Site NL ondertitels op last van FIOD-ECD gesloten

K

Kwakkie

FIOD-ECD sluit website met ondertitels
RIJSWIJK - Piraten kunnen vanaf woensdag een stuk moeilijker aan Nederlandse ondertiteling komen voor illegale filmkopie?n. Het team opsporing piraterij van de FIOD-ECD sloot de website www.ondertitels.nl op last van het Openbaar Ministerie. Dat liet de stichting BREIN (Bescherming Rechten Entertainment Industrie Nederland), die melding maakte van de illegale site, woensdag weten.

Voorzover bekend is Nederland het eerste land in de wereld dat een dergelijke internetpagina sluit, aldus BREIN-directeur T. Kuik. De stichting denkt dat de actie de piraterij in Nederland een behoorlijke slag zal toebrengen. "Dat hakt er behoorlijk in. Het wordt nu toch weer moeilijker voor piraten om illegale kopie?n met Nederlandse ondertiteling te kunnen leveren, waardoor de illegale omzet zal verminderen", stelde Kuik.

De site www.ondertitels.nl bood ondertitels van meer dan 5000 speelfilms aan. Daarbij zaten volgens de directeur zelfs films die nog niet in de bioscoop of op dvd te zien waren. De internetpagina trok gemiddeld 40.000 bezoekers per dag en naar eigen zeggen zijn er al meer dan 3,5 miljoen ondertitels gedownload.

Naast deze site, heeft BREIN nog zes andere vergelijkbare pagina's gesommeerd het aanbieden van ondertitels te stoppen. Naar aanleiding van de sluiting van www.ondertitels.nl legden twee sites hun werkzaamheden al neer, zei Kuik.

Ook in andere landen bieden websites ondertitels aan. Volgens de BREIN-directeur wordt ook daar hard gewerkt aan een oplossing om illegale aanbieders aan te pakken.

Bron: Telegraaf 12-02-2004

Ondertitelen is toch geen piraterij?
Dat is toch vertaalwerk?

Rolo

Ondertitels schijnen bij copyright van een film te horen, ben heel benieuwd hoe ze dat willen gaan uitleggen.
Als je ondertitels herschrijft en dan released, oke, dan kan ik me er wat bij voorstellen, maar als er totaal nog geen ondertitels bij de film zitten wat moet er dan illegaal aan zijn?
Het is op dat moment copyright van degene die ze aanmaakt, dus de site eigenaar, bij mijn weten bestaat er geen auteursrecht op dingen die nog gemaakt moeten worden.

Daarnaast vraag ik me sterk af, wat de FIOD hiermee van doen heeft want er zijn geen belastingen ontdoken, hooguit misschien auteursrechten.

Maar aldus heeft men weer eens een bewijs hoe een site aangepakt kan worden, ook al gebeurd er misschien niet eens iets wat illegaal is. C+ kan dat ook!

Hoe dan ook, er zal wel een schikking uit komen maar eigenlijk zou ik graag eens zien hoe ze deze gast willen aanpakken.
Downloaden is immers niet illegaal, en als hij niet de films en alleen maar de ondertitels (zonder covers) verspreid, zouden ze hem wettelijk in feite niets kunnen maken.

Ook die onzin gelezen van Donner, dat een gebruiker geen recht zou hebben op een thuiscopy? Whoeha... die moet zich het auteursrecht maar eens opnieuw gaan doorlezen.

Ik heb hem trouwens even naar off-topic gemoved, dit is niet iets voor Dreambox only, maar ook andere linux ontvangers, tevens van toepassing op pc's, dvd's en divx, dus eerder algemeen maar da's verder geen probleem.:)

Een groep mensen heeft de aanval geopend op de site van Stichting Brein. Dat melden bronnen op internet, waaronder volkomenkut.com. De site van Brein is momenteel niet meer te bereiken. :biggrin:

Reden voor de aanval is de gezamelijke actie van Stichting Brein (Bescherming Rechten Entertainment Industrie Nederland) en de FIOD donderdag om de website Ondertitels.nl uit de lucht te halen.

Tot voor kort was het mogelijk daar ondertitels in allerlei talen te downloaden voor onder gekopieerde films. Brein maakte donderdag ook bekend dat er tegen die site strafrechtelijke acties zijn ondernomen.

Bron: NU.nl

Mooizo, alleen oppassen he voor de ip's. :biggrin:

Ik vind het een goede aktie, verder heel benieuwd naar hoe ze dit willen aanpakken, zo op zich kan ik niets strafrechtelijk strafbaars vinden.

@sjeffie: bedankt voor de link, maar ook daar staat net alleen maar wat jij aanhaalt, ik had graag geweten met welk argument ze de FIOD zo ver hebben kunnen krijgen.
Dit gezien het feit dat deze normaliter over belastingontduiking gaat en daar is geen sprake van als je gratis iets ter beschikking stelt wat je zelf gemaakt hebt.

Misschien is het vanwege andere piraterij zaken, zoals illegale cd's verkopen. Daar zijn inkomsten mee gemoeid, dus belastingontduiking, dus FIOD.
Alleen in dit geval vind ik het dan wat raar.

Er staat FIOD-ECD.
FIOD is de belastingsdienst.
ECD is de Economische Controle Dienst (ofzo).
En die onderzoeken economische delicten.
Dat wil dus zeggen beursfraude, maar ook aanklachten over de schending van (auteurs)rechten vallen onder hun jurisdictie.
Daarmee is dat stukkie dus verklaard BT.

Thanks Mas.. ja ECD is Economische Controle Dienst, en dat stukje begreep ik dus wel, maar snapte niet wat de FIOD er mee te maken heeft dan.

Maar ik ga er van uit dat deze beide instanties tegenwoordig samengetrokken zijn tot 1 instantie en ja, dan is het wel te begrijpen, alhoewel ik nog altijd van mening ben dat als je zelf iets maakt, je dan geen auteursrechten overtreedt, doch net zelf auteursrechten cre?ert.:)

Bedankt voor de toelichting Mas!

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan