Overzicht extra kosten per energieleverancier voor zonnepaneelbezitters.

boets

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
16 mrt 2001
Berichten
1.496
Waarderingsscore
258
Punten
83
Leeftijd
64
Locatie
boetsenbos
Overzicht maatregelen energieleveranciers voor zonnepaneelbezitters
Budget Energie heeft vaste terugleveringskosten in het leven geroepen. Op basis van de teruglevering per jaar wordt een inschatting gemaakt. Ter indicatie: lever je tussen de 1000 en 2000 kWh terug, dan rekent Budget Energie 0,33 euro per dag oftewel 10 euro per maand.

Coolblue Energie heeft extra kosten verwerkt in de vaste kosten. Als je zonnepanelen hebt, betaal je voor 20 euro vaste leveringskosten per maand. Heb je geen zonnepanelen? Dan is het 7,50 euro per maand. Een verschil van 12,50 euro per maand.

Eneco: Klanten met zonnestroom moeten voorlopig 72 euro per jaar afrekenen door een hoger vastrecht, oftewel 6 euro per maand. Later volgt een tarief per kWh zonnestroom dat aan het net geleverd wordt. Eneco weet nog niet hoe hoog dat tarief wordt.

Energie Direct heeft geen terugleveringskosten of hoger vastrecht voor zonnepaneelbezitters. Wel vervalt de welkomstkorting op een jaarcontract (200 euro) als je zonnepanelen hebt.

Energie VanOns heeft vaste terugleveringskosten. De eerste 1000 kWh die je teruglevert zijn gratis, daarna betaal je 96,80 euro. Elke 500 kWh extra, kost 36,30 extra. Dus als je 1900 kWh teruglevert, betaal je 96,80 euro plus 36,30 euro per jaar. Dat is omgerekend 11,10 euro per maand.

Engie rekent extra kosten voor zonnepaneelbezitters door hogere vaste leveringstarieven. Voor zonnepaneelbezitters zijn die 22,08 euro per maand, voor huishoudens zonder panelen 7,50 euro. Een verschil van 14,58 euro per maand.

Essent heeft geen terugleveringskosten of hogere vast leveringskosten. Wat wel opvalt: als je een jaarcontract neemt en je bent zonnepaneeleigenaar, dan vervalt de welkomstkorting van 240 euro die mensen zonder zonnepanelen wel krijgen.

Gewoon Energie hanteert dezelfde terugleverkosten als moederbedrijf Innova. Als je tussen de 1000 en 2000 kWh teruglevert, is dat 124,10 euro per jaar ofwel 10,34 euro per maand. Lever je minder terug? Dan zijn de kosten lager. Lever je meer terug, dan kom je hoger uit.

Greenchoice rekent extra kosten aan zonnepaneelbezitters via de vaste leveringskosten op stroom. Als je zonnepanelen hebt, zijn die 14,79 euro per maand. Heb je geen zonnepanelen, dan betaal je 10,26 euro. Een verschil van 4,53 euro per maand.

Innova hanteert terugleverkosten. Als je tussen de 1000 en 2000 kWh teruglevert, is dat 124,10 euro per jaar (10,34 per maand). Lever je minder terug? Dan zijn de kosten lager. Lever je meer terug, dan kom je hoger uit.

Mega hanteert terugleverkosten. Lever je jaarlijks tussen de 1000 en 2000 kWh terug? Dan kost dat je maandelijks 5,67 euro (68,04 euro per jaar). Onder de 1000 kWh zijn de kosten flink lager: 82 cent per maand.

OM nieuwe energie heeft terugleverkosten afhankelijk van hoeveel je teruglevert aan het net. De eerste 1000 kWh zijn gratis, daarna betaal je 96,80 euro. Elke 500 kWh extra, kost 36,30 extra. Dus als je 1900 kWh teruglevert, betaal je 96,80 euro plus 36,30 euro per jaar. Dit laatste komt neer op 11,10 euro per maand.

Oxxio heeft geen terugleverkosten of hoger vastrecht voor zonnepaneelbezitters, maar nieuwe klanten met zonnepanelen krijgen geen welkomstkorting. Voor een jaarcontract is die korting op dit moment 330 euro.

VandeBron rekent vaste terugleveringskosten. Hoe hoog die kosten zijn, is afhankelijk van wat je jaarlijks teruglevert aan het net. Ter indicatie: als je jaarlijks tussen de 1000 en 2000 kWh teruglevert, betaal je per maand 12,50 euro.

Vattenfall rekent op dit moment nog geen kosten, maar heeft wel aangekondigd te werken aan een regeling waarbij salderende zonnepaneelbezitters moeten gaan betalen.

Vrijopnaam rekent sinds begin dit jaar vaste terugleveringskosten. Als je jaarlijks tussen de 1000 en 2000 kWh teruglevert, betaal je per maand 12,50 euro.
Ontbreekt er een leverancier? Mail dan naar geld@ad.nl, dan gaan wij het na.

Bron: Algemeen Dagblad
 
en hop weer een jaar er bij voor de terug verdien tijd
 
Diep triest dit!

Maar toch even een vraag hierbij:

Hoe zit het als je de zonnepanelen huurt, en dus geen bezitter bent?
 
Laatst bewerkt:
En ik vrees nog meer ellende, dit is helemaal een vrijbrief om de kosten straks nog verder te verhogen.

Tot nu toe ben ik van al deze ellende gevrijwaard gebleven omdat ik een vast contract van 3 jaar had afgesloten maar dit loopt in november af. Ik denk dat ik dan maar een dynamisch contract ga afsluiten, ben hier over het algemeen toch hele dagen thuis. En als de stroomprijs in de zomermaanden eens een keer negatief is (lees terugleveren van elektriciteit kost dan geld in plaats het oplevert). knal ik gewoon de panelen uit. Maar dat we weer eens genaaid worden staat zonder meer vast en als ik straks vind dat het verschil met of zonder zonnepanelen nog maar een honderdje of twee drie is knal ik ze helemaal uit. Voorlopige conclusie: warmtepomp hier NEVER. Elektrische auto NEVER. Dat ze de rambam maar krijgen met hun energietransitie en hun klimaathysterie. Boets doet niet meer mee aan verdere verduurzaming. Blij dat ik een houtkachel heb en nog meer als 30 kuub hout op voorraad. Maar ja het verbieden van houtkachels zal ook niet meer lang op zich laten wachten vrees ik.

B.
 
Hoe zit het als je de zonnepanelen huurt, en dus geen bezitter bent?
je bent verplicht om aan te melden waar ze liggen dus op adres (energieleveren.nl)
huur of niet je hebt een probleem
 
Elektrische auto NEVER
ach zou wel een elektrische willen maar dan minimaal met een vette V8

maare @boets
je bent niet verplicht om zowel gas als electrike bij de zelfde af te nemen <-- deze ff goed laten bezinken
 
maare @boets
je bent niet verplicht om zowel gas als electrike bij de zelfde af te nemen <-- deze ff goed laten bezinken
Weet ik maar gas is het probleem niet hier, we verbruiken 300 kuub aan gas per jaar.
 
Ok maar dan nog.
Vul in een willekeurige vergelijking site maar eens in alles bij 1 leverancier en dan in een ander tabblad alleen gas en alleen elektrisch.
Ga dan maar eens vergelijken.
Scheelde mij aanzienlijk.
Met zonnepanelen gaat kwh en kuub prijs omhoog raar maar waar.
Tot je een van de 2 appart zet bij een ander
 
Ik last op onze FB pagina van een Essent klant dat Essent € 0,10 per kWh rekent bij een vast contract en per kuub gas extra. Schijnt nergens te staan maar wel te gebeuren.
Misschien dat een van de Essent klanten dat eens na kan gaan.
 
@Black Tiger
Gebeurt bij veel meer
Per ongeluk zag ik het gebeuren op een vergelijking site omdat ik gefocust ben op de kale prijs en daarna levering en helemaal niet op het gemiddelde maand bedrag.
Aangezien er hier blijkbaar nog al wat gas doorgaat was ik speciaal daarnaar op zoek.
Dus als je puur op gas zoekt en dan de zelfde verbruik gas blijft opgeven maar dan met wat electronen er bij schiet de gas prijs omhoog.

De vraag is nu alleen als je in mijn geval nu electrisch contract wilt heb ik dan wel of niet een gas aansluiting voor hun.
Want zelfd DAT scheeld al.
Komt bij mij de volgende vraag gelijk in me op..
Wat als je gasloos bent en je neemt geen gas contract bij iemand, sluiten ze je dan alleen van het gas af of ook van het elektriciteitsnet
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan