Superman's kryptoniet ontdekt in mijn

freggel1

Addicted Member
Moderator
Waarderingsscore
802
Punten
113
Leeftijd
60
Kryptoniet is niet langer meer een fictief mineraal dat alleen in films en stripboeken wordt gevreesd door de held Superman. In een Servische mijn zijn mineralen aangetroffen met precies dezelfde chemische samenstelling als het kryptoniet uit de film Superman Returns.
Volgens de stripverhalen is kryptoniet de enige zwakte van Superman. De stof zou afkomstig zijn van diens geboorteplaneet Krypton. Als hij in de buurt van kryptoniet komt, verliest hij zijn krachten en zakt hij in elkaar. Van de groene versie kan hij zelfs binnen enkele minuten sterven.

Sodium, lithium, boron en silicate hydroxide
Het echte mineraal (bestaand uit sodium, lithium, boron en silicate hydroxide) is echter niet groen, maar wit en volkomen onschuldig. Althans, dat zegt Dr. Chris Stanley, kenner van mineralen en verbonden aan het Natural History Museum in Londen. "Ik vrees dat het niet groen is, en ook al niet lichtgevend," zo vertelde hij de BBC.

Onderzoekers van de Servische mijn ontdekten het mineraal en riepen de hulp van Dr. Stanley in omdat de bestanddelen voor hen volkomen onbekend waren. Nadat de expert de chemische bestanddelen had ontrafeld, kwam hij tot de schokkende ontdekking dat deze formule al bekend was, maar dan alleen in stripverhalen. "Aan het eind van mijn onderzoek zocht ik op internet naar meer informatie over de bestanddelen en was verrast dat in de film Superman Returns dezelfde formule al op een steen stond die Superman's vijand Lex Luther uit een museum had gestolen."

Naam:
Het gevonden mineraal zal niet de naam kryptoniet krijgen, omdat dit al een bestaande naam is van een volledig ander mineraal.

Naar alle waarschijnlijkheid gaat het gesteente Jadarite heten nadat een artikel over de ontdekking ervan wordt gepubliceerd in het vaktijdschrift European Journal of Mineralogy. Jadar is de naam van de plaats waar de Servische mijn ligt.

Bron :planet.nl

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan