Philips DSR7141 antenneaansluiting

M

Mich

Hallo,

Ik ben in gegaan op de aanbieding van CD om gebruik te maken van de DSR7141. Dat betekent dat mijn 6 jaar oude Topfield naar de reservebank gaat.

Nu ben ik aan het worstelen met de antenne aansluiting. Nu ben ik in het bezit van verschillende BNC, PL en UHF stekkers.

Alleen kan ik de televisie op de slaapkamer niet meer aansluiten omdat de DSR7141 maar 1 antenne aansluiting heeft.

Nu zit ik te denken aan een T stuk maar is dat te realiseren. En zo'n T stuk heb ik dus net niet.

Andere opties zijn natuurlijk welkom.

 
Hoi Mich, welkom op het Satellite FUN Board !

De connectoren die je noemt, zijn allemaal connectoren die je tegenkomt als je zendamateur bent.

De connectoren aan satelliet installaties zijn F-type connectoren, oftewel F-connectoren.

Die zijn op geen enkele wijze compatibel met de bij jou aanwezige types en daar moet je ook niet aan beginnen.

Je moet je realiseren dat een satelliet ontvanger de LNB (ontvangstkop) moet voorzien van een voedingsspanning.

Hoe dat in zijn werk gaat is beschreven in onze FAQ sectie.

Maar in ieder geval zijn er meerdere voedingsspanningen mogelijk.

Je kan daarom niet twee ontvangers zonder meer parallel aansluiten.

Ik weet zelfs zeker dat je nieuwe Philips defect gaat als je dat doet.

Je kunt dit op 2 manieren oplossen.

De eerste en eenvoudigste is dat je op 1 van de ontvangers, de voedingsspanning uitzet.

Dat kun je gewoon in het menu regelen.

De andere is een splitter te gebruiken die aan 1 aansluiting een gelijkspanning doorlaat.

Die bestaan dus, maar je zult er waarschijnlijk wel even naar moeten zoeken.

Zorg er voor dat je een splitter hebt die een bereik heeft tot zo'n 2200 MHz (en das vrij veel), want daar werkt een satelliet ontvanger mee.

Een gewone tv splitter is geschikt voor tv rf signalen, maar niet voor "onze" signalen.

Met een beetje mazzel tref je dit bij de gamma/praxis doe het zelf zaak aan.

Ik zou 'm gewoon bij een speciaalzaak gaan halen, ook als ik een paar dagen zou moeten wachten op een bestelling.

Wellicht ten overvloede:

Je moet een geschikte splitter gebruiken.

Een beetje wat draden in elkaar draaien, kroonsteentjes of andere vergelijkbare "oplossingen" eindigt in huilen.

Met deze frequenties moet je het gewoon goed doen.

 
Hi Mas3,

Bedankt voor je antwoord. Ik ben er idd al achter dat hetgene ik zou willen niet mogelijk is. Op de slaapkamer hangt een oldskool 37 cm Philips met alleen maar een coax aansluiting.

Om zowel de plasma als de CRT op de Philips aan te sluiten gaat dus niet omdat ik maar 1 receiver wil gebruiken.

Daarom heb ik het idee om gebruik te maken van een draadloze Marmitek voor video doeleinden.

Ik heb idd ook de F connectoren in beide uitvoeringen en ja, aan de Topfield zit een F connector. Om toch gebruik te maken van mijn rommeldoos wil ik de antenne dan via de verloop UHF en de F connector op de Philips monteren en dan maar de 5,8 GHz Marmitek aanschaffen.

Als dit technisch, dus de UHF en de F connector (storingen of anders), een probleem zijn dan lees ik dat graag.

 
Nee dat kan niet.

Als eerste moet je een verschil maken tussen de verschillende antenne aansluitingen.

De Marmitek producten zijn niet in staat om de RF (antenne signaal) van een tv als geheel door te sturen.

En al helemaal niet het antennesignaal van een satelliet ontvanger.

Deze producten zijn er om het SCART (of soortgelijk) signaal door te sturen.

Sommige van die producten kunnen wel het signaal van de afstandbediening terug sturen.

Je kunt wel de plasma en de andere tv aansluiten, maar dat wil je waarschijnlijk niet.

De plasma kun je waarschijnlijk wel via de HDMI van je Philips aansluiten.

De andere tv dan via de scart.

Natuurlijk mis je dan de mogelijkheid om op die manier HDTV te zien, maar ik denk niet dat dat er al inzat.

Je moet me nog maar eens schetsen wat je precies wil met de verlopen, want voor zover ik je nu begrijp is het absoluut niet mogelijk.

De F connectoren aan een Marmitek product zitten er aan vanwege de betrouwbaarheid.

Zulke connectoren zijn namelijk veel beter dan de tv en radio stekkers.

Maar om ze dan toch op die apparatuur aan te kunnen sluiten, worden daar ook verlopen voor meegeleverd.

De F-connector ingang van een Marmitek product is er om het bestaande (kabel)antenne signaal op aan te sluiten.

De uitgang heeft dan dat signaal plus het verwerkte signaal ter beschikking om door een kabel te sturen.

Dit alles is niet van toepassing wanneer het om een draadloze verbinding gaat (war jij dus mee in gedachten zit).

 
OK, zal proberen om vanaf de basis te beginnen.

In de woonkamer een plasma en op de slaapkamer een 37 cm CRT. De huidige Topfield via F connector aan de schotel en via coax TV Out achter op de Topfield naar de slaapkamer TV zonder scart enz. Dat heeft deze allemaal niet.

De Philips DSR7141 heeft echter geen coax TV out maar wel HDMI en SCART en alleen een 8 mm schroef aansluiting. Daar kan ik een verloop naar F connector opzetten. Dit verloop heeft 2 massieve pinnen als kern en ik ben in het bezit van F connectoren met de bijbehorende female pinnetjes en tang.

Dus de schotel kan ik dan zo aansluiten en de plasma kan ik dan via de HDMI aansluiten.

Alleen, dan heb ik de TV op de slaapkamer nog niet aan het draaien.

Nu claimt Marmitek met de 5.8 GHz Dual Source Wireless Audio/Video System

dat de sat receiver en andere apparatuur probleemloos aangesloten kunnen worden.

Alleen ken ik de aansluitingen niet, want dan zou ik de SCART van de DSR7141 in de zender moeten stoppen en de TV op de slaapkamer aansluiten via coax op de ontvanger dan wel idd draadloos.

Ik hoop dat het wat duidelijker is.

Trouwens: alle connectoren komen uit mijn telecom periode, waar nog echte carkits en ATF3/GSM combi's werden ingebouwd.

 
De huidige installatie ziet er uit zoals ik al verwachtte, maar wat ik niet direct uit je verhaal kon halen.

De 8 mm uitgang die je ziet, daarvan weet ik zo even niet wat de functie er van is.

Ik vermoed dat je de S/PDIF aanluiting bedoelt, die rechts direct naast de voedingsaansluiting zit.

S/PDIF is een digitale audio aansluiting en daar heb je in dit verhaal helemaal niets aan.

Helemaal links zit de antenne (F connector) aansluiting voor de LNB.

Het Marmitek product wat je voor ogen hebt, is de GigaVideo570.

Dat ding doet ook wat ik hierboven beschreef, maar wel draadloos.

Je sluit de satelliet ontvanger via zijn SCART plug aan op de zender van dit apparaat.

Die zendt dan uitsluitend het beeld en geluid van de ontvanger via de 5,8 GHz band naar de slaapkamer.

Daar staat de ontvanger, en die ontvangt het betreffende signaal, zet het om naar een TV kanaal, zodat je het via de antenne aansluiting van die tv weer kunt ontvangen.

Je kunt het ook via een (bij jou dus niet aanwezige) SCART plug op de 2e tv weergeven.

De ontvanger op de slaapkamer is ook een zender op 433 MHz.

Die is bedoeld om de commando's van je afstandbediening te verwerken.

Je kunt dus je afstandbediening meenemen naar de slaapkamer en zo de satelliet ontvanger bedienen.

Dit systeem is bedoeld om als enige signaalbron te werken; je kunt er geen kabelsignaal bij doen als je dat zou willen.

Je kunt wel een 2e bron aansluiten op het apparaat, maar dan moet je wel telkens op de zender een schakelaartje omzetten om de gewenste bron te selecteren.

Wat mij betreft een functie die nooit gebruikt zou worden.

Mooie oplossing maar wel een draadloze en daarmee storingsgevoeliger dan een bedrade oplossing.

En bovendien kostbaarder.

Aangezien je al een coax kabel hebt liggen, kun je overwegen de MegaView70 van dezelfde fabrikant te nemen.

Die biedt een vergelijkbare functionaliteit, maar vermoedelijk aanzienlijk goedkoper.

Bovendien kun je daar wel een eventueel aanwezig kabel signaal erbij koppelen.

Let op:

In verband met de afstandbediening van dit apparaat, is er een narigheidje.

Ik ga direct aansluitend op dit antwoord, een verhaaltje posten over hoe je de afstandbediening ook in combinatie met de Marmitek apparatuur kunt laten werken.

Dat ligt niet aan Marmitek, maar aan Pace, de fabrikant van de ontvanger (ik weet dat er Philips op staat maar het is geen Philips).

Ik heb het verhaal gepost in de FAQ sectie: linkje (klik!)

 
Laatst bewerkt:
Fantastisch, goede uitleg en een goede tip voor de M70. Moet er wel bij zeggen dat ik de Marmitek tegen groothandelsprijs koop. ;)

Ik ben bekend met de werking van S/PDIF gezien mijn surround versterker en mediaplayer. Geluid is nu nog via Toshlink want de Topfield heeft niets anders en de DSR7141 heeft alleen S/PDIF. :)

Je hebt gelijk betreffende de F aansluiting. Alleen is dit zo'n vervelende 8 mm uitvoering en vandaar dat verloopstuk wat ik al heb omdat ik te lui ben om naar de stad te gaan voor een 8 mm F connector.

Ik heb meteen naar de Gigavideo70 gekeken en daar zit idd een coax aansluiting op. Maar de zender heeft een wazige audio/video ingang en daar kan ik niets mee zo te zien tenzij alle verloopkabels erbij zitten.

Alleen zou ik dan graag willen weten hoe de praktijk uitwerkt met het verschil tussen 2,4 GHz en de 5,8 GHz, in de richting van de eerste verdieping bij mij thuis. In dit geval letterlijk boven de woonkamer.

 
Marmitek levert de spullen altijd zeer compleet.

Als je op de 2e foto kijkt, zie je wat er allemaal in de doos zit.

Daar zie je 2 SCART verlopen in zitten.

De ene gebruik je aan de zender kant en die sluit je aan via een 2e verloop naar het specifieke stekkertje (5e en middelste plaatje op de doos).

De andere gebruik je om 'm op de ontvangende tv aan te sluiten.

En daar zie je gelijk een probleem:

Dat gaat in jouw geval dus niet want je hebt geen SCART.

Deze oplossing biedt geen RF signaal.

Marmitek geeft zelf al aan dat je met de 5,8 GHz techniek geen hinder zult ondervinden van eventuele magnetrons die in werking zijn.

Dat is omdat een magnetron zeer dicht in de buurt straalt van de 2,4 GHz (in ieder geval is het dezelfde band).

Met 5,8 GHz zit je daar dus dichter bij.

Staat weer tegenover dat je met een hogere frequentie eerder last zult hebben van andere objecten die er tussen zitten.

Zoals een betonnen vloer of erger meerdere vloeren.

En bijvoorbeeld als iemand er tussendoor loopt (een mens bestaat voor een zeer groot deel uit water en is daarmee een storingsbron annex grotere demping voor dit soort signalen).

Natuurlijk zijn de systemen wel gemaakt om minstens door 1 verdieping heen te gaan.

 
Mag ik je in ieder geval danken voor je duidelijke uitleg. Ik kom hier wel uit. Desnoods, als laatste, mag Marmitek mij het nog haarfijn uitleggen hoe ik het goedkoopst uit ben. (is dat typisch Nederlands? ;))

Verder heb ik, sinds ex en kids de deur uit zijn, niet zoveel last van mensen die in de slaapkamer voor alle zaken voorbij lopen. En mocht er wel iemand zijn dan is TV kijken wel het allerlaatste. :biggrin:

En als ik boven kijk dan is het hooguit voor een minuut of 10. En dan "gaan de oogjes toe".

Groet.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan