schotel

V

vladimir

Met een aantal mensengesproken te hebben, lopen de meningen uit elkaar over het volgende:

Wij wonen in een natuurlijke omgeving en er staan wat bomen,.Maar waar ik de schotel ook zet, krijg ik het signaal niet boven de 3. De schotel is ± 60 cm. Het probleem is, als er slecht weer is valt de ontvangst weg.

Gr Vladimir.,

 
Goed opletten dat de schotel onder een hoek van 30 graden omhoog geen opstakels op zijn weg vind!

Nog mooier is onder een hoek van 20 graden vanwege het heen en weer bewegen van de bomen!

Lnb goed gemonteerd? geen deukjes of oneffenheidjes in de schotel?

Ieder klein deukje of vervorming in de spiegel kan funest voor het signaal zijn!

Dus bij het uitrichten NOOIT aan de plaat zelf gaan rukken en trekken, dat betekend meestal het einde van het schotelrendement.

Dus altijd netjes draaien aan de beugel.

succes!

 
Hi Vladimir,60 cm. is al aan de krappe kant,als je boven de 3(op een schaal van 5 denk ik)wilt komen moet je een goede meter hebben.Ik heb zelf twee schotels een van 60 cm. en een van 1m.Bij slecht weer valt de 60 cm. uit maar de 1m. blijft nagenoeg altijd werken.

greetings goto.

 
@Goto,

De signaal sterkte hangt ook een beetje af van de doorgangsversterking van de lnb.

Een LNB met 60db versterking zal een hogere signaalsterkte op de ontvanger aangeven dan een LNB met 50db versterking terwijl het eigenlijke signaal het zelfde is.

Ik heb bijvoorbeeld met een Alps LNB met 55db versterking en een ruisgetal van 0.7db in een 54 cm schotel een signaal sterkte van 4,25 op de schaal van 5. (ruim over de 4 dus)

En dat tijdens regen.

Het scheelt ook een beetje per ontvanger,de ene s-meter is wat 'lichter' dan de andere.

Vergeet de lengte van de coax niet!

 
Hoi

Ik zit met een soortgelijk probleem op de Camping bij m`n ouders.

Ongeveer een maand geleden een schoteltje (60cm) neer gehangen, dit gaf nogal wat problemen, en met veel moeite heb ik e.a. tussen de takken van bomen door kunnen richten.

Afgelopen week was het echter over, er zijn te veel bladeren aan de takken gekomen, en dus helemaal geen signaal meer.....

Ik ga het komende weekende, als laatste poging met grof geschut aan de gang, en er een 95cm neer hangen.

Om onder de meeste omstandigheden een betrouwbare ontvangst te hebben, is bij een heldere dag toch minimaal een signaal sterkte van 4 op een schaal van 5 nodig.

Maar zoals gezegd, geen van dergelijke meetinstrumenten is gecallibreerd, dus de waarde van een dergelijke meting is matig....

Groeten,

Erik.

 
Om een signaal van de astra door een boom heen te kunnen ontvangen heb je een schotel van 10 meter nodig.

En zelfs dan lukt het nog niet.

Met andere woorden, vergeet het maar.

Absoluut vrij zicht zonder voorwaarden heb je nodig!

 
Maar dan heb je wel een beetje geduld nodig.

Hoe ga ja dan te werk :

1. Bestel een schotel van 10 meter bij de dichtstbijzijnde satshop, en vertel dat je hem dit seizoen nog wil hebben.

2. Huur een hoogwerker

3. Zoek de boom op waar je het meeste last van hebt.

4. Hang de schotel zo hoog mogelijk in de betreffende boom. (niet aansluiten, dat scheelt een hoop werk)

5. Tegen de tijd dat je klaar bent is het herfst en gaat de wind lekker waaien.

6. Wacht tot de boom is omgewaaid.

7. Richt het 60 cm schoteltje nogmaal uit, en

8. Kijken maar!

(9. verkoop de 10 meter schotel voor een zacht prijsje aan de campingeigenaar als een ideaal zwembad)

Suc6 ermee

 
:)))))))))LOL

 
Sorry voor de late reactie drz,

De LNB had ik gekocht bij Brammetje dump en is universeel (Grundig) en de prijs was ongeveer fl. 40,=

Als ik de schotel mm verdraai valt het signaal weg laatstaan anls ik de hoek mnaar 20 graden draai. Mijn schotel is aan de buitenkant (de rand) een beetje roestig maar mijn in ziens mag dit geen problemen op leveren. Deuken zitten er niet in maar wel de montage bouten met ronde koppen. In het verleden heb ik inderdaad aan de schotel zelf uit staan richten maar opties is er niets aan te zien. Wat er op mijn LNB ver.

De lengte van de kabel is aanzienlijk ik denk ongeveer aan 25 a 30 meter met 2 connectors. Moet ik deze lassen voor minder kabelverlies?

GoTo,

Misschien is het verstandig om mijn schotel te vervangen voor een meter. Ik zal even zoeken op het board wat de beste is voor mij.

Gr vladimir

 
@vladimir,

Wat ook belangrijk is,is een lengte kabel uit 1 stuk.

Als je twijfeld over de kwaliteit van de kabel zou ik deze vervangen.

Een aanrader is H125 coax, dat is goede coax voor niet al te veel geld.

Zorg ervoor dat je de connectoren er op een juiste manier op draaid en zorg er ook voor dat je de goede f-connectoren gebruikt.

Er zijn namelijk een aantal verschillende types f-connectoren en je kan het beste vragen naar de types die bij de kabel horen.

Anders kun je vragen naar de type's voor coax12, die zijn nagenoeg hetzelfde.

Dit alles heeft te maken met het gat waar het diëlectrum van de kabel invalt.(de afscherming tussen kern en massa)

Met andere woorden: zorg dat de massa goed contact houd met de connector en knip de kern af zodat er nog maar ongeveer 5mm uit de connector steekt.

De (zwarte)Grundig LNB's zijn mij zeer bekend en de kinderziektes ook.

Met name de wat grotere modellen hebben nogal de neiging om de hoge of lage band niet meer door te laten.

 
DRZ,

De kabel is belden de kwaliteit is ok dacht ik kostte voor mij 1.20 p/m de connectoren zijn de zelfde die je bij conrad kunt kopen ik heb snel gekeken en het type nietzo gauw gevonden maar ze zijn rvs uitgevoerd die je op de kabel kunt draaien dus niet met een knijptang.

"De (zwarte)Grundig LNB’s zijn mij zeer bekend en de kinderziektes ook."

Het is de kleine vanavond zal ik eens kijken wat er op staat

Alvast bedankt voor de reactie

Gre Vladimir.

 
wat vinden jullie van

Grundig Universal

NF 0.9 db

aus 3s

Ik heb niet het idee dat er hoge frequenties achtergehouden worden

alvast bedankt

gr Vadimir

 
Prima LNB, ook leuk om om te bouwen naar 10Ghz :)

Je zegt dat als je de schotel ook maar een mm verdraait dat het signaal al weg is.

Maakt het ook uit welke kant je hem dan verdraait of maakt dat niet uit?

Toch wel raar, een schotel van 60 cm kun je rustig een graadje verdraaien zonder dat het beeld gelijk weg is.

Misschien toch even goed uitrichten met een goede satfinder of satlook.

Dat laatste is een meter met een beeldscherpje er in, dan kun je ook kijken naar je signaal.

En voor de digitale zenders heb je dan een leuk spectrum analizertje ingebouwd om optimaal uit te richten.

Misschien toch proberen om de schotel een andere plaats te geven of deze te vervangen.

Roest lijkt mij geen probleem tenzij er gaten van een centimeter in de spiegel vallen.

Misschien dat de schotel de lnb niet goed belicht.

Probeer eerst even een andere schotel, de triax 54 cm doet het met de meeste lnb's zonder problemen en zijn niet zo kritisch.

 
DRZ,

Het maakt niet uit naar welke kant ik hem op draai het signaal word dan meteen minder dat zi ik op mijn flipje. Om een satfinder aan te schaffen vind ik nog al wat omdat, als de schotel een keer goed uitgericht is hebt, dan heb je het niet meer nodig. Om de LNB te testen of die goed voor de spiegel hangt weet ik niet. Ik denk dat het een kwestie is van uitproberen. De Traix 54 cm is nog kleiner ik heb het idee om een grotere te kopen om later ook een beetje met de hodbird te knoeien. Maar als er iemand is die op een vrije middag onder het genot van ……. Die ook in het bezit van een satfinder is wil helpen. Zal daar geen spijt van krijgen!!

Alvast bedankt

Gr Vladimir.

 
Eeh, toevallig heb ik zo'n satfinder met een beeldschermpje en spectrumanalizer. :)

Mail maar even.

 
Hi Vladimir,ik ben ook in het bezit van een vrij goeie satmeter en woonachtig in het oosten des land dus als het dichterbij is als drz hou ik me aanbevolen.

greetings goto.

 
Goto,

Je bent ook van harte welkom. Ik woon in het zuiden in de buurt van het water wel te verstaan. DRZ komt een keer lang heb ik begrepen dat wil niet zeggen, als je een keer in de buurt bent gewoon binnen kan springen!! Mail anders even.

Gr Vladimir

 
ik heb een triax 64cm schotel met een duobeugel voor astra en hotbird,met daarin 2 alps lnb's verbonden met een jaeger diseqc en dan ongeveer 23m h125 coax

aan het einde van dit verhaal hangt een dst5816 met op de menubalk voor allebij de posities (hier komt het sterke) net over de 4!!

alleen al gaat het hard regenen gaan kanalen zoals mou2 blokken en uitvallen op het nl pakket geen problemen en vroeger ook niet op p*lc* en teq.

ik heb dit afgesteld met een digitale meter dus hor. en ver. staan wel perfect

het is omdat ik van mijn moeder geen grotere schotel mag daarom heb ik dit nu zo hangen,maar ik ben er best tevreden mee zo!!!!!!!!

 
Daan

tevreden ben ik altijd met een drie maar het streven naar een vijf is toch leuk. Ik heb ook een mama maar die zit altijd te zeuren als het signaal weg valt. Kopen en installeren is de makkelijke weg maar het begrijpen en het uitvinden is een mooie manier om er achter te komen hoe het werkelijk zit!!

Gr Vladimir

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan