Remeha Avanta

janblues

Addicted Member
Special Friend
Waarderingsscore
403
Punten
83
Leeftijd
73
Wie weet hier iets over cv ketels.
Mijn colega's hebben allemaal een curcus gehad bij Remeha maar deze storing niet.
Ik werk eigenlijk nooit aan gasgestookte ketels maar deze is prive.
Het volgende probleem doet zich voor hij geeft een knal en dan werkt hij gewoon weer of geeft storing E4.
Ontsteking werkt goed.
Heb wat metingen vericht maar Co 2 em O2 kloppen vrij aardig bij vol last en laag last
maar de toeren van de ventilator zijn veel te laag.
De parametrs staan goed.
Wie kent dit probleem "ventilator toch stuk of logieca"???

Vr.gr. Janblues

Een te langzaam draaiende ventilator kan betekenen dat er een condensator defect is.
230 Volt ventilator-motoren die meerdere snelheden kunnen draaien, hebben meestal ook meerdere condensatoren ingebouwd, en de snelheid kies je dan door die condensator (met bijbehorende spoel) te kiezen.
Deze condensatoren zien er meestal uit als een aluminium of kunststof koker met aan 1 kant een vrij forse schroefdraad eraan (om 'm dus vast te kunnen zetten met een moer), en aan de andere kant twee aansluitingen.

Zulke condensatoren kun je halen bij de witgoed onderdelen handelaar (die andere "handyman" dan die die je op flim1 wel es voorbij ziet schuiven).
Maar in jouw geval zal het niet zo'n probleem zijn er via je werk aan te komen gok ik zo maar ff.

Toerental van een ventilator kan idd beinvloed worden door een serie condensator.

Als die condensator de geest gegeven heeft dan zal ventilator zich vreemd gedragen.

Aan de andere kant is de beschreven manko een resultaat van een te langzame lopende ventilator?????

Deze ventilator is geen condensator motor.
Hij word traploos gestuurd voor het afvoeren en het mengen van lucht met gas.

v
Vr.gr. Janblues

Ik ga er vanuit dat het een gemoduleerde cv ketel is combie? na gelang de warmte behoefte regeld de computer zelf de brander en ook het benodigde lucht dmv de vent.

Ik zou de vent testen dmv hem op een externe voeding aan te sluiten 24V of 230V ? draaid hij daar goed op. zou je moeten denken dat er elders in de besturing iets mis is.
met een voeler of in het ergste geval in mainboard.

Als het een combie cv is en als je warm water tapt en je hebt de temp daarvan op max staan moet de cv zowieso 100% moduleren.

Tevens als de gasdruk te laag is krijg je ook raare dingen maar ga er vanuit dat de gaskranen geheel open staan en dat de benodigde druk op het gasblok aanwezig is.?

Soms zit er een filter voor het gasblok die kan ook vervuilt zijn en in het ergste geval is de gasblok van binnen verstopt.

Dit zijn allemaal denkbare problemen die storingen kunnen veroorzaken.

Mvg/sth.

De oude pakking kan op een termijn van drie tot vier jaar door verouderingsverschijnselen tot onnodige E4-storingen leiden. Bent u bij een Avanta-combitoestel voor preventief onderhoud, dan adviseren wij u de oude branderpakking te vervangen.

Boven staande kan ook nog een oorzaak zijn E4 storing.

Ik ga er vanuit dat je een 2 draads termo. hebt en niet via een gemoduleerde termo. want die regelen de brander dan extern.

mvg/sth.

E4 is geen vlamvorming na 5 startpogingen of geen goede ionisatie wat niet vermeld staat is dat de schroef waar de trafo mee vastzit de kartelring die achter deze schroef zit tussen het gasblok en de trafo moet zitten geen goede aarde alle aarde controleren ook op de mcba
kan ook zijn dat de gasvoordruk niet goed is deze moet zijn 28 mbar
of de sifon vuil verstopt
is de vlam stabiel geen afblazende vlam
co 5,2 co2 is 8,8 bij vollast en laaglast linkse schroef is vollast inbus rechts 2mm inbus is laaglast menu en + is vollast nogmaals menu is laaglast door drukken tot je steeds hoofd letters krijgt de komt vrij precies
pen moet ook goed schoon zijn en kontroleren of er geen haarscheur in het porselijn zit afstand electrode moet 4 mm zijn
ook even controleren of de gasklep bekrachtigd woord
kan ook zijn dat na demontage de gas venturie in de inspuit bij de ventielator niet goed gemonteerd is
maar meestal is het de pen
gr frans kom je er niet uit dan mail maar even
gr frans

wel even de stekker er uit staat spanning op onsteek kabel en de thermostaatkabel tussen pomp en buitenmantel laten lopen deze geeft ook inductie spanning op het gasblok als hij er voor langs loopt en laaglast goed afstellen en ionisatie spanning opvragen in het menu deze moet tussen de 7,5 en 8,5 zijn laaglast co2 tehoog dan gaat de ionisatiespanning omlaag
gr frans

Er komt iemand van Remeha zelf kijken.
Deze klacht had men nog niet eerder gehad.
De ketel is goed een jaar oud ik ik heb al heel veel storingen aan deze ketel gehad.
Dingen worden als brood hier verkocht en er is eigenlijk nooit wat mee.
Wat jullie hebben beschreven heb ik al gekontroleerd maar kon geen buitensporige dingen ondekken.
We zullen wel zien hoe het afloopt.

Vr.gr. Janblues

Dat lijkt mij ook beter dan zelf gaan prutsen aan zo.n jonge ketel. had hier ook zo,n probleem ketel. een Agpo met zijn brander op de kop der in. die vertoonde direckt al mankementen. pomp stuk zaten er twee in. logieca stuk. ventilator stuk en een bonke herrie.(heb hem toen nog een handje meegeholpen naar de filiesteinen toe)

Na veel getouw trek hebben ze de ketel weer opgehaald. en ben over gestapt op een Bosch 35 kw cw 5.(eigen ketel) en moet zeggen dat ding is tot nu toe zonder storing. en fluister stil op 100% vermogen.

Trouwens met remeha cv ketels hebben vaak storing hoor volgens mensen van de energiewacht alhier. het schijnt een gevoelige ketel te zijn.maar denk dat ze allemaal dat wel zijn met die electronica tegenwoordig, vooral de VR soort .die slurpt ook nog nogal veel expancie vaten.heb me laten vertellen dat het vat te ver van de ketel zit.????

Hij moet zo dicht mogelijk bij de retour en leiding naar expan. niet langer dan 1.50 meter.de andere spreekt dit weer tegen en zet hem op de aanvoer kant. dus zeg het maar.

Maar goed ik wens je succes en hopelijk kom je van het probleem af.

vg/sth.

dat hij vaten slurp licht aan de zuinigheid van de installateur een 35 kw heeft door zijn vermogen en aantal radiators een vat van 25 liter nodig deze zijn 12 euro duurder en ook als het vat onder hangt moet je een voordruk hebben van 1 bar en boven 1/2 bar en de problemen bij de avanta vallen heel erg mee zijn alleen heel gevoelig op co2 wij hebben er ruim 1200 hangen en een storings percentage van nog geen 1%
gr frans

Waar die vaten achter kapot gaan is een 26 kw ketel daar is na berekening een 18 ltr vat voldoende. (volgens instalateur bij schoonouders) maar ze moeten 4 keer per jaar een nieuwe vat.

Er wordt geen 25 ltr vat geplaatst omdat de instalateur zecht dat het vat te ver van de ketel hangt (heeft in kast geen ruimte daarvoor) en zolang de woning stichting het betaald valt het nog mee. maar wel vaak een keer koud zitten de hele woningblok heeft het probleem.

Maar ja het mag schijnbaar wat kosten bij de woningstichting. al heeft men hier al vele malen een klacht ingedient bij de stichting maar die schuift het weer door naar instalateur dus een heen en weer.

ik denk gewoon dat het aan de ketel ligt ze hadden voor die tijd een VR ketel met waakvlam (zo.n grote staande) die heeft er 26 jaar in gestaan nu hebben sinds 2 jaar een nieuwe ook weer VR en heeft al 6 vaten opgevreten.

En het vat hangt al 26 jaar op de zelfde plaats ook zijn er geen radiators bij geplaatst.

De ketel heeft ook vaak onverklaarbare storingen. toen dachten ze het hebben gevonden er liep namelijk een electr. leiding met bedrading er in voor hotel schakeling die dicht bij de electronica van de ketel liep. en dachten dat daar een inductie spanning vrij kwam die op de besturing stoorde.

Dit hebben ze verplaatst maar met geen result. toen kwamen ze met een mogelijkheid dat er schommeling in het net zat zo.n 12 volt hebben een week gemeten via essent meet computer met data opslag.

Die hebben de woning op een andere fase gezet die geen schommeling had (wel iets maar geen 12 volt meer)

En alles is voor niets geweest en heeft al een berg geld gekost.

Mvg/Sth.

vat wijder van de ketel afhangt heeft weinig invloed maar al;s de ketel boven hangt is 1 bar waterdruk genoeg is 10 meter water colom boven de meter als je tot 2 bar vult krijgt het vat alleen maar extra op zijn kloten toch hoor ik wijnig klachten van remeha die vr is zeker een w 28 toestel zijn door de regel toch goed heb je gecontroleerd of de warmte wisselaar niet lekt daar zit 15 jaar garantie op is in het verleede wel wat mee mis geweest wordt gratis vervangen door remeha
gr frans

De ketel hangt boven. en ze vullen hem tot 2 bar. verder doe ik niets bij hun ketel het is een huur woning geval dus hou mijn handen thuis.

Alleen heb ik s.winters vaak een keer de schoonouders op visiete omdat ze het dan koud hebben.

De type remeha weet ik zo niet kan best een w 28 zijn. maar gelukkig is het nu lekker warm weer.

vg/sth.

Waar en hoe het vat geplaatst moet worden wordt altijd vermeld door de fabriekant.
Het zelfde geld voor de overstort.
Vooral belangrijk bij comby ketels.
Ik zelf heb de ervaring als een vat geplaatst is met het membraan horizontaal dat hij dan langer mee gaat.

Vr.gr. Janblues

De fabriekant kan het wel vermelden of aangeven maar elke plaatsing van ketel is zodanig dat het niet altijd uitvoerbaar is. dus afwijken van die gegevens.

Ook instalateurs.

In vele gevallen is het buizen en afvoer stelsel een lelijke aangezicht vooral al die ketels voor het zicht geplaatst zijn.

Ik heb mijn gehele cv instalatie zelf geplaatst met de ketel op begaande verdieping midden in de woning.het eerste gedeelte buizen zijn van diameter 28 mm i.v.m T.stuk naar achterste gedeelte en voorste gedeelte woning. en na mijn ervaring is het rendament vrij hoog en zuinig. heb ook geen enkele leiding voor het zicht . alles gaat onder de vloer met dikke isolatie.(die groene iso niet de grijze van de meenste bouwmarken) tevens zijn vele radiators uit gerust met voetventielen.

Maar goed het is niet overal mogelijk en daarom kom je je ketels op de gekste plekken tegen.

Laatst zag ik een ketel op een vliering van 3 verdiepingen waar de overstort door het dakbeschot liep en in een dakgoot liep.

Dit was gedaan door een instalateur maar met een strenge vorst loopt men de kans dat het overstort kanaal bevroren geraakt. dus leek me niet jovel.

vg/sth.

Lag niet aan de Ketel.
Gas voordruk te hoog.

Vr.gr.Janblues

Had ik ook al vermeld in eerdere topic,s maar goed het kon vanalles zijn.

Gelukkig valt de schade mee. nou schade ook weer niet.

Tja het steekt erg nou met deze nieuwe technieken en maar goed ook dat alles op elkaar afgestemd moet zijn.

vg/sth.

4 mensen van essent hebben inmiddels de klus geklaard.
1 reduceer vervangen.
Eerst kwamen 2 kijken en later 2 om hem te vervangangen.
Gereedschap:1 met een waterpomptang en de tweede kwam met een bus lekspray.
Wat kost het "essent"(ons) zoiets.
O ja ze kwamen in een hele grote bus.
Toen ik vroeg om de druk te meten voor controle zei de man dat doen wij niet.
Zullen daar straks dan weer 4 mensen voor nodig zijn?

Vr.gr Janblues

dus slecht onderhoud zoals ik al gezegd had gas voordruk niet goed nu de afstelling nog dit is zeer belangrijk na vervangen voordruk regellaar anders heb je eerdaags een gescheurde brander
gr frans

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan