Ik denk dat er iets anders nog mee speelt BT.
zal je een paar voorbeeldjes geven.
voorbeeldje 1
onze buren .. dure keuken gekocht en net buiten de 2 jaar garantie tijd gaat hun fornuis (jawel 90 breed oven en de hele rataplan van een duur borett... merk) kaduk.
2 elementen kortsluiting naar de aarde.
(nu ben ik van huis uit draadjes knupper dus weet redelijk waar het over gaat)
bedrijf opgebeld geven niet thuis want hij is ouder als 2 jaar en of hij dan 2 of 20x gebruikt is boeit niet.
wij hebben daar een goedkoop merk in gezet wat ongeveer 1400 pleurie scheelde zelfs als je incl loon zou rekenen maar goed het is geen duur merk...
voorbeeldje 2
wasmachine niet alles is meer wat het was (vroegûh was alle... naja die dus)
gaat mijn wasmachine buiten de garantie stuk dan ga ik kijken of ik hem kan repareren.
zo ja wat zijn de kosten en kan dit uit
zo nee weg er mee!
wat er bij die nee gebeurt is kwestie smaak / eurie's / en wat gebruik(st)er wil.
wij gaan dan kijken naar de redelijke eisen dus toerental welke motor enz enz
daar hangt natuurlijk een prijs kaartje aan en nu komt het hele punt waar naar mijn id dit soort dingen om draait.
wat kun je betalen en wat wil je hebben.
als voorbeeld merk A kost 800,- garantie 2 jaar te verlengen tot 5 kost dan 850,-
merk B kost 600,- garantie 2 jaar te verlengen tot 5 kost dan 650,-
ik ben dan heel simpel en dat is de kost prijs delen door de jaren garantie dat ben je kwijt per jaar en alles wat ze daarna draaien is mee genomen en winst.
en nee duur merk A draait echt niet per definitie langer als merk B
zelfde gaat een beetje op met die mobiele snoerloze l*l plastikies.
gemiddeld gaat een mobiel bij mij jaar of 2.5 mee dan krijgt ie kuren of gaat gewoon van zichzelf uit en doet het nooit weer.
nu koop ik bv een oppo of samsung of naja een of ander lawaai plastic ding
als deze op dat moment voldoet aan de eisen gaat bij mij de prijs spelen want ding leeft toch geen 3 jaar.
koop ik dat ding met dat stuk fruit er op die is dan duurder maar stel dat die 2x zolang meegaat dat zou dan in dit voorbeeld 6 jaar zijn.
dan heb ik zeer verouderde techniek na 3 jaar en als ik de aanschaf prijs deel door de jaren....
maar goed zo ga ik er tegenwoordig mee om.
aan de andere kant hebben we wel net de vu+ vervangen en dan wil men toch wel wat

.
maar ja een van onze cv ketels is bijna net zo oud als ik ... lol maar is makkelijk om aan te sleutelen en koste kwa aanschaf niks(maar dan ook echt niks) dus hij mag wat meer verbruiken maar gezien de kosten van een nieuwe....
ow nog 1 punt en dan hou ik echt mijn virtuele snavel even.
ik denk dat er dan ook echt een verschil in aanschaf zit of men zelf kan en wil sleutelen of juist niet
of dat je iemand hebt die dat voor je wil doen voor een appel en een ei