Steeds meer mensen verkeizen een schotel

satjan

Active member
Special Friend
Lid sinds
8 feb 2001
Berichten
251
Waarderingsscore
0
Punten
16
Leeftijd
58
hoe zou dat nu komen???? :biggrin: :biggrin:

Centrale schotel per woonblok rukt op in steden

De schotelantenne rukt snel en onverwachts op en ontpopt zich als volwassen alternatief voor de kabel. Tot enkele jaren geleden konden via de satelliet alleen buitenlandse zenders worden ontvangen. Geen wonder dus dat vooral veel Turken en Marokkanen een schotel bezaten.

Maar in die situatie komt snel verandering. Sinds Canal Digitaal, een dochtermaatschappij van Canal+, een jaar geleden pakketten begon aan te bieden voor satelliet-televisie en -radio met daarin alle Nederlandse zenders (op Fox na), groeit het aantal schotelbezitters met ongeveer zesduizend per maand. Er zijn nu naar schatting 320 duizend schotelbezitters in Nederland.

De groei zit niet bij de traditionele groepen van schotelbezitters, zoals allochtonen, boeren, stacaravanbewoners en hobbyisten. De grote winst komt juist van mensen die de kabel de rug toekeren. Vooral het schrappen van populaire zenders als RAI Uno en CNN door bepaalde kabelmaatschappijen heeft veel klanten weggejaagd, in de armen van Canal Digitaal.

Ook de kwaliteit van satelliet-tv is een reden voor televisiekijkers om op de schotel over te stappen. Juist dankzij de veel geroemde beeld- en geluidskwaliteit krijgt de schotel her en der al een hip imago. En bovendien is de schotel (op den duur) veel goedkoper.

Projectontwikkelaars hebben de schotel ook ontdekt. In Amsterdam werd donderdag het eerste grote woonblok geopend met één centrale schotel voor alle woningen op het dak. Inmiddels zijn er tientallen van dergelijke zogeheten 'GSO-projecten' (Geschikt voor Schotel Ontvangst) in voorbereiding. De projectontwikkelaars willen niet alleen service verlenen aan de bewoners, maar ook voorkomen dat de gevel vol schotels wordt gehangen.

Canal Digitaal komt dit najaar met een nieuwtje waarmee het de kabelmaatschappijen te snel af is: pay per view, ofwel de videotheek aan huis. Volgens directeur Patrick Tillieux zal een film rond 7,50 gulden gaan kosten, evenveel als in de videotheek.

De kabelmaatschappijen krijgen daarnaast nog meer te duchten. Zes woningbouwverenigingen in de Randstad hebben plannen om 175 duizend woningen in de steden te voorzien van glasvezelkabel. Via dat netwerk kan niet alleen supersnel worden geïnternet, maar kunnen ook tv-programma's worden verspreid. Het project wordt vandaag gepresenteerd.

Dit najaar begint bovendien het consortium Digitenne met uitzendingen van digitale tv door de ether.

Een simpele potloodantenne is dan al genoeg om de signalen te ontvangen.

De kabelmaatschappijen, die miljarden betaalden voor de gemeentelijke kabelnetten, blijken plotseling hevige concurrentie te krijgen.

De schotel wint terrein

Steeds meer tv-kijkers bekeren zich tot de satellietschotel. Zij willen niet langer overgeleverd zijn aan de kabelmaatschappijen, maar zelf bepalen welke zenders ze kunnen zien. Bovendien: een schotel levert beter beeld en is goedkoper.

TOEN de Italiaanse zender Rai Uno anderhalf jaar geleden van de Amsterdamse kabel werd gehaald, stond er de volgende ochtend een Italiaan voor de deur van schotelverkoper M. Philippus in Amsterdam. Of hij er alsjeblieft wat aan kon doen. Ja, zei Philippus. En hij liet hem zien dat hij niet één, maar vijftien Italiaanse kanalen via de schotel kon krijgen. Gratis. 'De zes maanden daarna heb ik alleen maar schotels aan Italianen verkocht.'

Het was niet de enige keer dat de kabelmaatschappijen hem klanten bezorgden. Toen nieuwszender CNN anderhalf jaar geleden van de kabel werd verwijderd, was er een golf van kopers die voortaan televisie via de satelliet wilden kijken. 'Ze kwamen vloekend binnen', zegt Philippus. 'Ze wilden niet langer dat de kabel voor hen bepaalde waar ze wel en niet naar konden kijken.'

Leek de schotel voordien alleen een oplossing voor Turken, Marokkanen, boeren en stacaravanbewoners, inmiddels zijn ook andere kijkers geïnteresseerd, met dank aan de kabelmaatschappijen. Het aantal schoteleigenaren in Nederland groeit. Sinds een jaar groeit het leger van (nu ongeveer 320 duizend) schoteleigenaren met zesduizend per maand .

Veruit de meeste nieuwe schoteleigenaren, vierduizend van de zesduizend per maand, worden klant van Canal Digitaal, dat precies een jaar geleden werd opgericht door Canal+ Nederland. Algemeen directeur Patrick Tillieux, triomfantelijk: 'We hadden uit de erfenis van Filmnet, dat we drie jaar geleden overnamen, leegstaande capaciteit op de satelliet meegekregen. We hebben een pakketje zenders samengesteld, een aanbod zoals kabelmaatschappijen dat hebben. Plus een aantal pakketten van onze eigen betaalde diensten. Zonder enige verwachting, zonder enige investering. Tot onze verbazing ging dat lopen.'

Tillieux blijft niettemin bescheiden in zijn verwachtingen. 'Nederland is een kabelland en zal een kabelland blijven. De schotel kan alleen een concurrent worden van de kabel als de kabelmaatschappijen doorgaan hun eigen business kapot te maken. Als ze zenders blijven verwijderen die kijkers willen hebben. Of als de ontvangst zo slecht blijft als het op sommige plaatsen is. Of als ze er niet in slagen bijtijds digitale diensten aan te bieden.' Zelf, zegt hij, gaat hij in het najaar beginnen met pay per view via de satelliet, een soort digitale videotheek aan huis.

Tillieux verwacht dat zijn succes de kabelmaatschappijen zal aanzetten hun leven te beteren. 'Dan zal het aantal schotelbezitters beperkt blijven tot hooguit een half miljoen.'

De redenen om over te stappen van kabel naar schotel, zijn divers, maar het zijn er vooral drie die steeds worden genoemd: er is meer aanbod, de kwaliteit is beter, en het is goedkoper. Vooral de kwaliteit wordt geroemd. Beeld van dvd-kwaliteit. Geluid van bioscoopkwaliteit. Wie een nieuwe tv koopt, wil al gauw een schotel erbij, is de ervaring van Rolf Edens, schotelverkoper in het noorden van het land. 'Op de oude tv's van 50 Herz leek het beeld dat de kabel leverde wel goed. Maar op zo'n nieuwe van 100 Herz zie je elk grassprietje haarscherp. En nu zie je ook alle sneeuw die je via de kabel krijgt. Nu zie je pas hoeveel beter beeld en geluid zijn via de schotel.'

Maar het is niet altijd feest. Verhalen doen de ronde over schotels die na de storm opnieuw moeten worden gericht. En schotelkijker Wim Smit in Amsterdam, die de schotel verkiest boven de kabel omdat het goedkoper is, verzekert: 'Op zich heeft het een prachtig beeld. Alleen als het sneeuwt of als het heftig regent, dan ontvang ik alleen maar blokjes op tv. Maar dat is maar enkele keren per jaar.'

Een avondje zappen bij gewoon weer bewijst het kwaliteitsverschil. Twee identieke toestellen, een op kabel en een op schotel, geven een heel verschillend beeld. De schotelbuis is veel scherper. Tijdens het zappen wint de kabel echter wel opsnelheid.

Maar op de schotelbuis zitten veel meer zenders. Alleen al op de Astra-satelliet, de meest gebruikte in Nederland, zitten zeventig gratis zenders, waaronder de 'gewone' Nederlandse netten (op Fox na), nieuwszenders, een business-kanaal, een hele trits Duitse, Franse en Italiaanse zenders, en kanalen met alleen maar Amerikaanse amusementsseries. Alleen de BBC, de VRT en de lokale zenders ontbreken; satellieten hebben geen toestemming ze uit te zenden.

Daar staat een keur aan niche-zenders tegenover. Op Fashion TV lopen graatmagere modellen oneindig lang over de catwalks van Milaan, Parijs en New York. Wish Line is voor de mens die zich wil verlekkeren aan veel te dure spullen; de zender veilt kapitale villa's aan de Franse kust, Porsches, Roll's Royces en jachten. Urenlange theaterstukken via ZDF Theaterkanal. Zes kanalen Formule 1, elk van een andere camera. Zappen van de auto van Villeneuve naar de camera bij de finish.

En dat is alleen nog maar de Astra-satelliet. Een beetje liefhebber kan uitgroeien tot 'transponder-hopper' die op zoek gaat naar bijvoorbeeld de bloederige beelden in het ruwe materiaal van tv-journalisten die de satelliet gebruiken om hun shots door te stralen. Afkomstig uit Enschede, Kosovo of Olst.

Maar dat zijn de freaks. Voor hen is er ook de Goldcard, illegaal te verkrijgen bij sommige schotelverkopers. Met zo'n kaart (kosten: tot ettelijke honderden guldens) in de decoder kunnen tal van betaalzenders 'gratis' worden bekeken: vooral seks in alle talen en massa's films. Maar er zit een risico aan: de satellietexploitant verandert enkele keren per jaar de code, en dan is de kaart op slag waardeloos geworden. Twee schotelverkopers, een in Uden en een in Axel, worden inmiddels vervolgd wegens de verkoop van de illegale kaarten.

De opmars van de schotel lijkt deze week een nieuwe fase in te gaan. Gisteren opende het Amsterdamse woningcomplex De Sfinx van woningbouwvereniging De Key zijn geavanceerde, want elektronische deuren. Elk van de 214 woningen is toegerust met een aansluiting voor zowel de kabel als de schotel. Tot nu toe zegt Canal Digitaal vijftien van de nieuwe bewoners tot zijn klanten te rekenen.

Steeds meer woningbouworganisaties leveren alleen nog complexen op waar de schotel al op dak staat en de aansluiting in de woonkamer zit. Woningbouwvereniging Het Oosten in Amsterdam zet meteen maar vier schotels op dak, waardoor de bewoners weliswaar een tientje extra huur moeten betalen, maar wel honderd tv-zenders kunnen bekijken. In nieuwe woonwijken als IJburg zullen veel woningen worden opgeleverd waar bewoners kunnen kiezen tussen kabel en schotel. En dan is de investering in de schotel geen hinderpaal meer.

'We willen ook onze bewoners besparen dat ze een schotel aan de gevel moeten hangen', zegt Leon Bobbe, hoofd afdeling productontwikkeling van Het Oosten. Hij bedoelt: nog altijd wordt een schotel geassocieerd met Turken.

Wat het kost

Digitale schotels kosten, inclusief montage en decoder, ongeveer 1400 gulden. De schotel moet worden gericht op één satelliet. Wie via meer satellieten wil kijken, kan de schotel beweegbaar maken. Inclusief installatie kost dat ongeveer tweeduizend gulden. De kijker heeft dan gratis toegang tot zo'n 1500 radio- en tv-zenders, maar juist de Nederlandse tv-zenders zitten daar niet bij. Om auteursrechtelijke redenen zijn die versleuteld.

Met een schotel die gericht is op de Astra-satelliet, en een simpel abonnement van 30 gulden per jaar bij Canal Digitaal kunnen zowel de Nederlandse zenders als ongeveer zeventig buitenlandse tv-zenders worden bekeken. Canal Digitaal verkoopt ook pakketten met speciale zenders, sport, film en seks.

De investering in een schotel is binnen zes jaar terug te verdienen. Sommige zenders, zoals BBC 1 en 2, de VRT en de regionale omroepen, zijn niet via de schotel te ontvangen. Verder kan er via de schotel voorlopig nog niet worden geïnternet. De mogelijkheden daartoe worden wel bekeken.

FOTO GUUS DUBBELMAN - DE VOLKSKRANT

 
Ik kijk al 12 jaar via de schotel en het blijft nog steeds leuk alhoewel het zo langzamerhand bakken vol met geld heeft gekost.

Ik hoop alleen dat C+ eens 's wat menselijker wordt, of dat de publieke omroepen het digitale pakket overnemen.

Grtz. Bullet

 
Valt me op hoe slecht C+ met de eigen productpromotie bezig is in dit krantenbericht.

Ik neem aan dat de C+ baas de verslaggever voldoende informatie heeft gegeven voor het schrijven van dit stuk en dan valt het me toch op dat ze bij C+ nog steeds niet weten dat zij zelf in het eigen pakket de zender FOX 8/V8 wel degelijk doorgeven ondanks dat het in dit krantenbericht tot twee maal toe wordt aangehaald dat het niet zo is :):)

 
En verder is het ook grappig dat ze aangeven dat internetten via de schotel nog niet mogelijk is terwijl dat al langer wel mogelijk is.

Voor bedrijven is nu zelfs tweeweg via schotel ook interessant aan het worden, ze lopen nogal achter bij die krant.:)

 
Hier is de kabel twee weekenden van vrijdag tot maadagavond plat geweest in de hele wijk. Ieder die belde kreeg te horen "storing?? er is helemaal geen storing".

Resultaat: Het aantal schotels om mij heen groeit snel.

Groeten,

Dirk

 
Bij de kabel wil ook nog wel eens een zender met tragische beeld kwaliteit tussen zitten, bij de satelliet ook wel, maar bijna nooit, en bij de kabel zit er gegarandeerd een tussen. :)

 
Dat "stacaravanbewoners" hihihi. Leuk plastich woord voor kampmannen, die krijgen geen kabel want die betalen toch niet.

Dat de beeldkwaliteit van de schotel "scherper" zou zijn daaruit blijkt het technisch onvermogen van de schrijver.

Als de "aardse" zenders (Ned.1,2 en 3 en BRT, Dld1 etc) goed worden doorgegeven (en dat heb ik best vaak gezien), dan is op een kwalitatief goede TV de scherpte van het "aardse" signaal hoger, bovendien zitten er geen storende effecten in bij snelle beeldwisselingen (videoclips bijv.). De hoeveelheid informatie is gewoon stukken hoger dan zo'n "uitgekleed gecomprimeerd" digitaal signaal. Veel digitele zenders zijn net iets beter dan een VHS band. Het grote verschil zit em in de afwezigheid van kleurenruis in de digitale versies en daardoor "lijkt" het beter.

Een goede eigen antenne of een goede kabelaansluiting geeft m.i. beter beeld dan van de schotel. Behalve dan van RTL4 etc, dat is hoogstens gelijk. Wat ook een rol speelt is dat digitale ontvangers de TV vaak in RGB aansturen en als je dan een goedkopere TV hebt waarvan de PAL decoder niet 100% is dan ziet het er stukken beter uit. Een grote uitzondering zijn sommige Duitse kanalen, zeker de abonnee-ppv kanalen zenden in een goede resolutie uit, zowel beeld als geluid en dat ziet er mooi uit.

Het mooiste wat ik tot nu toe gezien heb waren live uitzendingen in HD of D2-MAC met de STU909 ontvanger van Philips en dan via S-VHS (kleur en helderheid apart). Dan zit je echt de volledige resolutie van je beeldbuis te gebruiken.

 
Dat vind ik nu echt nergens op slaan Satslope.

Ik bedoel dan je redenering over kampmensen, de zogenaamde stacaravans bewoners.

Het is duidelijk weer dat vooroordeel dat over deze groep mensen bestaat. Ik kan je echter uit eigen ervaring zeggen dat het merendeel van deze "stacaravan bewoners" niet voldoen aan je redenering. Kan het weten want een gedeelte van mijn familie is namelijk z'on "stacaravan bewoner" .

 
Ik heb ze zelfs in mijn vriendenkring zitten .

Over vooroordelen gesproken , vind ik niet zo netjes satslope :sad:

 
En ik ook niet, want ik ben er met eentje getrouwd.

 
Ojee.. Sorry sorry sorry is niet persoonlijk bedoeld.

Ik heb trouwens daar een keer een schotel opgehangen, toen waren ze best aardig (moest wel m'n schoenen uit binnen) maar 2 weken later bleek dat ze daar nog iets meer deden dan alleen wonen. In de schuurtjes (waarop een ik de schotel gemonteerd had) werd een bepaald soort groente geteeld. En dat heeft in de krant gestaan. En ik maar denken dat ze daar de was deden ;)

Dus hoe denk je dat die vooroordelen nou de wereld in komen???

 
Dat komt in de beste gezinnen voor , ik ben ook wel eens in een huis geweest waar illegaal gekweekt werd , dat was midden in een woonwijk en heeft ook in de krant gestaan , de eigenaar was een keurige jongeman die wat wou bijverdienen.

Vooral de aanpassing in de meterkast was byzonder mooi gedaan.

 
Tsja... zelfs illegaal kaartjes proggen komt in de beste gezinnen voor ;)

 
Yep, ik kan je hier in de buurt tientallen gewone burgers opnoemen die ook deze groente telen.

Waarom komen dus deze vooroordelen? Omdat naar dat soort mensen in het algemeen schever gekeken wordt. Maar net zoals in de burgermaatschappij (om het zo maar even te noemen) hebben de woonwagenbewoners ook zo hun mensen met illegale activiteiten.

Als je echter de gevangenisbestanden gaat bekijken zul je zien dat woonwagenbewoners daar toch zwaar in de minderheid zijn.

Overal is illegaliteit. Bij elke bevolkingsgroep. De meeste woonwagenbewoners houden zich echter bezig met gewoon werken, autohandel, sloperijen en andere werkzaamheden.

Maar uiteraard zullen er (net als bij andere mensen) ook dieven tussen zitten en dealers. Zoals gezegd, dat komt in de beste gezinnen nog voor en daarom is het onjuist om daarop een vooroordeel te baseren.

 
Ik begrijp iets niet.... eerst zeg je is niet persoonlijk bedoeld maar later gooi je er nog een schepje boven op.

Ik woon hier ook in een vrij woonwijk waar alleen maar mensen wonen en leven die een goede baan hebben en inderdaad werd hier ook laatst een vuilniswagen vol gekweekte tuingroente afgevoerd en dat nog bij iemand die zo als notaris door het leven zou kunnen gaan. Moet ik nu ook gelijk gaan zeggen dat alle wel geklede medeburgers verboden groentekwekers zijn ...Nee toch.

In ieder geval maak je met de opmerkingen die je plaatst zeker geen vrienden en laat meer over je eigen persoonlijkheid zeggen dan over de mensen waarover het jij steeds hebt.

 
Mensen, mensen , laten we nu ophouden met modder naar elkaar te gooien.Laten we ons gezamelijk met onze hobby bezighouden en ervan genieten.En sluit dit topic af. :) :) :)

 
Het gaat nog mooier worden.

Nu het fallissement van UPC dichterbij komt kun je op je vingers natellen dat de verkoop van schotelsystemen alleen maar toeneemt.

Dat is weer een groot voordeel voor C+ omdat zij de enige provider zijn die TV via satelliet aanbied.

Het zou mooi zijn als ook dit bedrijf een concurrent krijgt, dan zou de kwaliteit van C+ hopelijk verbeterd kunnen worden.

Voor de beleggers onder ons het misschien wel interessant om aandelen C+ te kopen, 10 tegen 1 dat deze beleggers winst gaan maken ten koste van UPC.

 
Satwatcher, ik zei toch al dat ik het niet persoonlijk bedoel en probeerde uit te leggen waarom ik zo denk. Ondanks vrijheid van meningsuiting is het idd niet handig van mij opvattingen openlijk neer te zetten. Aan de andere kant hebben jullie me wel aan het denken gezet dus wat dat betreft was het voor mij leerzaam ;)

Ik heb overigens enkele goede vrienden die mij goed kennen. Dus wat jij van mijn personlijkheid weet dat is net als wat ik van kampmannen weet: halve informatie..

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan