Topfield en Jaeger motor, hoe?

T

TVSAT

Ik wil mijn slecht werkende Echostar3000ip door een Topfield 7700HSCI vervangen.

De echostar stuurt met z'n eigen positioner mijn 120 cm. draaibare polarmount schotel aan.

De topfield ondersteunt DiSeqC 1.1;1.2 en Usals dus heeft nog iets nodig om de motor Jaeger te laten draaien.

Ik denk dat ik daarvoor de V-Box 11 zou kunnen gebruiken.

Weet iemand hoe je het een en ander kunt installeren en hoe de instellingen in het menu van de Topfield gedaan moet worden?

Alvast dank

 
Hoi TVSAT, welkom op het Satellite FUN Board !

Inderdaad, dat is precies waar de V-box II voor bedoeld is.

Als je een echt nieuwe V-Box II hebt, ondersteunt die Usals.

Schijnbaar raak je die functie kwijt als je het ding reset.

Let er goed op dat als je een V-Box haalt, dat je er dan ook de gebruiksaanwijzing bij krijgt.

Ik heb die dus nooit gehad en heb erg lang moeten zoeken hoe ik het ding aan de praat kon krijgen.

Uiteindelijk heb ik aan de hand van de gebruiksaanwijzing van een ander model van dezelfde fabrikant dus achterhaald hoe dat moest.

Voor Usals moet je weten wat jouw lengtegraad en breedtegraad zijn (je GPS positie dus).

Hier (klik !) kun je vinden wat die gegevens zijn (vul je adres in).

Die geef je dan op in je ontvanger nadat je verteld hebt dat je Usals wilt gebruiken.

Daarna moet het eigenlijk zo'n beetje vanzelf gaan.

Zou dat niet werken, dan kun je met je ontvanger op zoek gaan naar de verschillende satellieten.

Hoe (goed) dat gaat met een topfield weet ik niet, met mijn dreambox heb ik zo een stapeltje satellieten ingesteld en dat werkt nu dus ongeveer een jaar naar behoren.

 
Hallo MAS3

Bedankt voor je antwoord.

Zo ben ik weer wat wijzer geworden want aan de produktbeschrijving van de satellietwinkeliers maak ik op dat de V-Box 2 alleen DiSEqC 1.0;1.1en 1.2 ondersteunt. Ik heb de Box inmiddels bij een internetwinkel bestelt. Als er geen goede handleiding bij is en er wordt niet gerept over Usals zal ik dan toch maar eerst Usals proberen en als dat niet lukt alsnog DiSeqC 1.2 proberen? Moet dan wellicht de Topfield na de mislukte Usalspoging eerst terug op fabrieksinstelling?

 
Laatst bewerkt:
Ik heb die handleiding van de v-box III nog eens opgezocht.

Wat betreft USALS heb ik me dus gewoon dik vergist.

Zowel mijn v-box II als die III van de handleiding hebben niks met USALS.

Hoe ik daar bij kwam weet ik ook niet (misschien wel van degene die me het ding "aangesmeerd" heeft).

Wel dat ik er mee heb zitten rommelen om uit te zoeken hoe ik het spul aan de praat moest krijgen met de dreambox.

En dat het dus niet gelukt is.

Dus sorry dat ik je op het verkeerde been heb gezet daarmee.

DiSEqC 1.2 blijft dan dus over.

 
Hallo MAS3

Bedankt voor jouw correctie.

Ook leveranciers stellen dat Usals niet wordt ondersteund door de V-Box2.

Nu zou je denken geen probleem meer, gewoon werken met DiSEqC 1.2 want de Topfield en de V-Box2 ondersteunen dat wel.

Komt er weer een nieuwe verrassing; mijn splinternieuwe Topfield7700HSCI ondersteunt geen DiSEqC 1.2 !

De specificaties Topfield 7700 (de productinformatie van de leveranciers en de ingesloten handleiding in de doos) geeft wel ondersteuning DiSEqC 1.2 aan maar in het installatiemenu van de ontvanger op mijn T.V. scherm zie ik wel 1.0 , 1.1 en USALS. Dus geen 1.2 !!

Mijn leverancier vindt dit ook vreemd en denkt dat het een softwarekwestie is.

Mijn leverancier zegt probleem bij importeur aangekaart te hebben. Ik wacht op bericht van een van beiden..

Toch een merkwaardig verhaal.

Wie weet de oplossing ?

Met dank, TVSAT

 
Volgens mij geef je de oplossing zelf al aan. Als het in de handleiding staat dan moet hij het ondersteunen. Ik kan me ook niet voorstellen dat zo'n moderne ontvanger dat opeens niet meer zou ondersteunen terwijl de voorganger het wel doet.

Dus het zal inderdaad een software/firmware probleem zijn en dat zou dan met een update weer in orde moeten komen.

Tenzij..... het fout in de handleiding staat maar dat is niet te hopen want dan zakt mijn respect voor Topfield gelijk weer naar omlaag als ze echt geen 1.2 zouden ondersteunen.

 
Ik meen dat ik binnenkort toevallig ook even met zo'n Topfield mag spelen.

Als dat zo is, zal ik eens kijken wat ik allemaal tegenkom in de menu's.

Zou al zo simpel kunnen zijn als een typevawdje he.

Een 1 ipv een 2 typen kan zomaar gebeuren.

Dan ligt het er maar net aan wat je allemaal aantreft in de betreffende menu's.

 
Wel vreemd dat onze Topfield deskundige Satwatcher er nog niet op gereageerd heeft, of doet die niet meer met Topfields prutsen tegenwoordig?

 
Alle nieuwe Topfield modellen ondersteunen gewoon 1.2. Ik ben weliswaar gestopt met het echt "prutsen" aan de Topfield nadat de meeste engineers een aantal jaren geleden overstapten naar Arion. Maar de HDTV modellen heb ik hier langere tijd op de testbank gehad. USALS is namelijk een verbeterde 1.2 DiSEqC systeem en als een ontvanger USALS ondersteunt dat doet hij ook 1.2.

Bij de nieuwe Topfield modellen staat 1.2 wel erg weggewerkt in het menu overigens. Ik heb hier nog een 7710 HDPVR staan kan daar in de loop van dit weekeind wel even voor je kijken waar ze hem nu echt verstopt hebben.

 
Hallo Black Tiger, MAS3 en Satwatcher etc,

Fijn dat jullie mijn probleem proberen op te lossen.

Ik heb nog naarstig gespeurd in het menu maar hoe ik ook vlooi,ik vind niets. Op zich is het menu van de topfield overzichtelijk en eenvoudig

Het is er wel (DiSEqC 1.2) maar je ziet het niet ?

Hopend op een "eureka" bericht van jullie of een andere lezer(ster).

Alvast bedankt,

TVSAT

 
Jouw rotor ken ik niet, maar kan je geen Stab-posities ingeven, dan gebruik je de Usals gewoon niet, maar Stab. (wel even je nul-punt instellen op de Sirius 5E), en je loert gewoon naar alle sats (als je ze hebt ingegeven in je Stab).

Maar nogmaals, jouw rotor ken ik niet.

Groetjes,

Bones

 
Ik heb nog even gekeken voor je maar bij de 7719 HDTVPVR staat DiSEqC 1.2 gewoon onder het menu onder installatie. Bij navraag ben ik er wel achter gekomen dat er kleine verschillen zitten tussen de biet PVR en de PVR versie in de 7700 serie.

 
Jouw rotor ken ik niet, maar kan je geen Stab-posities ingeven, dan gebruik je de Usals gewoon niet, maar Stab. (wel even je nul-punt instellen op de Sirius 5E), en je loert gewoon naar alle sats (als je ze hebt ingegeven in je Stab).
Maar nogmaals, jouw rotor ken ik niet.

Groetjes,

Bones
Hallo Bones

Ik heb een actuator (Jaeger) motor die mijn 120 cm prime focus schotel met polarmount aandrijft. Werd voorheen aangestuurd door mijn echostar 3000ip die een eigen positioner heeft. De echostar software is verouderd en er zijn geen updates meer, zodoende dacht ik ik koop een Topfiefd 7700HCI met een V-Box dan kan ik de buitenboel laten hangen en de bedrading zo aansluiten op de v-box en de Topfield. Tot mijn verrassing komt in het menu van de gekochte Topfield de DiSEqC 1.2 niet voor in die heb ik wel nodig voor mijn bestaande schotel. Van mijn Topfield leverancier per e-mail een update ontvangen. Vandaag met USB-Stick update gedaan. Resultaat: Tuner reageert niet meer op de afstandsbediening. Derhalve kom ik ook niet in het menu!!Het gaat dus niet van een leien dakje.

Weet iemand de oplossing?

Groetjes TVSAT

----- Added 25/1/2009 at 07:48:11 -----

Ik heb nog even gekeken voor je maar bij de 7719 HDTVPVR staat DiSEqC 1.2 gewoon onder het menu onder installatie. Bij navraag ben ik er wel achter gekomen dat er kleine verschillen zitten tussen de biet PVR en de PVR versie in de 7700 serie.
Hallo Satwatcher,

Volgens mijn beschrijving moet DiSEqC 1.2 er ook inzitten.

Mijn leverancier heeft in overleg met de importeur mij per e-mail een update gestuurd waarmee het menu compleet met 1.2 zou moeten zijn. Update gedaan. Resultaat; AB wordt door tuner niet meer herkend waardoor ik niet weet hoe in het menu te komen. Dus van de regen in de drup. Wat is nu de oplossing ?

Groetjes,

TVSAT

 
Laatst bewerkt:
@TVSAT

Ik heb hier in de buurt een makker wonen die ook een Topfield heeft en daar staat ook de DiSEqC 1.2 er gewoon in.

Jouw actuator (Jaeger) motor icm de V-Box ken ik niet, dus daar kan ik je geen zinnig antwoord over geven, misschien moet je alle sats handmatig toevoegen; maar misschien kan het ook makkelijker. Ik heb geen idee.

Jammer dat ik je niet kan helpen, maar missschien zijn er andere members op dit board die je verder kunnen helpen.

In jouw geval zou ik persoonlijk alles resetten en kijken wat de uitkomst biedt;

want je hebt er toch -op dit moment- toch geen ****** aan om dit zo te laten omdat je afstandbediening niet werkt.

Groetjes,

Bones

 
Laatst bewerkt door een moderator:
wonen die ook een Topfield heeft
Ja dat is mooi, maar heeft ie ook exact hetzelfde model als TVsat? Want als ik het goed begrijp zit daar het probleem, dat net bij dat nieuwe type wat TVsat heeft die optie er niet in zit.

Een Jaeger motor is overigens een 36v staafmotor, vroeger het meest gebruikt want toen was er niets anders. De Vbox is een speciale aansturing voor deze motor zodat je die middels diseqc kunt aansturen. Vroeger had je hier een positioner voor nodig.;)

Mijn vermoeden omtrent het probleem is nog steeds dat het in de software ligt en de leverancier gewoon moet zorgen middels contact met de importeur dat deze diseqc optie er in komt.
 
Hoi TVSAT.

Vandaag was het zo ver: ik kon wat spelen met een Topfield 7700 HSCI.

Deze was voorzien van:

Code:
System ID         = 23022
Loader            = L1.02
Device            = V2.10
Firmwareversie    = TF-HSCD 7.01.03
Ook dit apparaat had een probleem met de afstandbediening waardoor de importeur er eerst een goede firmware (die die boven genoemd is) in moest zetten.

Daar kon ik via de volgende stappen iets instellen waar je volgens mij iets mee kunt.

Code:
Menu -
         Installatie -
                         LNB instellingen
                         Zenders zoeken
                         Usals -
                                           DiSEqC 1.3 motor
Door hier de motor op aan te zetten, krijg je gelijk meer opties in dat deel van het menu.

Hier vallen de lengte en breedte graad van je locatie ook onder, maar daar heb je dus met een V-box niets aan.

Dus die laat je dan ongemoeid.

Je kunt wel satellieten zoeken, en je kunt een frequentie instellen waarop je wil zoeken.

Zo kun je dus satellieten vinden.

Aangezien de betreffende installatie niet op deze manier kan draaien, kan ik je niet vertellen of je, als je eenmaal een goed signaal te pakken hebt deze ook kunt opslaan.

Bovendien was er een defect in de installatie aldaar waardoor er geen ontvangst mogelijk was.

Dus hoewel er geen DiSEqC 1.2 te vinden is bij de LNB instellingen, is er wel zoiets te vinden twee menu items lager.

Kijk maar eens of je daar verder mee kunt komen nadat je ontvanger weer te bedienen is.

Als je ook het system ID 23022 hebt, vind je de laatste firmware hier (klik!).

En de een na laatste versie vind je hier (ook klik!)

Je kunt ook op de topfield site op zoek gaan naar de passende firmware indien je een ander system ID hebt.

Vul in het search balkje het model nummer in, en zoek dan van boven naar beneden naar het juiste system ID.

De bovenste is de recentste.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Ik meen dat je voor een software update via de USB ook de afstandbediening nodig hebt (ik zag wat voorbij komen in de menu's), maar ik weet niet of ie toevallig ook automatisch een update doet op het moment dat ie tijdens opstarten een passend bestand op de USB stick aantreft.

 
Hallo MAS3,

Mijn Systeem ID 23022,Load versie L1.02,Device versie 2.0.1, Firmware TF HSCD 7.00.82.

Jouw bericht is voor mij waardevolle informatie.

De Topfield heb ik opgestuurd naar de leverancier om in orde te laten maken. Zo gauw ik hem terug heb kan ik (met behulp van jouw gegevens) weer aan de slag. Als het goed komt dan hoort de Topfield de V-Box een puls te geven om naar de gewenste in de V-Box opgeslagen satelliet te draaien. Ik moet wel eerst de verschillende satellieten manual in de V-Box opslaan. Volgens de mij ter beschikking staande gegevens moet dat kunnen.Hoe precies? Moet ik nog uitzoeken. Heb je een hint ?

Dank en groet, TVSAT

----- Added 27/1/2009 at 11:25:20 -----

@TVSAT
Ik heb hier in de buurt een makker wonen die ook een Topfield heeft en daar staat ook de DiSEqC 1.2 er gewoon in.

Jouw actuator (Jaeger) motor icm de V-Box ken ik niet, dus daar kan ik je geen zinnig antwoord over geven, misschien moet je alle sats handmatig toevoegen; maar misschien kan het ook makkelijker. Ik heb geen idee.

Jammer dat ik je niet kan helpen, maar missschien zijn er andere members op dit board die je verder kunnen helpen.

In jouw geval zou ik persoonlijk alles resetten en kijken wat de uitkomst biedt;

want je hebt er toch -op dit moment- toch geen ****** aan om dit zo te laten omdat je afstandbediening niet werkt.

Groetjes,

Bones
Hallo Bones,

Jawel, volgens mijn gegevens moeten alle satellieten met de hand worden gezocht en opgeslagen in de V-Box. Misschien lukt het om een satelliet met de schotel op te zoeken vervolgens op te slaan in de V-Box waarna de Topfield 7700HSCI aan de hand van zijn opgeslagen gegevens in de software de anderwe satellieten weet te vinden. Ik hoop zo.

Is er iemand die de meest juiste instructie kan ophoesten ?

Allen bedankt en groet,

TVSAT

 
Laatst bewerkt:
Zoals je ziet heb ik die volledige quote even verwijderd, anders staat er twee keer exact hetzelfde direct na elkaar.

Ik kan je er niet meer over vertellen op dit moment.

Bij de mensen waar ik was (is dus niet bij mij thuis), was een defect in de schotel (kabel) waardoor er niets ontvangen kon worden.

Pas als dat is opgelost, kan ik daar nog es gaan kijken hoe een en ander werkt.

Das pure nieuwsgierigheid.

Mogelijk komt er een optie om op te slaan beschikbaar als er een bruikbaar signaal is, dat weet ik niet.

Op een vergelijkbare manier heb ik mijn V-box geprogrammeerd met behulp van een dreambox.

Als je de ontvanger terug krijgt, heb je er in ieder geval een nieuwere firmware inzitten.

 
Ja dat is mooi, maar heeft ie ook exact hetzelfde model als TVsat? Want als ik het goed begrijp zit daar het probleem, dat net bij dat nieuwe type wat TVsat heeft die optie er niet in zit.

Een Jaeger motor is overigens een 36v staafmotor, vroeger het meest gebruikt want toen was er niets anders. De Vbox is een speciale aansturing voor deze motor zodat je die middels diseqc kunt aansturen. Vroeger had je hier een positioner voor nodig.;)

Mijn vermoeden omtrent het probleem is nog steeds dat het in de software ligt en de leverancier gewoon moet zorgen middels contact met de importeur dat deze diseqc optie er in komt.
Hallo Black Tiger,

Ik deel jouw bovenstaande mening volledig. Inmiddels is de ontvanger bij de leverancier.

Tot voorheen werd de staafmotor rectstreeks door mijn Echostar 3000ip aangedreven. In de echostar zit tevens de positioner, dus geen V-Box nodig. Jammer dat die faciliteit niet in de firmware van de moderne ontvangers zit. Geeft wel aan dat mijn schotelinstallatie tot de verouderde systemen moet worden gerekend. Ik vind het zonde om die goed onderhouden 120 cm prime focus schotel te vervangen door een nieuwe schotel met DiSEqC motor Moteck SG 2100 A waarmeee dan met de USALS van de Topfield de schotel zou moeten draaien. Mocht je nog een hint hebben dan hoor ik dat graag.

Bedankt en groet,

TVSAT

 
Hallo Black Tiger,Ik deel jouw bovenstaande mening volledig. Inmiddels is de ontvanger bij de leverancier.

Tot voorheen werd de staafmotor rectstreeks door mijn Echostar 3000ip aangedreven. In de echostar zit tevens de positioner, dus geen V-Box nodig. Jammer dat die faciliteit niet in de firmware van de moderne ontvangers zit. Geeft wel aan dat mijn schotelinstallatie tot de verouderde systemen moet worden gerekend. Ik vind het zonde om die goed onderhouden 120 cm prime focus schotel te vervangen door een nieuwe schotel met DiSEqC motor Moteck SG 2100 A waarmeee dan met de USALS van de Topfield de schotel zou moeten draaien. Mocht je nog een hint hebben dan hoor ik dat graag.

Bedankt en groet,

TVSAT

Hallo Black Tiger, MAS3, Satwatcher en overigen.

Eindelijk is de Topfield via de importeur weer terug. Nu met compleet menu dus ook DiSEqC 1.2 ondersteunend. De V-Box11 is door de leverancier niet geleverd. Was niet meer verkrijgbaar. Daarvoor in de plaats een SatHawk GBox V3000. Een mooi zwart gelikt uitziend kastje. Nadat ik de bedrading had aangesloten was het nog enig puzzelwerk om de Topfield met de GBox middels de 36volt staafmotor de 120cm schotel naar de gewenste satellieten te laten draaien.Topfield handleiding en de GBox handleiding zijn zeer beknopt. Maaaaar het is toch gelukt mijn schotel draait op commando van de AB van de Topfield naar de gewenste(inmiddels al 14) satellieten tussen west 30 graden en oost 42 graden. De GBox kan een schotel van max 300 cm met 36 volt staafmotor draaien. Bij de GBox is ook een afstandsbediening maar die kan ik opbergen omdat na installatie operationeel alleen de AB van de Topfield wordt gebruikt. Voor een Stabmotor wordt een schotel van max.88 cm aanbevolen door de leveranciers. Ik ben dus nu wel blij dat ik mijn bestaande oude (uit het jaar 1993) schotelinstallatie buiten heb gehandhaafd en binnen mijn oude Echostar 3000ip heb vervangen door de Topfield met GBox. Jammer dat de Topfield belangrijke software mistte waardoor een hoop ongemak en geharrewar. Maar eind goed al goed.

Luitjes, allemaal bedankt voor het meedenken en de support.

Groeten, TVSAT

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan