pic hex

R

rienk

HOE WAT WAAROM

ik heb een vraag rond de pic hex

wie kan of wil mij dit probeeren uit te leggen

hoe steekt dat nou eigelijk in elkaar

zijn er mischien speciale editors voor?

wat zijn nou eigelijk de verschillen in zo'n pic hex voor heen had je b.v 1 voor een philips 1 vooor een pioneer enz maar op het moment kun je voor bijna alle ontvanger de zelfde hex gebruiken alhoewel dat soms ook nog wel eens verandert door een atack draait hij nog wel op b.v een strong maar niet meer op een philips maar de nieuwe hex doet het wel weer op beide ontvangers goed

waar zit hem die verschillen nou eigelijk in

ik zie allemaal nummers en tekens maar wat doen die precies

en hoe kun je zoiets maaken

er moeten toch wel een paar knappekoppen zijn die dit kunnen verwoorden wat de ene hex werkt maar amper niet meer of de nieuwe staat alweer op het net

het is niet zo dat ik daar geen gebruik van maak maar wil het zelf ook graag weten hoe dit nou zit

 
Ik kan er eigenlijk maar weinig anders over zeggen als: koop eens een boek over assembly.

 
Hoi,

Wat je ziet als je de hex-file bekijkt, is het gecompileerde programma voor de PIC microprocessor.

De PIC is een 8-bit Risc-processor, dat wil zeggen, het aantal instukties waarmee je de programatuur schrijft is beperkt (33).

Dit in tegenstelling tot b.v. de 80C31 waarvan de complete instuktieset een heel boek is.

Om de hex-code in een "leesbaar" formaat om te zetten heb je een decompeler nodig, op de site van microchip is deze te vinden.

Hiermee wordt de HEX-file omgezet een een ASM-file, dit is een text file met de instukties in een leesbaar formaat.

Een simpel voorbeeldje van een stukje code (wachtlus van 64 uS)

Waitline

movlw 0x1D ; Wait loop for 1 Video line

movwf Teller1 ; 14c

nop ;

Wait1 decfsz Teller1 ; 16+13=29, 29+1+28*2 =86c

goto Wait1 ; go back

Geheel links staan z.n. labels (waitline / wait1) deze vertegenwoordigen geheugenadressen waar spronginstukties naar te gaan.

In het midden staan de instukties (b.v. movlw 0x1d = vul register W met de waarde 1D )

En rechts staat tenslotte het commentaar, dit is exstra informatie om het programma te verduidelijken, de processor gebruikt dit verder niet..

Maar waar het dus op neer komt, is dat het programma in de PIC de werking van een orginele kaart nabootst, de gegevens welke veranderlijk zijn (zoals key`s) staan in een los geheugen, de 24C16.

Omdat de emulatie van een orginele kaart nooit voor 100% lukt, zijn er wel eens veranderingen nodig, vandaar de verschillende versies hex-files.

Mischien is e.a. nu iets duidelijker geworden.

Groetjes,

Erik

 
Wat een mooie uitleg, bewijst gelijk waarom hij Special Member is.:)

 
Hoi,

Dank jullie wel voor de komplimetjes, jullie doen me nochtans bijna blozen :))

Het is dat ik vroeger op school heb moeten stoeien met de Z80, en wat een dik boek zat daar bij....een telefoonboek was er niets bij.

Vandaar dat PIC processortjes voor de hobby toch een stuk fijner zijn, een A4`tje en alle belangrijke zaken heb je bij de hand.

Voor de liefhebbers in op de site van micochip de hele documentatie van de pic-familie te downloaden, als mensen met processoren willen gaan stoeien is dat een prima start.

Ik kan alleen die URL zo snel niet erbij toveren :-/

Die zoek ik nog ff op.....

Groetjes,

Erik.

 
die site had ik dus al gevonden was dat het probleem maar

alle informatie wat ik daar vind gaat over de pic en zijn familie

het zal hem wel aan mij liggen maar over de hex file zelf vindt ik niks laat staan het programma

Om de hex-code in een "leesbaar" formaat om te zetten heb je een decompeler nodig, op de site van microchip is deze te vinden.

deze decompeler kan ik niet vinden (volgens mij heb ik hem wel gehad was toen niet interesant denk ik)

activ ik heb gezocht om een boek over assembly ook moeilijk tevinden (eigelijk helemaal niet :sad: )

wat ik nog wel vond was iets over c++ is dit het zelfde??

was teminste wel interesant over programeeren

zoals het nu gaat roept het alleen maar meer vragen op en ben nu nog niks verder

 
In ic-prog zit ook een decompiler, zet het goed leesbaar neer, en je kunt de broncode die hiermee gemaakt wordt gelijk weer assembleren met mpasm.

Waar ikzelf nog wel is dankbaar gebruik van maak is picachu, dit is een pic emulator waarmee je een pic-hex-file kunt emuleren via een season interface.

Het is nogal lastig om een bepaald boek over assembler te adviseren, het leuke van assembler is namelijk dat het niet processor-specifieker kan. ik denk niet dat je iets opschiet met een boek over de pentium of powerpc chip als je de pic 16f84 wilt programmeren ;-)

groet,

C4

ps.

leuke site voor pic-programmering:

http://ac16.uni-paderborn.de/arbeitsgebiete/messtech/pichtml/

forum over sat-gerelateerd-pic-programmeren:

http://pub75.ezboard.com/bassemblerpicprogging

 
hallo see4 en de rest natuurlijk ook

dat programa picachu had ik al en dat vind ik ook redelijk duidelijkje ziet nu meer van de hex heb ook nog een ander p0rograma gevonden microasm

ben ik nog niet helemaal uit hoe dat gaat maaar ik kom nu een beetje verder snap het nog niet maar ik kom verder bedankt

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan