Prijzen tweedehands auto's?

waar haal jij het vandaan dat er geen nieuwe apk op deze auto zit?
Dat heb ik bij de RDW opgezocht. Dat rapport had ik niet bekeken omdat ik het merk/type auto al kende.
Maar ik wist niet dat het alleen inruil was en niets anders. Afleverbeurt doen er wel meer niet, maar heel vaak krijg je wel nieuwe APK. Nieuwe APK is APK bij verkoop en die zit er dus niet op.

Alleen dacht ik wat te ver achteruit, echter de maand mei is inderdaad maar 3 maanden eigenlijk en met zo'n vrij recente APK wordt wel vaker geen nieuwe gegeven bij verkoop.

Toch nog veel geld hoor voor zo'n grote bak, dat vind ik wel raar want die worden ze normaliter aan de straatstenen niet kwijt. Ik zie wel dat de prijzen behoorlijk variëren maar boven de 5000 zijn toch wel eerder de uitschieters. Dat zal geheid met de lage kilometerstand te maken hebben.
Maar die zit wel aan de 155.000. Moet die nu ook een nieuwe ketting of heeft ie die pas gehad?

peer zei:
Met een beetje geluk kan die 158.307 km op de teller zonder al te veel problemen worden verdubbeld.
Ja als er al een nieuwe op zit, ik zou zeker geen 300.000 rijden met een ketting. Of zit hier een duplexketting in?

Dat rapport wat je me gaf dat bevat wel iets wat me gelijk opviel in leerzame zin. Het rapport zegt dat ie 8 eigenaren gehad heeft. De RDW zegt 2.
En dat viel me wel op. Maar ik zie dat de meesten wel bedrijven zijn.
De RDW zegt particulier of zakelijk, dus dan denk ik dat die 6 bedrijven gewoon autobedrijven waren die de auto onderling hebben lopen doorverkopen.
Lijkt me voor de hand liggend als ik zie dat bedrijf 6 de auto 9 dagen heeft gehad, 7 de auto 0 dagen heeft gehad en bedrijf 8 slechts 21 dagen.

Ziet er dus naar uit dat de RDW wel prive en zakelijke eigenaren telt, maar de garagebedrijven niet mee telt en zakelijk dus echt betekent dat ie op naam van een bedrijf/zaak staat waar er ook mee gereden wordt. En dan is het wel interessant om te zien hoe vaak zo'n auto tussen autobedrijven wisselt. Had ik niet verwacht. :)
 
Laatst bewerkt:
...een belastingtechnisch dingetje dus :)

@freggel1 , je kunt hem nu voor meer doorverkopen. ;)
 
BT een ketting gaat normaal een auto leven mee.
Mits de auto goed onderhouden wordt.
Ik vond hem ook aan de prijs maar hij kreeg ook een redelijk bedrag voor zijn oude auto.
 
BT een ketting gaat normaal een auto leven mee.
Nou nee, dat risico wil je niet lopen. Er wordt geadviseerd een ketting rond de 150.000 te vervangen, dat zal zeker niet voor niets zijn. Dan heb ik het over een enkele ketting.
Niet over zo'n duplexketting die zo'n 300.000 km mee gaat, maar daarom vroeg ik ook of er zo eentje in zat.

Ketting heeft volgens mij weinig met onderhoud van de auto te doen want je kunt niets onderhouden aan de ketting. Ja het gewone onderhoud, eens nieuwe bougies en indien nodig kleppen stellen en zo, maar verder kun je daar weinig aan doen lijkt me zo.
De ketting loopt in een bakkie apart, daar om je niet bij. Of welk gebrek aan onderhoud zou slecht kunnen zijn voor de ketting?

maar hij kreeg ook een redelijk bedrag voor zijn oude auto.
Die was ook van 2010 met lage km stand en tiptop onderhouden dus dat mocht ook wel.
Die staat nu ook te koop voor vrijwel even veel als die wat ie nu gekocht heeft, dus die handelaar verdiend er toch zat op.
 
De ketting loopt in een bakkie apart, daar om je niet bij. Of welk gebrek aan onderhoud zou slecht kunnen zijn voor de ketting?
Geen olie verversen bv.

Verbaasd me trouwens dat de kettingen van tegenwoordig bijna de zelfde vervang interval hebben dan een riem.
Heeft te maken met die opgevolte grasmaaier motoren die er tegenwoordig gebruikt worden?
 
bijna de zelfde vervang interval hebben dan een riem.
Alleen qua kilometers, aan een riem zit ook nog een vervang jaartal, 4 a 5 jaar.
Als je dus niet zoveel rijdt maar de auto wel al 5 jaar hebt, is het toch verstandig de riem te vervangen. Een gemiddelde "thuisgebruiker" rijdt een 12000 km per jaar, na 5 jaar is dat 60.000 km.
Dat is het verschil met een ketting, daar maakt het aantal jaren niet uit, als ik het goed voor heb.
 
Ik blij dat we andere autos hebben.
Een minimaal 3 ton om eventueel goed te luisteren naar de ketting.
De andere minimaal 80 dkm voor de riem en binnen 8 jaar.
 
Verbaasd me trouwens dat de kettingen van tegenwoordig bijna de zelfde vervang interval hebben dan een riem.
Heeft te maken met die opgevolte grasmaaier motoren die er tegenwoordig gebruikt worden?
Het is niet zozeer de ketting die op ten duur begint uit te lubberen, maar meer de spanrol wat gaat "klapperen", stroef gaat lopen en herrie gaat maken en daardoor de ketting meer heeft te lijden.

Die spanrol moet vervangen worden en dan is het een kleine moeite om de ketting mee te vervangen, want deze moet er in de regel toch af. (afhankelijk van het merk)
Maar vergis je niet, ook een ketting kan breken en doorgaans wordt deze bij bepaalde merken in dezelfde interval vervangen als een riem.
 
De andere minimaal 80 dkm voor de riem en binnen 8 jaar.
Mijn auto heeft ook een riem en die hoeft pas om de 200k worden vervangen ;)
 
Waar is de tijd dat je bv van een fordje om de ton roem moest maar voor de veiligheid om de 80 duizend deed...
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr.Z
Er was een poosje geleden bij Kassa een item over dit probleem, ging wel over de riem versie.
Kassa
 
Tot bijna mijn veertigste in het auto vak gezeten ik heb in die tijd nooit een ketting vervangen.
Als je zoekt op het internet zegt de een om de 100.000 of 150.000 en de ander zegt niet nodig.
Misschien zijn de motoren wel anders dan vroeger. In die tijd moest je om de 2500 km olie verversen. Nu om de 10.000 of 7500 km.
 
Yep die handelaar verdient er goed op, de auto ik ingeruild heb daar hoeft helemaal niks aan te gebeuren. :cry2:

Wat de ketting betreft daarover heb ik gevraagd om deze even te controleren als de auto zijn grote beurt krijgt.
 
@Nummer10
Dat ging over de riem die in de olie loopt.
Wie dat ook verzonnen heeft....
Heb dan nog wel een voordeel met dat ding op mijn avatar.
Ketting zit er niet op en de enigste riem die er op zit ( naast de veiligheids riemen) is een v snaar die je er zonder een spanner los te halen een nieuwe op kunt zetten...
 
Misschien zijn de motoren wel anders dan vroeger. In die tijd moest je om de 2500 km olie verversen. Nu om de 10.000 of 7500 km.
De meeste auto's hoeven anno nu pas rond de 30-35K de olie te verversen.
Zelfs diesels hoeven pas verse olie na 20-25K

..ja er is veel veranderd, maar de brandstof is dan ook wel een stuk "schoner" geworden.
Vroeger zat er lood en andere schadelijke stoffen in die de motor in conditie hielden, dat zit tegenwoordig in de olie.
 
..ja er is veel veranderd, maar de brandstof is dan ook wel een stuk "schoner" geworden.
Ahhhhhh….. daarom ontbranden ze zomaar, Brandstof 🔥😉
 
  • Haha
Waarderingen: Dr.Z
Ach, als het niet de riem is, is het wel weer wat anders, zo is mijn versnellingsbak binnen 40.000 vervangen en blijkt het een bekend Ford dingetje te zijn, al mijn collega’s hebben intussen ook al de bak vervangen.
ik zit nu bijna aan de 80.000 en ben benieuwd of ik binnenkort weer aan de beurt ben :unsure:
 
@Tech , dan heb je vast een franse ford.

Dit is trouwens geen grap, want Ford heeft in samenwerking met Peugeot een motor geleverd gekregen die niet helemaal goed communiceerde met de versnellingsbak..
Dit zijn maar een paar modellen geweest en ook nog uit een beperkt jaartal.

Zo hadden de diesels van Ford met een Peugeotblok problemen met de turbo wanneer er te weinig olie in de carter zat.
Dus eventjes te laat de olie bijvullen resulteerde in een schade van 1000 euro voor een turbo.
Dus zijn er carterpannen met een grotere inhoud voor die modellen op de markt gekomen. :)

Al met al heeft Ford met andere automerken zeer goede en betrouwbare modellen op de markt gebracht, door onder andere, samen te werken met Mazda, Mitsubishi en meer japanse merken, maar dat het dus faliekant fout ging met de franse fabrikanten.

Al met al kun je met Ford niet vaak de mist in gaan, mits je geen frans fabrikaat hebt.
 
O, ik vind het verder een super fijne bak, het hybride systeem werkt super en ondanks het kleine blok (maar 999cc), heeft het ding behoorlijk veel pit,
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr.Z

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan