SAB Unix Triple HD vragen

nicewithice

Jr. Member
Lid sinds
19 mrt 2012
Berichten
125
Waarderingsscore
7
Punten
18
Leeftijd
66
Nadat ik nu enkele dagen mijn receiver heb uitgetest, heb ik natuurlijk weer een paar vragen. Ik hoop ik kan ze hier plaatsen, indien niet, admin, laat me weten en ik schrijf ze in een ander topic. Een ding is algemeen, het zijn waarschijnlijk allemaal beginnersvragen, want jongens deze receiver is wel een verschil tegenover mijn Philips. En de receiver is dan mischien nog niet de beste, het is een SAB Unix Triple HD.

Eerste vraag, sommige programmas op hotbird zijn van super kwaliteit, anderen niet, hoe komt dit eigenlijk ? Moet ik daar een gouden middenweg voor zoeken kwestie schotel en LNB afstelling ? Of eventueel een tweede schotel ? De LNB voor hotbird staat wel redelijk "scheef" tov de schotel...Foto hieronder.

Tweede vraag, de EPG laadt niet alle info, voorbeeld details van filmen mis ik (soms). Op FTA kanalen duidelijk meer info als bijvoorbeeld bij TV Vlaanderen kanalen.

Bedankt.

2jercwl.jpg


 
Ik maak het nog makkelijker voor je. Het onderwerp is voor je verplaatst naar een betere sectie met een meer passende titel voor je huidige vragen.

Wat bedoel je precies met super kwaliteit en anderen niet? Heb je het dan over het beeld of over het signaal?

 
Bedankt. En ik bedoel het signaal, bij sommige zenders valt het beeld soms weg of komen er blokjes op het scherm, anderen hebben dat niet.

 
In dat geval staat er dan toch nog iets niet goed inderdaad. Blokjes op het scherm wil toch zeggen dat er te weinig signaalsterkte is om een goed beeld op te kunnen bouwen, of signaal kwaliteit voor mijn part.

Als ik naar de afbeelding van je schotel kijk, dan zitten er 3 lnb's op zo te zien, dat is Astra 1, Astra 3 en Hotbird correct?

Om zeker te gaan, welke lnb zit in het midden? Normaliter zou het in jouw geval zo moeten zijn, dat als je van achter de schotel, dus zeg maar die dakrand (daar is geen ruimte maar even zo gezien) zou kijken richting de lnb's op deze volgorde moeten zitten:

Meest links = Hotbird 13 oost

Midden = Astra-1 19.2 oost

Meest rechts = Astra-3 23,5 oost.

Wat ik eigenlijk dan ook nog mis aan deze opstelling is de skew, oftewel de lnb's hangen niet schuin. Voor een optimale ontvangst zou eigenlijk de linker lnb (hotbird) wat lager moeten hangen en de Astra 3 iets hoger, zodat je met de kromming van de aarde mee gaat.

Deze afbeelding laat dit goed zien. Is wel voor 4 satellieten maar hier zie je goed dat de Hotbird lager moet zitten en de Astra 3 hoger.

De kunst is dus met het schuin zetten wat te schipperen en te meten zodat je op beide satellieten een zo goed mogelijk signaal hebt. Die van Astra 1 moet gewoon recht in 't midden blijven zitten.

visiosat-g4-quadro-sat-beugel-4-lnb-houder-voor-de-bisatellite-astra-2-3-1-28-2-23-5-19-2-hotbird-13.jpg


 
Yep, dat is denk ik het probleem, bij mijn vorig dakbezoek heb ik alles uit elkaar gehaald en gereinigd en ingewreven tegen de roest etc.. En dan dacht ik ook daarna hoe hingen die weer juist...Dus terug op dak volgende week.

 
Oke succes alvast, ben benieuwd of het gelukt is dus we wachten rustig af tot je het hebt kunnen checken en evt. fixen.

 
Goed nieuws, hotbird LNB een beetje naar beneden geschoven en veel betere ontvangst nu.

Bedankt voor de tip.

 
Na een week of 2 deze receiver in gebruik te hebben is er nog 1 pobleem dat ik niet opgelost krijg. Ik kan programmas opnemen, zelfs 2 ter gelijker tijd, maar de meeste kan ik niet of enkel zonder klank terug bekijken. Ik heb een 500 GB HDD aangesloten, en als ik die op mijn PC of Fantec Media player aansluit zie ik alles, met geluid, maar op de sat receiver niets of geen geluid, en in de meeste gevallen loopt hij dan nog vast ook.

Enig idee wat dit kan zijn ? Of toch tijd voor een betere receiver ??

 
Als alles goed gaat op de PC moet het dus wel aan de ontvanger liggen, die dan klaarblijkelijk wel goed kan opnemen, maar een probleem heeft met afspelen.

Dat kan aan de op de ontvanger aanwezige software (mediaspeler) liggen of misschien staat hij voor afspelen van geluid ingesteld op AC3 of iets in die geest c.q. soortgelijke instelling waardoor het geluid niet normaal stereo is?

Een andere optie is dat het hem softwarematig niet lukt om af te spelen. SAB is niet bepaald het beste merk, eerder buggy. Ik lees ook elders dat hij traag is en opnemen/afspelen ook niet lekker is. Veel specificaties maar weinig wordt er van waar gemaakt.

Als je dus daar echt gebruik van wilt maken is het misschien tijd voor een betere receiver. Dan zou ik om te beginnen naar iets kijken wat officieel ook door Openpli ondersteund wordt. Dat is geen garantie maar over het algemeen werken die ontvangers ook goed.

 
Probleem (tijdelijk ??) opgelost. Ik heb zowat rondgelezen op internet, en vond daar enigma 2 software, ik dacht vermits deze receiver toch eruit gaat een goede leerschool. Heb die software geinstalleerd maar vond ze maar niks, terug eraf gegooid, en dan geboot in spark, en voila, de opnames die nu gemaakt zijn spelen wel af, maar de eerste 2 a 3 minuten wel een beetje vervormd en een paar haperingen.

Een ding is zeker voor mij, dat is hier een kompleet nieuw terrein voor mij, wel interessant, ik hoop nog veel te leren en experimenteren.

Bedankt voor de hulp.

 
Oh als je nog nooit zo met firmware gespeeld hebt kan dat inderdaad echth eel leuk en leerzaam zijn. Er is ook vaak vanalles mee te doen en in te stellen.

Als nu de opnames beter zijn is dat weer een voordeel natuurlijk. Soms helpt het ook om de firmware fris te installeren inderdaad, net als een pc eens opnieuw fris installeren.

V.w.b. de hulp graag gedaan, veel plezier met leren en experimenteren alvast!

 
Kan het zijn dat opnames alleen probleemloos werken indien de harde schijf in een soort linux formaat geformateerd is ? Ik heb Fat32 en NTFS geprobeerd, met wisselend geluk, nu gebruik ik ext3 formaat ( nooit van gehoord maar was een optie ) en tot hiertoe alles OK. Geen haperingen en gemakkelijk terug en verder spoelen...Tjonge jonge wat een doenerij...

 
Jazeker dat kan heel goed, sterker nog, een schijf dient in een ontvanger zelfs in Linux formaat geformatteerd te zijn of in fat32 er in gestopt en dan door de ontvanger geformatteerd te worden. Dus in ext3 of ext4 want ontvangers draaien ook niet op Windows. Sorry, ik ging er van uit dat je dat bekend was.

Als hij dan goed werkt dan is dat alleen maar gunstig, hopelijk blijft het ook goed gaan.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan