Satelliet, kan je dan meteen de frequentie van licht opzoeken? Als dat zo dicht bij de Ghz schaal licht moeten we met een speciale LNB met onze schotels toch wel het een en ander ontvangen
Het punt wat hier m.i. gemist wordt is dat het een schotel weliswaar de goede vorm moet hebben, maar dat-ie toch ook wel zou moeten reflecteren - en niet elk materiaal reflecteert even goed (frequentieafhankelijk). Als je de schotel maar groot genoeg maakt heb je denk ik altijd wel beeld, maar per materiaal verschilt dit toch aanzienlijk. Denk bijvoorbeeld aan mensen die hun schotel gewoon achter een raam hebben staan, levert wel wat verlies op maar met een maatje groter werkt het prima. Een glazen schotel lijkt me dus wel mooi (geen klachten meer van welstandcommissies e.d.) maar niet zo effectief.
Ik vermoed dus dat je inderdaad een houten schotel kan maken, maar dat-ie wel heeeeeeel groot moet zijn om een 60cm metalen schoteltje te evenaren. Moet wel uit te rekenenen zijn, met tabelletjes met reflectiegegevens per frequentie/materiaalsoort. Ik ga eens kijken of daar iets over te vinden is. Zal wel iets met materiaaldichtheid, of molecuulvorm oid te maken hebben.
Ik heb overigens wel eens iets gelezen over projecten in Afrika waar ze ook gewoon schotels in de grond uitgroeven, waarna het gat bekleed werdt, LNB in het midden en ontvangst.