Storing door radio piraat...

T

twilight

Zender stoort het Groningse luchtruim

Een illegale zender heeft afgelopen zaterdag 08-11-2003 voor opschudding gezorgd bij het traumateam in Groningen. Op de frequentie die door de traumahelikopter word gebruikt zond een illegale zender uit.

De verkeersleiding meldde aan het eind van de middag een ernstige storing op het communicatiekanaal. Dit is ook het kanaal van de traumahelikopter van het Academisch Ziekenhuis Groningen. De storing was dusdanig dat als de traumahelikopter ingezet moest worden, deze uit zou moeten wijken naar een noodfrequentie om te communiceren met de grond.

De uiteindelijke boosdoener bleek een illegale zender in Klazienaveen te zijn. Uit het bezoek van de ambtenaar aan de illegale zender bleek dat de zender zich van geen kwaad bewust was. De apparatuur is in beslag genomen en de eigenaar is een boete opgelegd.

Oeps, volgende keer toch meer een echte Twilight zender kopen..hehehe

Gr Fred.

he twilight

Neem dan een mooie roth & swartz kastje zeer goed
en kwalitatief ook goed.
Moet kunnen als je de luchtvaart maar niet belemmerd.
groetjes
hummaxboy

Ook al heb je een R&S zender dan nog is het geen garantie voor storingsvrij uitzenden (zeker niet bij de grotere jongens). Hoe hoger het vermogen hoe moeilijker storingsvrij afregelen hoe minder mensen dit echt heel goed kunnen.

En zelfs met een kleine R&S zender kan je al aardig storing veroorzaken. Sommige mensen denken nog steeds dat ze het beter kunnen dan de R&S technici zelf en kunnen met een 10 watt bakkie het zelfs voor elkaar krijgen dat hij totaal onregelt is en enorme storingen veroorzaakt.

Of bedoel je Rhode&Schwartz? Die zijn peperduur!
Grtz.

Ja, goed plaatje kopen, dan werkt ie ook goed!
Maar die piraten hebben meestal geen zendlicentie en dus niet in de gaten dat ze ook harmonischen de lucht in sturen, en ook niet van een spectrum analyser gehoord (denk ik). Zucht!
Grtz.

Gelukkig ben ik een piraat met licentie, en een hp spec....

Maar Rhode&Schwartz zegt ook niet alles...

Meestal hebben deze kasten de uren er al op zitten, of worden ze als oud yzer gedumpt, omdat er te veel aan mankeert.

En dan zijn er weer slimme handelaren die deze zooi weer op kopen, en het dan weer aan de man brengen, vaak zonder filter want dat scheeld weer 1 kw op de klok....

Of in het ergste geval is de buis of de voet stuk, en dan krijg je inderdaad problemen met de vliegtuigen...hehehe

Ik ga voor zelfbouw, en ik heb heel wat mooie dingen gemaakt in mijn leven...

Gr Fred.

hallo

Klopt deze kasten zijn vaak veel gebruikt.
En alleen bij goeie afregeling redelijk storing vrij.
Uiteraard is niet een storingvrij.Ze hebben allemaal
wel een harmonische punt die te sterk is en teveel
bijpunten maar legaal dat gaat er mee door daar de
boetes ook niet maals zijn.
hummaxboy

Die R&S kasten zijn best wel goed, maar ze vergeten meestal dat de antenne het belangrijkste onderdeel is en daar wordt dan op bezuinigd met storingen als gevolg. Een paar stokjes en een koppelbalkje met doorsnee coax is echt niet voldoende.

Prima! Iemand met een zendlicentie wordt geacht zelf een betrouwbare en storingsvrije zender te kunnen bouwen (en antwoordt ook steeds!). En hoeft niet bij een of andere geflipte beun een afgetrapte Rhode&Schwartz te kopen. En weet bovendien hoeveel wattjes hij de lucht in mag sturen.
Inderdaad is de antenne zeer belangrijk, maar nog belangrijker een goede aanpassing (zodat niet de halve energie terugkomt!).
Grtz & 73's

Originally posted by Kilroy

Inderdaad is de antenne zeer belangrijk, maar nog belangrijker een goede aanpassing (zodat niet de halve energie terugkomt!).
Grtz & 73's

Dat bedoel ik :)

Originally posted by kees123
Die R&S kasten zijn best wel goed, maar ze vergeten meestal dat de antenne het belangrijkste onderdeel is en daar wordt dan op bezuinigd met storingen als gevolg. Een paar stokjes en een koppelbalkje met doorsnee coax is echt niet voldoende.

Met een slechte antenne, en zoveel power, gaat de lol met 15min wel over....hehehe, De boel vliegt vanzelf wel in de fik!!!

Gelukkig heb ik nog wat connecties in Italye, en die sturen op verzoek wel een paar echte stokken....

http://www.rvrusa.com/antenas/aj1f.pdf

http://a2dsolutions.com/c352.html

En dit "zendertje" werkt 10X beter dan een R&S....

http://rvrusa.com/excitadores/ptx100lcd.pdf

Gr Fred.

Of, waar een wil is, is een omweg!
Grtz.

@Twilight: Een piraat met licentie. Ja inderdaad, ik weet dat dit mogelijk is tegenwoordig.
Maar hoe zit dat nu eigenlijk? Kan iedereen dat worden als je aan bepaalde voorwaarden voldoet?
Of is het maar voor een paar lieden weggelegd?

Nee hoor,

Ik ben 15 jaar piraat geweest, en mijn toenmalige nieuwe werkgever zat mij een beetje op te jutten, je moet die licentie eens gaan halen, het is een makkie voor jou...

Dus ik me opgegeven voor de C Machteging, even de machtegings voorwaarden in de kop gestampt en toen er naar toe...

1x naar het examen geweest en met C weer naar huis.

Toen een beetje gespeelt met Amateur Televisie, maar daar ging de lol al snel af.

Dus nu ben ik weer gaan piraten op de FM band, met de machteging in de broekzak...

Hij is er wel niet voor bedoeld, maar het toont wel aan dat je er iets van afweet...hehehe

Vandaar dus mijn wat vreemde antwoord....

Gr Fred.

Owz. Ik dacht al dat je echt een licentie had, ik had namelijk in de krant gelezen dat ze een aantal piraten een licentie wilden gaan verstrekken.:)

De wetgever zal het zeker zo niet bedoeld hebben, dus kijk maar uit dat je de licentie niet kwijtraakt!
Grtz.

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan