Stijging van de zeespiegel....

Dr.Z

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
10 feb 2001
Berichten
3.150
Waarderingsscore
478
Punten
83
Leeftijd
55
Locatie
Ergens daarzo..
Dat proces is al een paar duizend jaar aan de gang... "Vroeger" konden wij vanuit Nederland naar Engeland lopen.. Daarna lag de kust ergens op de lijn tussen Groningen, amersfoort en Breda.
Het is een proces wat alsmaar doorgaat...en doorgaat...en doorgaat...en doorgaat..
 
Ik weet het niet hoor. Maar dat zal door mijn achtergrond komen, maar er is zoiets als de wet van Archimedes……
Als ijs in het water drijft dan zal er dus niets veranderen. Als het ijs aan de onderkant zou overgaan in iets vast, dan zou dit niet meer van toepassing zijn. Maar ik denk dat het ijs drijft en heel dik is.
 
Huh? @Dr.Z, grens tussen groningen, amersfoort en Breda?

Breda ligt een flinke afstand van Groningen en Amesfoort.

Dus leg even uit.
 
Freggel, trek een lijn tussen deze steden en daar zul je de kust kunnen vinden zo'n tig-duizend jaar geleden... En misschien wel in de toekomst!
...dan heb je toch nog je huisje aan zee! :biggrin2:
Ik weet het niet hoor. Maar dat zal door mijn achtergrond komen, maar er is zoiets als de wet van Archimedes……
Als ijs in het water drijft dan zal er dus niets veranderen. Als het ijs aan de onderkant zou overgaan in iets vast, dan zou dit niet meer van toepassing zijn. Maar ik denk dat het ijs drijft en heel dik is.
Dat klopt geheel. Maar het ijs ligt ook op antarctica en delen van Groenland, een land die door de vikingen ooit zo genoemd is vanwege de groene weides, en daar ligt echt behoorlijk wat ijs en dus water.
Wanneer dat smelt krijgen wij hier tijdelijk natte voeten..

Maar meer water betekent ook meer vochtverdamping en regen, waardoor de woestijnen weer vruchtbaar worden, net als ten tijde van de piramidebouw in Egypte.
Vervolgens valt die neerslag overal op de aardbol, dus ook op de polen en groenland, waardoor de zeespiegel weer gaat zakken doordat al het vocht wordt opgeslagen op de polen...enz enz enz....
De bomen en planten die daar groeien nemen weer veel vocht op, samen met de neerslag op de polen, waardoor het klimaat droger wordt en de toekomstige mensen zich weer zorgen gaan maken over klimaat verandering enz enz enz...

De mens moet leren dat de aardbol leeft en continue veranderd. Niets blijft hetzelfde en we moeten leren leven met die veranderingen.

Het volgende plaatje is fictief, maar geeft een redelijk beeld..

1-5.gif
 
Laatst bewerkt:
Doggerland, het land wat inmiddels is overspoeld door de noordzee:

0211313423.jpg
 
Op zich was de natuur best wel goed in balans totdat de mens bomen ging kappen zoals in de Amazone van Brazilië maar ook in andere landen. Doordat het regenwoud gekapt wordt gaat de lucht daar stijgen i.p.v. dat het in het regenwoud stevig regent. Er ontstaan andere luchtstromingen waardoor het hevig gaat regenen op andere locaties waar de mens zich is gaan vestigen en landbouw is gaan uit oefenen omdat men dacht dat het daar kon.

En wie hoor je nog over het gat in de ozonlaag? Door bepaalde schadelijke stoffen te verbieden is het zich gaan stabiliseren, het was dus absoluut geen natuurlijke oorzaak.

Tijdens de lock down in 2020 toen er niet gevlogen werd en verkeer vrijwel stil lag, kon iedereen weer strakke blauwe luchten zien zonder dat er een grijze deken hing veroorzaakt door uitlaatgassen en die voorkomt dat er afkoeling kan plaatsvinden. En toen ik jaren geleden wel eens in een zweefvliegtuig meevloog kon je een groene deken zien hangen boven IJmuiden door de uitstoot van schadelijke gassen, je zou er in de buurt wonen.

Dit wat zich nu voordoet in deze video is al jaren geleden voorspelt door mensen die de weersontwikkelingen op de voet volgen. IJs is altijd in bewegingen maar dat speelde meer aan het eind van een gletsjer, nu verdwijnen die gletsjers in een zeer korte tijd wat vroeger eeuwen duurde.
 

Er is een positieve keerzijde aan de opwarming van de aarde, en dat is de aanmaak van meer ozon.
Kou, en dan met name extreme kou van boven de -100 graden, breekt ook ozon af.

Maar het gat is er nog en volgens berichten zelfs groter dan ooit tevoren, maar het stabiliseert zich.
Met name uitlaatgassen van vliegtuigen die hoog vliegen zijn nu de voornaamste oorzaak.....oja, vulkanen niet te vergeten.

Dus wanneer de krantenkoppen aankomend najaar beginnen te schreeuwen dat de ozonlaag groter is geworden, bedenk dat dat er net een uitbarting is geweest en dat de journaals daar gretig misbruik van maken door onzin te verspreiden.
 
Maar het gat is er nog en volgens berichten zelfs groter dan ooit tevoren, maar het stabiliseert zich.

Het stabiliseert zich niet want die fase van stabiliseren is gelukkig al voorbij, het ozongat herstelt zich nu.

Herstel ozongat

CFK’s worden nauwelijks nog gebruikt en de hoeveelheid in de atmosfeer is sinds 2000 langzaam maar gestaag aan het dalen. Heel voorzichtig worden de eerste tekenen van beginnend herstel zichtbaar, met name in het voorjaar boven de Zuidpool. Voorzichtig, omdat de afname in hoeveelheid ozonafbrekende stoffen nog vrij beperkt is. De verwachting is dat het herstel van de ozonlaag pas het komende decennium beter zichtbaar gaat worden.

Dat vulkaanuitbarstingen een grote invloed hebben dat ben ik helemaal met je eens want ook die kunnen het klimaat enorm verstoren. Maar dat herstelt zich wel na verloop van tijd omdat het vulkaanstof op den duur mede door de regen neerdaalt. En luchtverontreiniging doet zich elke dag voor dus vergelijk dat eens met de invloed van vulkaanuitbarstingen die zich eens in de 10 jaar voordoen waarna het klimaat zich enigszins weer kan herstellen. Luchtverontreiniging is blijvend omdat het niet stopt.

Ik neem aan dat als jouw kamer vol rook staat dat jij deze 2 handelingen zal gaan verrichten. Je stopt de oorzaak en je lucht de kamer door, menselijk handelen om de atmosfeer in je huis te verbeteren, maar als er andere zijn die beweren dat het allemaal wel meevalt dan zit jij voorlopig met een kamer vol rook. :biggrin2:

Maar men denkt dat met het verhogen van de zeedijken wij er wel zijn maar niemand heeft het er over dat de rivieren meer moeite krijgen om het water af te voeren richting zee als de zeespiegel blijft stijgen. Dus als de zeespiegel 1m stijgt zal het waterpeil bij de uitmonding van een rivier ook 1m gaan stijgen.
 
@Parabolica

2019

2020

2021

ozone_avg_2021_hires_0


..het fluctueert dus nog steeds maar van een krimp is eigenlijk geen sprake. Het is al jaren zoals het nu gaat en is in zekere zin min of meer stabiel te noemen....de fluctuaties dan. :)
Even voor de duidelijkheid: Het "gat" in de ozonlaag is niet echt een gat maar een vermindering van ongeveer 30%.

De mens zal de uitstoot van uitlaatgassen drastisch moeten verminderen en het vliegverkeer extreem moeten verminderen..of over gaan naar elektrisch.
Ook zal de uitstoot van de industrie flink minder moeten worden.
Maar boven alles, MINDER MENSEN! De uitstoot van methaan, de uitlaatgassen van mens en dier, is voor 70% oorzaak van een globale opwarming van deze aardbol.
Dus in plaats dat we mensen gaan complimenteren met de geboorte van de 3e of 4e kind, moeten deze mensen er op gewezen worden dat zij deelnemen aan de ondergang van de natuur.
Het klinkt hard, maar dit zijn de feiten.
Geen nieuwsblad die deze stelling durft te publiceren, want dan is de aardbol te klein en komt het menselijke grut in opstand.

Maximaal twee kinderen en voor de stellen die kinderloos blijven een hoge financiële beloning. Kinderbijslag moet worden afgeschaft, wereldwijd!
..oja, religie afschaffen wat het produceren van kinderen aanmoedigt, want dergelijke stromingen zijn de schuldigen van alle natuurleed op aarde.

Maar men denkt dat met het verhogen van de zeedijken wij er wel zijn maar niemand heeft het er over dat de rivieren meer moeite krijgen om het water af te voeren richting zee als de zeespiegel blijft stijgen. Dus als de zeespiegel 1m stijgt zal het waterpeil bij de uitmonding van een rivier ook 1m gaan stijgen.
Het zal behoorlijk lastig managen worden. Aan de ene kant hogere dijken en aan de andere kant water wat het land via de andere kant binnenstroomt.
Het verhogen van dijken houdt een keertje op.
 
Laatst bewerkt:
@Dr.Z, Ik ga het later even goed door lezen want dat het in 2019 -2020 weer groter werd dat wist ik eerlijk gezegd niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr.Z
De mens zal de uitstoot van uitlaatgassen drastisch moeten verminderen en het vliegverkeer extreem moeten verminderen

Het probleem is dat iedereen op een kort termijn resultaat wil zien alleen dat gaat niet gebeuren dus veel protesten.

De hele wereld economie is gebaseerd op economische groei en dus geld en produceren en alles wat dit negatief beïnvloed zal in eerste instantie op verzet stuiten.

Minder vliegen? Pas als de dijken zo hoog zijn dat er op Schiphol niet meer geland kan worden of dat vliegtuigen drijvers moeten gebruiken pas dan gaat men zich achter de oren krabben.

Nederland is één van het meest reislustige volkje ter wereld op de Amerikanen na denk ik. Je zou limieten kunnen gaan stellen wat iemand per jaar mag vliegen. Of iets eerlijker, een soort emissierichtlijn voor vliegen en dat als je reiskilometers op zijn dan kan je ze van iemand anders overkopen, ik vlieg bijna nooit dus een mooie aanvulling op mijn toekomstige AOW. :)

Ik weet wel dat wij zuinig moeten zijn op onze mooie aarde en zeer behoedzaam te werk zullen moeten gaan en het een kwestie van bewustwording is en ons echt gaan realiseren dat de natuur geen genade kent als die echt op hol slaat.
 
Verminderen is 1 ding maar men moet er ook toe bereidt zijn en het ook kunnen want alles is economisch met elkaar verbonden.

Ik weet wel dat wij wereldwijd voor een enorme uitdaging staan en een snelle innovatie daar een hele belangrijke rol in zal gaan spelen. En al die veranderingen moeten met beleid ingevoerd worden want consumenten zullen het niet pikken dat producten duurder worden.
 
ik vlieg bijna nooit dus een mooie aanvulling op mijn toekomstige AOW.
Ik heb ik mijn leven "slechts" 2x gevlogen... Nou ok, 4 keer, want ik moest ook nog een keertje terug van het vakantieadres.
De rest rijd ik het liefste met de auto. Oostenrijk is 10 uurtjes rustig doortuffen en alles daar tussenin is ook erg fijn vakantie vieren.
Spanje zou eventueel ook nog kunnen, maar dan wel met twee tussenstops in een B&B bijvoorbeeld.
De verre reizen hoeven van mij niet zo en genieten doe ik altijd wel, daarvoor hoeft het niet ver weg.

..en ik rijd diesel, dus geen CO2 uitstoot! (over andere ellende uit mijn uitlaat wil ik het niet hebben) ;)
 
Ik heb zelf ook maar zo'n 3 keer grote afstanden gevlogen maar wel veel lokaal gevlogen en dan met een zweefvliegtuig en dan is de CO2 uitstoot nul, nul. :)
 
Ik begrijp sowieso niet waarom Nederland weer haantje de voorste wil zijn met dat soort dingen.
Bij ons hier is de uitstoot iets van 0,006% of zo. Druppel op een gloeiende plaat. Maar wel ons in de ellende en onkosten gooien terwijl er bij diegenen die daadwerkelijk iets kunnen doen, de grote vervuilende landen, nauwelijks iets of niets gebeurt.
 
Ik begrijp sowieso niet waarom Nederland weer haantje de voorste wil zijn met dat soort dingen.

Dit vraag ik me soms ook af @Black Tiger, maar als wij nu de kennis verkrijgen dan kan die straks weer geëxporteerd worden en verdienen wij hopelijk weer iets terug. Maar die zeer hoge bedragen die er nu vrijgemaakt worden (3.5 miljard per jaar) daar zal nog wel volop over gediscussieerd worden.

Bij ons hier is de uitstoot iets van 0,006% of zo.

Denk eens aan die ene staalfabriek TATA Steel in IJmuiden die lokaal al veel ellende veroorzaakt. En in Nederland komt de zuidwesten tot noordwesten wind best wel veel voor en dan waait die troep ook landinwaarts en daar meten ze niet.
 
die lokaal al veel ellende veroorzaakt
Ja dat begrijp ik wel, maar voor het echte uitstootprobleem is zelfs dat ook maar minimaal. Natuurlijk moet hier lokaal wel iets aan gedaan worden.
Maar ik bedoel dat het bijv. niet uit te leggen is dat wij bijvoorbeeld allemaal van het gas af moeten. Terwijl bij dat juist een goede brandstof is.
Verder blijkt dat de EU juist gas en atoomenergie tot de "groene energiesoorten" heeft gebombardeerd. Dus hiermee jaagt de NL overheid ons op kosten, terwijl de rest van de EU juist niet van het gas af gaat. Dat is toch niet uit te leggen?
En dat is maar 1 voorbeeld.

Overigens ga ik deze discussie even moven naar de kletspraat want dit is niet echt on-topic in een film en muziek sectie.
 
Overigens ga ik deze discussie even moven naar de kletspraat want dit is niet echt on-topic in een film en muziek sectie.
Er zijn films over klimaatveranderingen gemaakt! :bounce:

Dat Nederland iets wil doen aan het milieu is natuurlijk geweldig, maar al maken wij van dit land één grote schoorsteen, dan nog merkt de rest van de aardbol er iets van.
Klimaat en natuur wordt gebruikt als melkkoe. Niets meer en niets minder.
Terwijl hier bossen gekapt worden voor de biomassacentrales en ook bomen gehaald worden uit landen als Bulgarije en omstreken, proberen wij een soort van eu-norm te halen bedacht door het monster wat "europa" heet, of "De EU".

Nog steeds is niet officieel bekend gemaakt waar de jaarlijkse 14 miljard aan milieubelastingen precies aan besteed wordt, maar 'inside information' heeft geleerd dat de inkomsten van de afgelopen 5 jaar besteed is aan het opvangen van de coronacrisis.
Het potje van resterend 56 miljard is zojuist leeggestort in de D66 milieukas, waarvan iedereen bang is dat dit naar terroristische organisaties gaat in het midden-oosten en er geen muntje besteed gaat worden aan duurzaamheid en innovatie..

..enfin.. Alles van horen zeggen natuurlijk.. ;)
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan