Piratenpartij

Kilroy

Addicted Member
Waarderingsscore
1
Punten
0
Leeftijd
15
Na Berlijn is de piratenpartij ook in de Duitse deelstaat Saarland in het parlement gekomen met 7,4%.
SPD en CDU boekten beiden winst en de Groenen en Linken haalden ook de kiesdrempel en de laatste ruim.
De FDP (Duitse VVD) haalde met 1,2% de kiesdrempel van 5% weer niet en ligt eruit.

In de deelstaat Noordrijn-Westfalen is kortgeleden de minderheidsregering van SPD (Duitse pvda) en Groenen gevallen.
De Linken en FDP lieten daar samen met de CDU de regering vallen.
Dat is niet zo slim want volgens de prognose komt de FDP daar ook niet meer in het parlement en hebben SPD en Groenen een ruime voorsprong en meerderheid.

Dat het in Nederland niet lukt is waarschijnlijk te danken aan het feit dat er hier wat raar tegenaan gekeken wordt.
Toch heb ik op tv een reportage gezien dat de Nederlandse Ambassadeur in Berlijn de piraten had opgeroepen voor een gesprek.
Dat gesprek duurde daarna een uur langer dan geplanned was.
Blijkbaar waren de Nederlanders zeer nieuwsgierig naar die piraten en wat ze dachten.

Grtz.

Ik kan me de populariteit wel voorstellen. Ben persoonlijk niet tegen het legale en tegen het feit dat mensen hun producten willen beschermen.
Maar zoals Brein te werk gaat is het gewoon veel te veel van het goede. Neem daarnaast allerlei wetgeving die op internet wordt toegepast, het Acta verdrag wat voorlopig nog niet is aangenomen. Het feit dat de Amerikanen hier maar kunnen doen wat ze willen, er zelfs Europese burgers worden uitgeleverd, terwijl er omgekered niet 1 Amerikaan ooit zal worden uitgeleverd en dan heb je gelijk al een idee waarom mensen er eindelijk eens genoeg van hebben.

Dus als er dan een partij is voor meer internet vrijheid, minder van die wetten die nergens op slaan of belachelijke achtervolgingen a la Brein, het stoppen met bedenken van dingen als Acta... ja.... dan wint dat wel aan populariteit, en dus ook aan stemmen.

Nou, die Duitse piratenpartij was er niet als reaktie op een Duitse brein ofzo.
Wel waren ze voor vrij internet voor iedereen en tegen overheidscontrole op internet maar ook overal anders.
Maar ook tegen overheidsbemoeienis overal.

Ze deden campagne voeren via internet en de moderne digitale technieken, en deden veel ludieke akties.
Ze wisten zo enorm veel bekendheid te krijgen zonder dure campagnes.
Maar zeer belangrijk is dat ze tegen de achterban totale openheid betrachten en alle besluiten worden openbaar genomen waarbij iedereen kan komen en spreken.
Geheel anders dan de oude partijen die hun verhaaltjes veranderen naar gelang de windrichting op dat moment is, of helemaal niets zeggen.

Dit is vrij nieuw voor de Duitse burger die bovendien doorhebben dat ze allemaal een goede opleiding hebben en echt geen domme jongens zijn.

Grtz.

Nou, die Duitse piratenpartij was er niet als reaktie op een Duitse brein ofzo.
Dat klopt, maar het is wel een van de zaken waar ze tegen ageren, althans de Nederlandse Piratenpartij dan. Ik neem aan dat ze gelijksoortige belangen en doelen hebben.
Voor Duitsland vrij nieuw inderdaad, maar het is wel goed om te zien dat het niet alleen leeft in meerdere landen, maar dat men ook in meerdere landen dit soort partijen gaat opzetten.
Ik ben niet tegen versplintering van het politieke slagveld, maar het oprichten van dit soort partijen (zie ook LPF en PVV bijvoorbeeld) schijnt nog de enige methode te zijn om de oude bestaande politiek duidelijk te maken dat de bevolking het echt meent en dat er echt ook iets moet gebeuren. En niet alleen maar zoethouden en pappen.

Zolang de gezapige regeringspartijen niet naar de bevolking luisteren, moeten ze dus ook niet gaan mouwen als zogenaamde "populistische" partijen meer invloed krijgen.
En dat zie ik dus wel als een goede zaak. Niet luisteren, dan maar voelen.

Nee, bij die Duitse piratenpartij was het niet zo.
Ik heb nauwkeurig op de Duitse tv gevolgd hoe de piratenpartij in Berlijn aktie heeft gevoerd wat ze zoal deden en hoe ze in het parlement kwamen.
Het was het student intellectueel goed geinformeerd type, uitstekend georganiseerd en dat zonder media mogelijkheden, maar zelf alles gedaan.
De conventionele partijen in Berlijn dachten werkelijk dat het niet zou gaan lukken en bij de piraten ging het dak eraf toen de uitslag bekend werd.

Versplintering heb je in Duitsland niet want daar is een drempel van 5%.
De FDP heeft bv tussen de 5 en pakweg 10% steeds gezeten maar valt daar steeds vaker onder (de 5% dan).
Een tijdlang had je maar drie partijen (CDU, SPD en FDP) maar dat zijn er nu zes omdat de Groenen, Linken en piraten erbij zijn gekomen.
Er is nog een tijdje sprake geweest van de NPD, een soort nazi partij, maar die maken tegenwoordig geen enkele kans meer.
Toestanden als hier met de LPF en PVV zijn daar totaal onbekend en maken ook geen enkele kans.
Verder is het zo dat in de deelstaten en in de bondsdag na verkiezingen binnen een maand meen ik een nieuwe regeringsleider gekozen moet worden door die parlementen, en dit ligt wettelijk vast.
Het eindeloze geneuzel, gezwam en gezwets zoals we het hier kennen, kan daar dus wettelijk gewoon niet gebeuren.
De partijen in de parlementen moeten dus zelf bepalen welke coalities er gevormd worden en er is geen vorst of president die de boel moet leiden of begeleiden.
De president heeft zowiezo alleen maar een ceremoni?le funktie en wordt gekozen door de bondsdag en bondsraad.
Heel wat beter dan hier moet ik zeggen.

Grtz.

Ik denk dat je me niet helemaal begrijpt. Ik betrok de Nederlandse politieke situatie erbij, want wij hebben er hier niet zo gek veel aan wat er in Duitsland op dat gebied gebeurt.
Maar ik wilde wel aangeven dat het fijn is om te zien dat Nederland niet het enige land is met zo'n partij, ongeacht de intellectualiteit van de partijleden.

Het eindeloze geneuzel, gezwam en gezwets zoals we het hier kennen, kan daar dus wettelijk gewoon niet gebeuren.
Hoezo niet? Bij ons gebeurt dat ook niet vanwege wie Minister President wordt maar vanwege het feit dat de partijen die een meerderheid moeten vormen samen een regeringsakkoord moeten kunnen maken.
Dat is dacht ik in Duitsland toch niet anders. Alleen zijn ze het daar sneller met elkaar eens. Of vergis ik me nu?
Natuurlijk is het een kleiner probleem met maar 3 partijen. Maar je schrijft dat het er nu al 6 zijn, dus al meer kans op getreuzel.

Wat ze hier in Nederland moeten afschaffen is gewoon dat zetel houden. Stap je uit de partij moet je zetel gewoon weer aan de partij vervallen.

Kijk, het is in Duitsland heel anders.
Daar moet na de landelijke verkiezingen de bondsdag uit hun gekozen leden een bondskanselier kiezen, en dat is vergelijkbaar met de minister-president hier.
Die vormt vervolgens een bondsregering met ministers en wat erbij hoort.
Dit moet wettelijk binnen een maand gebeurd zijn, en is daar nooit een probleem.
De partijen gaan eerst na de verkiezingen met mekaar praten over een coalitie en spreken af dat ze op een door hun gekozen persoon gaan stemmen als kanselier.
Er kunnen theoretisch meerdere personen zich kandidaat stellen maar die maken geen kans om gekozen te worden.
Stapt nu na die verkiezing een partij uit de coalitie dan kan de bondskanselier zelf de vertrouwensvraag in de bondsdag stellen of de bondsdag zelf of een lid uit de bondsdag doet dat.
Wordt de kanselier op deze manier weggestemd dan moet de bondsdag vervolgens een nieuwe bondskanselier kiezen die weer een nieuwe regering vormt.
In de Duitse deelstaten verloopt het identiek.
Regeringsvorming verloopt dus vrij snel en niet zoals het geneuzel hier waar over elke vierkante millimeter een vergrootglas wordt gelegd.

Zoals ik zei was de enige partij met verwerpelijke ideologien de NPD die echter nergens meer een kans maakt.
Toch waren er kleine groepen, cellen genaamd, die hun pijlen op buitenlanders of mensen van buitenlandse afkomst richtten, en zelfs een aantal moorden op hun geweten hebben.
De Duitse inlichtingendienst had die totaal over het hoofd gezien omdat ze voor het gemak ervan uit gingen dat terrorisme alleen van links kon komen, en dit was een rechts kliekje.
Dat is in de Duitse bondsdag een behoorlijke rel geworden.
Je hebt ook in Duitsland veel buitenlanders in West-Duitsland als gastarbeider en in de voormalige DDR (Oost-Duitsland) uit landen waar ze toen mee bevriend waren.
De Duitse inlichtingendienst heeft het boetekleed aangetrokken en beterschap beloofd.

Grtz.

Tja ik begin me dan toch af te vragen of het in Duitsland dan wel beter is.

De partijen gaan eerst na de verkiezingen met mekaar praten over een coalitie en spreken af dat ze op een door hun gekozen persoon gaan stemmen als kanselier.
Dit is vergelijkbaar met de coalitiegesprekken (en regeringsakkoord) in Nederland lijkt me. Is hier in Duitsland ook een beperking van x tijd aan verbonden voordat men het over die coalitie eens moet zijn? Want daar draait het dan om in Duitsland eigenlijk.
Wie er later de poppetjes worden is minder interessant en hier in Nederland gaat dat alleen maar om eigenbelang en persoonlijke status wie er op welke positie komt.

Daar wordt in Nederland namelijk veel over gesoebat en gediscussieerd, maar dat zou eigenlijk niet meer nodig hoeven zijn, het regeringsakkoord is het belangrijke issue, niet de poppetjes. Dat ziet er in Duitsland beter uit. Hups, bondskanselier, die wijst de poppetjes aan binnen een maand, klaar.

Wordt de kanselier op deze manier weggestemd dan moet de bondsdag vervolgens een nieuwe bondskanselier kiezen die weer een nieuwe regering vormt.
Dat vind ik dus geen goede zaak. Valt de regering dan valt de regering en moeten er gewoon nieuwe verkiezingen komen net als in Nederland.
Dat de bondskanselier dit even opnieuw gaat doen vind ik niet goed. Want zoals ik het nu begrijp zijn er dan geen nieuwe coalitiebesprekingen meer. En partijen die het tussentijds beter zijn gaan doen maken geen kans omdat er geen nieuwe stemming heeft plaatsgevonden.
Dat lijkt me dan in Nederland toch beter. Partij uit de regering, dan valt het kabinet en moeten er verkiezingen komen.

Nou, als er verkiezingen zijn geweest (voor de bondsdag) dan moet die bondsdag binnen een maand een kanselier gekozen hebben.
Als er coalitiegesprekken plaats vinden dan moeten die dus ook binnen diezelfde maand gebeurd zijn.
Vertaald naar Nederland zou dat betekenen dat de Tweede Kamer de minister-president krechtstreeks kiest.

Stelt nu een kanselier de vertrouwensvraag in de bondsdag omdat een partij bv overloopt dan kunnen er twee dingen gebeuren.
Hij krijgt het vertrouwen en alles is OK of hij krijgt het niet en dan moet de bondsdag een nieuwe kanselier kiezen eventueel van de oppositie.
Maar de kanselier kan ook aan de bondspresident vragen om de bondsdag te ontbinden zodat nieuwe verkiezingen uigeschreven kunnen worden.
En dat laatste is meestal gebeurd als een regering viel.
Het punt is dus dat de bondsdag zelf de kanselier gekozen heeft, en de kanselier die bondsdag niet kan ontbinden wat nodig is voor nieuwe verkiezingen en de bondsdag kan zichzelf ook niet ontbinden.
Het gaat er dus om hoe de bondsdag wettelijk ontbonden kan worden.
Normaal gesproken zijn er eens per 4 jaar verkiezingen voor de bondsdag, als de regering tenminste niet gevallen is.
En nogmaals, dit werkt in de praktijk uitstekend en zeer snel omdat het wettelijk moet.

Grtz.

Vertaald naar Nederland zou dat betekenen dat de Tweede Kamer de minister-president krechtstreeks kiest.
Ja da's niet zo erg, maar dat de coalitiegesprekken ook binnen een maand klaar moeten zijn is toch wel strak.
Als je dan echt harde vraagstukken hebt lijkt me dit toch wel kort.

Maar oke, niet elk land werkt hetzelfde en da's ook maar goed ook.
Die lange periode's in Nederland en Belgie rijzen inderdaad de pan uit, wat mij betreft mocht daar ook en wettelijk maximum van 3 maanden aan gesteld worden, da's meer dan lang zat.

Nou, formeel wettelijk bestaan coalities niet, maar wel partijen en dus gekozen frakties waarbij ieder lid op persoonlijke titel wordt gekozen.
Een gekozen fraktie lid kan dan wettelijk ook niet naar een andere partij overlopen en daar wordt precies op toegezien.
Zou hij uit de partij stappen dan blijft hij als partijloos bondsdagslid zijn zetel behouden omdat hij op persoonlijke titel is gekozen.
Hij kan enkel zijn zetel opgeven maar hoe de procedure dan is weet ik ook niet precies.
Hier in Nederland vinden partijen vaak dat de zetels hun toebehoren.
Maar we zien ook dat als iemand uit de partij gaat of gezet wordt die zetel ook wettelijk bij de betroffene blijft omdat ook die op persoonlijke titel gekozen zijn.
Sommige partijen vinden echter dat die persoon zijn zetel moet opgeven en uit de Kamer moet gaan, maar daar is geen wettelijke basis voor.
Hier zijn een paar zeer bekende voorbeelden van.

De reden dat de piratenpartij voor de Duitsers zo interressant is, is de totale openheid naar achterban, iedereen en de pers.
Daarnaast moet de partij ook aan de wettelijke voorschriften voor partijen als ze aan verkiezingen wil meedoen.
Op dit moment voorspellen alle prognosen dat ze ook in de bondsdag zullen komen en dat ze in meerdere bondslanden gaan komen is ook groot.
Merkwaardig dat we die openheid hier in Nederland niet zien, maar juist het tegenovergestelde namelijk juist helemaal niets zeggen, en daar ook nog trots op zijn.
Het is te hopen dat de piratenpartij hier in Nederland ook een kans gaat maken.

Grtz.

Er is nu iets grappigs met die piratenpartij aan de hand.

Op dit moment regeert de CDU van Angela Merkel met de FDP.
Maar volgens de prognosen van al een tijd zit die FDP met 2% ruim onder de 5% en is er geen meerderheid meer ook met die 2% niet.
De SPD als tweede grootste partij heeft samen met de Groenen ook geen meerderheid.
Echter staat de piratenpartij op zo'n 11% en daarmee hebben de SPD en Groenen wel een meerderheid.
Dit is de enigste mogelijkheid hoewel geen van de andere partijen eigenlijk met de piratenpartij in zee wil.
Ook met die Linke wil niemand in zee, dus dat wordt een leuk gegoochel.
De CDU en SPD hebben al eens eerder met mekaar geregeerd maar willen dat beiden toch liever niet.

Eens kijken hoe het de piratenpartij op de komende vervroegde verkiezingen in Noordrijn-Westfalen afgaat.
Ik ben benieuwd.

Grtz.

Ben ook benieuwd, temeer daar peilingen uiteindelijk niet per definitie ook zo uitkomen. Maar als het wel zo gaat gebeuren wordt het nog interessant in Duitsland.;)

Nou, de piratenpartij heeft het weer gedaan in de deelstaat Schleswig-Holstein deze keer.
Met 8% zitten ze er ruim in.

Maar nu gaan de problemen pas komen want de CDU en FDP hebben geen meerderheid meer omdat de FDP flink verloren heeft.
De SPD heeft ook met de groenen geen meerderheid, alleen als ze de piratenpartij erbij nemen maar dat willen ze niet.
CDU en SPD hebben beiden rond de 30% maar wie de grootste wordt staat nog niet vast omdat dit pas de eerste prognosen zijn en het kan nog lang duren voordat het zeker is.
Er is wel nog een kleine partij de SSW met 4,5% een Denen partij die niet aan de 5% norm hoeft te voldoen omdat ze een minderheid zijn.
De SPD en groenen hebben met die SSW wel een krappe meerderheid, maar of ze dat doen valt nog te bezien.

Dus het hele politieke landschap is met de piratenpartij tamelijk veranderd.
Bij de piratenpartij is het nu dus feest en wel met frei-bier denk ik.

Grtz.

Nou, het is geworden 30,8% voor de CDU en 30,4% voor de SPD waarbij ze beiden evenveel zetels hebben, dus de CDU is nummeriek de grootste.

Die CDU regeerde met de FDP en die laatste is van 14,5% naar 8,2% gegaan maar vond het toch een grote overwinning.
Desondanks vindt de CDU dat ze als grootste de regering moet vormen, maar de andere partijen willen dat weer niet.
De SPD zegt de CDU en FDP coalitie heeft zwaar verloren dus gaan wij het maar met de groenen en de SSW doen.
Daarop zegt de CDU dat die coalitie met 1 zetel te dun is en niet mogelijk.
Maar de vorige coalitie CDU en FDP had ook maar 1 zetel over en toen was het blijkbaar niet te dun.
Maar de piratenpartij heeft al aangegeven dat ze die coalitie zullen kunnen steunen behalve op punten waar ze principieel tegen zijn.
Dus veel kans heeft die coalitie wel omdat de SSW al heeft gezegd wij zijn geen modeverschijnsel maar een partij die al 60 jaar bestaat.

De reden dat er nieuwe verkiezingen waren was een uitspraak van het hoogste hof.
Er waren namelijk met de ?berhangmandate (een soort restzetel) fouten gemaakt en die leiden tot de uitslag waaruit een CDU-FDP coalitie kwam met 1 zetel meer.
Het hof bepaalde nu dat door die fouten de verkiezingsuitslag ongeldig was en de daaruit voortgekomen regering ook.
Dit alles dus door het fout uitvoeren van de kieswet.

Grtz.

Die SPD is volop bezig met Sondierungsgespr?che met de groenen en de SSW.
De Duitsers noemen dat de D?nen-Ampel.
Een Ampel is zoals bekend een stoplicht met drie kleuren en in dit geval een coalitie van 3 partijen met verschillende kleur.
De meeste coalities in Duitsland bestaan namelijk meestal uit 2 partijen, CDU-FDP, SPD-FDP, CDU-SPD, SPD-Groenen.
Daar zijn pas de laatste jaren coalities met meerdere partijen bijgekomen die kleurrijke namen kregen.
Overigens wordt een coalitie van 2 grote partijen zoals CDU-SPD de Elefanten Hochzeit (olifanten bruiloft) genoemd.

En zondag zijn de verkiezingen in het grote Noordrijn-Westfalen.
Eens kijken wat de piraten daar doen.

Grtz.

En de piraten doen het weer!.
Volgens eerste prognosen zijn ze met 7,5% erin in Noordrijn-Westfalen, dus het zal wel weer frei-bier geven.

De SPD heeft veel gewonnen en heeft met de groenen nu een ruime meerderheid.
De CDU heeft zwaar verloren en de FDP komt er weer in maar daar hebben ze niets meer aan.

Dus weer een bondsland onder SPD leiding, en dat zal Angela Merkel zwaar tegenvallen.

Grtz.

Yep, ik zag de bui al voorbij komen, gisteren hadden ze het er toevallig over op het journaal of eenvandaag of zoiets.:biggrin:

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan