Opgelost Snelheids verlies.

the matrix

Addicted Member
Special Friend
Donateur
Lid sinds
28 okt 2007
Berichten
7.528
Waarderingsscore
649
Punten
113
Leeftijd
74
Locatie
Een stoplicht op rood.
Ik heb Caiway 1000Mb D/U
Als ik rechtstreeks met laptop op het modem glas speedtest uitvoer dan:
970Mb down en 975Mb up , op zich netjes.
Nu heb ik de verbinding met mijn Asus RT88U (3 stuks in MESH) op Wan aangesloten .
Beide Mesh heb ik ontkoppeld,
Nu weer op dezelfde laptop alleen aangesloten op Lan poort , en speedtest nu
650Mb down en 688Mb upload.

Daarna de hele mikmak aangesloten 2 Mesh asus RTAC88U , 2 QNap Nas boxen 2 printers,
En nu op laptop op hoofd router en op 1 pc op Mesh router de speedtest gedaan.

Beide resultaten komen uit op 650Mb download en 675Mb upload

2 maanden geleden was mijn abo 800Mb en haalde ik ca 750Mb op PC/ LAPTOP

Vraag me nu af waar nu de snelheids verlies door kan ontstaan.
Ik vind het nog al veel. Ruim -300Mb
 
Vraag me nu af waar nu de snelheids verlies door kan ontstaan.
Wel of niet die 2 Mesh aangesloten maakt dus niet uit qua snelheid zie ik. Ongeveer hetzelfde als alleen die laptop aangesloten op de Asus.

Wat kan het dan nog zijn? De test geeft aan dat het eigenlijk ergens in die router zou moeten zitten.
Misschien de kabel van het modem naar die router?
Misschien is de router of diens voeding na aan het laten gezien je enkele maanden geleden snellere resultaten behaalde?
Je maakt gebruik van 2 netwerken als je de kabel op de WAN poort aansluit. Ik weet niet of die Asus nog zijn originele firmware heeft, maar misschien te streng ingestelde firewall?

Ik weet niet of het mogelijk is, maar anders zou je de dhcp van de Asus eens uit moeten zetten.
Daarna plug je de kabel van het mode in 1 van de vier LAN poorten.
Dan alleen diezelfde laptop ook met een kabel in 1 van de drie overgebleven LAN poorten.
Niets anders er op aansluiten.

Welke snelheid haal je nu?
Weer rond de 970 -> Oorzaak ligt in routing gedeelte
Weer rond de 650 -> Probeer eens met andere kabel naar de Asus. Check plugjes.
 
Pfffffffff stomme Asus,

Nieuwe firmware geupdate, maakte niet veel uit.
Zat te denken aan de gebruikte kabels cat 5e dat die het signaal niet aankon.

Dus een beetje liggen mieren met kabels , bleef hetzelfde,.
Uit pure frustratie de router uit en aangezet en verdorie.

Nu Download 830Mb en Upload 840Mb.

Was vergeten om de hoofdrouter na een update te herstarten . De andere 2 had ik wel herstart. Maar dat zijn slaven


OPGELOST.
 
Nou kijk aan, wat een herstart al niet doen kan. :)
 
Toch nog een probleem,

Een laptop weigert die 850Mb Download, blijft o 350 hangen.
Upload lijkt wel goed te zijn ca 810Mb

Andere laptop en PC zijn oké
 
De andere kant moet ook nog die snelheid kunnen aanbieden.
 
Bij speedtest.net mag dat geen verschil maken.
Maar dat is dan een probleem bij de laptop, niet bij het modem of de router als het bij een speedtest is.

Vertragende zaken bij download kunnen o.a. zijn langzamere HDD, bijna volle C schijf, beveiligingspakket of andere applicaties die in de achtergrond draaien.
 
Ik heb de oude laptop omgetoverd naar W11 pro . En nu is upload en download identiek. Dus wat BT suggereerde moet kloppen.
 
Vergat erbij te zeggen dat hoewel ze identiek waren , maar toch weer snelheidsverlies 650 Mb ipv 1000Mb .

Vandaag, uh gisteren eigenlijk heb ik een andere Asus rt-88u als hoofdrouter gedefinieerd. Een heel gedoe omdat dan het hele AIMESH systeem opnieuw geinstalleerd moet worden.

Kortom Router 1 factory reset en operarioneel gemaakt.
Warempel was de up en download ruim boven 900Mb???

Vervolgens de 2 andere ac88u als node ingeregeld en aangesloten.
Nog steeds hoge speedtest.

Vervolgens de CFG bestand terug gezet, waar de apparaten een vaste ip adres krijgen en de portforwarding van HOMEASSIST is gedefinieerd.

En vervolgens alle vaste kabels weer verbonden.

En toen was het weer mis. Up en download terug naar ca 600Mb.

Dus iets in die CFG bestand moest de Asussen vertragen.

Maar wat???
De enige manier was via try en see.

Stap voor stap de settingen uit en aangezet.
Nu wordt het spannend want het is nu opgelost.

Upload 940Mb download 944Mb

Wat bleek: in de toepassing GAME, stond de Prioriteit op ON . Met mededeling dat game consoles dan een beter game plezier krijgen. Maar ik game helemaal niet. Dus deze op Off gezet en hoera maximale up en download.


Dus het even uit en aanzetten van de Router was puur toeval.

Heb ook nog even liggen stoeien met WIFI want die was ook nog te laag.
Ook dit door wat settingen te wijzigen. Is deze ook flink opgeschroefd naar ca 550Mb op iphone en 450Mb op Ipad.

Na heel wat gedoe, flink wat wijzer geworden. En systeem werkt nu zoals je verwacht.

Allen bedankt voor het meedenken.
 
Wat bleek: in de toepassing GAME, stond de Prioriteit op ON.
Ja inderdaad, als er een QOS service aan staat dan -kan- dat ook wel tot vertraging leiden.
Maar het is wel vreemd dat die router dan gewoon snelheid reserveert voor Gamen in dit geval, in plaats van dat hij die snelheid vrij geeft op het moment dat dit niet gebruikt wordt, zoals in jouw geval.

In elk geval weer eentje om te onthouden.

Mooi dat je het gevonden hebt en bedankt voor het plaatsen van je onderzoek en resultaten daarvan! (Y)
 
Ik zie alleen dat je aan portforwarding doet, waarom niet via een veel veiligere vpn?
 
Geen idee waarom vpn voor Homeassist veiliger is. Moet nog altijd ingelogd worden met username en password. Via duckdns
 
waarom niet via een veel veiligere vpn
Ik gebruik zelf ook nog altijd port forwardings, simpelweg omdat ik dan van overal met een usernaam en wachtwoord kan inloggen zonder dat ik dingen hoef te configureren waar ik ben.
Dus stel dat ik bij een kennis ben en ik moet dan van afstand erbij met zijn apparatuur, dan hoef ik niets op diens apparatuur te installeren.
VPN is toch alleen handig als je extern alleen gebruikt maakt van je eigen apparatuur of niet?
 
Onderschat de bruteforce methode niet, ik hou er gewoon niet van om poorten te forwarden, ik heb een VPN op mijn iPhone, MacBook en iPad ingesteld en kan gewoon overal bij maar dan veilig via een VPN.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan