RTL Living

L

Luap

Sinds enige tijd kan ik RTL Living niet meer ontvangen op mijn Humax 5400, weet iemand de reden hiervan

 
Misschien heeft ie wat gewijzigd? Kijk eens of de frequentie goed is.

Hij zou moeten zitten op transponder 102, freq. 12441 Verticaal, Symb. rate 27.500 en Fec. 3/4.

 
Hoe kan ik de frequentie wijzigen ??

Wanneer ik zenders zoeken doe op freg 12441 , verteld hij dat rtl living al bestaat. vervolgens heeft hij de nieuwe freq. niet overgenomen.

 
Het staat op de TV de zender is per 8-1-2008 gewisseld van freqentie met Passions dus als je kijkt op de freqentie 12441 H 27500 en klikt op Passion zal dat RTL-Living zijn.

Ja om hem door de ontvanger juist in te leten lezen zul je de zender moeten verwijderen uit de lijst en op 12441 manueel inlezen dan leest hij hem goed in je kunt hem dan vinden helemaal achter in je Astra lijst.:headbang:

 
Nieuwe zenderlijst moeten inladen in Hummie, opnieuw geen beeld meer op RTL Living met frq.12441 H 27500 wie heeft raad, ik weet het niet meer ??

 
Nieuwe zenderlijst moeten inladen in Hummie' date=' opnieuw geen beeld meer op RTL Living met frq.12441 H 27500 wie heeft raad, ik weet het niet meer ??[/quote']
Hier even getest en op 12441 H 27500 zit hij toch echt, misschien is de zenderlijst niet recent.

Maar je weet nu hoe het werkt dus op die transponder even nieuw inlezen en hij moet er tussen zitten.
 
Op freq 12441 H en V 27500 3/4 soms geen ontvangst, soms wel ontvangst. Laten scannen ziet RTL living staan. Vervolgens niet in zenderlijst te vinden. Overige Frequenties wel ontvangst zoals b.v. 11758

 
Soms wel en soms geen ontvangst? Zit er misschien iets van een boom of flat in het zicht? Hoe oud is de lnb? De frequentie 11758 is een stuk lager, het zou kunnen zijn dat de lnb problemen heeft gekregen met de hogere frequenties, dat gebeurt wel eens.

Maar dat is gemakkelijk te controleren als andere hogere frequenties ook dezelfde soort problemen ervaren.

 
Nou het is de Astra1 sateliet als je daar geen signaal op hebt zou het met het uitrichten te maken moeten hebben.

Vooralsnog ga ik daar niet van uit.

Probeer net als vorige keer in je zenderlijst de zender "Passion" te vinden en kijk of dat RTL Living is, zo ja even in het menu de naam van de zender aanpassen of verwijderen en nieuw inlezen. :biggrin:

 
Ik zie dat je probeert een signaal te vangen op frequentie 12441 MHz (transponder 102).

Dat is verdacht dicht bij 12480 MHz (transponder 104).

Wanneer je daar ontvangst problemen hebt, moet je je draadloze telefoon (en diens basis station) eens een heel end uit de buurt van je ontvanger zetten, of even uit zetten.

Hele grote kans dat je probleem dan opgelost is.

DECT (draadloze huis-)telefoons moeten minstens 3 meter van satelliet ontvangers geplaatst worden.

Dat geldt dus ook voor diens basis stations want die zenden natuurlijk op dezelfde frequenties uit.

Wanneer je wel eens een GSM mobieltje bij een autoradio of ander apparaat met een luidspreker hebt gehad, weet je wat voor herrie (storing) zulke dingen veroorzaken.

DECT is daarmee direct vergelijkbaar, alleen is de hoeveelheid energie iets minder.

DECT zendt uit op kanalen die precies in het gebied van de bovengenoemde transponders ligt en stoort daarom dus je ontvanger.

 
Ik heb de telefoon uitgezet maar geen signaal.

Zo snel als ik de frequentie aanpas naar 12441MHZ heb ik geen signaal meer, pak ik vervolgens weer een hoge of lage frequentie dan heb ik onmiddelijk signaal.

 
Nou daar moet @MAS3 zijn licht maar eens over laten schijnen.

Dit begrijp ik niet alleen die freq geen signaal de rest van de hoge en lage band wel signaal, dus niet iets simpels als lnb kapot.?? :headbang:

 
Als het om een draadloze telefoon gaat, is uitzetten van de handset niet voldoende.

Je moet dan beide uitzetten (stekker er uit).

Dan ga ik er nu maar even van uit dat je dat ook gedaan hebt.

Gaan we dus op zoek naar andere storingsbronnen.

Als eerste is daar de kabel.

Wanneer die niet gelegd is zoals in de specificaties beschreven, dan kun je ook dergelijke problemen hebben.

Daarmee bedoel ik dat ie dan niet netjes in een bepaalde bocht ligt, maar dat er een knik inzit.

Zo'n knik kan ook komen doordat er een slag in de kabel zat, en die er uit getrokken is.

Wat er dan gebeurt, is dat de kern van de coax kabel niet meer in het midden van die kabel loopt.

En dat kan dan als een filter gaan werken, waardoor bepaalde frequenties problematisch worden.

Mar dan is het wel onwaarschijnlijk dat je probleem er de ene keer wel, en de volgende keer niet is.

Dan is er nog een mogelijke externe bron:

Wanneer je een computer hebt met een AMD processor op 1800 MHz, die vlak bij je ontvanger staat, kan dat ook een storingsbron zijn.

Die is wel de ene keer aanwezig en de volgende keer niet, want dat hangt er natuurlijk vanaf of je pc aanstaat.

Ik zal je uitleggen waarom dit kan ontstaan:

De satelliet zendt de signalen uit op de eerder genoemde frequentie van 12441 MHz.

Dat is een frequentie die dusdanig hoog is, dat zulke signalen niet goed door een (betaalbare) kabel willen.

Daarom word er een truc toegepast: de LNB.

De LNB is een Low Noise Block down Converter (ook wel eens LNC genoemd dat is dus hetzelfde ding).

Dat zegt eigenlijk al voldoende: de frequentie word naar beneden omgezet.

Je ontvanger kan afstemmen tussen 975 en 2050 MHz.

Je LNB heeft een local oscillator die draait op 9750 of 10600 MHz (lage en hoge band, geschakeld met de 22 KHz puls).

Om uit te rekenen welke frequentie dan door je ontvanger opgepikt moet worden, moet je de local oscillator frequentie van van de uitzendfrequentie aftrekken.

De frequentie 12441 is dan dus samengesteld uit 12441 - 10600 = 1841 MHz.

Een AMD die op 1800 MHz draait, schijnt in werkelijkheid op exact die frequentie te draaien ! (google is mijn vriend).

En DECT werkt ook in de 1800 MHz band.

Sterker nog: ook de GSM netwerken van Orange en T-mobile (tegenswoordigs hetzelfde bedrijf) werken in dat gebied.

Het Telfort netwerk dat daar ook werkte is inmiddels niet meer in bedrijf sinds ze onder KPN vallen.

Dus tips om dat programma te kunnen ontvangen:

Computer uit, alles dat DECT is uit, en je GSM uit.

Eventueel de GSM zendmast opsporen en saboteren (geintje).

En natuurlijk even opletten of de kabel netjes ligt, geen beschadigingen heeft als je die mogelijkheid hebt.

En nooit hard aan een coax kabel trekken als je die moet leggen.

Dit zijn vaak van die dingen waar je erg lang naar kunt zoeken.

Maar wanneer het om slechts 1 frequentie gaat, zoals je nu vastgesteld hebt, is een externe oorzaak meest waarschijnlijk.

 
Probleem verholpen, waarschijnlijk slecht kontakt coax kabel connector, bedankt een ieder voor zijn hulp

 
Nou gelukkig dat het opgelost is, uiteindelijk toch een simpel probleem.

Maar het is met zo iets altijd moeilijk zoeken!!:banaan:

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan