Tering Reiger

the matrix

Addicted Member
Special Friend
Donateur
Lid sinds
28 okt 2007
Berichten
7.544
Waarderingsscore
652
Punten
113
Leeftijd
74
Locatie
Een stoplicht op rood.
Heeft alle vissen uit onze vijver opgevreten.

Vandaag na thuiskomst zoals gewoonlijk effe de vissen eten geven, allemaal pleiten.

Vijver kraakhelder en nu zonder vissen 20 stuks dikke sluierstaart goudvissen ca 20cm groot, allemaal weg.

Hoe kon ik dit voorkomen ???

En probeer niet te lachen ;-(
 
Een vriend van mij is hetzelfde overkomen, hij heeft nu een stalen vlechtwerk over de vijver. Staat niet echt mooi maar is wel effici?nt.
Maar weet je zeker dat het een reiger was, en geen diefstal.
Die vissen zijn n.l. kostbaar.
 
Een reiger eet er meestal 1 of 2 dan zit hij vol dus ik denk eerder dat ze gejat zijn, mischien zitten ze wel in de freggelgrot zou me niks verbazen lol, nee gozer alle gekheid op een stokje ik denk dat ze gejat zijn.
 
hmmmmm Gejat daar had ik nog niet aan gedacht.

Mijn tuin is aan de achterkant vrij toegankelijk , structureel groen noemt de gemeente dat?

Aan de ander kant denk ik toch aan een reiger want die hadden we afgelopen zondag zien rondvliegen. Ik opperde nog om binnenkort struikeldraad aan te brengen.
 
Zit 'm in de grootte van de vissen wat de reiger eet. Ik zat een keer in Urk in de haven op een steiger te vissen en ving behoorlijke IJsselmeer voorns en er zat een reiger naast me die slokte de enen na de ander gewoon door. Ik kon ze voor blijven gooien. En er zat ook een flink grote brasem tussen. En gewoon doorslikken die handel.
Ik weet niet wat voor grootte ze waren, maar ze kunnen best wel een tijdje zitten peuzelen hoor.
Heb zelf in het verleden ook een grote vijver gehad, en ben ook stelselmatig vissen kwijtgeraakt en zag ook regelmatig zo'n F16 landen in m'n tuin.
 
Ook geen gezicht, maar 'n kunstreiger naast de vijver zetten; hielp bij de vijver van mijn ouders; geen reiger meer gezien ( 'n echte dus wel te verstaan).
En inderdaad, die beesten blijven doorvreten, ik heb eens met 'n maat ook alle vis naar zo'n gore schijtert gegooid en die had op het laatst enorme moeite met opstijgen.
 
Ze zitten niet in de Freggelgrot, dat beloof ik!

Maar ik heb hier ook een kleine vijver, en daar heb ik visdraad overheen gespannen, je ziet het niet, maar dat kreng blijft er wel achter hangen.

Een schrikdraad heb ik ook maar dat zit nu nog alleen over de voli?re heen, en dat helpt ook erg goed, die dingen kosten wel een paar centen ( koltech ) , maar ze geven een flinke optater!
 
the matrix;208898 zei:
Heeft alle vissen uit onze vijver opgevreten.

Vandaag na thuiskomst zoals gewoonlijk effe de vissen eten geven, allemaal pleiten.

Vijver kraakhelder en nu zonder vissen 20 stuks dikke sluierstaart goudvissen ca 20cm groot, allemaal weg.

Hoe kon ik dit voorkomen ???

En probeer niet te lachen ;-(
Was dat een grijs achtige vogel?
Die is ook bij mij geweest heb ook helemaal niks meer in mijn vijver.
We hebben hier 3 vijvers en allemaal leeg.
De grote vijver heb ik met mijn zoon leeg gepompt en geen enkele vis meer gevonden.
En vorig jaar zat hij toch echt helemaal vol.
 
Geen wonder dat dat kreng richting verse vis ging immers bij jouw viel niks meer te halen Jan.
Bedankt...
 
vissen willen zich ook eerst wel verstoppen waneer er bezoek is geweest
duurt een dag of drie dan zouden de eersten weer tevoorschijn moeten komen
heb hier zelf een reiger verschrikker gehad werkte wel goed ook voor katten
maar op een gegeven ogenblik begon dat ding tehaperen en werkte niet meer goed die gebruik ik niet meer
het was zo'n water spuit met een sensor waneer er wat voorbijkwam of ging bij staan dan begon dat apparaat water tespuiten
http://www.tuinenwater.nl/?nid=2010...f363&oid=0a1e3429-ca26-48f7-b52d-0a59a5c40b24
nog een http://www.vijverxl.nl/popup_image.php?pID=1835
 
[nomedia=http://www.youtube.com/watch?v=D6b6qqIU_qM]YouTube- Waardenberg & de Jong - De Reigers (1991)[/nomedia]
 
Meest geschikte oplossing is stalen mat, maar zoals al geopperd de minst mooie. Heb sinds kort geen vijver meer, maar had wel mat eroverheen (ook voor de vijligheid van mijn kids trouwens)
De optie die rienk geeft is ook een goeie, heb verschillende kennissen die deze gebruiken, werkt goed voor reiger en katten, Alleen niet vergeten uit te zetten als je in de vijver gaat knutselen :):)
 
flambair wil ook wel eens helpen punt 22 richt niet al teveel schade aan hahahaha
gr frans
 
Of gewoon een minigun, haha!

Grtz.
 
Reigers weg houden van de visvijver.

De reiger is een imposante en prachtige vogel maar als vijver- en koi-liefhebbers zien we ze liever niet in de buurt van onze vijver want op hun menu staan ook onze siervissen of koi. Hoe kunnen we op een diervriendelijke manier de reiger weghouden van onze vijver? Er zijn verschillende mogelijkheden en de ene oplossing is al beter dan de andere. Hierna worden de mogelijkheden op een rijtje gezet.

Zo'n logge vogel kan niet landen op een vierkante meter. Vaak maakt hij eerst een tussenlanding op een dak van een huis om nadien verder naar beneden te vliegen tot aan de vijver.

Een reiger heeft een bepaald patroon om naar de vijver te gaan. Is de oever van een vijver voorzien van een lage beplanting, dan gaat hij vanaf de oever zo het water instappen. Hij verblijft het liefst in water van 30 cm diep. Een reiger is zeer snel, hij kan zelfs onze windes vangen. De reiger pakt niet alleen kleine vissen, maar kan ook de grotere exemplaren aan tot 25 cm. Willen we niet het bezoek van een reiger krijgen, dan moeten we ervoor zorgen dat als hij naar de vijver toeloopt er op zijn pad een hindernis wordt gebouwd.

Een heel goede manier om de reiger te beletten tot tegen de vijverrand te komen is het aanbrengen van een oeverbeplanting met hoge en dicht opeen staande planten. Het wordt dan voor hem heel moeilijk gemaakt.

Het beste is nog om de reiger niet de kans te geven om te landen. Dit kan heel eenvoudig en onopvallend. Boven de vijver kunnen we zeer fijne draadjes spannen. Bijvoorbeeld van het dak van het huis naar het tuinhuis of een boom. Heel geschikt hiervoor zijn de draadjes die vissers gebruiken aan hun vislijn. Ze zijn zeer sterk, kleurloos en vallen niet op. Wanneer de reiger nu bij het landen zo'n draadje raakt dan gaat hij meteen opgeschrikt worden en gaat hij wegvliegen. Dit systeem is de beste oplossing.

Is het niet mogelijk om draadjes boven de vijver te spannen omdat er geen gebouwen staan of bomen, dan kunnen we deze draadjes ook nog rond de vijverrand spannen. Aan elke zijde van de vijver spannen we twee draadjes, ??ntje op 15 cm van de vijverrand en ??ntje op 30 cm van de rand. De reiger kan zo onmogelijk de vijver inwandelen want als hij een draadje aanraakt, vliegt hij direct weg.

Ook kan men een namaakreiger plaatsen aan de vijver. Je zal dan niet meer het bezoek krijgen van een mannetjesreiger, maar nog wel van de vrouwtjes. Dit systeem wordt ook veel gebruikt, maar is niet het beste.

Er bestaan ook zeer gekleurde namaakvissen die je in de vijver kan leggen. Ook dit raad ik af want hierdoor gaat het natuurlijk uiterlijk van de vijver tenietgedaan worden en de reiger zal ook al vlug doorhebben dat dit nep is.

Het laatste op gebied van afschrikkers zijn de bewegingsdetectoren. Het zijn apparaten met een elektronisch oog dat, wanneer het onderbroken wordt, een waterstraal gaat spuiten waardoor de reiger gaat vliegen. Heel effectieve toestellen, gemakkelijk en proper. De scare crow is zo'n toestel. Er zijn wel twee nadelen. In de winter is het niet denkbeeldig dat de waterleiding van het apparaat dichtvriest waardoor het toestel niet kan werken. Het toestel juist afstellen is ook niet zo simpel.

Velda heeft piramides die het licht reflecteren zouden reigers schrikken en wegvliegen. Bij dit apparaat moeten we ons volgende bedenking maken: reigers komen meestal heel vroeg in de ochtend langs wanneer er nog heel weinig licht is. Weerkaatsing van licht kan dus miniem zijn. Een tweede bemerking: het oppervlak van de piramides zal ongetwijfeld aanslaan door de koude in de ochtend, wat de werking ook teniet kan doen.

Er bestaan ook systemen die een geluidssignaal afvuren wanneer een sensor een bewegend object waarneemt.

Misschien is een heel sterke halogeenlamp met daarop een bewegingssensor een nog niet ontdekte mogelijkheid om reigers van onze vissen weg te houden.

Een reiger staat graag met zijn voeten in ondiep water. We kunnen het de reiger onmogelijk maken in het water te staan door de vijver niet te voorzien van ondiepe watergedeeltes aan de vijverkanten. Voor de mensen met een siervijver is dit helaas een minder goede tip aangezien zij de vijver van een groot gamma aan waterplanten willen voorzien voor elke diepte, ook voor ondiepere delen. Bij de bouw van een koivijver wordt deze tip al vaak automatisch toepgepast omdat dit vijvertype het niet nodig heeft voorzien te worden van verschillende dieptezones.

Mensen die een trouwe (wakende) viervoeter in huis hebben, de hond, kunnen zich gelukkig prijzen want dit is zowat de enige natuurlijke methode naast een natuurlijke oeverbeplanting om reigers weg te houden. Zorg er dan wel voor dat uw hond de vijver in het oog kan houden.


Auteur: ? Ief De Laender
Bron : De Vijver Bibliotheek - The Pond Library
 
Big-Henk;208918 zei:
Reigers weg houden van de visvijver.



Mensen die een trouwe (wakende) viervoeter in huis hebben, de hond, kunnen zich gelukkig prijzen want dit is zowat de enige natuurlijke methode naast een natuurlijke oeverbeplanting om reigers weg te houden. Zorg er dan wel voor dat uw hond de vijver in het oog kan houden.


Auteur: ? Ief De Laender
Bron : De Vijver Bibliotheek - The Pond Library

Ik heb er 2 Big-Henkie maar die reiger is ze altijd net iets.........
Die vliegt wel gelijk weg maar roept nog even buikje buikje wat heb je het weer goed gehad als het niet anders wordt hoef je nooit weer wat.
 
Janblues;208920 zei:
Ik heb er 2 Big-Henkie maar die reiger is ze altijd net iets.........
Die vliegt wel gelijk weg maar roept nog even buikje buikje wat heb je het weer goed gehad als het niet anders wordt hoef je nooit weer wat.

Tja haha dan is het weer een ander probleem, de hond africhten op reigers grijpen misschien?
Dat kun je oefenen op een plastic namaak reiger.. :biggrin:
 
Ik had er ook last van,heeft gelukkig geen koi's kunnen pakken.
Heb er schrikdraad omheen gezet voorlopig heeft al een optater gekregen,en heb er al een paar dagen geen last van.................de vissen ook niet .
En de tsjechen lopen ook weer door de tuin.(Honden)en die vinden reiger best wel lekker.
 

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan