Recovery tool voor Linux

Parabolica

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
9 feb 2003
Berichten
3.703
Waarderingsscore
190
Punten
63
Locatie
In the midlle of nowhere
Ik heb even de hulp nodig voor het herstellen een Western Digital My Book World Edition 1TB.

Bij een update van de software zijn sommige mappen ontzichtbaar geworden. Nu bestaan er voor windows tools om de mappen of files weer terug te zetten.
Aangezien de structuur van de mappen in Linux zijn beheerd zoek ik een Linux tool die de harde schijf kan nalopen op fouten en de mappen en files eventueel weer kan herstellen.

Heeft iemand enig idee welke tool daar geschikt voor is?

Grt Parabolica.
 
Mappen onzichtbaar in linux???

Er is een GetDataBack voor linux, maar bij mijn weten is een map in Linux niet onzichtbaar te zetten anders dan met rechten.
Dus zou je via console (terminal) mode moeten gaan kijken als root, dan zou je een en ander weer goed moeten kunnen zetten.

Op fouten controleren kan bijvoorbeeld met fsck.
 
Bedankt Black Tiger voor je reactie, ik ga maar even spitten.
Ik heb het vermoeden dat door de update het ??n en ander is fout gegaan met de rechten.
De schijf heeft 3 partities en waarvan 2 partities met persoonlijke data en die zijn intact gebleven. De grootste partitie met de rechten voor meerdere personen bestaat nog wel maar de mappen zijn niet meer zichtbaar en eerder toegevoegde gebruikers zijn uit de lijst verdwenen. Wel is te zien dat er XGB op de schijf in gebruik is.

Ik moet wel voorzichtig te werk gaan om geen data te overschrijven op die partitie.

Grt Parabolica.
 
Ik heb maar een factory reset gedaan want de update heeft de partitie gewist :(
Gelukkig zijn de andere twee partities intact gebleven.

Grt. Parabolica
 
IEKS! Nja, jammer. Wel raar want normaliter kan een update zoiets toch niet veroorzaken. Ik zou die HD dan maar eens in de gaten houden want als zoiets met een update gebeurt bij linux, dan is dat een teken dat er ook wel andere dingen kunnen gaan crashen.
Hoog tijd voor een backup lijkt me.
Succes.
 
Ik ben het helemaal met je eens BT.

Western Digital My Book World Edition Netwerkschijven staan erom bekend dat door oververhitting het ??n en ander defect kan gaan. Ga je 20GB up-loaden dan heeft hij het erna moeilijk en vaak verlies je hem uit het netwerk en pas na een reset is hij weer benaderbaar. Ik dacht eerst dat het aan W7 lag omdat de beveiliging hiervan hoger ligt, maar ook vanuit windows 2000 lukt het niet meer om te benaderen.

Het leuke is/was dat je hem ook van buitenaf kan benaderen maar je hebt er niks aan als ie crasht. Eigenlijk dus niet zo'n goede keus geweest.

Ik ga hem helemaal schoon maken en Ubunti 7.10 erop zetten zonder WD software. kijken of dat werkt. Anders gaan we maar een NAS servertje bouwen :)


Grt Parabolica.
 
Bedankt voor de tip. Ik heb zelf inmiddels ook een nare ervaring opgedaan door warmte met 2 schijven waarvan eentje een Maxtor, maar die vertrouwde ik toch al niet, de andere was een 250 gig Western Digital. Beiden in een ongekoelde externe behuizing.

Dat doen we dus ook niet meer. Daarom wacht ik ook even met een NAS te kopen. Allereerst sparen en daarnaast kan ik dan goed kijken welke ervaringen er komen en welke men uiteindelijk het best kan nemen.
Haast is er niet, ik draai een samba/ftp server op een AMD2000+ machine dus daar kan men van buitenaf ook bij.:)
 
Ik heb gisteren die netwerkschijf na die reset eens opnieuw geinstalleerd. Er draait nu MioNet 2.4.0.62 op te samen met een Linux AccessBook. Bij het installeren van de update van dat AccessBook verdwenen de public mappen?
Helaas weet ik niet hoe linux de mappen opslaat. Maar dat die update van het AccesBook de boel verknalt is mij nu wel duidelijk.

Inmiddels, na een nacht, blijft hij weer online in het netwerk en komt hij netjes uit zijn slaapstand (beter als ik :)). Dus het werkt weer en gaan we hopen dat het weer werkt als voorheen.

Ik ben eens gaan kijken bij de Mediamarkt voor een mini Nas server maar 349,00 Euro en dat zonder een HD is wel erg kostbaar.

Grt. Parabolica.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan