Ik begrijp zeker hoe de antwoorden waren op het tevredenheidsonderzoek, niet gunstig voor CD in elk geval.
Maarreh... hoe lang weet jij al dat de codering per deze datum helemaal gaat uitvallen? En je dus per die datum totaal geen gebruik meer kunt maken van hun diensten?
De laatste brief die ik aan een irdeto abonnee gezien heb was voorzien van het woordje "binnenkort". En dat is niet specifiek genoeg.
En dan gaan we weer opnieuw beginnen.
Als zij willen dat jij je aan de opzegtermijn houdt (bij dergelijke oude contracten is dat 2 of 3 maanden), moeten zij bij een dergelijke wijze ook minstens een evengrote tijd van tevoren de preciese datum aangeven dat het helemaal stopt.
Doen ze dat niet dan heb je recht om met ingang van onmiddellijk op te zeggen, met als juridische reden dat ze je geen danwel onvoldoende gelegenheid hebben gegeven om je aan de opzegtermijn te kunnen houden.
Een aankondiging van "binnenkort" is bij mijn weten niet voldoende en wekt de indruk dat je nog een nadere specifiekere berichtgeving krijgt over een definitieve datum.
Dan komt nog punt 2. Per 1 december 2011 is een nieuwe wet ingegaan, en zou je slechts gehouden zijn aan een opzegtermijn van 1 maand.
Dit is de info voor bedrijven:
Abonnementen mag u sinds 1 december 2011 niet meer stilzwijgend verlengen. Bent u voor 1 december 2011 abonnementen aangegaan? Of hebt u deze stilzwijgend verlengd? Dan geldt een overgangsregeling van maximaal 1 jaar. U moet uw algemene voorwaarden uiterlijk 1 december 2012 aanpassen aan de nieuwe regels.
Dus CD zou uiterlijk per de eerste van deze maand, de AV hebben moeten aanpassen.
En dit is de info voor de consument:
Andere abonnementen, zoals: sportabonnement, abonnement op telecom- of sms-dienst, energiecontracten, onderhoudscontract op cv-ketel, abonnement op domeinnaam: Hiervoor geldt een opzegtermijn van maximaal één maand.
Dus de oude opzegtermijn van 3 maanden is niet meer geldig, tenzij je afgelopen jaar nog een wijziging hebt laten doen in het pakket bijv. waardoor het abonnement weer met een jaar verlengt is geworden ofzo.
Andere abonnementen, zoals; sportabonnement, abonnement op telecom- of sms-dienst, energiecontracten, onderhoudscontract op cv-ketel, abonnement op domeinnaam: Stilzwijgende verlenging is wel toegestaan. Maar alleen als het abonnement daarbij wordt omgezet in een abonnement voor onbepaalde tijd. En u iedere maand kunt opzeggen. Een abonnement voor onbepaalde tijd is een abonnement zonder einddatum. Het loopt door totdat u het zelf opzegt.
Canal Digitaal valt onder de noemer Telecom.
Kortom, je ze mogen je 30 dagen nog in rekening brengen.
Nu kun je dit juridisch nog eens navragen, want CD wil dan een volledige kalendermaand tellen, dat zou betekenen dat je de rest van december en de maand januari (volle kalendermaand opzegtermijn) ook nog zou moeten betalen.
Voor zover mij bekend is het met de nieuwe wetgeving echter zo dat de 30 dagen opzegtermijn ingaan op het moment van opzeggen.
Zeg je dus vandaag de 14e op, mag men je maximaal tot 15 januari in rekening brengen.
Ik weet het niet 100% zeker, kon er wel dit voorbeeld over vinden:
Hoe werkt de opzegtermijn?U hebt een energiecontract waarbij een opzegtermijn van dertig dagen geldt. Dit houdt in dat wanneer u opzegt het contract nog maximaal 30 dagen duurt. Staat er in uw contract een kortere termijn dan 30 dagen? Dan geldt deze kortere termijn. Staat er in uw contract een langere termijn dan 30 dagen? Dan geldt toch de termijn van maximaal 30 dagen.
Is wel energiebedrijf, die doen dat ook zo, maar bij mijn weten is dat bij de rest ook het geval.
Uitzonderingen:
1.) Er zijn uitzonderingen op deze nieuwe wetgeving, maar die uitzonderingen zijn alleen van toepassing bij abonnementen op kranten en tijdschriften, deze mogen een opzegtermijn van maximaal 3 maanden hanteren.
2.) Een andere uitzondering is de opzegtermijn van een lidmaatschap van een vereniging, daar gelden de regels van het verenigingsrecht. Over het algemeen geldt daar de opzegtermijn als vastgelegd in de statuten van de vereniging.
3.) Alle abonnementen niet aangegaan door prive personen maar door bedrijven. Deze regels gelden voor een abonnement aangegaan als prive persoon. Sluit je bijv. op naam van het bedrijf een abonnement af, zijn deze regels niet van toepassing.
P.s. Dat opzeggen met ingang van onmiddellijk heb je vrijwel zeker recht op, maar kan wel lang gaan duren en tot een hoop gezever gaan leiden. Al naar gelang je zin in ruzie met CD en je vasthoudenheid kan het verstandig zijn evt. te kiezen voor die anderhalve maand te betalen, als ze aan die volle kalendermaand blijven vasthouden.
Alle genoemde info over opzegging en opzegtermijnen is uiteraard ook bedoeld ter informatie aan andere klanten.
Hou er rekening mee dat je tegenwoordig vaak een contract van 2 jaar afsluit en bij tussentijdse wijziging (bijv. een gratis HD ontvanger met lnb neemt) je opnieuw voor 2 jaar aan het contract vast zit, dan kun je er niet eerder vanaf.
P.s. nogmaals:
Ze konden mij alleen een nieuwe seca kaart aanbieden met als goedmaker een ontvanger. Dat heb ik niet aanvaard.
Yeah right, zit je er zeker ook weer voor een nieuw jaar aan vast. Als ze perse willen dat jij je contract uitzit, dat ze je dan maar gratis een nieuwe Seca kaart sturen. Als ze dat doen heb je weinig te willen, behalve dat je dan alsnog gewoon kunt opzeggen met 1 maand opzegtermijn.
Opzegging zou ik sowieso ook schriftelijk doen, bij zo'n oud contract liefst met een aangetekend stuk, want via de telefoon willen ze wel eens dingen begrijpen die niet gezegd zijn en zaken verkeerd opschrijven.