Uitrichten draaibare schotel, welke satelliet in het midden?

G

Generation

Ik heb probeer voor mijzelf een draaibare schotel te plaatsen.

Welke satelliet moet ik als midden nemen?

Ik woon in Utrecht.

Dank voor jullie hulp.

 
ik heb mij laten vertellen dat het de Sirius moet zijn.

Zelf heb ik hem op 1 gr.West uitgericht maar ik had ontzettend veel correctie nodig achteraf.

Op 5 gr.oost is het vanuit utrecht het uiterste zuiden.

 
ik neem sirius op 5 graden oost

als midden punt ik hoop dat je ergens een handleiding hebt vvo het uitrichten van je schotel en anders stuur maar een mail dan stuur ik je wel een handleiding door ok.

groetjes

 
Ik ga het morgen meteen uitproberen.

En een handleiding voor het uitrichten is van harte welkom

(generation206@hotmail.com)

(Sorry dat ik een nieuwe threat aangemaakt heb)

 
Als je het echt goed moet je de polarmount rechtdoor zetten, uitrichten op 5 gr Oost op een analoog kanaal en daarna de schotel naar het zuiden draaien net zover dat het beeld voo 50% in de spikes gaat. In Utrecht staat hij dan perfect!

Veel succes

 
Satwilly:

uitrichten op 5 graden oost en dan naar het zuiden draaien zeg je... 5 graden oost IS het zuiden voor de meesten van ons!

Bedoel je omlaag richting de grond? Of naar nul graden ?

Dit slaat nergens op!

 
je fixeert de chotel op 19.5 graden(astra),dan draai je de gehele polarmount tot je beeld hebt, en klaar is kees. je hebt de schotel dan van h to h goed staan. (tenminste in limburg)

greetz flup

 
Als je in het midden van het land woont, kun je de elevatie hoek van je schotel op ongeveer 48 graden zetten en daarna op 5 graden oost met je mount de sirius op maximaal signaal afregelen.

Als het meezit is de complete belt van Clark te volgen.

En anders is het alleen nog maar een kwestie van fijn-afstellen.

 
Je moet dit allemaal een beetje anders bekijken, we nemen als middenste sat de sat die het hoogst zit voor onze positie natuurlijk. Hoe doe je dit :

De hoogst mogelijke punt dat je draaibare mag hebben moet te vinden zijn in het compas zuiden. Links en rechts daarvan moet hij weer zakken. Welke sat ligt er nu op compas zuiden ? Wel dat kun je bepalen aan de coördinaten waar je woont, ik woon bijvoorbeeld op 3°OL, dus zou de sat die op 3° Oost zit het hoogste punt zijn vanaf mijn locatie bekeken of die sat al dan niet bestaat doet er niet toe, dit is teven ook het compas zuiden.

Dus het midden van je draaibare (of het hoogste punt) is altijd het compas zuiden. Welke sat daarzit kun je weten a.d.h.v. de lengtegraad.

 
@drz de elevatie hoek die jij bedoeld is die van de schotel of van de stab?

tnx,

alex

 
Chollie,

De schaal van je schotel zelf zet je op ongeveer 48 graden.

Dan kun je (als je een jeager H to H mount hebt) met het draadeinde en de moeren aan de achterkant op maximaal sigaal afregelen.

Let er op dat de mount zelf op 0 graden staat .

Ik heb deze metode zelf met telkens goed resultaat gebruikt in combinatie met een echostar en de bewuste jeager mount, maar het schijnt weer niet te werken met een diseqc 1.2 motor voor de humax.

Met deze mount stel je je schotel af op rond de 11 graden en richt weer op maximaal signaal af op de sirius met de diseqc mount.

Zorg er ten alle tijden voor dat je mast perfect waterpas is!!

vertikaal wel te verstaan :biggrin:

 
Is het zo dat als je op sirus hebt uitgericht 5 graden oost dat dan het draai gedeelte (het korte stukje mast van de stab motor) precies in het lood staat?

Groeten, Sat4me2.

 
Dat stukje mast op je stab staat niet in het lood maar schuin naar voren of naar achteren.(afhankelijk van het type)

De hoek weet ik even niet zo snel voor de geest te halen.

 
Hmm, als je een Diseqc motor gebruikt voor bijvoorbeeld de Humax, dan schijnt het dat de schaal van de schotel op rond de 31 graden moet staan.

Typfoutje, bedankt! :biggrin:

 
Hmm, daar moet je dan, voor de benelux, nog wel de declinatie (ong. 6/7gr.) vanaf trekken dan... tenzij je zoals drz midden in Frankrijk woont... ;)

31 gr is ongeveer de elevatiehoek in de benelux op het echte zuiden.

 
Je hebt gelijk.

Na zelf wat geëxpirimenteerd te hebben met zo'n ding kloppen die verhalen van de 30 graden niet.

Ik kom uit op ongeveer een graadje of 10 á 11.

 
ik heb mijn stab nu goed staan,er blijken 2 stab's in de handel te zijn,met verschillende gradenmeters,de een kan niet verder dan 30gr.

en die van mij tot 60gr.

ik heb hier nu een elevatie van 54gr. op mijn stab en mijn schotel,

op 26gr.

chollie

 
@chollie

Klopt van die rotorsats; de ene (oud?) heeft een gradenboog voor de elevatiehoek, de ander (nieuw?) voor de draai-as, vandaar de verwarring.

Met jou waarden zit je inderdaad in de buurt. Als ie met deze afstelling de boog goed volgt, dan staat je mastje niet helemaal waterpas. Ik heb in de download/links een link geplaatst naar een handige calculator voor het berekenen van de juiste waarden.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan