Rotterdamse korpschef: iedereen moet DNA afstaan

Big-Henk

Addicted Member
Special Friend
Waarderingsscore
25
Punten
38
Leeftijd
63
Korpschef Frank Paauw van de politie Rotterdam-Rijnmond vindt dat alle Nederlanders DNA zouden moeten afstaan.
De politie kan dan meer misdrijven oplossen.
Paauw zegt dit in de partijkrant van de lokale partij Leefbaar Rotterdam.
Een woordvoerster van de Rotterdamse politie bevestigde maandagochtend zijn uitspraken.
Nu zijn mensen verplicht DNA af te staan die zijn veroordeeld tot een misdrijf waar de rechter hen in voorlopige hechtenis stelt.
Meestal geldt dat voor een misdrijf waarop een gevangenisstraf van vier jaar of meer staat.
Paauw is zich ervan bewust dat zijn voorstel de privacy raakt.
Maar, zegt hij in de publicatie van Leefbaar Rotterdam, ,,Als samenleving zijn we te voorzichtig.
Als je de wereld veiliger wilt maken, moet je daar een prijs voor betalen''.

De korpschef was maandagochtend niet beschikbaar voor een toelichting.

Bron: Brabants Dagblad

Inbreuk op privacy kunnen ze voortaan ook wel uit het woordenboek schrappen.
Lijkt steeds meer op een dictator staatje te gaan lijken hier in Nederland, burgers hebben straks niets meer te zeggen, of moeten in ook opstand komen net als in Libi? en dergelijke landen..

Eerst verplicht een legitimatie, dan de vingerafdruk op een legitimatie die in een landelijke database worden opgeslagen en nu weer verplicht DNA afstaan.

Laten we hem aan Poetin schenken.
Die heeft waarschijnlijk zeer zinvolle taken voor hem, haha!

Grtz.

Nou ik vind het idee niet erg slecht. (of je hebt wat te verbergen , kan natuurlijk ook)

Paspoortje halen kost ook al je vingerafdrukken, niemand heeft daartegen ooit bezwaar gemaakt.

Ik denk dat je niet alleen af moet geven op je privacy, maar meer moet letten OP je privacy.

Een inbreker, vandaal en noem maar op zullen dan wel zeer goed overwegen om hun wandaad uit te gaan voeren.

Ik zeg doen.

the matrix;214287 zei:
Paspoortje halen kost ook al je vingerafdrukken, niemand heeft daartegen ooit bezwaar gemaakt.

Er is een vrouw die een rechtszaak tegen de staat heeft aangespannen, omdat ze haar paspoort niet krijgt.
Ze wilde namelijk geen vingerafdruk plaatsen, omdat deze in een centrale database worden opgeslagen, wat in strijd is met de Europese regels wat recht op privacy betekend.
Nergens in een ander Europees land worden dergelijke vingerafdrukken in een landelijke centrale database opgeslagen.
En er is een stichting die ook de staat aangeklaagd heeft
Zie hier:
http://tweakers.net/nieuws/67176/stichting-klaagt-staat-aan-om-vingerafdrukken-in-database.html
en
http://www.louisevspaspoortwet.nl/
Dus is er wel bezwaar tegen ingediend Matrix.

Maar zo kunnen ze overal wel mee doorgaan. Straks moet je op je inschrijf formulieren voor je aanvraag van een identiteit ook nog gaan invullen met wie en waar en hoe vaak je sex hebt.
Het heeft niets met verbergen te maken, maar met privacy en dat vind ik persoonlijk een kwalijke zaak dat ze daar steeds maar weer een inbreuk in maken.
Allerlei gekke regeltjes verzinnen ze maar, laat ze het belasting geld beter besteden, dan aan dit soort onzin.

We gaan zo op die manier weer aardig terug naar de tijd van net voor de tweede wereld oorlog, moest ook iedereen zich ineens op straat legitimeren.
Een tijd die niemand graag terug zou willen.

Die vingerafdrukken vind ik ook grote flauwekul.

Ja, dat moet van de overheid zegt de dame aan het loket.
En dan ben je uitgepraat.
Het feit dat de staat vingerafdrukken wil betekent dat de staat je als potentiele wetsovertreder ziet.
Ondanks het feit dat ik het niet ben of ben geweest.
Ik vind het zo'n beetje "Big Brother is Watching You".

En dan wordt het inderdaad weer in een grote database opgeslagen.
En hier wil Nederland weer eens schoolmeesters beste zijn.
Je snapt wel wie daar allemaal toegang op willen krijgen of proberen te krijgen.
Tenslotte kan alles gekraakt worden.

Kijk eens naar de identiteits fraude.
Die krijgt men niet opgelost, omdat de computer nou eenmaal niet liegt.
Het is eigenlijk schandalig.

Die identiteits kaarten in WO2 werden ingevoerd door de Duitsers.
Maar het ontwerp kwam van een Haagse ambtenaar meen ik.
Daardoor konden de Duitsers veel Joden en de ondergrondse goed oppakken.
De betreffende ambtenaar is altijd trots op zijn ontwerp gebleven.

Grtz.

Kilroy;214296 zei:
Die identiteits kaarten in WO2 werden ingevoerd door de Duitsers.
Maar het ontwerp kwam van een Haagse ambtenaar meen ik.
Daardoor konden de Duitsers veel Joden en de ondergrondse goed oppakken.
De betreffende ambtenaar is altijd trots op zijn ontwerp gebleven.

Nee, mijn moeder is van voor de WO2 en er was al ruim voor de oorlog een legitimatieplicht in de form van een identiteitskaart die iedereen verplicht bij zich dragen moest en op verzoek van bv een agent of veldwachter moest tonen.

Maar het gaat er om dat we na de oorlog allemaal eens geroepen hebben nooit meer onderdrukt te willen zijn en iedereen ging met een speldje van een gebroken geweertje op de jas rond lopen. We waren immers vrij en nu lijkt het er steeds meer op dat we stilletjes aan steeds weer meer onderdrukt worden door allerlei van dit soort verplichtings regeltjes.
Iets wat de grootste voormalig Oostenrijker en onderdrukker A. H (Nee niet de winkel keten!) graag eerst van Europa wilde en later liever de hele wereld aan vast wilde leggen.
Een Europa wat ze langzamerhand opnieuw aan het cre?ren zijn, maar met gelukkig de uitzondering van bv de joden vervolging. Alhoewel we nog niet weten hoe het gaat lopen met bv de moslims
E?n grenzeloos Europa, sinds dat er is gaat het er niet vrolijker op worden met dit soort gekke regeltjes.

Maar dit is mijn mening en een ieder mag van mij er van denken wat zij willen en ik laat ook iedereen daarin in zijn eigen waarde.
Ik zal de laatste zijn die zou zeggen van je MOET dit of dat doen. ;)

Nou wat ik bedoelde is het volgende:

[ame=http://nl.wikipedia.org/wiki/Persoonsbewijs]Persoonsbewijs - Wikipedia[/ame]

Het is Wiki dus ik sta niet in voor de inhoud.
Maar ik had het in de vorm van een documentaire op tv gezien.

Ja, het klopt dat de Eurocraten dat hele Oostblok spul er veel te snel bij wilden.
Nu zit je met de sjit van die corrupte staten te kijken.
Skimmen, jatten, internet fraude en noem maar op.
In de tijd van de koude oorlog werd niet alles onder je kont weg gejat.
Nu kunnen we ook gaan betalen voor de infrastruktuur opbouw daar.

Grtz.

Het zal wel zijn dat het toen als officieel werd ge?ntroduceerd.
Ik kan alleen uit gaan van wat mijn ouders mij vertellen, althans mijn moeder, want m'n vader leeft inmiddels al niet meer.
Maar mijn moeder zei vorige week nog, "Het gaat weer precies die kant op van vlak voor de oorlog, toen moest je ook verplicht een legitimatiebewijs bij je dragen op straat."

Oh en toen werd er meteen op los geknuppeld als je even iets verkeerds deed.
Mijn vader vertelde van een politie agent die het hier in het westerkwartier voor het zeggen had. Werd politie Zwart genoemd. Deze agent nam hem eens mee naar een boeren schuur omdat m'n vader iets gedaan had wat niet mocht en in die schuur werd hij door 3 agenten in elkaar geknuppeld.
Er werd hem gezegd dat ze hem wel een lesje zouden leren op die manier.

Dit is maar ??n van de vele anekdotes die hij altijd vertelde, maar het was destijds ook geen pretje.

En als je dan ziet dat er hedendaags soms bij sommige feesten in Nederland, agenten er ook doelloos op los aan het knuppelen zijn, lijkt het alweer aardig die kant op te gaan.
Alhoewel sommige er soms ook wel om vragen dat het die kant weer op moet als je ziet hoe sommige ettertjes kunnen zijn.

Daarom blijft het een moeilijk kwestie, van moet je nu dit soort dingen invoeren of moet je een iemand privacy ook respecteren?
Maar je pakt met dit soort regels ook die gene die geen kwaad in zin hebben of crimineel zijn.
Daar kan de discussie alle kanten mee op en zullen ook altijd meningsverschillen over blijven denk ik.
Ik heb mijn menig daarover al laten weten en hoe een ander daar over denkt is hun recht.

@Kilroy

Jou bericht wat betreft dat de legitimatieplicht doormiddel van een persoonsbewijs, vanaf de WO2 verplicht was klopt inderdaad.
Ik heb nog eens nagevraagd en inderdaad in de oorlog is die verplichting ingesteld.

Dan zijn we het daar zeker weten over eens. ;)

Je ziet wat zo'n Nederlandse ambtenaar allemaal kan aanrichten.

Hij had ook kunnen wachten tot na de oorlog.
Maar dacht, misschien lukt het dan niet, maar nu met de Duitsers wel.
Het feit dat het doden heeft opgeleverd scheen hem niets te doen.
Het komt wel vaker voor dat ambtenaren hun hele leven bezig zijn iets te bewijzen of uit te voeren.
De vraag blijft of het nodig is wat allemaal kan.

Men kan zeggen privacy is niet zo belangrijk, en ondergeschikt aan de staat.
Dan krijgen we inderdaad weer communistische toestanden als uit het verleden.
Oftewel dictatuurtjes waar het individu verder weinig waarde heeft.
Ik deel die visie uiteraard niet.

Grtz.

Ik heb vanmiddag het vragen uurtje van de tweede kamer op tv gezien en er zijn vragen aan minister Opstelten gesteld over dit voorstel van deze korpschef wat betreft de DNA verplichting voor iedere Nederlander.
Opstelten heeft het volledig afgewezen en mede ook op grond van privacy recht.

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan