Hmmz... ik zie me toch genoodzaakt enige kanttekeningen te plaatsen. Please correct me if I'm wrong.
Het mounten bij zowel linux als windows gebeurt al automatisch tijdens het opstarten van de pc, niet pas als een verkenner opengetrokken wordt ofzo.
Ook linux kent een systeem van partities met folders en subfolders, alleen worden de verschillende partities in linux samengesmolten tot 1 virtueel systeem.
Zo heeft linux ook bijv. hda, hdb als je meerdere schijven hebt. Je kunt zelf bij het installeren ook meerdere partities maken, zo kun je bijv. een aparte /home partitie maken.
Dan krijg je dingen als hda1, hda2 etc.
Doch in het filesysteem zie je alles als 1 grote schijf met allemaal directory's, dat is het grote verschil met Windows. Het heeft zijn voordelen maar ook zijn nadelen (bijv. als een partitie de mist in gaan bij Linux dus), dan moet je alles handmatig gaan zien terug te mounten, da's vervelend.
Mij lijkt file system niet het goede woord. Linux heeft namelijk de ext3, ext2 en reiserfs filesystemen. Windows heeft Fat, Fat32 en NTFS om maar wat te noemen.
Wat dan wel een goede naam is? Geen idee, maar daarom noem ik het effe virtueel systeem omdat alles zo gemount wordt dat het 1 systeem lijkt.