thuis netwerk

H

hatz

kan ik mijn andere pc"sin het net werk ook zien (met xp pro) en benaderen mapjes overzetten en zo.

Ja dat kan in principe wel. Weet niet zeker of dat ook via tcp/ip kan dat "zien". Het pingen zou je wel moeten kunnen als je netwerksettings juist zijn.

Bij gebruik van ipx/spx op je windows en linux zou je ze ook moeten kunnen "zien" dacht ik.
Misschien dat Kerstkonijn daar meer info over kan geven, ik werk normaliter niet met een desktop op linux.

Dat is al een uitstekend antwoord, BT. Zorg er eerst voor dat je de pc's kunt pingen. Daarna kunnen we altijd nog kijken wat je wilt gaan doen.

Als je bedoelt win->linux of omgekeerd zul je samba moeten gebruiken.
Dat werkt wel, maar is toch een tamelijk grote beer!
Vrij te downen op samba.org.
Daar zul je echter wel wat tijd in moeten steken.
Grtz.

Samba heb je alleen nodig voor windows naar linux doch NFS kun je daar dacht ik ook voor gebruiken, geen samba nodig voor linux naar windows. Dus het is maar wat je wilt.

NFS heb ik alleen gebruikt voor linux-pc->linux-pc (en was daarvoor bedoeld dacht ik).
Dat loopt vrij makkelijk.
Geen idee of dat ook linux-pc->win-pc gaat.
Wel heb ik met samba verbinding van win-pc->linux-pc,
en van linux-pc->win-pc.
Ik bedoelde te zeggen dat indien je samba goed geinstalleerd hebt, je met samba in beide richtingen kunt (en in KDE dus).
Grtz.

Ja dat klopt, ik heb hier om andere redenen samba op de linuxbak draaien, dat werkt erg leuk, ook vanuit windows inderdaad.:)

ik heb linux in kde geinstalleert, om dat ik gezien had dat je dan de meeste mogelijkheden had wil toch alles uitproberen....

gr hatz,

Het is mij nog niet duidelijk wat voor een verbinding je wilt gaan opzetten. Zelf werk ik met Gnome.

Toegegeven, ik ben een beetje lui en heb gewoon geen zit KDE ff te bekijken, maar staat er niet een netwerk icoontje op je desktop? Als dat zo is, klik daar eens op en kies dan wat je maar wilt. Zo'n beetje elke verbinding die je maar wilt kan je daar dan vinden.

Maar vergeef me als je het icoontje niet hebt. Alleen al omdat in Linux er meerdere wegen naar Rome leiden. Dus die opties zijn elders ook in KDE te vinden.

Ik twijfel tussen windows of de pinguin,

moet ik blijfen twijfelen...
Nee, dat hoeft niet. Als je meer dan 1 computer hebt, is het nog leuker de boel te combineren, zoals je nu al aan het doen bent.

Als je toch wilt twijfelen, heb ik nog een leuk dilemma voor je: Welk van de 2 zet je op de snelste computer? Windows heeft graag veel resources, dus zou dat een logische keus zijn. Maar met :tux: op de mooiste pc wordt de power echt benut en geeft het je veel meer uitdagingen. Ook dat is een logische keus.

Ik hoef je niet te vertellen wat mijn keus is geweest. Maar als UNIX beheerder was ik al licht bevooroordeeld. ;)

de linux pc wil ik aan mijn dreambox koppelen en aan het internet,
via een switch wordt mijn internet verdeelt zodat de linux pc op het zelfde netwerkje draait als de window pc"s,
het lijkt mij makelijk om ook bestandjes en dergelijke via het netwerk te kunnen verdelen tussen de linux en windows pc"s mag ook in een map die als doorgeef luik dient.
dus als ik een bestandje op de windows dauwnlaod het later naar de linuxs pc kan doorgeven en gebruiken,
zoals ik dat nu ook doe met windows pc"s onderling.

ben al even aan het worstelen geweest op linux maar zie geen andere pc"s in het netwerk .
dus wat kan ik het beste gaan gebruiken van de linux instellingen en hoe configureer ik dat..

gr hatz,

In yast alles goed configureren, netwerk, samba, modem etc.
Als alles goed staat kun je in de file browser 'open location', 'network', en dan zal samba en de windows-pc moeten verschijnen.
Je zal uiteraard ook in windows files geshared moeten hebben.
En ook de firewall voor het netwerk openzetten.
Kortom er is wel wat te doen.
Grtz.

@Hatz (en andere gebruikers).
Als je onderdelen of programma's voor linux wil installeren is dat handig te doen met rpm's.
Je klikt in de filebrowser (konqueror) op de rpm en dan verschijnt een venster met daarin de keuze "install met yast".
Daarna wordt geinstalleerd of er wordt gemeld wat nog meer nodig is (of fout is).
Een handige site voor rpm's is http://rpm.pbone.net als je weet wat je wil hebben, via de search funktie.
Er zit voor alle distro's en versies wel wat bij.
Zoek dus iets voor de distro en versie die je gebruikt.
Grtz.

Och, nog makkelijker is eerst ff de distri-cd's er in proppen en kijken wat je al hebt. Scheelt zoeken en geeft geen problemen met dependencies.

Dat doe je natuurlijk als eerste.
Maar dan blijven er nog zat leuke dingen over.
En de rpm's, daar ging het eigenlijk over, blijven een heel handig middel.
Immers tar.gz is niet voor iedereen even makkelijk.
Overigens heb je na bv een suse 10 install gelijk een online-update gedaan.
Dan zie je gelijk hoe (on)compleet je bent.
(kernel effe overslaan, daar moet je eens goed voor gaan zitten).
En dat blijf je op gezette tijden doen.
Grtz.

Kilroy zei:
@Hatz (en andere gebruikers).
Als je onderdelen of programma's voor linux wil installeren is dat handig te doen met rpm's.
RPM staat voor Redhat Package Manager. Alleen Suse en Redhat (en afgeleide) werken met RPM's.
Debian heeft APT-GET en Gnome heeft weer een compleet ander systeem.
Je klikt in de filebrowser (konqueror) op de rpm en dan verschijnt een venster met daarin de keuze "install met yast".
Konqueror draait over het algemeen onder KDE, Gnome heeft net als XCF z'n eigen filebrowsers.
Het is dus niet vreemd als een user bepaalde dingen niet kan vinden omdat ze in de grafische schil niet kunnen bestaan.
Daarna wordt geinstalleerd of er wordt gemeld wat nog meer nodig is (of fout is).
Een handige site voor rpm's is http://rpm.pbone.net als je weet wat je wil hebben, via de search funktie.
Als we even van SuSe uitgaan, dan is zo ongeveer alles te vinden binnen YAST. Ook gewoon via de searchfunctie. Zoniet, zijn er nog de GuRu en Packman ftp site's die zich helemaal toespitsen op de SuSe distributies om RPM's compleet compattible te maken met de betreffende distributie.
Op het moment dat men (en vooral de beginneling) zich met exotische programma's gaat bemoeien, zal die in een zee van ellende komen mbt dependencies.
Er zit voor alle distro's en versies wel wat bij.
Zoek dus iets voor de distro en versie die je gebruikt.
Grtz.
En dus alleen voor de distro's die RPM hebben.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Immers tar.gz is niet voor iedereen even makkelijk.
Overigens heb je na bv een suse 10 install gelijk een online-update gedaan.
Dan zie je gelijk hoe (on)compleet je bent.
(kernel effe overslaan, daar moet je eens goed voor gaan zitten).
tar.gz is niet moeilijk al ze gelezen hebben hoe dat nu werkt? (op de commandline: man tar)
En als ze in bv KDE in hun filebrowser (bv Konqueror) met hun rechtermuisknop op het icoontje ARK (of in gnoom gewoon meteen:) Hier uitpakken klikken... Is het nog makkelijker dan winzip.

Mbt die kernel: In SuSe doe je doormiddel van een online update, ook je kernel updaten. Het enige wat er niet gebeurt is dat er staat dat je een reboot moet doen om de nieuwe kernel te laten werken.
Echter, voor lolo (LInuxLOader) moet je even op de command line het commando lilo geven en daarna booten.
Bij Grub hoef je nix anders te doen dan booten... (gezien de meeste onder ons hun systeem 's avonds gewoon uitzetten... is dat dus niet geheel boeiend)
En even de opmerking (on)compleet: De online update betreft patches en beveiligings updates (patches dus) net als dat je XP schoon installeerd en vervolgens 250 MB en 3 uur aan het downloaden bent om je systeem 'uptoedeet te houden'.

Om even terug te komen wat hatz wil:
Als hatz van die linux PC nu een ftpserver maakt, dan kan hij vanaf zijn windows masjien gewoon alles copie / pasten in ws_ftp die gelinked staat met z'n dream en linuxbak...

Ach zo, begint het gequote weer!
Dat is voor mij totaal overbodig. Ik weet wat ik gezegd heb.
Daar heb ik verder niets aan toe te voegen.
Mijn doel was alleen Hatz en anderen wat tips en een aardige link mee te geven.
En op die site is zowat alles te vinden zodat hij erg comleet en waardevol is.
En zucht, wat RPM betekent weet ik ook, en de beginners nu ook!
En Guru en packman ken ik ook, en de beginners nu ook!
En de online update maakt je uptodate ja, dus direkt doen!
En de kernel update, laat de beginner voorzichtig zijn, en eerst de readme's en howto's lezen.
En exotische programma's? Er zijn zat leuke zaken en zinvolle toepassingen ook op de genoemde site te vinden, die probleemloos draaien.
Nogmaals, ik geef enkel wat tips en maak daarin een keuze.
En mensen die iets vertellen zonder te quoten vind ik ook veel interessanter.
Grtz.

Nou, ik ga ff interessant doen: ik quote een keertje niet. :)

@Kilroy: BiG_G zet alleen wat extra info bij je posting. Mooi toch, hulp van meerdere mensen? Hartstikke handig dat je ook veel kennis hebt. Bundelen we hier lekker en er groeit iets moois uit. Quoten hoort overigens bij de nettiquette.

Hai Hatz. Wat heb je nou gedaan, uitgeprobeerd en wat heb je tot nu toe voor elkaar gekregen? Met wat meer reacties van jou is het voor ons beter te reageren. Enne... welke Linux distributie gebruik je?

Wist je dat als je gmail op engels zet,
Dat je dan middels gmailtalk kan chatten?
En dat je dat zelfs kan onderbrengen in Gaim?
En dat je zelfs letters dik kan maken tijdens het sjetten?

Ja, dat Gmail talk. Leuk is dat. En het werkt volgens een bestaand protocol: Jabber. Ik heb het in Gaim gefietst. Staat ook bij bijna elke distri op de cd's (of dvd's). Daar heb ik icq, yahoo, msn en gmail tegelijk open staan.

Maar erg leuk dat je het zonder IM progje ook gewoon met de browser kan doen.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan