ubuntu en mouten

janblues

Addicted Member
Special Friend
Waarderingsscore
403
Punten
83
Leeftijd
73
Wie kan mij een stukje op weg helpen met het mounten naar dreambox.
Image is Nabilo v8

Janblues

Misschien als je wat duidelijker wilt zijn, wat wil je mounten naar Dreambox?

De dreambox zou sowieso al via je netwerkomgeving bereikbaar moeten zijn als je Nabilo draait, want daar kun je klaarblijkelijk de samba server of wat het dan ook is, niet in uit zetten.
Hij duikt in mijn windows netwerk omgeving namelijk ook steeds op, of ik filesharing nu uitvink of niet.

Maar misschien is dit niet wat je wilt? Doch dan is het verstandig even wat duidelijker te maken wat je wilt bereiken. Wat mounten is, is wel bekend... doch er zijn verschillende vormen om een mount te gebruiken.

De pc wil ik mounten met de dreambox.
In windows werkte dat wel maar ik krijg het niet met geen mogelijkheid voor elkaar met ubuntu.

Vr.gr. Janblues

Dan vertel eens hoe je in windowz windowz mount via de dreambox?
Normaal gesproken mount je op een linux pc een folder die er is of je mount een device in een folder die er is.
Als er op de linux pc geen mount point (folder) is, kun je ook niks mounten.
Of niet BT.

Grtz.

Hoe je dat moet doen is een heel verhaal omdat hier 123 zo neer te pennen.

Ik heb de beschrijving (PDF die ik ergens opgespoord heb en werkt) even op mijn homepage gezet.

Klopt Kilroy.

@Janblues: Nou kijk eens aan, The Matrix heeft het dan toch weer mooi opgelost.
Dus even op zijn naam klikken, dan op "visit the matrix homepage" en dan ben je weer geholpen.:)

how how how

Dit is een beschrijving hoe je moet mounten onder windows en niet onder Linux.

Maar misschien is het wel min of meer hetzelfde

Op die manier doe het in idd ook in windows.

Maar in ubuntu gaat het misschien anders.

Vr.gr. Janblues

Dat klopt inderdaad kerel!
In windowz moet je ook een HD of volume mounten.
Alleen gebeurt dat automatisch als je in verkenner ergens op klikt.
En dat gebeurt ook automatisch als je in linux in een GUI als KDE iets bekijkt.
Alleen gebruikt windowz een systeem van partities of volumes met daarin folders en subfolders.
Linux gebruikt maar ??n file system met folders en subfolders.
Zijn er meerdere partities, dan worden die gewoon gemount in een folder in het centrale file system.
Zo worden windowz partities in linux gemount in een folder /windows.
Een eigenschap van linux is dat het maar een enkel file system heeft.
En mounten kun je zien als bv het bestijgen van een paard, hihi!
Om te kunnen rijden moet je het eerst bestijgen.

Grtz.

Hmmz... ik zie me toch genoodzaakt enige kanttekeningen te plaatsen. Please correct me if I'm wrong.

Het mounten bij zowel linux als windows gebeurt al automatisch tijdens het opstarten van de pc, niet pas als een verkenner opengetrokken wordt ofzo.

Ook linux kent een systeem van partities met folders en subfolders, alleen worden de verschillende partities in linux samengesmolten tot 1 virtueel systeem.
Zo heeft linux ook bijv. hda, hdb als je meerdere schijven hebt. Je kunt zelf bij het installeren ook meerdere partities maken, zo kun je bijv. een aparte /home partitie maken.
Dan krijg je dingen als hda1, hda2 etc.
Doch in het filesysteem zie je alles als 1 grote schijf met allemaal directory's, dat is het grote verschil met Windows. Het heeft zijn voordelen maar ook zijn nadelen (bijv. als een partitie de mist in gaan bij Linux dus), dan moet je alles handmatig gaan zien terug te mounten, da's vervelend.

Mij lijkt file system niet het goede woord. Linux heeft namelijk de ext3, ext2 en reiserfs filesystemen. Windows heeft Fat, Fat32 en NTFS om maar wat te noemen.
Wat dan wel een goede naam is? Geen idee, maar daarom noem ik het effe virtueel systeem omdat alles zo gemount wordt dat het 1 systeem lijkt.

Klopt BT, het is soms niet makkelijk om alles helemaal puntje precies uit te leggen.
Je mount niet linux, maar folders en devices via folders.
Dus als je linux hebt gestart, eventueel zonder KDE dan zijn niet automatisch alle folders en devices gemount.
De folders die je nodig hebt mount je dan met het commando mount.
Heb je KDE lopen dan zullen vaak devices (en partities) al ge-automount zijn.
Je kunt deze dan via de muis unmounten of weer mounten.
Feit is dat een folder of device gemount moet zijn voordat je er iets mee kan.
Hoe het met die partities als hdax hdbx etc zit heb ik al in het linux topic over suse uitgelegd.
Met hda of hdb heb je in de praktijk weinig van doen.
Het file system bestaat uit een root dir met subfolders, en een home dir waar alle users inzitten.
Zo heb je een groot file system, in tegenstelling met windowz die C: D: E: F: etc heeft.
Dus een groot aantal folders binnen ??n root folder.
En dat file system kan met verschillende file types gemaakt worden zoals je zegt.
Bv ext2 ext3 of reiserfs, en da's de manier waarop de files op de HD komen te staan.
Ext3 heeft zich wel als meest gebruikte doorgezet dacht ik.

Grtz.

Prima allemaal maar dan moet het een koud kunstje zijn om een passend antwoord op de vraag van JB te geven.

Of ...........

In de Suse thread van Kilroy staan dacht ik mooie voorbeelden daarvan.

Op linux zit je toch met accounts en mounten ietsie anders als het over het netwerk moet. Het zal in linux dus een kwestie zijn van samba server installeren.
Dan een directory /dreambox aanmaken.
Via de samba configuratie kun je dan prima aangeven dat er een gebruiker dreambox is die daar toegang toe mag hebben.

Hoe je samba installeert en configureert heeft Kilroy uitstekend in de eerste Linux sectie alhier (wat net onder de computers/internet sectie staat), uitstekend beschreven in de Suse thread.
Kwestie van doorbladeren en nadoen.

Bedankt voor het mee denken.
Ik ben inmiddels al wel wat verder ik kan al wel delen met andere pc's via netwerk.
Dus de dream zal nu ook wel lukken.

Vr.gr. Janblues

Nou kijk eens aan, dan ging het toch al beter dan je dacht, niet?
Dan gaat het met de Dream geheid ook wel lukken zoals je zelf ook al schrijft.

We zijn benieuwd. Mocht het niet zo zijn, laat het ons gerust weten. Desnoods ga ik zelf nog eens wat klooien om te zien of ik het hier dan werkend krijg.:)

Volgende maand is het voor mij oud en nieuw.
Mijn vrouwtje heeft voor mij een nieuwe pc in gedachte.
Daar ga ik dan daar gewoon weer windows op zetten en dan kijken of ik wel kan mounten.
Ik vind het een beetje gek dat het wel wil met een andere pc en niet met de dreambox.
Ik heb het ook even geprobeerd met een andere dreambox maar dat werkte ook niet.
En verbinding met de dreambox heb ik wel als ik het ip adres in typ.
Zo gauw als het lukt kom ik het melden.

Vr.gr. Janblues

Weet hier iemand het verschil ten opzichte van het mounten tussen ubuntu en kubuntu?
Ik stel deze vraag omdat op een ander forum een antwoord stond dat het met kunbuntu wel lukte.

Vr.gr.Janblues

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan