Van analoge naar digitale schotel ?

  • Topic starter Absolute beginner
  • Startdatum
A

Absolute beginner

Heb op mijn vroeger adres een draaibare schotel staan van 2.10m en heb daarbij een Drake ontvanger ESR.... (analoog systeem dat toen ca 3000 Euro heeft gekost)

Omdat mij verteld is dat schotel enkel een reflectievlak is , denk ik erover na om de schotel te verhuizen naar mijn nieuw adres. Vanzelfsprekend wil ik nu overschakelen op een 'digitaal' systeem. Is dit mogelijk ? En zo ja wat zijn de zaken die ik moet vervangen (naast de ontvanger vanzelfsprekend). Is de sturing van de antenne hetzelfde bij digitaal als bij analoog ? Zijn er ontvangers die nog werken met die 8 draadjes achteraan in plaats van met een scart ? Of is het toch beter om ineens volledig digitaal systeem aan te schaffen.

Alvast bedankt voor de reacties.

 
Hoi Absolute Beginner en welkom op Satellite Fun.

V.w.b. de schotel kan ik alvast zeggen dat dit inderdaad slechts een reflectievlak is en dus ook bruikbaar voor digitaal. De bottleneck in deze zit hem in de lnb. Voor digitale ontvangst zal men een universele lnb moeten hebben die geschikt is voor digitale ontvangst. Afhankelijk van de montagemogelijkheid van de lnb aan de huidige schotel van 2.10m is het daarmee wel of niet mogelijk de schotel nog te gebruiken voor digitale ontvangst.

De sturing van de antenne is een beetje afhankelijk van werk merk/type ontvanger je wilt kopen. Tegenwoordig wordt heel veel gebruik gemaakt van sturingen middels het diseqc protocol, maar voor een 2.10 m zul je wel een actuator oftewel staafmotor gebruiken neem ik aan.

Er zijn ook nog ontvangers die sturing daarvan aankunnen, maar indien niet dan is dat vaak eenvoudig op te lossen door e.e.a. te koppen aan een analoge ontvanger met die sturingmogelijkheid of als het kleiner moet, een kastje als de Vbox II die ook gemakkelijk een staafmotor kan aansturen.

Dan de 8 draadjes, daarvan zijn er een aantal geheid voor de sturing.

Er zijn dacht ik wel nog ontvangers met een combinatiemogelijkheid van bijv. scart of tulp, maar daar zou je dan maar 3 voor nodig hebben, audio links, rechts en videosignaal.

Ontvangers met een aanwezige sturing voor motor zijn er ook nog maar dus in beperkte mate.

Aangezien je nu toch over wilt naar digitaal is het wellicht het beste om eerst te gaan bepalen wat je graag met die ontvanger precies wilt gaan doen.

Hiervoor heeft onze collega Mas3 een topic opgericht waarin een aantal richtlijnen staan v.w.b. mogelijke overwegingen en op basis daarvan is ook een beter advies te geven (of op te zoeken op internet) omtrent welke ontvanger aan te schaffen.

Als de keuze van de ontvanger duidelijk is, kan men dan beter de wensen daarop afstellen dan oudere apparatuur te gaan ombouwen.

Tegenwoordig is een diseqc motor met usals (die door de meeste ontvangers eenvoudig gestuurd kan worden) al voor 50 euro te krijgen. Hier passen schotels op tot 1 meter.

Dus qua kosten hoeft dat niet zoveel te gaan bedragen om over te stappen naar volledig digitaal.

Dit is het topic waar ik over sprak met de vraagstelling omtrent de wensen:

http://www.satellitefun.org/forum/index.php?topic=10529

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan