Proceslijst?

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Waarderingsscore
1.408
Punten
113
Leeftijd
61
Het gaat hier om werken in consolemode.
Er was een commando, dan kreeg je zo'n lijst met processen te zien. Daarmee bedoel ik niet ps x of ps aux, want in die proceslijst die ik bedoel krijg je ook te zien welk programma het meeste cputijd vreet enzo.

Kan ook zijn dat het een toetsencombinatie was, ctrl-p ofzo, weet het niet meer precies.

Het is een lijst met lopende processen die je te zien krijgt en je kunt dan ook geen tekst typen ofzo, je moet er met ctrl-c weer uit zodat je weer je consolescherm en je prompt te zien krijgt.

Wat was ook alweer dat commando of die toetsencombinatie om die lijst te krijgen?

als je in linux een commando niet weet, kun je meestal de help functie oproepen. In dit geval dus: ps --help

je krijgt dan alle parameters te zien.

het antwoord op jouw vraag is:

ps -aux

Tevens kun je a.d.h.v. de getoonde PIDs een prg killen:
kill [pidnummer]

dus b.v. kill 123 dan wordt het prg met PID 123 gestopt.

Dat is correct Eendenteam, alleen zie je dan niet de cpu belasting, daarom schreef ik ook dat het niet ps x of ps aux was.

Het is een kleinere lettercombinatie ofzoiets, dan lijkt het net alsof je een apart schermpje krijgt in je console en je kunt dan ook niets anders doen, je moet dan echt ctrl-x drukken om er weer uit te komen en terug te keren naar je command prompt.
Dat is met ps -aux niet het geval, en daar ben ik naar op zoek.

Big_G heeft het eens genoemd in een thread, maar ik kan het helaas niet meer terugvinden met een search.

Foutje van mij, met ps -aux zie je wel de cputijd, maar ik bedoel dus zo'n commando waarin je dat realtime te zien krijgt, scherm word ook continue ververst op dat moment.

Jippiee... commando toch via google kunnen vinden op deze site.
Het commando wat ik bedoel is: top
En met ctrl-c kom je er weer uit.

Ah nu weten we wat je bedoelde

Weer wat geleerd.

Dit werkt dus ook als je telnet naar de dream, hoewel het dan wel wat minder realtime is.
Dat neemt niet weg dat het scherm ververst word zolang je m niet onderbreekt zoals aangegeven.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan