R
Remco
Er is momenteel een proefproces bezig tegen het "unlocken"van telefoon toestellen.
Justitie in actie tegen kraken van sim-lock
Rotterdam - Telecomwinkeliers mogen het elektronisch slot in mobiele telefoons niet voortijdig verwijderen om bellers goedkoop te laten overstappen naar een andere gsm-aanbieder.
Dat heeft justitie deze week betoogd voor de rechtbank in Maastricht in een zaak tegen de 34-jarige telecomwinkelier S.K. uit Voerendaal. K. zou fraude hebben gepleegd door telefoons aan te bieden waarvan het elektronisch slot - het sim-lock - was verbroken.
Telecomaanbieders als KPN of Libertel subsidiëren telefoons die via hun netwerk bellen soms met honderden guldens. De koper zit dan wel - door het sim-lock - voor minstens een jaar vast aan de aanbieder en kan alleen tegen betaling officieel van het sim-lock af. Telecomwaakhond Opta heeft bepaald dat de aanbieders verplicht zijn het elektronische slot na een jaar gratis te verwijderen als de klant daarom vraagt.
Toestellen zonder sim-lock maken het mogelijk om met hetzelfde apparaat over te stappen op andere telecomaanbieders. Klanten hebben tegenwoordig talloze mogelijkheden om het slot buiten de provider om te laten verwijderen. Op markten en op internet zijn hiervoor allerlei goedkope aanbiedingen te vinden. Het kraken van het sim-lock is lucratief. Zo kan een prepaid-telefoon van Nokia 200 gulden kosten, terwijl hetzelfde apparaat zonder sim-kaart (en dus zonder slot) uitkomt op 400 gulden.
Paul Quak van telecomwinkel Road Phone Rotterdam zegt dat het deblokkeren een makkie is: ,,Wij houden ons er verre van. Maar met een datakabel tussen je telefoon en je pc kun je het gewoon zelf doen. En als je niet zo technisch bent, dan zijn er op markten en in accessoirezaken genoeg mensen die het tegen betaling voor je oplossen''. Op internet is voldoende software beschikbaar om sim-locks binnen enkele minuten te verwijderen.
Een anonieme computer- en telecomspecialist, die zegt de codes alleen voor eigen gebruik te kraken, weet dat het aanbod van gedeblokkeerde toestellen groot is. ,,Kijk maar op internet.''
Een telefoonbedrijf in Schiedam verwijdert sim-locks niet zelf, maar besteedt het uit aan specialisten.
Het kost de klant ongeveer 50 gulden. Het bedrijf waarschuwt de klanten er wel voor. ,,De fabrieksgarantie vervalt bij deblokkeren. En waarom zou je niet even geduld hebben met je huidige provider als deze na een jaar gratis deblokkeert'', aldus een medewerkster.
Telecombedrijven KPN en Ben zeggen niet blij te zijn met de veel voorkomende kraakpraktijken. Hoewel beide bedrijven in samenwerking met telefoonproducenten energie steken in betere beveiligingstechnieken, hopen ze dat de rechter in de zaak tegen K. het kraken van sim-locks strafbaar stelt. K.'s advocate F. van Venrooij denkt dat van strafbare feiten geen sprake is. Volgens haar is het sim-lock geen noodzakelijke beveiliging, maar een handelsbelemmering die door producenten op verzoek van de telefoonmaatschappijen wordt aangebracht.
Uitspraak 3 juli.
Rechtbank: meer onderzoek sim-lockverwijdering nodig
MAASTRICHT - De rechtbank in Maastricht heeft dinsdag een nader onderzoek bevolen in het proefproces rond de zogeheten sim-lock, de blokkering van pre-paid (vooruitbetaalde) mobiele telefoons. Het proces draait om de vraag of het rechtmatig is om de sim-locks te verwijderen.
Pre-paid mobieltjes worden door de providers ver onder de normale prijs verkocht als lokkertje. Om de korting terug te verdienen, bouwen ze een blokkering in, zodat de beller alleen gebruik kan maken van het net van het telecombedrijf dat het toestel heeft geleverd.
Enkele jaren geleden kwam de nu 34-jarige S.K. uit het Limburgse Voerendaal op het idee om die sim-lock te verwijderen vóórdat de koper van het toestel zich aanmeldde bij de provider.
Aanmelding
K. gaat er vanuit dat de leveringsvoorwaarden pas ingaan als de klant zich heeft aangemeld. Voor die tijd kan de eigenaar van het toestel er mee doen en laten wat hij wil. In de ogen van K. is een sim-lock niets anders dan een vorm van gedwongen winkelnering.
De aanbieders van mobiele telefoons en het Openbaar Ministerie (OM) denken dat de verwijdering van de sim-lock onrechtmatig is. Na drie jaar dubben durfde het OM een proefproces aan. Het moet desondanks van de rechtbank een deel van het huiswerk overdoen en duidelijker bezwaren op tafel leggen. Naar verwachting wordt het proces tegen K. eind dit jaar voortgezet
bron (algemeen Dagblad)
Remco
Justitie in actie tegen kraken van sim-lock
Rotterdam - Telecomwinkeliers mogen het elektronisch slot in mobiele telefoons niet voortijdig verwijderen om bellers goedkoop te laten overstappen naar een andere gsm-aanbieder.
Dat heeft justitie deze week betoogd voor de rechtbank in Maastricht in een zaak tegen de 34-jarige telecomwinkelier S.K. uit Voerendaal. K. zou fraude hebben gepleegd door telefoons aan te bieden waarvan het elektronisch slot - het sim-lock - was verbroken.
Telecomaanbieders als KPN of Libertel subsidiëren telefoons die via hun netwerk bellen soms met honderden guldens. De koper zit dan wel - door het sim-lock - voor minstens een jaar vast aan de aanbieder en kan alleen tegen betaling officieel van het sim-lock af. Telecomwaakhond Opta heeft bepaald dat de aanbieders verplicht zijn het elektronische slot na een jaar gratis te verwijderen als de klant daarom vraagt.
Toestellen zonder sim-lock maken het mogelijk om met hetzelfde apparaat over te stappen op andere telecomaanbieders. Klanten hebben tegenwoordig talloze mogelijkheden om het slot buiten de provider om te laten verwijderen. Op markten en op internet zijn hiervoor allerlei goedkope aanbiedingen te vinden. Het kraken van het sim-lock is lucratief. Zo kan een prepaid-telefoon van Nokia 200 gulden kosten, terwijl hetzelfde apparaat zonder sim-kaart (en dus zonder slot) uitkomt op 400 gulden.
Paul Quak van telecomwinkel Road Phone Rotterdam zegt dat het deblokkeren een makkie is: ,,Wij houden ons er verre van. Maar met een datakabel tussen je telefoon en je pc kun je het gewoon zelf doen. En als je niet zo technisch bent, dan zijn er op markten en in accessoirezaken genoeg mensen die het tegen betaling voor je oplossen''. Op internet is voldoende software beschikbaar om sim-locks binnen enkele minuten te verwijderen.
Een anonieme computer- en telecomspecialist, die zegt de codes alleen voor eigen gebruik te kraken, weet dat het aanbod van gedeblokkeerde toestellen groot is. ,,Kijk maar op internet.''
Een telefoonbedrijf in Schiedam verwijdert sim-locks niet zelf, maar besteedt het uit aan specialisten.
Het kost de klant ongeveer 50 gulden. Het bedrijf waarschuwt de klanten er wel voor. ,,De fabrieksgarantie vervalt bij deblokkeren. En waarom zou je niet even geduld hebben met je huidige provider als deze na een jaar gratis deblokkeert'', aldus een medewerkster.
Telecombedrijven KPN en Ben zeggen niet blij te zijn met de veel voorkomende kraakpraktijken. Hoewel beide bedrijven in samenwerking met telefoonproducenten energie steken in betere beveiligingstechnieken, hopen ze dat de rechter in de zaak tegen K. het kraken van sim-locks strafbaar stelt. K.'s advocate F. van Venrooij denkt dat van strafbare feiten geen sprake is. Volgens haar is het sim-lock geen noodzakelijke beveiliging, maar een handelsbelemmering die door producenten op verzoek van de telefoonmaatschappijen wordt aangebracht.
Uitspraak 3 juli.
Rechtbank: meer onderzoek sim-lockverwijdering nodig
MAASTRICHT - De rechtbank in Maastricht heeft dinsdag een nader onderzoek bevolen in het proefproces rond de zogeheten sim-lock, de blokkering van pre-paid (vooruitbetaalde) mobiele telefoons. Het proces draait om de vraag of het rechtmatig is om de sim-locks te verwijderen.
Pre-paid mobieltjes worden door de providers ver onder de normale prijs verkocht als lokkertje. Om de korting terug te verdienen, bouwen ze een blokkering in, zodat de beller alleen gebruik kan maken van het net van het telecombedrijf dat het toestel heeft geleverd.
Enkele jaren geleden kwam de nu 34-jarige S.K. uit het Limburgse Voerendaal op het idee om die sim-lock te verwijderen vóórdat de koper van het toestel zich aanmeldde bij de provider.
Aanmelding
K. gaat er vanuit dat de leveringsvoorwaarden pas ingaan als de klant zich heeft aangemeld. Voor die tijd kan de eigenaar van het toestel er mee doen en laten wat hij wil. In de ogen van K. is een sim-lock niets anders dan een vorm van gedwongen winkelnering.
De aanbieders van mobiele telefoons en het Openbaar Ministerie (OM) denken dat de verwijdering van de sim-lock onrechtmatig is. Na drie jaar dubben durfde het OM een proefproces aan. Het moet desondanks van de rechtbank een deel van het huiswerk overdoen en duidelijker bezwaren op tafel leggen. Naar verwachting wordt het proces tegen K. eind dit jaar voortgezet
bron (algemeen Dagblad)
Remco