Pace geeft EF aan

Al sluit je één I2C lijn kort (is hier per ongeluk gebeurd)

dan nog start ie op, weliswaar met een hoofdzakelijk groen beeld en geen ontvangst, maar nog steeds geen EF...

Gr FranX

 
@FranX

Probeer je dit nu op een ontvanger die het EF-probleem had, of op een gezonde ontvanger? Zoals ik je nu begrijp heb je dus geen EF-probleem meer!

Ik zat nl niet zozeer te denken aan de software, maar meer aan het "rot" worden van het ic zelf! Ik wou in dat geval een gezond ic met de oude software plaatsen.

Groetn Piet.

 
Nee, dit probeer ik allemaal op een ontvanger zonder!! EF probleem.

De originele 24c65 heb ik eruit gesoldeerd en de boel verlengt naar een printje met een voetje erop, zo kan ik makkelijk de inhoud uitlezen of veranderen...:)

Wat ik zo kan zien staat er alleen in wat het kanaal was toen de ontvanger op standby ging, de verschillende 'home' frequenties met symbolerate en FEC en wat kaartdata (oa. de landcode)

Stop je er een lege 24c65 in, dan vult de ontvanger deze zelf! met vaste default waardes (oa 12344Ghz voor C+)

Stop je er helemaal geen 24c65 in, dan start de ontvanger normaal op, maar alles staat op 0 en geen ontvangst

Sluit je één I2C lijn kort dan duurt het allemaal wat langer en doet ie wat vreemd, maar start nog steeds op

Het lijkt me dus niet dat het EF probleem hier inzit, maar ben zeer benieuwd wat het dan wel is!...:)

Al helemaal omdat mensen vertelden dat er niet! gesoldeerd is bij BomBeeck om het EF probleem op te lossen...

Gr FranX

 
Hoi,

Het EF probleem, zou volgens Bombeek in de de beide Flash-geheugens zitten.

Het grootste gedeelte van de "operating software" staat in deze rom`s

Als deze IC`s defect raken, moet er echt gesoldeerd worden.

Maar wat vaker gebeurd is, dat om de een of andere reden enkele byte`s (of bits) worden overschreven.

Waardoor de ontvanger vastloopt en vervolgens met de EF error komt.

Dit is eerder een bug in de software, dan een veroudering/ defect raken van de Rom`s.

Zoals gezegd kun je , als de bootloader nog wel werkt, via de RS232 de zaak opnieuw programmeren.

Bombeek doet dit via een nogal kostbare IC-adapter (POD) welke op de IC`s geklikt wordt, en geheel buiten de ontvanger om de Flash-Rom`s opnieuw vollaad.

Maar met de reparatie-kosten die Bombeek in rekening brengt, hebben ze die adapter toch al lang terug verdiend :)

Groeten,

Erik.

 
@FranX,

Ik denk dat je gelijk hebt, maar ik wil voor alle zekerheid nu toch eens bij een EF-ontvanger dit ic eens verwijderen, en kijken wat ie dan doet.

@Kollenburg,

Die flash-geheugens, hoe zien die dingen er eigenlijk uit?

Is dat niet gewoon een naam voor een stukje geheugen dat in een gewoon eeprommetje is opgeslagen? Zal wel weer in een of andere postzegel zitten zeker?

Omdat de EF-fout zich meestal van tevoren aankondigd doordat sommige dingen wat moeizamer lijken te gaan zat ik dus te denken aan een geheugen-ic dat rottig wordt, zoals soms wel in meer apparaten gebeurt.

Groetn Piet.

 
Bestaat er een mogelijkheid om die pace opnieuw te flashen ook al zit de nieuwste software versie erin? Ik heb nl. een pace die tijsens het inlezen van de kanalen de melding RST op het display weergeeft en dan reset.

 
ef melding is de eeprom.

het flashen kan ook bij bombeek worden gedaan en als je van tevoren een afspraak maakt wanneer je komt,dan kan je er op wachten.ik heb er laatst 2 heengebracht. met 30 min klaar en de kosten zijn 50,- per stuk.ik vond het overigens een prima zaak.

 
Ik zie verschillende verhalen waaronder de meeste op spookverhalen berusten!!!

Ik zal het zaakje kort proberen uit te leggen:

EF Staat voor Error Flash.

Dit probleem is NIET op te lossen d.m.v. seriele communicatie! Ook niet door het spookverhaal van wel of geen DL. DL staat voor download, dit heeft te maken met een eventuele update via satelliet.

EF heeft te maken met een corrupte software in een van de flash-geheugens. De meeste EF problemen komen voort uit het regelmatig crashen van de processor, waardoor er fouten ontstaan in de software. Bijvoorbeeld door regelmatige crashjes veroorzaakt door een storing in de SY-stream bij C+.

De beide flashjes moeten dus opnieuw geprogrammeerd worden.

Dit kun je doen d.m.v. de flashjes eruit te halen en in een programmer te stoppen. Daarna weer terugplaatsen. De meeste flashjes overleven dit echter niet, zeker niet omdat ze al wat ouder zijn. Denk maar eens wat de warmte doet bij het de-solderen en het solderen.

Bombeeck heeft hiervoor een mal laten maken. Dit apparaat kost enkele tienduizenden guldens, omdat het geen lopende-band toestel is. Er zijn er enkele van op de wereld.

Op die manier hoeven de flashjes dus niet worden verwijderd.

Wanneer de flash onbetrouwbaar wordt, zal deze dus moeten worden vervangen. Een flash heeft geen eeuwige levensduur.

Vooral de eerste flash wordt het meeste gebruikt.

Ontvangers met een defecte flash zijn meestal te herkennen aan het regelmatig vastlopen (stilstaand beeld) of het geregeld resetten (RST in display).

De eeprom staat buiten dit verhaal, hier wordt enkel de gebruikersinstellingen in opgeslagen zoals frequenties en lnb-instellingen enzovoort.

Als je er van uit gaat dat je gemiddeld zo'n 3000x een betaalde EF-oplossing moet uitvoeren (vergeet niet de arbeidsuren) om het apparaat te vergoeden, kan ik me voorstellen dat hiervoor geld wordt gevraagd.

De kosten zijn naar mijn mening erg laag, je moet dit maar eens vergelijken met andere merken!

Succes ermee.

PS als je de I2C kortsluit, start de ontvanger met een kleurenbalk op. Deze wordt gegenereerd door de BT856. Deze kun je ook oproepen met Mute-standby-mute-standby-2 op de ab.

 
@murdock

Helder antwoord!

Ik denk dat jij eindelijk degene bent die mij kan vertellen waar ik die beide flash-geheugens kan vinden in de ontvanger.

Die ene zit zeker onder de kaartlezer, of zit ik er weer helemaal naast? Ik ben benieuwd.

Groetn Piet.

 
Dat is dan de kleinste flash die ik ken waar zoveel data in zou kunnen.

Daar zit de eeprom.

de flashjes zitten in principe bij elke ontvanger aan de processor gekoppeld met wat ram. Ga er dus vanuit dat ze daar vlakbij zijn gemonteerd. En voila, als je vanaf de kaartlezer naar links gaat, kom je het eerste vierkante postzegeltje tegen, dat is de microcontroller, daarnaast zitten twee flashjes, daarnaast de DRAM en daarboven de CPU.

 
Ik heb ook nog een doosje (6) G4/G6 staan met flash problemen. Allemaal oud zeer !

Hoopvol doch sceptisch heb ik een aantal tips uitgevoerd. Alle apparaten geven wel reaktie op de laptop (pentium 166) waarmee ik probeer te laden. Na de eerste sectie geven de dozen een E 4 of E 6 fout. De handleiding geeft dan een nieuwe poging tot laden danwel opsturen. Nou, dat laatste laat ik wel uit m'n hoofd ! Opsturen en niet weer krijgen. Na bijna een jaar bakkelijen met Bombeeck Jr. en Sr. uiteindelijk een (andere) doos retour gekregen.

Is er nog een andere mogelijkheid om deze 'oude dozen' weer aan de praat te krijgen ? Samenstellen van meerdere defecte toestellen ?

tips zijn welkom !

Eagle

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan