Tijd instellen zonder signaal?

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Lid sinds
8 feb 2001
Berichten
34.773
Waarderingsscore
998
Punten
113
Leeftijd
60
Locatie
State Penitentiary
Kennissen van me hebben een zGemma H9T dvb-C ontvanger. Maar het kabelsignaal is weg, ze kijken iptv.

Probleem is nu dat omdat er geen signaal is, er ook geen correcte datum en tijd meer op deze ontvanger staat.
Nu zou ik dat wel handmatig via telnet kunnen doen via het date commando, maar zo gauw dat ding dan uit of in elk geval van stroom af is geweest, springt ie weer terug op 1 januari 1970 hetgeen niet de bedoeling is.

Is er ook een methode om te zorgen dat het ding elke keer weer de juiste tijd heeft, automatisch?

Er zit Openpli op, weet uit mijn hoofd niet welke versie, volgens mij een 7.3 versie maar ik kon geen tijd instelling vinden. Alleen tijdzone en regio dacht ik, maar niets wat je zelf kunt instellen.
Er was vroeger een internet tijd plugin voor, bestaat die nog?
 
Kun je deze ontvanger niet instellen op de internetverbinding? 

Het is misschien een verkeerd vergelijk, maar als je met de zgn mediaboxen iptv kijkt, dan moet je ook verbinding hebben met internet om de tijd juist weer te geven.

Het is zomaar een idee van mijn kant. ;)
 
Kun je deze ontvanger niet instellen op de internetverbinding?
Ja dat is nu juist de vraag. Ik heb een plugin gezien genaamd "system time" en die werkt op mijn ET9000 met Openpli 7.0. Maar op de zGemma met Openpli 7.3-rc er op niet. Dat zal vermoedelijk aan dat RC liggen dan.
Wat mij wel op viel is dat toen ik hem ging testen, hij rare dingen ging doen met mijn Oscam. Er zou iets niet kloppen met oscam.server en oscam.user dus dat vond ik wel gedacht. Heb dat wel gecontroleerd maar zag verder geen rare dingen.

Daarna dacht ik om het op te lossen door ntpdate ergens van te downloaden en dan via een crontab te doen, echter ik kon nergens een ntpdate vinden voor Enigma2 zonder ergens te moeten registreren waar ik geen lid was.

Dus ik heb nu even de tijd via commandline goed gezet en dan ga ik deze week wel even zien of ik niet de software gewoon kan updaten, dan zou het moeten werken.

@Parabolica: ntpdate is eigenlijk de naam voor een gewone commandline utility van Linux, daarom dat ik er niet aan dacht om te zoeken op plugin. Heb er nu wel een gevonden maar die werkt al niet op de DM500HD dus vermoedelijk ook niet op de zGemma, zal niet voor een mipsel processor zijn of zoiets neem ik aan.

Misschien toch maar deze week even binnen wippen en de ontvanger updaten.
 
@Black Tiger

Ik dacht even snel gelezen te hebben dat ntpdate een plug-in was die je kan opstarten tijdens de boot en dat hij dan automatisch de juiste tijd ophaalde.

Ik weet dat jij heel goed kan zoeken maar toch even een linkje naar een topic op het PLI forum: https://forums.openpli.org/topic/34464-openpli-4-time-sync-ntp/
 
Ik dacht even snel gelezen te hebben dat ntpdate een plug-in was
Dat klopt ook, daarom dat ik schreef "is eigenlijk". Want ntpdate is gewoon een Linux commando. Meestal hebben plugins een andere naam, vandaar dat ik er in eerste instantie niet naar gezocht heb als plugin. Maar die bestaat dus wel zoals ik schreef. :)

Dat topic waar jij naar verwijst, had ik inderdaad al gevonden en die verwijst juist naar het commando. Echter ik kreeg deze niet geinstalleerd met het opkg commando, vermoedelijk omdat het om RC firmware ging.

Maar ik had niet het hele topic gelezen dus ben nog even verder gaan kijken en daar staan nog andere tips in. Echter het lijkt toch het eenvoudigst (en best) met  die systemtime plugin. Dus ik ga binnenkort nog even kijken aldaar.
Als het niet lukt dan kan ik in elk geval vermoedelijk nog wel vooruit met andere tips in dat topic.
Thanks!
 
Inmiddels staat er ook zoveel op het internet dat je soms door het bos de bomen niet meer kan zien. :)

 
Black Tiger zei:
Nu zou ik dat wel handmatig via telnet kunnen doen via het date commando, maar zo gauw dat ding dan uit of in elk geval van stroom af is geweest, springt ie weer terug op 1 januari 1970 hetgeen niet de bedoeling is.

Is er ook een methode om te zorgen dat het ding elke keer weer de juiste tijd heeft, automatisch?
Probleem is, schrijf je, dat zodra de spanning weg is geweest je die datum/tijd weer moet instellen.
Lijkt ons vrij simpel, want via telnet kun je de datum/tijd dus weer goed zetten. Dan kun je die commando's toch eenvoudig in een opstart script zetten, dat - als laatste - wordt uitgevoerd, na een reboot van het device...
 
Misschien een onnodige opmerking maar zit er geen knoopbatterij in die de ontvanger die de ontvanger tijdelijk van stroom voorziet als hij is uitgeschakeld en die misschien leeg is?
 
Lijkt ons vrij simpel, want via telnet kun je de datum/tijd dus weer goed zetten. Dan kun je die commando's toch eenvoudig in een opstart script zetten, dat - als laatste - wordt uitgevoerd, na een reboot van het device...
Ja dat zou simpel zijn, als ik ntpdate had. Ik heb het nu goed gezet middels het date commando. Daar moet je dan wel de juiste tijd bij aangeven. Hoe wil je dat automatisch laten doen in een cronjob? Daar heb je dus iets als ntpdate voor nodig die gebruik maakt van een ntp server om de tijd op te halen. En dat was nu net het probleem.

Overigens als ik het op deze manier zou doen, moet ik sowieso eerst de optie uitschakelen (op false zetten) die de transpondertijd gaat proberen te pakken.
Maar met de systemtime plugin gebeurt dat allemaal automatisch, dus dat lijkt me nog steeds de beste oplossing, vermits ik dus even de tijd krijg om daar heen te gaan en de firmware te updaten zodat die plugin ook werkt. :)

@Parabolica: geen idee. Maar volgens mij niet. Tot nu toe heb ik bij elke ontvanger die van de stroom af is geweest gezien dat de klok naar lang geleden (meestal 1970) springt, alleen springt de ontvanger ook vrij snel op een zender en wordt die tijd meteen weer geupdate.
 
Black Tiger zei:
@Parabolica: geen idee. Maar volgens mij niet. Tot nu toe heb ik bij elke ontvanger die van de stroom af is geweest gezien dat de klok naar lang geleden (meestal 1970) springt, alleen springt de ontvanger ook vrij snel op een zender en wordt die tijd meteen weer geupdate.

Alleen een werkende plug-in zal de tijd correct gaan weergeven. 
 
Nee als je ntpdate in een crontab zet en deze @reboot en in een cron zet, heb je hetzelfde effect. Maar een plugin is het gemakkelijkst.
Ik was nog vergeten (vorig bericht wel vermeld) dat je de tijdinstelling van de transonder moet uitzetten in Enigma. Dat helpt dan ook.
 
Ahhhh schiet ons wat te binnen: ze kljken iptv dus is er wel verbinding met het internet. We nemen aan dat het via een kabel is (dus geen WiFi). We kennen de gebruikte image niet, maar die draait toch met enigma2...
Zo ja, kijk dan eens wat (betreft connman) de naam van de kabel directory is...
Ga naar die directory toe en kijk in het bestand settings (let op dat je dat wel in de subdir (!) "xxxx_yyyy_cable" doet).
Alles in 1 keer (dus subdir zoeken, en settings bekijken) doe je als volgt (in een terminal):

Code:
 x=`ls -1d /var/lib/connman/*cable*`; cd $x; cat settings
.
Wil je die inhoud hier eens posten.
 
We kennen de gebruikte image niet
Die had ik eerder wel vermeld. Het gaat om de Openpli 7.3-RC.

Dat commando zou ik wel willen doen, maar gaat niet lukken, zoals gezegd is de ontvanger van een kennis van me.
En ik ben sowieso van plan er binnenkort even binnen te wippen om naar een final versie te upgraden, en dan die plugin even te installeren.
 
Jawel die bestaat nog. Wegens drukte had ik niet meer op deze thread gereageerd, niet meer aan gedacht eerlijk gezegd.
Maar die plugin werkte niet op deze RC versie. Dus heb ik eerst geupdate naar een 7.3 release versie en daarna de plugin geinstalleerd, dat werkte wel.
Daarop de tijd goed gezet en die blijft ook goed staan nu op de ontvanger zelf.
De EPG tijd van de iptv blijft echter Afrika tijd aangeven. Idem bij een andere satelliet ontvanger die deze plugin niet nodig had (want kreeg tijd van transponders) en die gaf ook de Afrika tijd aan, dus ik ben bang dat die tijd zo vast ingesteld is op de iptv server.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan