PC partities en externe schijf delen.

the matrix

Addicted Member
Special Friend
Donateur
Lid sinds
28 okt 2007
Berichten
7.513
Waarderingsscore
645
Punten
113
Leeftijd
74
Locatie
Een stoplicht op rood.
Op ipad kunnen wij de laptop en nu PC delen
Erg gemakkelijk zodat alles wat op de lap en pc staat toegankelijk is voor bv bestanden van ipad naar pc of laptop te kopieren

Op ipad staat de app file-explorer en op de pc moet je de partities delen en in beveiliging iedereen toevoegen.

Dat is allemaal prima gelukt zelfs de 2 qnap nas boxen zijn volledig beschikbaar zowel van en naar ipad.

Nu de externe schijf op de PC .
deze ook gedeeld en beveiliging goed gezet en deze wordt bv op laptop en ipad ook zichtbaar.

Op de externe schijf staan diverse mappen en nu is het vreemd dat we bij het openen van een willekeurige map er om een username en paddword gevraagd wordt. Alles geprobeerd maar lukt niet.

Dus als poging de map ook gedeeld met iedereen ein beveiliging en volledig toegang en dan komt deze map in overzicht te staan.

Nu begrijp ik niet dat een partitie op schijf 2 delen ook de onderliggende mappen deelt en bij die externe niet.
 
Hmm het werkt allemaal veel simpeler, rechtermuis op map en instellingen en dan Delen aanklikken hoe het ook mag heten(Mijn Windows is Engels) Dan dan daarnabij beveiliging bovenste veld edit aanklikken en de naam Everyone invullen en dan aanvinken of iedereen mag lezen of schrijven of allebij. Een hele schijf delen vind ik niet handig en heeft ook andere rechten.

Om zonder wachtwoorden te werken moet er in de netwerk instellingen wat uitgevink worden.


Capture.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat is nou exact beschreven zoals gedaan is . En ook werkt voor de partities. Op de interne schijf.

Ook de externe schijf op die manier gedeeld. Die bestaat uit 1 partitie met diverse mappen. Open ik een map op de externe schijf dan moet ik een username en password invullen ,
Of ik moet de map extra op delen zetten met lees en schrijfrechten
En dat is bij interne mappen niet nodig. Dat verbaasd mij
 
En dat is bij interne mappen niet nodig. Dat verbaasd mij
Ik weet niet hoe alles ingeregeld is, maar ik zet die instelling dus nooit op die manier. Die password protected sharing staat altijd aan hier.
Wel zorg ik dat ik op al mijn machines exact dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord invoer en zet ze in dezelfde werkgroep. Dan kan ik ook delen en heb ik geen last van gebruikersnamen en wachtwoorden.
Public folder sharing heb ik overigens wel altijd aan staan om even snel iets te kunnen delen met andere machines indien nodig.

Er zijn meerdere manieren om te delen. Als je wilt gaan combineren met bijv. Appel apparatuur of andere externe personen, dan is de instelling om geen wachtwoord te gebruiken wel weer handig.

Of ik moet de map extra op delen zetten met lees en schrijfrechten
Dat zou kunnen vermoeden omdat het extern is, dus moet het op een andere PC ook zo kunnen werken, dat zal het verschil zijn.
Ik dacht echter ook dat je een hele externe schijf kon delen inclusief submappen, maar kan me vergissen, zal er later vandaag eens naar kijken.
 
Ik weet niet hoe alles ingeregeld is, maar ik zet die instelling dus nooit op die manier. Die password protected sharing staat altijd aan hier.
Hier staat password protected sharing al 20 jaar uit zonder problemen, er kan toch niemand van buitenaf inkomen dan enkel vanaf het eigen lokale netwerk. En ik ga echt geen password zetten voor mijn vrouw om op mijn harde schijf te komen.

Ik zou wel een password zetten als ik onbetrouwbare kinderen zou hebben :)

de externe schijf dan moet ik een username en password invullen ,
Of ik moet de map extra op delen zetten met lees en schrijfrechten
En dat is bij interne mappen niet nodig. Dat verbaasd mij
Ik deel de schijf niet maar enkel de mappen op de schijf en dan gaat dat prima zonder wachtwoord, en ik zei al dat als je de schijft deelt(externe) krijg je andere rechten.
 
Ik deel de schijf niet maar enkel de mappen op de schijf en dan gaat dat prima zonder wachtwoord,

Volgens mij heb ik dat ook gezegd in vorig bericht.

Ik zei dat ik het vreemd vond dat als ik de ext deel het vreemd vond dat een eenvoudige map een username em password nodig heeft. zoals bij een interne partitie.

En idd deel je de map dan heeft ie geen authentificatie nodig.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een hele rits aan mappen gedeeld en met mijn AndroidTV Mi Box en TV kan ik zo met Kodi alle gedeelde series en films kijken. Zou ik een schijf delen dan slikt Kodi dat ook niet en geeft een foutmelding. En het handige van mappen delen is dat je de sharing wanneer nodig even eraf kan halen.
 
er kan toch niemand van buitenaf inkomen dan enkel vanaf het eigen lokale netwerk.
Daar gaat het mij niet om, ik moet dan specifiek die instelling aan omzetten en gezien ik toch op al m'n pc's dezelfde usernaam en wachtwoord gebruik heb ik het niet nodig, dus is gewoon een keuze.
Daarnaast heb k het dus wel eens gehad bij iemand ander dat ondanks de instelling voor geen wachtwoord, hij toch niet er op kwam, moest toch dat rechten gebeuren ingesteld worden. Vaag genoeg. Maar dat is normaal want Windows is daar al vaker vaag mee geweest, soms werkt het wel soms niet en soms weer anders. Niet echt een stabiel OS wat sharen betreft, zo ook na de 1801 update na het verwijderen van de master browser en ga zo maar door.
Anyway, beiden kan, het is een keuze, ik gaf gewoon aan dat ik het zo nooit doe en beschreef een alternatieve methode zoals het in werkgroepen gaat.
Onveilige kinderen heb ik niet, nu trouwens het huis uit, maar toen ze jonger waren hadden ze ook ieder een account op de shares. Je wilt namelijk niet dat ze in hun onkunde per ongeluk wat films wissen of zo, ik noem maar iets, dus hun shares hadden alleen leesrechten toen ze jong waren.

Ik heb niet zoveel shares nodig, gewoon de NAS systemen en de satelliet ontvanger. De PlayonHD gebruik ik weinig maar die kan evt. ook via share of ftp.
 
Daar gaat het mij niet om, ik moet dan specifiek die instelling aan omzetten en gezien ik toch op al m'n pc's dezelfde usernaam en wachtwoord gebruik heb ik het niet nodig, dus is gewoon een keuze.
Dat begrijp ik, bij ons was de keuze gewoon geen wachtwoorden en dat is altijd al goed gegaan. Sterker nog ik heb zelfs SMB1.0 weer aangezet nadat Microsoft deze uitzette in Windows. Er zijn nou eenmaal nog apparaten in de omloop met firmware die enkel SMB1.0 ondersteunen en die kun je met een hogere versie gewoonweg niet meer gebruiken, dan blijft het vragen om een login maar zelfs met een login werkt de boel dan niet.

Anyway, beiden kan, het is een keuze, ik gaf gewoon aan dat ik het zo nooit doe en beschreef een alternatieve methode zoals het in werkgroepen gaat.

Zo heb ik het zelf ook gebruikt helemaal in het begin maar omdat er toen tegelmatig nogal wat veranderde en ik er geen zin meer in had om iedere keer de boel weer te configureren heb ik voor de huiige situatie gekozen. Maar het is inderdaad ieder zijn eigen keuze.

Onveilige kinderen heb ik niet, nu trouwens het huis uit, maar toen ze jonger waren hadden ze ook ieder een account op de shares. Je wilt namelijk niet dat ze in hun onkunde per ongeluk wat films wissen of zo, ik noem maar iets, dus hun shares hadden alleen leesrechten toen ze jong waren.

Ik heb bewust nooit kinderen gehad, ik heb mijn honden waar ik voor zorg en die zitten (gelukkig) niet achter een computer :) Maar inderdaad je kunt per persoonlijk account de rechten zetten en zo foutjes voorkomen. In een gezins situatie had ik waarschijnlijk de zelfde configuratie gehad als jou. Maar wij zijn met 2 en dat blijft ook zo.

Ik heb niet zoveel shares nodig, gewoon de NAS systemen en de satelliet ontvanger. De PlayonHD gebruik ik weinig maar die kan evt. ook via share of ftp.

Zoals bovenstaande gebruik ik de shares het meest voor Kodi om films, series, muziek, concerten noem het maar op op de tv te toveren. Zet ook veel van mijn oude DVDs om naar 265 10bit bestanden om zo de maximale kwaliteit eruit te kunnen halen. Een NAS heb ik niet wel afzonderlijke computers met allemaal hun eigen shares. Muziek staat niet op de zelfde computer als films en series bijv.

Meest belangrijke is dat het allemaal naar behoren werkt.
 
Sterker nog ik heb zelfs SMB1.0 weer aangezet nadat Microsoft deze uitzette in Windows.
Ik ook. Ik hou niet van dat gezever en die dwang van Microsoft en het zal best onveilig zijn, maar niet hier lokaal. Daarnaast wilden opeens wat shares niet meer zo goed zonder die 1.0.

De TV kan ook van de NAS lezen, die ik kan muziek, foto's en films daar van af spelen. Computers met shares kan natuurlijk ook, alleen ben ik daar zelf op een gegeven moment mee gestopt omdat een NAS een stuk minder electriciteit verbruikt met name en alles ook wel daar op kon.
En dan nog een NAS met wat andere dingen en nog 1 NAS die staat bijna altijd uit, dat is een backup NAS. Die gaat alleen aan als ik weer een aantal nieuwe films heb en dan worden die daar ook op gezet.

Inderdaad, meest belangrijkste is dat alles naar wens werkt.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan