Schotel bij onweer

M

Monnick3

Hallo.

Als het onweert of als er onweer dreigt is het dan raadzzam om de schotel uit te schaklen.

Bij mijn Radio-hobby is dat wel aan te raden.

alvast bedankt

Monnick3

 
Als je schotel het hoogste punt in de omgeving is is het zeker raadzaam om deze los te koppelen van je ontvanger.

Ook als deze in verbinding staat met je antenne mast is het geen overbodige luxe.

Maar ook als bovenstaande niet het geval is loopt je ontvanger evengoed het risico om defect te raken bij blikseminslag ook al is het een straat verderop.

Het electromagnetische strooiveld van een flinke bliksemstraal is zo ongeloofelijk breed dat gevoelige apparatuur op 100 meter afstand al defect kan raken.

De enige zekere remedie is je apparatuur los te koppelen van het stopcontact en van je antennes en dus ook je schotel.

Dan loop je het minste risico maar 100% zekerheid heb je nooit.

Maar maak je geen zorgen, de kans dat de bliksem in je apparatuur slaat is ontzettend klein, maar nooit uitgesloten!

 
Deze wordt even gemoved naar het beginners forum, want het is niet echt een nieuws-item.

 
Hallo DRZ.

Bedankt voor je informatie.

Ik ben er blij mee.

Black Tiger.

Sorry voor het melden in de verkeerde groep.

Monnick3

 
En , heeft je schotel het overleeft na de onweersbuien gisteravond?

Het heeft hier best gespookt in de regio Hilversum terwijl mijn schotels wel het hoogste punt in de omgeving waren.

Ik heb alleen een hoogspannings mast op ongeveer 300 to 500 meter afstand staan die enigsinds als electromagnetische "paraplu" dienen.

 
Hoi,

Helaas is niet altijd het hooste punt het doelwit van bliksem :-(

Een paar jaar geleden is de bliksem ingeslagen bij onze overbuurman in de tuin.

Deze had een 220kabel voor verlichting in de schuur ingegraven.

Deze is een keer beschadigd geweest, door graafwerzaamheden.

Hij heeft deze vervolgens gerepareerd.

En precies op de reparatie-plek sloeg de bliksem in, dat tewijl op 500m afstand een grote hoogspannings-mast staat.

En ook het huis zelf is uiteraard ook een hoger punt.

Ik kan je wel vertellen dat het een klap geeft!!! de stopcontacten waren bij de beste man van de muur afgevlogen.

Ook hier, 50meter van de buurman, was er veel kapot, zelfs van m`n stereo-speakers waren de spreekspoelen verbrand....

Ik hoop dat echt geen tweede keer me te maken.

Groetjes,

Erik.

 
Zo zie je maar weer dat het hoogste punt niet altijd doelwit is en dat de inslag van een bliksemstraal onvoorspelbaar blijft.

Je zal wel goed geschrokken zijn, Knollenburg!

Ik heb ook een keer een inslag op 50 meter afstand meegemaakt op een vakantieadres in de ardennen.

Ik liep met mijn zwager langs de rand van een meertje tijdens onweer toen de bliksem ineens in dat meertje sloeg!

De warmte voelde je op je gezicht gloeien en van de klap zagen we lijkbleek.

De eerste minuten zeg je niet veel, zo indrukwekkend is zo'n gebeurtenis.

 
schrikken is het zeker met onweer.!!!!!

ik zat eens in een carvan in drenthe op een camping en daar sloeg de bliksem ook in op een sleurhut. wat een knal!!.

dit terein was rondom begroeid met bomen en deze waren hoger dan de carvans. dus inderdaad het hoogste punt telt niet altyd.

overigens had een dichtbijzijnd sat winkel het daarna wel druk want vreemd genoeg waren er diverse lnb's op die camping kapo gegaan na die inslag.

greetings opeltje

 
meedenkers

Bedankt!!.

Ook al zit mijn schotel niet op het hoogste punt, zal ik toch, voortaan als ik niet thuis ben en er onweersverwachtigingen zijn mijn schotel maar afkoppelen.

Monnick3

 
Ik repareer wel eens wat, tv's en dergelijke.

Maar als er bij ons 100 toestellen binnenkomen met bliksemschade, dan zijn er zo'n 95 bij waarbij de bliksem via het lichtnet is binnengekomen!!!

Dus: onweer -> alle stekkers uit de wandcontactdozen!!!

vergeet ook de (electronische) wasmachine niet!

Ook de antennekabels natuurlijk.

Zelfs telefoneren tijdens onweer kan gevaarlijk zijn!

Groetn Piet.

 
Als je een overspanningsbeveiliging plaatst in de 230V aansluiting geeft dit een redelijke bescherming (nooit 100%). Ook is het verstandig de mast of tegelvoet met een aarddraad 25 mm2 aan aarde te verbinden. Mijn ervaring is dat apparatuur aangesloten op het telefoonnet het meeste risico loopt.

Ook hiervoor zijn overspannings beveiligingen te koop en worden soms ook geeist door verzekeringsmaatschappijen.

Groeten Sat4me2.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan