Probleem met het instellen van de rotor

G

Gremlin25

Ik heb een moteck 2100 gekocht.

Waarschijnlijk heb ik iets fout gedaan maar ik weet niet wat.

1 - Hoek van de rotor op 52/38 graden vastgezet
2 - Hoek van de schotel op 40-7,5 = 32,5 graden vastgezet
3 - Rotor en schotel uitgelijnd
4 - Rotor op het zuiden gericht (Sirius) een transponder scan gedaan had beeld maar hoe weet ik zeker op welke satelliet ik gericht sta???
5 - Instellingen in de dream gezet. (geografische positie goed)
6 - Schotel laten draaien naar 19,2 E maar geen Astra
7 - Rotor/schotel proberen te draaien tot ik wel signaal had maar dat was geen 19,2E (Astra) Misschien Astra2

Wanneer ik naar "hotbird" zap staat de wok meer naar het oosten dan wanneer ik naar "astra" zap. KAN NIET!!
===== Nu heeft de rotor ook een sat tabel - zit die soms in de weg?? Hoe

Verder constateer ik dat de rotor niet naar het westen wil draaien wanneer ik een andere zender van een westelijke sat kies op de dream.
Toen ik het niet weer wist heb ik de rotor met de knop op de rotor naar het westen gedraaid dat ging wel dus geen draaistop
===== Heb ik nu iets aan de instellingen op dream veranderd//
===== Met de hand gedraaid naar 0 en rotor gereset . Was dit voldoende en wat moet ik doen om het goed te krijgen?

Als ik de schotel op de dream draai (naar het oosten) totdat ik goed signaal heb (gekozen voor de astra 19,2E) en ik doe een transponder scan krijg ik een hoop zenders maar niet die van astra - De dream laat mij boven in beeld de zender zien met daarachter (19,2E) dat bepaalt hij naar aanleiding van mijn keuze voor astra maar niet van wat hij van de sat aan info zou hebben gekregen. (zet je wel op het verkeerde been)
===== Hoe werkt dat eigenlijk - is de transponder info die je kunt kiezen verantwoordelijk voor het bepalen welke zenders worden gescand.
===== Kan iemand mij hier info over geven ?

Een gek kan meer vragen dan een wijze kan beantwoorden

Heb je al bij sjerom gekeken, daar staat best veel info over schotel, rotor, uitrichten e.d.

wat mogelijkheden, klik hier maar op:
- uitrichten
- rotor

Sjerom was mijn eerste bron - maar hier kan ik niks vinden bijv waarom mijn schotel niet wil draaien naar een zender op een sat ten westen - en wel manueel met de knop op de rotor - dat lijkt meer op verkeerde settings

Ik gebruik PP 25/12 en joske settings en robert 9 met een verdeling per satelliet

=== Het valt mij nu op dat bij een draai van 60gr Oost of West de schotel gericht is op een punt ONDER de horizon!!

De elevatie van de schotel staat op 33 graden is dit te weinig??
De paal staat echt loodrecht!!

In de instellingen van de Dream heb je een gotoxx funktie en nog een andere funktie waaruit je kan kiezen.

Staat die misschien verkeerd?
Anders het getal eens ophogen van 40 naar 70 dat wil nogal eens helpen zo liet ik me vertellen.

power staat op 70
gotoXX staat aan

Met motor config mode position kan ik de motor draaien 60graden E/W maar de schotel staat dan gericht onder de horizon!!!

Volgens de handleiding:
The reading on the dish scale should be 40gr - Declination Angle(volgens table bij 52 gr NB 7,5) zou dus moeten zijn 40 - 7,5 -32,5 gr

Van motor afstellen weet ik helaas niets, met declinaties etc. Ik heb hier een VboxII en de gotoxx uitgeschakeld staan en sla de posities gewoon op in de motor zelf.

De VboxII word dan op zijn beurt aangestuurt middels diseqc door de Dream en 0 problemen.
Maar er zijn vast wel mensen aanwezig die je hulp kunnen bieden met het horizon probleem.
Suc6!

Black Tiger,

In de handleiding van de moteck (8 A5jes) staat dat de rotor ook een sat tabel heeft - daarom denk ik inderdaad dat hier iets fout gaat met instellingen van joske/robert
Wanneer ik opgeef te draaien naar de Astra - blijft de rotor stil staan??

Iemand enig idee hoe ik kan zien hoeveel de Moteck is gedraaid - is er een image die deze info wel laat zien?

Hoeveel raden moet de rotor eigenlijk draaien om van zuid (5E)naar een sat op 19,2 E te draaien? (19,2 - 5 = 14,2 gr ??) Ik heb nog ff geen zin diep in mijn wiskunde te duiken.

"
4 - Rotor op het zuiden gericht (Sirius) een transponder scan gedaan had beeld maar hoe weet ik zeker op welke satelliet ik gericht sta???

"
Gebruik een voorgeprogrameerde kanalenlijst en ga naar een FTA kanaal op de sirius,zoals op sjerom beschreven,dus niet zelf scannen.

Zorg er voor dat je motor op o graden staat en de elevatie op 52/38 zoals je zelf al aangeeft (let op dat de schaal verdeling aan linker en rechter kant van de sg-2100 niet gelijk zijn, het moet er uitzien zo ongeveer als het plaatje op sjerom )
Zoek dan beeld op de sirius door het geheel voorzichtig heen en weer te draaien en de declinatie van de schotel te veranderen.
Gebruik zelf voor dit afstellen meestal een satbeeper omdat die satmeter in de dream zelf nogal eens niet echt meewerkt :)).

Als je dan maximaal signaal op de sirius hebt alles vast zettten en procedure op sjerom volgen.

Grtz

Probeer dit eens ....

1. De inclinatiehoek van de schotel wil per merk wel eens
verschillen. Dus hiermee moet gespeeld worden. Begin eens
vanaf 23 graden.

2. Zorg dat de rotor op 0 graden staat. (kijk op rotor of dit klopt)
Dit is dan tevens gelijk 5 Gr.E (Sirius). Dus probeer zo
nauwkeurig mogelijk het zuiden op te zoeken.

3. Zap naar een Fta op Sirius.

4. Verdraai het geheel met behulp van Dreambox in motor setup.
Dus Service Searching, Motor Setup, Blauwe toets.

5. Verdraai rotor door < en > toetsen en let op SNR en AGC
waarde. SNR zo hoog mogelijk en Ber 0 of zo laag mogelijk.

6. Geen SNR mogelijk, probeer de inclinatiehoek van de schotel
aan te passen en alles weer opnieuw proberen.

6. Waarde op SNR (> 70), dan kijken of je de goede sateliet hebt
gevonden. Kijk allereerst op rotor hoeveel de afwijking tov de
nulwaarde is. Dit moet je herstellen door het geheel gelijk aan
de afwijking te verdraaien (motor op paal). Dus eigenlijk dan
pas zappen naar Sirius.

7. Beeld Ja, dan Fine Tunen. Geen beeld waarschijnlijk verkeerde
sateliet.

Zo is het mij altijd gelukt zelfs in het donker zonder hulpmiddelen,
het is behelpen maar werkt wel.
Ik ga er wel vanuit dat alle instellingen in de dreambox goed staan ingesteld (motor setup, settinglijst ed).

Sukses.

Nadat ik misterX had geflashed draaide de schotel wel naar het westen na het kiezen van een westelijke sat.

PP 25/12 kon dit niet = Iemand ook zo'n ervaring???

Nu in ieder geval ASTRA 19,2 gevonden. met W<>E draaien

Waarschijnlijk was de startpositie niet exact zuid.

We gaan het nog eens proberen als het een beetje droog is vandaag

Niet specifiek bij de rotor maar bij mij is ook gebleven dat de 25/12 van rudream niet echt lekker was.
Derhalve ben ik overgestapt toen naar een 30/12 rughiero versie, een aangepaste rudream.
De officiele januari versie loopt hier weer lekker.
Dus volgens mij schort er nog wel het een en ander aan die 25-12 versie.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan