Uitbreiding van de installatie

M

MAS3

Na de spullen in de woonkamer, is nu de schotel zelf aan de beurt.

Ik heb nu een Gregorian offset schotel op het dak staan, met daarin een quad LNB.

Die stuurt de signalen naar een multiswitch met 8 uitgangen.

1 van de dreamboxen (niet in de woonkamer) stuurt een V-box aan, en die stuurt dan weer de 36 volt motor van de schotel.

Werkt prima, maar het kan eenvoudiger qua bediening.

Dus gaat het volgende gebeuren:

De schotel word vervangen door een Wave Frontier, en die word voorzien van minstens 10 quad LNB's.

Ik ben er nog niet helemaal uit welke 10 posities dat gaan worden.

Maar eerst moet het spul het dak op en aangesloten worden, zo dat ik wel minstens Astra 1 kan blijven ontvangen.

Dat gaat inhouden dat er 40 kabels naar binnen moeten, zeg 5 meter elk, das al 200 meter kabel en een stevige bos.

Ik ga de DiSEqC switches niet buiten aan de schotel hangen, want dan ben ik beperkt tot 4 ontvangers, of ik zal steeds als ik wat wil aanpassen het dak op moeten.

Daarom komen de 3 tienvoudige switches op zolder.

Vermoedelijk gaan de telkens 4 kabels naar van Astra 1 en 3 eerst naar de multiswitch(es) in de meterkast, en dan weer naar boven om op de DiSEqC switches aangesloten te worden.

De uitgangen van de DiSEqC switches gaan dan natuurlijk direct naar de betreffende ontvanger.

Zo houd ik zoveel mogelijk flexibiliteit, hoop ik.

Ik heb zelf al een dikke pijp van kruipruimte tot zolder gesmokkeld tijdens de bouw van het huis, dus daar zal geen probleem ontstaan.

Dit alles gaat dus een behoorlijke klus worden, met honderden meters kabel en tig F connectoren.

Het begint met het op maat maken van een paal, want een Wave Frontier moet op een paal van 60 mm diameter gestoken worden, terwijl een tegelvoet een veel dikkere paal heeft.

Laswerk dus.

Voordeel is wel dat ik de paal precies op de juiste hoogte / van de juiste lengte kan maken.

Daardoor word de zichtbaarheid van de schotel (aan de voorkant van het huis), zoveel mogelijk beperkt.

En 2 60/40 tegels erbij, zwaar werk en maar zien dat dat zonder kleerscheuren het dak op komt.

Dak is hier een dakkapelletje, dat ik niet alleen vanwege het licht en de ruimte op zolder heb laten maken, maar ook om daarop de schotel te zetten.

Dan gaan er dus 40 kabels onder de dakpannen, en dan weer naar binnen door een nieuw te maken gat.

De 5 kabels die er nu heen gaan, gaan langs een gat voor ventilatie maar dat is straks niet meer bruikbaar voor zoveel kabels.

En natuurlijk moet het dak wel waterdicht en zo blijven he..

Er komt ook nog een heel ander type antenne bij, wat weer leuk/handig voor mijn werk is.

Ik zal eens kijken of ik er wat foto's van kan maken tijdens de werkzaamheden.

En of ik de tijd er ook voor kan vinden, want ik werk nu tot zo'n 80 uur per 7 dagen die de week rijk is (dat was dus deze week).

De schotel, LNB's en DiSEqC switches zijn inmiddels in huis.

 
Phuuuu, dat gaat een heel interessante worden met een aparte opstelling. Ben reuze benieuwd naar het bouwverslag en evt. foto's.

Hopelijk geeft dat allemaal niet te veel verlies met al die kabels want zoals je zelf al aangeeft wordt het toch een hele bundel zo alles bij elkaar.

Heb je zo'n groot huis dan dat je rekening wilt houden met meer dan 4 ontvangers? Of ligt het in de planning om t.z.t. een gedeelte te gaan verhuren ofzo? Want ik ben natuurlijk nieuwsgierig van aard en derhalve ook benieuwd naar de reden van de voorzorg (en daardoor ietwat aparte configuratie) om meer dan 4 ontvangers te kunnen aansluiten.;)

Maar doe rustig aan en zorg ook voor voldoende pauze enzo, want 80 uur per week draait een ondernemer wel, maar het is wel erg veel en dat kan ook ongezond zijn/worden. Dus voorzichtig aan het, niet dat je dadelijk van het dak af kiept ofzo.

 
Zorg dat je niet van je dak afkukelt. ;)

Ik ben ook erg benieuwd naar de opstelling, dus zou er ook wel eens wat foto's van willen zien, van zowel de voortgang als het einderesultaat!

Hier zit ik vandaag te prutsen met het weghangen van een tweede draaiend systeem ivm de aanschaf van de DM 800, en dan kom jij met zoiets...

 
Inmiddels staat de schotel op het dak, en heb ik als eerste Astra1 zoveel mogelijk goed gezet.

Echter tijdens de stevige regenbuien die we de laatste tijd nogal eens hadden, viel het signaal weg.

Een paar weken later heb ik een spectrum analyzer kunnen lenen, en daarmee gelijk de schotel helemaal goed af kunnen stellen.

De 10 LNB's zijn nu allemaal op een satelliet gericht, ik weet alleen niet helemaal op welke satelliet.

Want het tabelletje dat ik met de excel sheet had gemaakt en waarop ik aantekeningen heb gemaakt, ben ik kwijt geraakt (weggewaaid...).

Ik kan natuurlijk wel aardig gokken.

Vandaag heb ik er 12 kabels van 7 meter lang elk bijgetrokken door het gat dat er al zat.

Ook de andere kabel voor dat andere signaal ligt er nu.

Dat gat is groot genoeg om er nog een stuk of wat kabels bij te trekken, maar daar word het wel iets minder mooi (op het oog) van.

Met deze kabels van vandaag erbij kan ik straks Astra 1, 2, 3 en hotbird pakken en kan ik voorlopig vooruit.

Ook de op hande zijnde veranderingen bij CDS zijn dan dus onder controle hier.

Binnenkort ga ik de DiSEqC switches aansluiten.

Eerst de kabels van de ontvangers naar de switches trekken, via meterkast en kruipruimte naar zolder.

De 6 andere LNB's komen later nog aan de beurt, wanneer het weer het toe zal laten weer het dak op te klimmen.

In de tussentijd kan ik de benodigde kabels vast voorbereiden.

Die zijn dus 7 meter lang in plaats van 5.

Op 36 stuks maakt dat wel wat uit (= 72 meter meer kabel nodig !)

Maar die extra lengte is nodig om de kabel ook een beetje netjes te kunnen leggen.

 
Ik ben echt reuze benieuwd naar de foto's. Nog dit jaar of komend voorjaar willen we hier in onze tuin de vaste schotels gaan vervangen door zo'n T-90.

Maar hopelijk gaat het lukken met de diseqc switches allemaal, een kennis van me had er nogal wat moeite mee, maar jou kennende zal dat niet al te veel problemen opleveren.;)

 
Nou, de kabels naar de ontvangers zijn ook klaar.

Ik moest dus nog wat kabels van meterkast naar zolder en vice versa maken.

6 stuks in totaal, maar ik had al van begin af aan 3 kabels naar zolder liggen.

Deze kabels zijn 15 meter lang, dus nu is er een lengte van 37 meter kabel tussen LNB en meterkast in totaal.

Daar komt telkens nog eens zo'n 10 tot 15 meter kabel bij naar de betreffende ruimte waar de ontvanger staat, dus een aardige lengte.

Natuurlijk was het even rommelen om alles goed ingesteld te krijgen.

Ik heb 1 DiSEqC switch aangesloten op de DM 7000 hier in de hobbykamer, en 2 stuks op de Cube Revo in de woonkamer.

Overigens zal ik in de toekomst ook nog wel een extra keer heen en weer gaan tussen zolder en meterkast wanneer daar de tijd en spullen voor zijn, zodat ik ook nog eens in de slaapkamer alles kan ontvangen.

De DM 7000 in de hobbykamer hier, was verschrikkelijk om in te stellen in de juiste stand.

Om geheel onduidelijke redenen, moet je de box een aantal malen vertellen hoe de installatie in elkaar zit.

De gewone gebruiker komt daar nooit uit, en das erg jammer en onnodig.

Ik heb eerder al wel geleerd dat het slim is om voordat je gaat rommelen aan de instellingen van je DM (die tot dan toe wel OK functioneert), eerst even een complete backup maakt zodat je altijd terug kunt naar wat je had.

Vraag me niet waarom, maar het was noodzakelijk om een aantal malen zo'n backup te maken en die terug te zetten voor het werkt.

Daarbij kan ik me niets herinneren dat veranderd is.

Maar goed, inmiddels werkt het een weekje en kan ik naar 4 satellieten kijken zonder te moeten wachten op het draaien van de schotel, en daarbij ook nog rekening te houden met de ontvanger op een andere plaats.

De Cube Revo is een verademing ten opzichte van de DM 7000 voor wat betreft het instellen van deze 8 voudige DiSEqC switches; het werkte direct.

Natuurlijk wist ik inmiddels wel wat je niet moest doen uit de lessen van de DM 7000.

Scannen van de zenders leverde tegen de 3500 zenders op, maar geen NL HD zenders.

Bleek dat er iets fout zit in de database ( fimware r13322) waardoor niet alle transponders correct zijn en er dus geen programma's gevonden konden worden.

Met wat uitzoeken en rommelen met een settingseditor, en in het menu voor handmatig zenders zoeken, is dat inmiddels ook onder controle.

De Cube Revo in de huiskamer heeft dus nu de HD programma's in de lijst staan.

Dan word het nu dus zaak om te bedenken of ik een andere CI module, kaart en HD abonnement zal gaan nemen.

Mijn huidige Irdeto kaart en Powercam zijn natuurlijk niet bruikbaar voor HD signalen.

Maar eens zien wat dat allemaal weer voor investering gaat vergen, dat zijn dan dus wel terugkomende kosten.

 
Heb je tussentijds de DM7000 gewoon netjes uitgeschakeld via de afstandsbediening? Dus menu -> uitschakelen -> nu uitschakelen?

Dat wil hij nog wel eens graag hebben na het wijzigen van diseqc/lnb instellingen opdat de gegevens behouden blijven.

Als dat niet gebeurt maar gewoon standby gezet en dan de stekker er uit, wil hij graag zijn instellingen verliezen en dat kan een oorzaak zijn dat je bepaalde zaken meermaals hebt moeten doen.

Doch da's slechts een idee van mij kant, misschien heb je die methode geprobeerd en onthield de DM7000 het ondanks dit toch slecht.

Die ontvangers hebben soms vreemde kuren.:)

 
Nee, dat heb ik niet gedaan.

Beetje vreemd dat het wel wil met 2 satellieten, maar dat als het er 4 worden er allerlei rare zaken gebeuren.

Zoals de derde satelliet die ineens de 2e gaat vervangen en zo, ik weet niet precies meer wat er allemaal voor raars voorbij gekomen is.

Je moet gewoon veel geduld hebben en veel proberen om het goed te krijgen.

Met de Cube Revo had ik dat allemaal niet, het instellen van DiSEqC was in een paar minuten gebeurd.

Wat daar nog het langste duurde, was dat ik eerst de ene satelliet instelling moest opslaan met de blauwe knop voor ik de volgende ging instellen.

Wanneer je dan alle satellieten hebt ingesteld, ga je naar het volgende punt en laat je het ding zoeken.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan