Pellets

janblues

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
15 okt 2006
Berichten
2.632
Waarderingsscore
294
Punten
83
Leeftijd
72
Locatie
Baflo
Vorig jaar kocht ik pellets +/_ 350 euro. Nu betaal je 700 tot 800 euro.
Het kan goedkoper maar dan is dat zonder keurmerk.
 
Waar heb je dat keurmerk voor nodig?
 
Afgelopen week hout laten leveren en toevallig met aanlopende buurman die ook pellets verstookt en mijn leverancier staan praten hierover.
Pellets worden steeds schaarser en duurder.
Adverteren deed hij er al niet meer mee. en heeft voor de vaste klanten nog wat staan. een zakje zat nu al op 10 euro. Dingen komen volgens hem veelal uit oekraïne. ook transportkosten liggen veel hoger.
Wat je ook stookt, gas, hout of pellets. Het wordt duurder :(
 
Klopt. Tel daarbij op dat nu van alles de vraag groter wordt en het aanbod (mede daardoor) kleiner, hetgeen altijd een oorzaak is van stijgende prijzen.
Als je voor de winter klaar wilt zijn kun je beter nu al gaan inkopen want over een maandje of 2 zullen de prijzen nog hoger liggen.
 
Dr.Z ik stook uitsluitend pellets met een goed keurmerk.
Brand goed en minder vervuiling.
Ik moet ook aan de mensen denken die om mij heen wonen.
Iemand die pellets of hout stookt moet niet een stinkende buurman zijn.
Ik heb ook een hout kachel maar die gaat uitsluitend aan met een goede windrichting en blijft ook uit als het mistig is.
Klopt BT 2 maand geleden waren ze nog goedkoper.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag mijn pellets gehad.
De man heeft me ook verteld waarom ze moeilijk te leveren zijn en daarom duur worden.
Kolen centrales gebruiken nog ook pellets.
 
Maar dat betekent dat er een fors bedrag aan subsidie naar de centrale gaat.
En wie zijn energie niet meer kan betalen wordt afgesloten.
En er gaan dan een hoop mensen in de kou zitten.
 
Dat gaat helaas zeer zeker gebeuren. Want het ziet er niet naar uit dat de overheid nog iets anders extra gaat doen dit jaar.
 
Niet alleen kolencentrales , ook stadsverwarming centrales , hier in Almelo in iedere geval.
 
Ja the matrix voor de consument blijft er dan ook weinig over.
Ik heb persoonlijk geen klagen.
We hoeven voor dit jaar niks meer betalen.
Maar de pellet kosten werden betaald uit de opbrengst van de zonnepanelen.
Energie kosten waren bijna 0.
Maar ze zijn nu 3x zo duur.
 
Ik denk dat ik maar een winkeltje ga beginnen met warme wollen truien... :biggrin:
 
Geen slecht idee... op tijd beginnen en zorgen dat je in oktober open bent, kun je nog genoeg verdienen. ;)
 
@Dr.Z dat is op zich een goed idee.

Maar ik stel er wel even een vraag bij.
Ik heb nog mijn dienstplicht gedaan in de jaren 80, ik was van lichting 84-5 en moest opkomen in Haarlem, de Ripperda kazerne, en ik kreeg daar een opleiding als kok, en moest daarna naar Bergen op Zoom om mijn vrachtwagen rijbewijs te gaan halen, want ik had de functie als kok-chauffeur gekregen. Was grappig in die tijd, want als je dat rijbewijs haalde dan kon je nog naar het gemeentehuis gaan om die behaalde rijbewijzen op het roze papiertje te laten stempelen. Ik had toen alleen rijbewijs B, en na het behalen van mijn militair rijbewijs kreeg ik voor 19 gulden c, d en e erbij.

Maar dit heeft niks met die truien te maken, maar eigenlijk toch wel.

Ik denk dat jij niet in dienst bent geweest, maar in mijn tijd had je toen een pmt en een kmt, aan de rand van de kazerne. [protestants militair tehuis, en katholiek militair tehuis] Dit waren gebouwen waar we 's avonds konden biljarten of pingpongen, maar ook in de winkel aldaar van die flesjes konden kopen waar een vloeistof en een brandertje inzaten die we onder die trui deden om lekker warm te blijven. ;)

Wat er in zat weet ik even niet meer.

En wat wij als kleding in de plunjebaal hadden voor de winter...... De slaapzakken alleen al, en dan nog niet te spreken over de zware winterbroek.



Maar wat dit eigenlijk met de pellets heeft te maken waar de ts over begon dat weet ik ook even niet?

Ik ga van het verhaal wat ik zojuist schreef binnenkort hierover iets anders beginnen. ;)
 
Laatst bewerkt:
Hmmz... vreemd verhaal hier maar oke.

Back on topic.
De gasprijzen zijn wat gezakt, betekent dit inmiddels ook iets voor pellets, zouden deze ook weer wat gaan zakken in prijs of zijn die nog steeds stijgende, iemand een idee?
 
De prijzen zijn idd aan dalen, maar gaat dit voor ons iets uit maken?

Alles wat er nu aan voorraad is dat is tegen de dure prijs ingekocht.

BTW sorry voor het vorige "vreemde" bericht, maar tzt kom ik hier in een ander topic op terug.
 
Alles lijkt plotseling gekoppeld te zijn aan de gasprijs! Diesel (nog nooit van gehoord) Pellets (hoe dan?) en zelfs mijn internet en tv abbo is blijkbaar gekoppeld aan de gasprijs, want dat wordt ook steeds duurder.
 
BT de pellets blijven duur en worden denk ik nog steeds duurder.
Als er 3 of 4 grote schepen per etmaal doorgaan bij iedere kolen centrale dan is de vraag hoog.
Dan blijft er voor de consument niks over.
Hoe komt jansplinter door de winter??????
 
Dat de diesel duurder wordt lijkt me niet meer dan normaal, je hebt gas nodig om die diesel te kunnen produceren.

Elke stof in ruwe olie heeft haar eigen kookpunt, die van diesel licht tussen 220 en 350 graden.
Dit verhitten gebeurt in een destillatietoren met behulp van gas.
Na het verhitten is de dieselolie gas geworden, het gas wordt gekoeld zodat het weer een vloeistof (condenseren) wordt. En nu hebben we ruwe dieselolie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr.Z
Hoe komt jansplinter door de winter??????
Als het koud gaat worden dan gaat dat een goede worden. Ik ben bang zoals vroeger.
Dikke truien, dekens, waxinelichtjes en dat soort dingen allemaal. :cry2:
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan