Sata schijf ???

fladder

Active member
Waarderingsscore
0
Punten
0
Leeftijd
45
Mensen,

Ik heb hier een computer staan met een Asus Moederbord Type: AsusP5AD2E Deluxe met laatste bios erin (2006 ook niet echt nieuw).
Nu was de HD ervan defect dus hij heeft een nieuwe gekocht.
Hitachi Type: 7K1000.C 1TB dit is een Sata 300 schijf van 7200 toeren, niks speciaals zou je zeggen.
Er zat een Maxtor (brrrrrrrrrr) schijf in (sata 150) en het systeem werkte perfect, nu met die nieuwe schijf krijg ik hem met geen mogelijkheid geboot.
Hij blijft hangen na de eerste boot net voordat hij de CD-Rom aan moet spreken voor de install van Winhoos.
Alle instellingen volgens mij wel geprobeerd in de bios maar ik krijg hem niet aan de gang.

Wie heeft het verlossende antwoord?

Harde schijf jumperen op 150 wil wel eens helpen.

vermoedelijk ondersteund het Mobo geen 300 Sata

Kijk anders even in de bios. Een beetje modern moederbord kan de IDE/SATA instellingen wijzigen naar bijv. Enhanced of Compatible.
Met een van die instelligen ziet windows de schijf wel gewoon. Volgens mij moet je hem dan op IDE of Compatible zetten. Met die van 2006 zou dat moeten lukken eigenlijk.

En anders inderdaad sata drivers op een diskette zetten, maar dan moet je pc wel een diskette drive hebben en dat is ook al vaak niet meer het geval.

@Matrix,

Helaas werkt deze optie ook niet.

@Hangslot,

Die tread had ik idd gisteren ook gezien alleen dat is het probleem niet, hij ziet hem wel in de bios hij wil alleen niet doorstarten met de hdd eraan.
Haal ik hem eraf dan boot hij wel meteen van cd, maarja dan heb ik geen hd.

@BT,

Helaas wil dit ook niet werken op welke setting hem ook zet.
Alle 4 de sata poorten ook al geprobeerd.
Het gekke is als ik hem als 2e schijf eraan hang en hem dan boot met de oude schijf waar het OS nog opstaat dan is er niks aan de hand (behalve dat getik van de oude HD haha)
heb er ook nog een partitie van gemaakt en een format gegeven maar dat is het ook niet.
Die satadrivers ga ik nog even proberen, toevallig zit hier nog een drive in (of hij het doet geen idee).
Nu even struinen in het gebouw voor een diskette, ik denk dat dat nog de moeilijkste opdracht van vandaag gaat worden :)

Dit heb ik echt nog niet eerder meegemaakt.

Sata drivers lukt niet,
Ten eerste omdat ik ze niet eens kan vinden (ligt misschien aan mij) maar eigenlijk meer omdat het booten eigenlijk daarvoor al stopt, daarom wil de cd ook niet starten.

Er zitten op zo een hd doorgaans ook jumpers die geplaatst kunnen worden in een andere modus speciaal voor oudere pc's (herkennen de groote van de HD niet goed) bij een IBM schijf is dat de 75GB clip. Voor hitachi kun je op de site de zogeheten Feature Tool downloaden waarmee je de HD kunt aanpassen zie http://www.hitachigst.com/hdd/support/download.htm wees er wel voorzichtig mee.

Mensen,

Het is net gelukt, wel via een mega omweg maar toch.
Ik heb er eerst een 2.5" (ik had niks anders) sata disk bijgehangen toen geboot
en hij starte door naar de XP install.
Daarna partitie gemaakt op de nieuwe Hitachi schijf en gestart met de install, helaas begon hij te zeuren dat ik een partitie op die 2.5" moest maken voor de windows systeembestanden?!?!?!?! vraag me niet waarom want de install kwam uiteindelijk op de Hitachi (C) schijf uit.
Na de install PC uit en 2.5" schijf er weer uit, geboot en toen kwam hij met de melding dat de NTDLR ontbrak en dat ik de install van Windhoos opnieuw moest doen, aangezien ik geen zin meer had om verder te zoeken gewoon opnieuw de install gedaan en hoppa gewoon booten met de nieuwe Hitachi HD :)
Hele vreemde situatie maarja het werkt wel.
Settings in de Bios staan op Standaard IDE en op Enhanced en dan P-ATA + S-ATA.
Andere settings zag hij of de schijf niet of de DVD niet.
Allemaal bedankt!!!!

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan