebt, raad ik je wel aan om de QoS voor die verbinding aan te laten staan.

Hoe dit het beschreven probleem veroorzaakt is mij een groot raadsel.

Maar je kunt het natuurlijk gewoon even proberen :)

 
@Mas,

Het eerste deel van je verhaal klopt.

Ik gebruik op verschillende PC's gezamelijke bestanden.

Ik heb nog twee PC's welke met XP draaien. Deze hebben dat probleem niet.

Helaas jouw tip werkt niet. Op de PC waar het probleem zich afspeelt stond de QoS al uit.

Ik heb het toch nog even geprobeerd. Het maakt geen verschil of hij aan of uit staat. Als protocol staat alleen TCP/IP aan.

 
Dirk, er zijn nog 3 oplossingen mogelijk.

Oplossing 1.: Dubbelklik op je netwerk omgeving, controleer of daar shares van andere pc's aanwezig zijn, bijv. "C-drive (laptop)" en zoja, verwijder deze. Ze worden aangemaakt als deze verbinding er vaker is zodat de verbinding niet telkens gezocht hoeft te worden. Vanuit de netwerk omgeving kun je er dan gewoon op klikken.

De grote "maar" in dit verhaal is, dat de verbindingen toch telkens gezocht worden, deels bij het opstarten. Het zou kunnen zijn dat dit de vertraging veroorzaakt, dus dat leeg kiepen.

Oplossing 2.: Ga dan ook nog met de rechter muisknop op je netwerkomgeving, en klik op "netwerkverbinding verbreken", kijk indien er een verbinding is, welke dat is, kan namelijk ook een trojan zijn. Dit is ongeveer ook wat Mas in gedachte had, maar op deze manier is het te controleren of er verbindingen open staan, zo zou je ook virus- of trojanverbindingen die wat slechter geconfigureerd zijn, kunnen terugvinden.

Oplossing 3: Dit lijkt me de meest voor de hand liggende oorzaak, eentje die ik hier zelf ook gehad heb.

Controleer of je ANDERE apparaten hebt dan je netwerkkaart, die OOK een ip adres toegewezen kunnen krijgen.

Je kunt hierbij denken aan je 1394-netwerkkaart (da's gewoon je firewire aansluiting) maar ook een DVBS-kaart (satellietkaart) of iets anders.

Is dat het geval, schakel deze dan uit, of ken ze een vast ip toe.

Voorbeeld: Na het installeren van mijn DVBS kaart had ik ook behoorlijk last van vertraging bij het starten van windows zelf.

Mijn netwerk had statisch een ip adres in de 10 range. Maar alle andere apparaten worden door windows automatisch ingesteld op "automatisch ip verkrijgen" als je ze toevoegt. Ik heb geen DHCP dus windows blijft wachten, tot de time-out voor het verkrijgen van een dhcp ip adres verstreken is. En daar zit je vertraging.

Wat heb ik nu gedaan? Ik heb gewoon de 1394 kaart uitgeschakeld en de DVBS kaart een statisch (vast) ip adres gegeven in de 192.168.x.x. range.

Gevolg: einde probleem.

Mocht jij dus ook apparatuur of dingens hebben zoals je firewire aansluiting (1394) of DVBS kaart, geef die dingen dan gewoon eens een vast ip in een ander netwerk, of als je de 1394 niet gebruikt, disable hem dan gewoon in de eigenschappen (dit apparaat uitschakelen).

 
@BT,

Een beste opsomming van mogelijkheden.

Ik heb alle shares verwijderd.

Ik heb alle netwerkverbindingen verbroken.

Hier zat niets vreemds bij.

Ik had mij PC al een vast IP adres gegeven. Dit maakte ook niets uit.

In de PC zitten geen andere kaarten welke een IP adres kunnen krijgen.

Mijn printerserver zit extern.

Verder ben ik nog aan het proberen geweest.

Ik heb eerst de router losgekoppeld. Dit gaf geen verschil.

Hierna de printerserver. Geen verschil.

Stuk voor stuk de verbindingen losgetrokken. Geen verschil.

Uiteindelijk hing de PC alleen aan de switch. Geen verschil. Maar hier komt het vreemde.

Wanneer ik de verbinding naar de switch verbreek, is het probleem over.

Laat ik de verbinding zitten maar haal alleen de spanning van de switch af dan gaat het ook goed.

Van het icoontje welke de verbinding laat zien rechts onderin, licht het onderste monitor schermpje een aantal seconden op wanneer ik een programma start. Hij gaat dus wel degelijk even op het net kijken.

 
Ik heb zojuist de switch vervangen door een ander exemplaar.

Dit helpt helaas ook niet.

 
Dit betekent dus toch dat er "iets" een verbinding probeert te maken.

Misschien ben je door een Trojan geinfecteerd. Ik heb laatst ook iets raars gehad, viel me niet op door een vertraging maar door een commando.

Start->uitvoeren->cmd gedaan en daarna het commando "netstat -an" ingegeven. Dan krijg je een lijst van poorten waar naar geluisterd word.

Bij mij zag ik daar steeds verschijnen iets in de geest van:

10.0.0.11 (mijn pc ip) irc.satellitefun.org port 6667 Time-wait

Aangezien dit een verbinding naar de eigen irc server was, lag ik er in het begin niet zo wakker van, misschien een cache of zo. Totdat me opviel dat dit bij elke herstart het geval was, en toen ging het vervelen.

Uiteindelijk bleek hier na lang zoeken ook een Trojan aan het werk te zijn. Raad eens wie hem vond? Juist, Panda!

Daarna heb ik The Cleaner eens geinstalleerd en die vond nog een tweede, het bleek een trojanbotje te zijn welke in een van de chatscripts zat en als executable uiteindelijk weer opdook in mijn system32 directory, ook net als in Mas3 zijn posting over adaware, met een op windows lijkende naam, ik dacht iets als taskmgr32.exe of zoiets. Dit moet gewoon taskmgr zijn.

Misschien is dat dus iets om eens te proberen. The Cleaner installeren (http://www.moosoft.com), dan eerst updaten, daarna bij de opties aangeven dat hij ALLES moet scannen, en ook packed executables en inside archives, dus niet standaard gebruiken echt alles en alles laten scannen.

Daarna doe je de scan.

The Cleaner is maar 30 dagen te gebruiken, maar voor zo'n scan eens eenmalig te doen ideaal. Er zijn vele mirc chatscripts waar achterdeurtjes en trojans in verstopt zijn. Dat wil niet zeggen dat jij een mirc hebt, maar trojans kunnen overal in zitten en The Cleaner is gewoon een van de beste Trojanscanners die er zijn, daarnaast kan deze ook nog het een en ander aan virussen en adaware (ja raar he?) vinden.

Ik zou deze eens laten draaien en zien wat ie allemaal vindt.

Ook bovengenoemd commando meteen na het opstarten eens doen, vaak kun je daaraan al zien welke verbinding er geprobeert word te maken.

 
@BT,

Ik heb netstat uitgevoerd.

Ik krijg de volgende uitkomst welke ik via e-mail naar je toegestuurd heb.

Het was een deel van printscreen. Ik weet niet hoe ik een plaatje in de reply kan plakken.

Verder heb ik panda uitgebreid gedraaid. Deze vond 5 verdachte bestanden.

Deze zijn verwijderd.

The Cleaner vond vier trojans. Istbar, MyDoom, Coulomb en OpenwaresIEpatch

Na deze operatie en het verbreken van de netwerkverbindingen hou ik alleen het eerste TCP rijtje en de laatste UDP lijst over.

Deze lijst is niet schokkend, of ik moet mij vergissen.

Het opstarten van een programma duurt helaas nog steeds 8 seconden

 
In elk geval mooi dat de nodige troep verwijdert is nu. De email is al beantwoord. Het enige wat ik me nu nog kan bedenken is dat net als bij mij, Panda degene is die het opstarten vertraagt.

In dat geval kun je (eventueel tijdelijk) die eens volledig eraf kiepen en AVG installeren, ik hoor meer problemen met Panda i.c.m. XP. Wie weet, het is in elk geval te proberen. Een van de openstaande verbindingen is akamai technologies en da's voor de virusscanner.

 
Deze PC is geleverd met Panda. Het probleem deed zich in het begin niet voor.

Panda eraf gooien is een beetje zonde. Ik heb juist vorig jaar de licentie met drie jaar verlengd.

 
Het is toch ook niet voor altijd? Als je net met 3 jaar verlengt hebt, dan heb je ook een registratiecode dus kun je hem nadien er weer op zetten.

Gewoon even helemaal er af kiepen. Het gaat er om duidelijkheid te krijgen of het nu wel of niet aan de virusscanner ligt.

Norton had vroeger ook geen problemen en is met versie 2004 ook bagger gaan maken. Dat iets voorheen goed werkte is geen garantie dat dit nu ook nog het geval is.

Dus er is geen sprake van zonde, immers, het gaat er maar om zekerheid te krijgen en je kunt hem nadien weer gewoon terugzetten.

 
Ik heb Panda er volledig afgekieperd.

Het probleem blijft hetzelfde. Zonder netwerk 0 en met netwerk 8 sec opstartvertraging van welk programma ook.

Alleen de programma's welke onder een knopje op het toetsenbord geprogrammeerd zijn starten direkt op. Dit blijft toch een vreemd verschil.

Het terug zetten van Panda is gelukt inclusief de licentie.

Het antwoord op mijn e-mail heb ik nooit ontvangen.

 
Oke, dan kunnen we in elk geval Panda met 100% zekerheid uitsluiten, dat was gezien allerlei ervaringen gewoon even nodig.

Het enige wat er dan nog kan zijn is inderdaad dat ie om een of andere reden toch een verbinding zoekt, mijn ideeën zijn een beetje opgeraakt.

Wel ben ik deze week weer een proggie tegen gekomen, want toch weer dingen (ook trojans) vond, die andere programma's niet vonden.

Het is genaamd Emco Malware Bouncer en op deze site is ie te vinden:

http://www.emco.is/malwarebouncer/features.html

Moet je wel even in de download sectie kijken, gaat dus om de Malware Bouncer.

De reply nooit ontvangen? Da's vreemd.

Deze is op 15-03-2005 om 17:46 verstuurt en ik heb er geen foutmelding op ontvangen bij mijn weten.

Misschien heb je de beveiliging in hotmail te hoog staan? Want dit is een van de problemen die hotmail heeft, de reply is naar hotmail gestuurd.

Met iemand anders kan ik wel communiceren via hotmail via het satellitefun.org email adres, maar weer iemand anders had zelfs de spambeveiliging laag EN satellitefun.org in zijn veilige personen lijst gezet en nog steeds kon hij geen mails van mij krijgen.

En ook hier stuurde de mailserver van hotmail geen foutmeldingen terug, ik ben die hotmail dus ondertussen een beetje zat na een x aantal pogingen en heb je dan ook voorgenomen aan hotmail problemen geen moeite meer aan te besteden.

Ik heb hem nu nog 1x geforward maar komt ie weer niet aan, dan sorry, ik wil je het antwoord dan nog wel een keer sturen, maar geef me dan even per pm een fatsoenlijk email adres, want ik ga niet weer x pogingen ondernemen om iemand een mailtje te sturen naar die brakke hotmail, sorry.

Greetings, Richard.

 
Laatst bewerkt door een moderator:



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan