USB

Kilroy

Addicted Member
Lid sinds
15 aug 2002
Berichten
3.349
Waarderingsscore
1
Punten
0
Leeftijd
14
Weet iemand zo of usb 3.0 harde schijven ook op usb 2.0 ports werken?
Oftewel of ze backwards compatible zijn.

Grtz.
 
Idd draaien hier perfect op de usb2 van mijn laptop . Kreng wil maar niet kapot en mag dus van ma nog geen nieuwe laptop aanschaffen..
 
Ja ik had ook al het een en ander gevonden, en ik neem aan dat het voor alle schijven geldt.

Het probleem is dat ze zo traag zijn die usb schijven.
Theoretisch is usb 3.0 10 keer sneller dan usb 2.0, maar in de praktijk blijkt dat bij harde schijven maar zo'n 3 keer te zijn.
En in de praktijk blijkt dat rond 100 MBps (megabytes) te zijn.
Dat ongeveer zo snel als de oude ide schijven die ook 100/133 MBps waren.
Sata schijven waren wat sneller met 1,5 Gbps (Gigabits) en dat is 187 MBps (Megabytes) en de fabrikanten gaven dat dus aan in bits.
Dus al snel kwam sata 2 en die was al dubbel zo snel met 3,0 Gbps en dat was 375 MBps en als laatste sata 3 met 6 GBps en weer een verdubbeling.
Usb 2.0 is dus echt traag met rond de 30 MBps.

Het is wel vreemd dat de fabrikanten niets zeggen over de snelheid van de usb harde schijven, of niet?

Grtz.
 
Moet je eens,een . Usb stick van 64 gb volpompen. Kun je een weekendje weg
 
Er bestaan eigenlijk geen usb harde schijven. Er bestaan wel IDE of Sata schijven in USB behuizing, de benaming is echter wel korter zo en da's handig.
Maar de snelheid is vaak toch van meerdere zaken afhankelijk. Om te beginnen een goede usb 3.0 aansluiting en bijbehorende chipset. Schijnt niet eens elke moderne pc te hebben.

Daarnaast kun je bijv. toch nog leuke traagheid krijgen als je wel een USB 3.0 aansluiting hebt maar er in feite toch nog een ouder type Sata schijf in geduwd wordt.
Dus als er een SATAII/300 schijf in zit.
Wil je echte snelheidswinst dan zul je in een USB 3.0 behuizing eens een SSD schijf moeten duwen, dat zal best verschil maken.
Maar bij zoiets haal je zo goed als nooit de beloofde snelheid, dat kan nogal eens grof tegen vallen inderdaad.
 
Dus dat zou betekenen dat alle harde schijven sata zijn in een doosje met een usb aansluiting?
De fabrikanten vermelden er nooit iets van, en alleen maar USB 3.0 (of 2.0).
Dan zou je dus ook sata schijven met een verloop plug op een usb poort kunnen hangen.

Die usb 3.0 snelheid is gedefinieerd en genormd en is dus steeds dezelfde.
En ik weet ook niet hoe nieuw het moederboard moet zijn voordat er usb 3.0 op zit.

SSD of solid state is inderdaad wel zeer veel sneller.
Dat is statisch RAM in tegenstelling tot de gewone geheugen chips die dynamisch zijn en de data verliezen zonder voeding.
Het nadeel is dat solid state nog zeer duur is en daarom nog niet veel gebruikt wordt.

Grtz.
 
idd is een externe usb harddisk niks anders dan een SATA drive met een adaptertje ervoor.
De kwaliteit van het adaptertje zorgt voor de belabberde snelheden.

Dat SSD niet veel gebruikt wordt is niet helemaal waar in de moderne laptops ziiten allang van die schijven zelfs in die van de Aldi.

Woensdag hebben ze zon krachtpatser in de aanbieding:
- 1000 GB SSHD-Hybride harde schijf (8 GB Flash)

USB3 en USB 2 poorten

17.3 inch touchscreen

499 euro

http://www.aldi.nl/aldi_173_touch_notebook_48_5_705_7351.html
 
Tja, dan werkt hij op usb 3.0 veel trager en op usb 2.0 wordt het echt hopeloos.

Statisch Ram bestaat inderdaad al zo lang als de pc maar was steeds vrij duur.
En dynamisch Ram is ook niet altijd even goedkoop geweest.
Tegenwoordig zie ik dat bv sata SSD van zo'n 100 GB meer dan 100 Euro kost.
Dus dat schiet ook niet echt op.

Ja bij de Aldi blijven ze nog steeds leuk stunten met die dingen.

Grtz.
 
Kort geleden hadden ze bij de Aldi een 3 TB usb 3.0 harde schijf voor 99 Euro.
En nu zag ik een 32 GB memory stick voor 12,99.
Dat is wel aardig.

Grtz.
 
Ja ze blijven stunten

Ik heb van de Aldi zowel een 16 Gb en nu ook de 32 Gb Memory stick , niks mis mee en een zacht prijsje,

Alleen je moet wel als de donder naar de aldi gaan als die aanbieding vacant gaat want binnen notime zijn ze op.
Ik stond vandaag als eerste voor de deur , en na mij nog 5 personen,

Nr 6 viste naast het net.

Ze hadden er 10 op voorraad een van de klanten was zo aardig er vier mee te nemen en hield voet bij stuk.

Tja dat is nou ook weer Aldi.
 
Ja toen ze met pc's begonnen waren die ook binnen een uur weg.
En tegenwoordig zie ik overdag nog zelden pc's staan dus hoe dat zit weet ik ook niet.
Met SD kaartjes ging het wat minder snel maar usb sticks blijkbaar niet.

Grtz.
 
Maar er is nog niet aan bod gekomen wat het praktische verschil is tussen usb 2.0 en 3.0.

Usb 2.0 heeft 4 draadjes of contacten en gaat met theoretisch 480 Mbit/s.
Usb 3.0 heeft 5 draadjes of contacten meer dus in totaal 9 draadjes en 5 Gbit/s.
Een usb 3.0 kabel is dus anders dan een usb 2.0 kabel en heeft een andere kleur en ook meer contacten per connector.
Wil je een usb 3.0 apparaat op een usb 3.0 poort gebruiken dan moet je zo'n kabel gebruiken.
Een usb 2.0 kabel past wel op een usb 3.0 slot maar dan zal de snelheid van het apparaat terugvallen tot usb 2.0 snelheid.
En een usb 3.0 kabel en apparaat past wel op een usb 2.0 slot en de snelheid valt weer terug tot usb 2.0 snelheid.

Grtz.
 
Komt ie:


USB 3.0 is veel sneller dan USB 2.0 omdat USB 3.0 volledig bidirectioneel kan werken. Anders gezegd: data is in twee richtingen tegelijk over dezelfde kabel te transporteren.

In eerste opwelling zou je zeggen dan is 6 draden voldoende. In principe wel maar de techneuten hebben de data lijnen extra afgeschermd. Dus kom je op 10 draden of eentje minder vanwege samenvoegen ook de metalen onthulling is een flinke aarde.
Is dit het antwoord wat je zocht.
 
ow zit dat zo ,

Bedankt voor de uitleg!!!

Graag gedaan ..
 
Tegen wie heb je het nou @Matrix?

Je legt 1 en ander uit, dus je bedankt daar jezelf voor? :biggrin:

Of is t.s, v.u.p.g?

Ja, wat is nou v.u.p.g h?. ;)
 
Zware griep en bijholte ontsteking.

Wilde mezelf even een schouderklopje geven, hier doet bijna niemand dat.

En om het topic een eind te geven anders staat straks de teller op 4098 replys met onzin. (dit is ook natuurlijk onzin hehhehhehehehe)

V u p g geen idee
 
Tja schouderklopjes uitdelen dat is voor veel mensen een groot probleem, daarom gebruiken wij hier smilies, knipoog of een :":thumbs_up:" ;)
Maar we kennen onze trouwe leden hier. ;)

Wat vupg betekend: Volledig uit positie geluld... :biggrin:

En wat de onzin betreft, tja het is idd vervuiling van de database, maar ach je moet ook nog wat plezier kunnen maken en hebben op een forum.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan