Signal level Humax 5400

X

xinetic

Wat is het gemiddelde signal level van een Humax 5400 met 80cm schotel en een (alps) 0.7 lnb, ik haal 50% en een signal quality van 80%-98%. En wat is het verschil tussen de signal level en signal quality.

 
Naar mijn weten is het signaal level de sterkte van het ontvangen signaal aan de ingang van de ontvanger. De quality is dan de kwaliteit van het ontvangen signal.

De signaal sterkte meter is een onbetrouwbaar metertje. Het probleem zit 'em in het feit dat de meeste ontvangers nogal doof zijn (min signaal humax plm -65 dBm). Om dit te compenseren zijn de LNB's (het kopje in je schotel) voorzien van een versterker. Die versterken het signaal soms 40 tot 60 dB (dat is veel - !!). Stel dat je schotel totaal verkeerd staat (ontvangt alleen ruis) (plm -100 dBm. Dit wordt nu 50 dB versterkt tot een signaalsterkte van -50dBm). Dat is voor de ontvanger die tot -65 dBm ging dus een redelijk sterk signaal. Daarom slaat je meter uit. In minder technische taal .. je schotel versterkt het signaal zo sterk dat je signaal meter uitslaat of je nu iets ontvangt of niet .. daarom is deze meter redelijk waardeloos.

De kwaliteit meter is waar het om gaat. Ik weet niet precies wat deze meter aangeeft maar het zal ongetwijfeld gaan om bit-fouten. Hoe meer bitjes verkeerd worden ontvangen, hoe slechter de kwaliteit. Richt je schotel dus zo uit dat je kwaliteit minimaal boven de 60% ligt. Het is bekend bij de humax dat als je quality te laag komt dat je ontvanger vastloopt.

Bij mij staat de signaalsterkte op 70%. Deze waarde heeft echter geen betekenis omdat de versterking van jouw en mijn LNB vast niet hetzelfde zijn. De quality is bij mij ongeveer 80%. Dat is niet al te best maar er staan zoveel antennes op het dak dat er altijd wel eentje in de weg staat.

Sorrie voor het wat lange antwoord, ik kan niet anders !

(voor wie de dB en dBm door elkaar haalt .. dB staat voor de versterkingsfactor, dBm is een signaalsterkte).

Groetjes DrLivingstoned

 
Signaalsterkte is ook per transponder verschillend.

Signaalkwaliteit is de Bit Error Rate.

Schotel Triax 78 cm

LNB Alps

Sterkte: ong. 80 a 85

Kwaliteit: ong. 95 a 99

@drlivingstoned

Kwaliteit van 80 is best goed hoor.

 
hallo

mij signaal sterkte is 80/85 maar kwaliteit 25/30 hoe kan dit dan????????

 
@Ratje

Probeer als eerste je LNB iets (weinig) met de klok mee te draaien, moet je maar eens kijken wat dat scheelt met je signaalkwaliteit cq BER. Vooral met de verticaal gepolariseerde signalen scheelt dat een dag en nacht.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan