Strepen in beeld met Dreambox (oud type)

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Waarderingsscore
1.417
Punten
113
Leeftijd
61
Een kennis van me heeft een vaag probleem.

Heeft een nieuwe DB7000 gekocht maar heeft er wel eentje van het oud model gekregen, dus blauwe display.
HD zit er in gebouwd, schotel heeft 87% signaal en 56-60% kwaliteit, beeld is op zich perfekt.

Het probleem wat zich voordoet is dat er overal strepen door het beeld lopen.
Horizontale lijnen, heel soms is het even weg maar dan komt het weer terug.
Het betreft hier geen spikkels maar eigenlijk balkjes. Net alsof hij last heeft van inslag van het een of ander, iets wat stoort, GSM of stroom of iets soortgelijks.

Hij heeft geen DECT telefoons, zijn GSM ligt ver genoeg weg en zelfs als die uit staat helpt het verder niet en er staat geen GSM mast in de buurt voor zover wij weten.
Wel moet ik zeggen dat hij GEEN satelliet-antennekabel gebruikt heeft maar gewone kabel-antennekabel.
Nu heb ik me laten vertellen dat dit op zich het signaal wat zou kunnen verslechteren, maar het overblijvende signaal en kwaliteit is zoals jullie kunnen lezen voldoende.

Nu heb ik twee vragen.
1.) Wat zou deze strepen (balkjes) kunnen veroorzaken
2.) Als het van een of andere inslag komt, van welke zou het dan zijn, en is het misschien zo dat echte satelliet-antennekabel minder gevoelig is voor dit soort inslag dan de momenteel gebruikte kabel?

Nu is mijn sat kennis niet geheel erg hoog. Maar Coax of "speciaal" satelliet kabel... Verschil? ik weet het niet, volgens mij meer een verkoop truuk.

Echter, breuk in de kabel kan natuurlijk wel een vervelend effect geven.

Wat ik me ook afvraag:
Hoe zit het met stroom kabels? In de caraudio is het gewoon om stroom en signaal kabels goed te schijden. Dit ivm het storen van het signaal. Signaal is nl erg gevoelig, en stroom is erg sterk en meestal erg vervuild (wat weer storing levert (zoem op gas enzo)).

djust mij toe sentz

G

Kap eraf halen, en de elko's rond de voeding eens flink warm stoken.

Waneer de klacht dan weg is, moet je de elko's vervangen.

Waarschijnlijk worden de strepen veroorzaak de stoorpulsen op de voedingslijn.

GR Fred.

wat hierboven staat aangeduid kan een oorzaak zijn toch wil ik dit nog vermelden,

1 * kijk eens of de ber niet uitslaat wanneer dit onstaat ,
2 * probeer eens de schotel opnieuw uit te richten ,

Ik heb nl hetzelfde gehad op de amos 4 west signaal en quality perfect af en toe strepen en zag toen dat de ber ook uitsloeg.

wens je suc 6

saat

zit er wel een nieuwe type voeding in .
als dat niet zo is dan licht het voor 90% daar aan.
want de harde scijf gebuikt nog all wat.
koppel de harde schijf eens los en kijk dan eens weer.

Originally posted by Black Tiger
Een kennis van me heeft een vaag probleem.

Het probleem wat zich voordoet is dat er overal strepen door het beeld lopen.
Horizontale lijnen, heel soms is het even weg maar dan komt het weer terug.
Het betreft hier geen spikkels maar eigenlijk balkjes. Net alsof hij last heeft van inslag van het een of ander, iets wat stoort, GSM of stroom of iets soortgelijks.

Hallo BT,

Mocht je of jouw kennis nog niet eruit mee gekomen dan wil ik het voor ?jullie? even hier op me bestaande kwali. appa aansluiten om te testen dan weet men tenminste voor 100% zeker of het wel of niet aan die aansluit kabels -of aan GSM of stroom of iets soortgelijks- zouden kunnen liggen? bij deze,

PS. Ik ga wel vanuit dat ?hij? in -Z.L je weet wel- ook woont uiteraard ;)

Ik hoor het wel,

MVG

Maar Coax of "speciaal" satelliet kabel... Verschil? ik weet het niet, volgens mij meer een verkoop truuk.
Nee, er zit toch wel verschil in. Coax kabel voor kabeltv is wat dikker, ziet er wat anders uit en volgens mij heeft het ook een ander ohmgehalte.
Satkabel is in elk geval 75 ohm en er blijkt ook nog verschil te zitten in de impedantiewaarde aldus technici.

Vandaar dat ik me afvroeg of de inslag effekt kon hebben.

@saat: Wat doet die "ber" eigenlijk? Volgens mij maakt die zo gek veel ook niet uit, want die van mij slaat hier en daar ook wel eens af en toe wat uit, maar perfekte ontvangst.
Als het iets slechter is verwacht je op digitaal blokken, geen strepen en soms is het ook compleet weg.

@ploeger: nee, het is een met blauwe display, van oude voorraad dus ik vermoed dat er geen nieuw type voeding in zit. Wat mij al meteen opviel bij het er in bouwen van de HD was het feit dat er een weerstandje en een Elco of zoiets op het stroomdraadje zat wat naar de HD toe liep, dat heb ik hier op die van mij helemaal niet.

De HD veroorzaakt ook storing dat klopt, en dat zijn ook strepen en mijn vermoeden was ook al dat dit van de HD kwam. Alleen de HD-storingen hebben ook nog wat kritsjeltjes... nja, hoe moet ik dat noemen, een "sneeuwruis" lijntje bij de horizontale strepen, die wat we nu ervaren zijn meer strepen die... nja.. het lijkt alsof je op tv kijkt naar een opname van een andere tv of monitor, alleen bewegen ze dan niet vertikaal.:p

@The Star: Als je dat zou willen doen zou ik graag een afspraakje met je willen maken. V.w.b. de woonplaats is het verder geen probleem want hij woont 2 straten verder dan mij en ik woon zoals je weet in Mestreech.:)
Als je wilt kun je even contact met me opnemen via info @satellitefun.org dan regelen we een afspraakje, waarvoor alvast hartelijk dank.

Ook de anderen hartelijk dank voor het meedenken en de snelle reply's, ik vermoed zelf ook voedingsprobleem, maarja, is een nieuw ding, misschien moeten we dan toch maar eens gaan zeuren bij de verkoper van het spul.
Maar eerst even naar The Star om het zeker te weten.:)

Originally posted by Black Tiger
Nee, er zit toch wel verschil in. Coax kabel voor kabeltv is wat dikker, ziet er wat anders uit en volgens mij heeft het ook een ander ohmgehalte.
Satkabel is in elk geval 75 ohm en er blijkt ook nog verschil te zitten in de impedantiewaarde aldus technici.

Dan heb ik al jaren satcoax.... (75 Ohm) :)

Vandaar dat ik me afvroeg of de inslag effekt kon hebben.

@saat: Wat doet die "ber" eigenlijk? Volgens mij maakt die zo gek veel ook niet uit, want die van mij slaat hier en daar ook wel eens af en toe wat uit, maar perfekte ontvangst.
Is toch de foutmelding van signaal? (of lul ik nu echt een end in de ruimte?)
Als het iets slechter is verwacht je op digitaal blokken, geen strepen en soms is het ook compleet weg.

@ploeger: nee, het is een met blauwe display, van oude voorraad dus ik vermoed dat er geen nieuw type voeding in zit. Wat mij al meteen opviel bij het er in bouwen van de HD was het feit dat er een weerstandje en een Elco of zoiets op het stroomdraadje zat wat naar de HD toe liep, dat heb ik hier op die van mij helemaal niet.

De HD veroorzaakt ook storing dat klopt, en dat zijn ook strepen en mijn vermoeden was ook al dat dit van de HD kwam. Alleen de HD-storingen hebben ook nog wat kritsjeltjes... nja, hoe moet ik dat noemen, een "sneeuwruis" lijntje bij de horizontale strepen, die wat we nu ervaren zijn meer strepen die... nja.. het lijkt alsof je op tv kijkt naar een opname van een andere tv of monitor, alleen bewegen ze dan niet vertikaal.:p
Ga er dus maar vanuit dat het een voeding probleem is.

Ik vraag me af, als dat het zou zijn, zou Dream dat niet als garantie oplossen?

Als dat het niet is, zou ik terug gaan voor m'n garantie iig.....

G

Het is in elk geval geen signaalfout. Mocht je een signaalfout hebben dan krijg je blokken of hikken.
Dit is meer iets wat lijkt op een verkeerd ingestelde DB, een defecte DB, of een defecte scartkabel.

Het handigste lijkt me eerst even een andere scartkabel proberen, desnoods nog op een andere tv. De DB instellen op cvbs 4:3. Blijft het probleem dan de DB retour leverancier.

In dit geval kan het namelijk overal in de DB misgaan. Demuxen fout, voedingsfout, geheugenfout, slechte soldering, zing het maar.

groeten,
Peter.

geen dank hoop dat star je kan helpen ,,,,,,, en ik blijf erbij zoals ik al vermelde bij een grote ber heb ik ook strepen .......

saat

Voordat ik de voeding had verandert had ook last van (groene) strepen door het beeld (vooral bij een actieve harddisk)

@saat: Ik zal voor de zekerheid de ber nog eens checken, maar de schotel is afgesteld door een deskundige met een meter en het signaal was echt super, maarja, wie weet, voor de zekerheid is controle altijd handig.

@prutsie: daar zeg je zoiets.... toevallig heeft hij eergisteren ook problemen gehad geluid te krijgen op zijn DVDspeler, ook wegens scartproblemen, en er hangt zo'n dingens tussen waar je 3 scarts in kan steken, zo'n gewone verdeler.
Voor de zekerheid zal ik hem eens rechtstreeks laten aansluiten en anders eens het ding bij mij opzetten en zien hoe het zit met de strepen bij mij thuis want hier is alles echt goed in orde qua scarts etc.

Nou het probleem is opgelost.
Allen heel hartelijk bedankt voor het meedenken.
Het bleek inderdaad de scart-aansluiting te zijn. Hij heeft hem nu op een andere manier aangesloten via de scart en heeft weer perfekt beeld.

Alleen de HD maakt nu af en toe wat storinkjes maar dat was voordien ook al, de horizontale balken zijn in elk geval weg en het beeld uitstekend.

Of ie nu terug naar de winkel gaat voor een nieuwe voeding moet ie zelf dan maar even bekijken, want in feite heeft hij er nog garantie op, maarja, ik heb hem dat al een paar keer gezegd maar dan is ie bang dat hij de DB de nodige weken kwijt is omdat het geen satzaak is (Video Sun voor degenen die hier bekend zijn) dus nja, dat moeten we even bekijken maar of hij de knoop nog doorhakt of niet.

Maar nogmaals heel hartelijk dank allen voor het meedenken en helpen!

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan