usb stick

R

ronald

Ik heb een usb stick gekocht maar nu wil ik vragen hoe moet ik deze usb stick op de dreambox instellen als ik hem ingeplugd heb,want mijn dreambox geeft aan dat het geheugen 93 procent vol zit,dat lijkt mij sterk op een 2gb usb stick,iemand sugesties??

Groeten Ronald.

Je USB stick is geen uitbreiding van het werkgeheugen en zal dus ook niet als meer geheugen worden aangegeven.

Het is eerder een andere vorm van harddisk; het is een extern geheugen.

Om je stick te kunnen gebruiken, zul je waarschijnlijk de box opnieuw moeten opstarten met de stick ingeplugd.

Hierna is 'ie terug te vinden in het menu onder hardware instellingen (afhankelijk van je image waar 'ie precies te vinden zal zijn).

Eventueel moet je dan de stick ook nog formatteren en dat kan dat daar waar je de stick in het menu ook terug vind.

Als je dreambox aangeeft dat je geheugen voor 93% vol zit wordt volgens mij de /var directory bedoeld en niet je usb stick.

Je moet uiteraard je USB stick wel door de Dreambox laten formatteren, dat kan via de menustructuur. Probeer dat eerst eens.

Indien de Dream dan nog steeds aangeeft dat je geheugen 93% vol zit, dan betreft het de /var en dan zou je de /var naar usb kunnen verplaatsten, alleen bij de meeste images zit die funktie niet meer in de menustructuur.

Je kunt dat dan nog wel via ftp overzetten, maar of de Dream er dan ook naar kijkt is mij onbekend, misschien dat iemand die dat op deze wijze al eens geprobeerd heeft daar meer over kan zeggen want standaard zal de dreambox naar de /var in de flash kijken dus volgens mij moet dat ergens dan worden aangegeven dat ie naar de usb moet kijken voor de /var directory.

Ah ik zie net dat ik gelijk met mas3 zijn post zat te schrijven, maar maakt niet uit, onze informatie vult elkaar aan.

alleen bij de meeste images zit die funktie niet meer in de menustructuur.

Of je moet verdomde goed zoeken naar die optie.

Maar ik vraag mezelf eigenlijk een beetje af waarom dit niet meer is?

Die vraag stelde ik me eigenlijk ook al in de andere thread, wellicht kunnen we ons daar het beste even houden omtrent de /var anders krijgen we een dubbel topic over hetzelfde.

Dit is inderdaad wel heel veel moeite om de usb stick te kunnen gebruiken voor meer geheugen want daar had ik hem nu juist voor gekocht,ik heb bij mijn swapfile 32om staan heeft dat er ook wat mee te maken? Na dat ik de usb stick geformateerd had bleef trouwens het var geheugen even vol[jammer].

Groeten Ronald.

Ja dat is dus omdat de /var naar de usb moet verwijzen, en met alleen formatteren lukt dat niet dan moet ook die /var directory naar de usb verplaatst worden en een symlink gemaakt.

Enige andere oplossing is om maar 1 emu er in te zetten en evt. de games er uit te halen dan heb je toch wat meer plaats in de flash.

Ik snap het even niet want ik heb hier ook een USB stick erin zitten want heb ook geen HD in mijn dreambox en dat draait perfect.

Normaal gesproken doe ik dan het volgende als ik er een nieuwe image op zet:

EERST FORMATEREN EN MOUNTEN MET FLASHWIZZARD

DAN ALLES NAAR USB VERPLAATSEN

Draai zelf met PLI dus dan heb je de keuze ergens om de var te verplaatsen naar je USB stick daarna box opnieuw opstarten en klaar,, hierna word alles wat je dan erop gooit automatisch op je stick gegooid.

Flashwizzard is nog niet specifiek ter sprake geweest in dit en het andere (klik!) onderwerp.

Dat programma zorgt er voor dat de nodige instellingen gedaan worden zonder dat je je er zelf druk om hoeft te maken.

Tech heeft dat in dat andere onderwerp (terecht) al als "knoppiedrukprogramma" ofziets aangeduid.

Er is een versie van flashwizard in onze download sectie, onder dreambox, utilities (klik!) te vinden, maar das wel een versie uit 2006.

Lijkt me toch de moeite waard om te proberen.

Draai zelf met PLI dus dan heb je de keuze ergens om de var te verplaatsen naar je USB stick
En HIER gaat het om. De Pli mag dat misschien nog wel hebben, maar vele andere images inmiddels niet meer, waaronder de Gemini en de Nabilo.

Je kunt dus mounten en verplaatst wat je wilt, maar je zal toch -ergens- moeten aangeven dat de Dream op die plaats moet gaan kijken want automatisch zal hij naar zijn eigen /var in de flash gaan kijken.

Het probleem is die symlink te maken. Dat is in principe gemakkelijk als je weet hou het moet. Men zal even via telnet naar de Dream moeten en dan in de / (de root dus) gaan staan met de cursor, daarna dit commando invoeren:

ln -s /var /mnt/usb/var

De eerste letter is een L dus eigenlijk LN maar dan met kleine letters.

Let op de spaties. Ik weet echter niet zeker of zo'n symlink ook blijft bestaan als je de Dreambox met shutdown helemaal uit zet of herstart, vermoedelijk wel.

Met zo'n optie in je firmware om de zaak naar /var te verplaatsen, worden niet alleen de benodigde bestanden gecopiëerd waardoor je niet eens flashwizard nodig hebt maar wordt tevens die symlink gemaakt.

Deze zul je nu dus handmatig moeten maken.

@Mas3: De versie Flashwizard uit onze Downloadsectie mag dan wel van 2006 zijn, maar het is de laatste nieuwe, namelijk versie 6.3 en sinds die tijd is geen nieuwe uit gekomen dus die is zeker goed te gebruiken.

ok bedankt voor de moeite is dus niet zo makelijk meer als vroeger jammer mischien word het nog wel eens weer een onderdeel van de images van gemini.

GroetenRonald.

Het is in feite wel gemakkelijk alleen moet je dat commando om die symlink te maken even handmatig invoeren.

Eigenlijk zou ik het ook wel toejuichen als het weer in de images erbij komt, want er zijn toch nog zat mensen die er graag gebruik van maken, vooral bij de DM7000.

Gister was mijn 7000 gecrasht met Gemini 4.1

Hij was niet meer in de benen te krijgen.

Ik heb er maar gelijk Gemini 4.2 erop gezet.

Bij het opstarten flash erase gegeven.

Eerst heb ik een swapfile aangemaakt op de USB stick.

Daarna vanuit het menu de VAR op de USB stick gekopieerd.

De box start dan opnieuw op.

Vervolgens staat de VAR op de USB stick.

Hierna is het niet meer te vinden in welk menu ook.

Bij het installeren van een addon krijg ik de melding dat er 6% gebruikt wordt.

Het is dus niet verdwenen.

Het is maar één keer toe te passen.

Na de installatie heb ik pas de zenderlijst ingelezen.

Vermoedelijk gaat het alleen als er nog niets is ingesteld.

Ik had nl eerst de swapfile aangemaakt en dat soort instellingen.

Daarbij kwam ik de mogelijkheid tegen om de var op de stick te kopieren.

Na het opstarten niet meer.

Het is maar één keer toe te passen.
Klopt, vervelend maar waar. Vroeger was dat beter geregeld. Dat die 4.1 problemen heeft gegeven verwondert me niet, die was nogal buggy.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan