Schilderadvies

the matrix

Addicted Member
Special Friend
Donateur
Waarderingsscore
928
Punten
113
Leeftijd
75
Ben bezig met de buitenkant van mijn woning aan het schilderen, begane grond en eerste verdieping zijn af en zitten strak in de lak.

Nu aangeland bij het dakkapel, vroeger klom ik uit het raam lichtte enkele dakpannem omhoog en kon zo weliswaar krampachtig een onderhoudsbeurt geven.

Laatste keer was ca 6 jaar geleden.
Inspectie van hout en verf  bleek alleen dat de verf op diverse plekken los zat, gelukkig nergens houtrot.

Kozijn bestaat uit links en rechts uit een uitzetraam en in het midden een vast raam allen ca 80cm breed.

Maar door artrose ga ik niet meer het dak op.
Wat heb ik gedaan,

Uitzetramen scharnieren losgeschroefd uit kozijn en deze los in de kamer gezet.

Zo kan ik iig bij het kozijn aan de buitenkant en is het middenstuk ook goed bereikbaar.

Ik heb het kozijn met verffohn kaal gemaakt en geschuurd , zo ook de twee uitzetramen.

Mooi blank meranti hout.

Deze heb ik na ontvetten 2 keer in de grondverf gezet en gisteren na licht opschuren voorzien van de 1e lak laag.

Vandaag als het droog blijft weer vetvrij maken en licht schuren voor de 2e laag.

Nu na dit ellen lange verhaal vraag ik nu het advies!

Is het zinvol nog een derde laag aan te brengen , dit in verband dat ik zeker 6 jaar niet meer het kappeleke op deze manier wil schilderen, leeftijd speelt dan  een grote rol ook al is schilderen best leuk werk vind ik.
Dakkapel staat op zuiden ter info, dus krijgt de volle weersomstandigheden voor zijn kiezen.

Had in augustus glans garant offerte laten maken en die vroegen voor 10 jaar waarin 2 schilderbeurten om de vijf jaar, dus nu en dan over vijf jasr de 2e met tussenliggende inspecties 8875? daar heb je ern nieuwe kunststof dakkapel voor ? maar de offerte was voor het hele huis buitenkant dan he

Er is tegenwoordig verf op de markt die 10 jaar houdt.
https://www.google.nl/search?q=verf+10+jaar&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b&gfe_rd=cr&dcr=0&ei=4RjVWceLN7Dc8AfT5YHgDw

Ik had ook altijd problemen met verven op een ladder, lukte altijd wel met angst en beven (hoogtevrees) maar na 2 beroertes heb ik het ladderwerk vervangen door kunststof.

Hoeveel blikken verf heeft je dat gekost aangenomen blikprijs van 40?

Mmar ook hier rijst de vraag 1- 2 of 3 lagen.

Welk merk verf heb je gebruikt @Matrix?  Zeker de grondlak want daar leg je de basis.

Mijn vader is schilder geweest, en die deden vaak de laatste laag pas een jaar later.

En een duurder blik verf heeft echt wel zijn resultaat, ik gebruik voor buiten altijd Wyzonol, kost voor in de ?30,- bij de multim.. hier.
maar ik had 1 geluk, ik kon er voor ?12,50 aankomen, maar die handel is helaas gestopt.
Maar dit merk verf die hoef je alleen maar even te roeren, en je kunt beginnen met schilderen, verdunnen is niet nodig,
ik heb de gewoonte om in plaats van de boel iedere keer af te wassen elk jaar een keer op te frissen met een dun laagje nu ik het nog kan.

Maar weet je wat je eens moet doen, kijk eens bij DHZ-discount, de link vindt jij zo bij ome google. Daar kun je online bestellen, en ze hebben Wyzonol al vanaf ?12,50 !  ;)

En ohja de lagen, als je grondlak gebruikt hebt van goede kwaliteit zou volgens mij 2 lagen moeten volstaan, maar voor die raampjes en de kozijnen kom je toch met een blik of 2 wel toe?

Histor exterieur zijdeglans kozijnen ral 9010 hemel wit
Grondverf ook van histor Wit .  kozijnen zien er na 2 beurten prima eruit.
Prijsklasse 36? 750ml totaal binnen en buiten 3 Blikken lak en 2 blikken grondverf.
Uitzetramen zijn ook wit in de histor grond en hier twijfel ik of ik er goed aan heb gedaan .
Nl de ramen moeten blauw ongeveer zoals dit kader van duck.
1e laag dekte nog niet helemaal , 2e laag ziet er al stukken beter uit. Ik had beter grijze grondverf voor de uitzetramen moeten nemen. Maar ja weer een pot verf die voor 90% gevuld de kast in gaat.

Histor exterieur onverdund aangebracht.

Daarom denk ik nog aan een 3e laag voor de zekerheid. Zin of onzin??

de lagen steeds vetvrij gemaakt en licht opgeschuurd.

de eerste en tweede verdieping is geen probleem maar het dakkapel daar wil ik een aantal jaren verlost van schilderen zijn en daar gaat de vraag in principe over

Hoeveel blikken verf heeft je dat gekost aangenomen blikprijs van 40?
Je moet het ook zien als een investering, gecombineerd met HR++ glas verdien je ook nog een beetje terug en KK is wel een waardevermeerdering voor je woning.
Bovendien mij is het wel een paar centen waard om boven de dakgoot geen onderhoud meer te hebben.
Van binnen uit doekje autopoets en je ramen kun je ook van binnen uit wassen.

Kunsstof is idd ideaal maar voor de zolderkamer die vroeger door een van de kinderen gebruikt werd staat nu vol rommel. Kinderen zijn al jaren uitgevlogen.

Om nu daar een kunsstof kozijn te plaatsen met hr dubbel of triple glas is mijn inziens een stomme investering terwijl ik voor100? aan verf en een paar weken  werk ik de merantie kozijn weer strak in het lak krijg .

Elke investering zoals hr glas, keuken , badkamer, kunststof kozijnen en ramen en zelfs zonnepanelen haal je never nooit terug bij verkoop Dat is een fabel van klasse 1

Het enige wat je bereikt is dat je je woning waarschijnlijk sneller verkoopt. De verkoopprijs is gekoppeld aan de woz waarde + 10%

Maar goed dit ter zijde

Ben nu schilder gereed kozijn is picobello geen spoor van houtrot , uitzetramen uit de scharnieren gehaald en  kon nadat ik ze  voorzien heb van nieuwe glaslatten mocht ook wel na ruim 30 jaar  weer netjes in de lak zetten

Nu nog enkele dagen verf laten uitharden en de uitzetramen  terug plaatsen , dat zal wel  een klus worden, maar ook daar heb ik wel een idee  hoe deze makkelijk terug te zetten (scharnieren)

Al met al een stevige klus en weet zeker dat ik dat de volgende keer  (over 5 a 6 jaar) dat uitbesteed.

Loop dan richting de 80 bij leven en welzijn. Ik verwacht dan een verkoop en koop een appartement met kunststof kozijnen ??

Het is afbranden, schuren , gronden, schuren, gronden, schuren , lakken, schuren, lakken, schuren , lakken geworden,

Klaar?

Kun je de ramen niet zo scharnieren dat ze naar binnen opengedraaid kunnen worden?

Helaas dat gaat niet vanwege het gebruikte kozijn profiel.
Op zich heb ik daar over nagedacht maar is onmogelijk zonder hak en breekwerk en daar heb ik het gereedschap niet voor .
het hele kozijn 180 graden draaien??. Ga daar maar eens aan staan!!

Deze EX-schilder adviseerd altijd Sigma of Sikkens lak voor buiten.

Dit jaar kaal en opnieuw geschilderd, na 3 jaar controle en evt bijwerken, na 6 jaar controle en bijwerken, met een beetje geluk 10 jaar ( afhankelijk in welke windhoek de dakkapel zich bevind) klaar.

Nu kaal en opnieuw alle lagen en pas na 6 jaar weer kijken is bijna een garantie dat je alles weer kan doen

Heb al 35 jaar deze woning altijd histor gebruikt is prima spul.
Noordkant nog prima in de lak, laktest gedasn (plakband op lozijn , ruk, geen verf op plakband, ) dus scuren en 2 lagen aangebracht,

Zuidkant dakkapel is vrij onbeschermd dus krijgt flink op zijn donder, zijkanten zijn voorzien van kunststof platen, dus alleen kozijn en ramen , die hadden wel flink meer aandacht nodig.

En daar heb je gelijk in in principe ieder jaar controleren ipv 3 jaar, maar nu 67 en over 6 jaar ben ik bij leven en welzijn 73, denk je dat ik dan nog het dak of ladder opga?

Slaap kamers op eerste verdieping zuidkant worden grotendeels beschermd door de dakgoot en rolluiken,

Dakgpot is ook watervsst multiplex en heeft zijn beste tijd gehad , doe ik niets meer aan, laat ik vporzien van of trespa of metaalop kleur gebrachte platen.

Negeer de vautjes in de laaste regel moest snel zijn met veranderen .

Ben nu gereed met alles een klein plekje 3cm houtrot in het hoekje van kozijn aan westkant vanwege gapende gat door een slechte voeg.

En enkele glaslatten aan de onderkant van uitzetramen vervangen dus dat viel.Mee en dat na 35 jaar.

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan